Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.240
    Har forresten brukt Fortum sine 22kw ved to anledninger for å sjekke at konseptet funker om jeg faktisk trenger det en dag. Første gang måtte jeg ringe de for å få startet ladingen, andre gang måtte jeg ringe kundeservice for å få løsnet kabelen min fra laderen. Ikke veldig smooth akkurat.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har forresten brukt Fortum sine 22kw ved to anledninger for å sjekke at konseptet funker om jeg faktisk trenger det en dag. Første gang måtte jeg ringe de for å få startet ladingen, andre gang måtte jeg ringe kundeservice for å få løsnet kabelen min fra laderen. Ikke veldig smooth akkurat.
    Ikke hatt problemer med Fortum sine ladere....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.240
    Da har jeg gjort et lite eksperiment for å illustrere hvor høpløst det er å ha en (kortrekkevidde spesielt) elbil uten jevn og sikker tilgang på saktelading - det være seg hjemme eller på jobb man kjører til.

    Tesla Model S - ladet til de vanlige 70% eller 270km rekkevidde natt til tirsdag.
    Siden det har vi kjørt tur/retur barnehage to to ganger om dagen (ca 1.5km hver vei), jeg har kjør en tur/retur på totalt 16-17km til en idrettshall med stopp ca 20 minutter halvveis + en liten andel småkjøring. Totalt maks 40km.

    Da skulle man jo tro at jeg hadde rundt 230km rekkevidde igjen - men langt derifra. Da ladingen ble satt på i ettermiddag hadde jeg 153km igjen - 117km mindre enn jeg startet med. Nesten 80km rekkevidde er "forsvunnet". Den har forsvunnet i Teslas berømte vampire drain (rundt 6km/døgn), forvarming av bilen flere ganger om dagen, varmeapparat/setevarmer osv under kjøring og varming av batteripakken. Bilen beregner snittforbruk kun så lenge girspaken står i drive, og forbruket har vært 350Wh/km, eller betydelig mer enn den 200Wh/km bilen estimerer rekkevidden utfra.

    Nå har nok andre elbiler noe mindre tap på utenforliggende faktorer som vampire drain og varming av batteripakken, men fenomenet er det samme. Selv om man kjører korte turer går det mye strøm. Og å måtte innom en huriglader et par-tre ganger i uken for å ha grei rekkevidde tilgjengelig hele tiden er rimelig uaktuelt.

    Og dette er før det blir veldig kaldt, her i Oslo har temperaturen ligget på +5 til -2 i perioden.

    Jeg vet jeg kan slå på range mode for å forhindre unødvendig varming av batteriet på småturer, men i sin visdom har Tesla sørget for at det også demper virkningen av varmeapparatet, altså ikke noe man kan forvente at folk gidder å slå av og på.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Glad jeg har BMW i3, den sliter ikke med slikt. For ikke lenge siden brukte jeg ikke bilen på en uke - kunne ikke se den hadde tapt seg ;). Forvarming av batteri har jeg aldri gjort...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.240
    Glad jeg har BMW i3, den sliter ikke med slikt. For ikke lenge siden brukte jeg ikke bilen på en uke - kunne ikke se den hadde tapt seg ;). Forvarming av batteri har jeg aldri gjort...
    Batteriet blir ikke forvarmet, men det blir varmet under kjøring når det er kaldt. Tror det er med 6kw som gir en økning i forbruket på rundt 20-30% på korte turer. En av flere grunner til at det lønner seg at lading fortsatt pågår når man skal bruke bilen - liten vits i at ladingen er ferdig midt på natten. Det kan som sagt forhindres ved å sette på range mode siden varmingen uansett er meningsløs på korte turer, men er der skikkelig kaldt er varmeapparatet for slapt med range mode på. Vampire draim avtar også jo lengre tid bilen står ubrukt, men med daglig bruk er det ca 6 km/døgn. Mindre om man velger always connected av.

    Telsa har mye større tap ved å stå parkert enn andre elbiler, det skal sies. Grunnene er visstnok at bilen hele tiden sjekker om det er en nøkkel i nærheten, den kjører WiFi, lader 12V-batteriet osv. Jeg synest dog det er påfallende høyt - vi snakker type 1.2kWh/døgn, det er ganske mye energi for å holde noen systemer i gang. Varme av kupe osv er ikke spesifikt for Tesla - vet ikke om andre elbiler varmer batteriet, men tviler litt på det. Grunnen til å varme batteriet er å få maks regen, samt få god ladehastighet på superladere. Ingen av delene er spesielt relevant ved daglig småkjøring, og skal man på langtur når batteriet uansett fin temperatur på en times tid og kan superlades med normal hastighet.

    Å lage en modus uten batterivarming men fullt varmeapparat er åpenbart for vanskelig for Tesla...
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    BMW varmer batteriet under lading hvis man har valgt forvarming og hvis det lades minst 3 timer før bilen tas i bruk - tas fra nettet og ikke batteriet. Jeg lader dog skjelden over natta, mest på jobb, og forvarmer ikke der.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eh. Det er en rapport fra ICCT. Ikke politikerprat. Leste du artikkelen i linken før du kommenterte?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Tja.. Jeg hadde bestilt en Model X, men avbestilt for ett år siden pga sannsynlig svært mye høyere pris enn antatt på reserveringstidspunktet. Første Model X så jeg for noen mndr siden og synes ikke designen var vellykket. Nå har jeg imidlertid sett mange og synes den ser helt fin ut. Synes vel heller ikke det ser ut til at det er så store problemer med snø og falkevingedørene som fryktet på forhånd.

     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    En vanlig bil får jo cupéen full av snø når man åpner døra. Enn trange parkeringsplasser og måkevingedører? Litt verre å smyge seg inn i bilen fra under døra enn bak døra.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Ikke lett å smyge seg inn fra undersiden, men dørene åpner jo helt opp selv på svært liten plass.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om de står enda tettere enn dette kan man også bare bruke appen på telefonen for å få bilen til å rygge ut før man stiger inn med plass til både seg selv og dørene. selv om dørene går opp der så er er det litt trangt å smyge seg inn.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.240
    Motorene som løfter dørene er visstnok veldig kraftige, så det skal nok en hel del til før de ikke går opp. Ellers er det jo i prinsippet ikke mer mystisk enn en bagasjeluke - mengden pakning osv er ca den samme. Om det kommer mye snø inn eller ikke er dog en annen sak.

    Uansett tilhører jeg definitivt leiren som synest bilen er i kategorien "mindre pen", men det er jo en smakssak. Jeg skal uansett ikke ha en model X eller en SUV for den saks skyld. Har alltid hatt store problemer med å skjønne hvorfor så stor del av Norges befolkning kjører rundt i SUVer eller "SUVer".
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Eh. Det er en rapport fra ICCT. Ikke politikerprat. Leste du artikkelen i linken før du kommenterte?
    Artikkelen er da i aller høyeste grad politikkifisert allerede. Blir bare så matt av at folk tror at bare vi kjører litt mindre eller at bilen blir renere eller elektrisk så løser vi verdens CO2 utslipps problem. Hovedproblemer ligger et helt annet sted som vi så tydelig fikk eksemplifisert i går med BF.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hvem er disse "folkene" du refererer til som tror det?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Uansett hvor mye du protesterer så er transport og landbruk de største synderne i ikke-kvotepliktig sektor i norge.. i tillegg så har man lokale miljøgevinster
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hvor mye du protesterer så er transport og landbruk de største synderne i ikke-kvotepliktig sektor i norge.. i tillegg så har man lokale miljøgevinster
    Sikkert rett. Men det virker som om fokus på elbiler forskyver andre tiltak, feks byplanlegging og varetransport - hvor vi må få mere langtransport over på tog (av mange årsaker). Og underprising av CO2 utslipp gjør alt for mange utenlandsreiser og internasjonal varetransport alt for billig i forhold til de reelle samfunnsmessige kostnadene.

    Jeg lurer feks på hvor mye CO2 det kunne spare om vi fikk mere bearbeing av fisk innenlands (bare som ett av mange mulige eksempler), og hva kostnadene ved det ville utgjøre i forhold til en tilsvarende subsidiering av elbiler som det eneste saliggjørende? Underprising av kostnadene ved transport innebærer bl.a. at norske arbeidskraft fremstår som dyrere enn den reelt sett er.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tog på bane kommer aldri til å skje, men det er andre måter å redusere co2 på i langtransporten, trekkvogner med hydrogen og eldrift er ikke langt unna, samt bærekraftig biodiesel.

    Når det gjelder bearbeiding av fisk i østen som konsumeres i europa så er jeg helt enig med deg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tog på bane kommer aldri til å skje, .
    Stusset litt opp med denne. Hva mente du her? Tog går da på bane/skinner, det er jo en vesentlig del av hele konseptet. Ikke at jeg mistenker deg for ikke å ha fått med seg dette, men formuleringen forekom meg litt underlig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hehe, skulle selvsagt stå gods på bane :) Siste godsanalyse fra vegvesenet jernvabeverket og tøi mener det er mulig å øke godsmengdene på jernbanen med 7 millioner tonn frem til 2040 med sterke insentiver.. forventet økning av godsmengde er i samme periode 350 millioner tonn
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg lurer feks på hvor mye CO2 det kunne spare om vi fikk mere bearbeing av fisk innenlands .
    Vi hadde spart mest på å ikke bearbeide fisken kommersielt, men å selge fisken som fisk. Hel eller i deler. Idioti å kjøpe Findus frossen blokk fremfor et ferskt stykke i ferskvaredisken.

    Å frakte råvarer til bearbeiding andre steder og hente tilbake produktet koster, både penger og co2. (co2 har jo blitt gjort til en myntenhet også gjennom omsettelige kvotesedeler.)

    Det beste jeg kan komme på er vel at den monetære verdien av et produkt ikke samsvarer med den totale kostnaden. Verden mangler en samlende global monetær enhet som representerer reelle verdier og kostnader. I dag er det bare ymse maurtuer som sloss om kontroll.

    I nyhetsbildet nett nå, så er situasjonen i India interessant. Hva som er penger og hva som er verdier har blitt ristet litt på.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hehe, skulle selvsagt stå gods på bane :) Siste godsanalyse fra vegvesenet jernvabeverket og tøi mener det er mulig å øke godsmengdene på jernbanen med 7 millioner tonn frem til 2040 med sterke insentiver.. forventet økning av godsmengde er i samme periode 350 millioner tonn
    Bane tar jo gods bare fra a til b. Denne strekningen er jo i nesten alle tilfeller bare en liten bit av transporten. Hvis transport til togterminalen og samme i andre enden ut til mottaker er en for liten del av totalkostnadene, hurtigheten og påliteligheten, så vil jo direktetransport vinne når som helst. A-B, trailer, vinner jo med mindre noen pønsker ut noe lurt eller drakonisk.

    Tog og bane er glimrende for folk og gods som reiser mellom to byer. Det har ikke noe mer å by på. Det går ikke an å legge skinner norgerundt slik veinettet fungerer. Så lenge folk ikke bare bor i byer, og industrien er bysentralisert så er ikke bane og tog en vidunderløsning.

    Tungtransport er problemet i det større bildet, ikke lettransport og persontransport.

    Elektrifisering og tonnasjereduksjon på transporteenhetene er der jeg ser de beste løsningene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, skal du kjøre varer fra Oslo til feks Haugesund, kan du kjøre med diesel 50 mil (eller deromkring), eller elektrisk til Bergen og deretter med diesel 14 mil (eller deromkring). Det forekommer meg liten tvil om hva som er mest miljøvennlig, minst trafikkfarlig og minst belastende for veivedlikeholdet. Jeg innser jo at dette krever mer omlasting eller andre logistikkløsninger enn det vi har i dag, men at man skal kjøre varetransport med mindre biler (og dermed mangedoble lønnskostnadene og belastningen på veinettet), eller slite x titalls tonn varer opp 900 meter stigning rent batteribasert anser jeg som minst like urealistisk.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Vel, skal du kjøre varer fra Oslo til feks Haugesund, kan du kjøre med diesel 50 mil (eller deromkring), eller elektrisk til Bergen og deretter med diesel 14 mil (eller deromkring). Det forekommer meg liten tvil om hva som er mest miljøvennlig, minst trafikkfarlig og minst belastende for veivedlikeholdet. Jeg innser jo at dette krever mer omlasting eller andre logistikkløsninger enn det vi har i dag, men at man skal kjøre varetransport med mindre biler (og dermed mangedoble lønnskostnadene og belastningen på veinettet), eller slite x titalls tonn varer opp 900 meter stigning rent batteribasert anser jeg som minst like urealistisk.
    Omlasting medfører enorme kostnader, dessverre. Transport uten omlasting er vanvittig mye billigere enn en løsning med omlasting mellom bil og jernbane. Dessuten er trasnportbransjen plaget med et vanvittig press mot lønn og arbeidsvilkår på grunn av kynisk bruk av kabotasje og import av arbeidskraft fra Øst Europa.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Omlasting medfører enorme kostnader, dessverre. Transport uten omlasting er vanvittig mye billigere enn en løsning med omlasting mellom bil og jernbane. Dessuten er transportbransjen plaget med et vanvittig press mot lønn og arbeidsvilkår på grunn av kynisk bruk av kabotasje og import av arbeidskraft fra Øst Europa.
    Og en av årsakene til dette - i tillegg til at der mye enklere å presse lønner for lastebilsjåfører enn for lokførere og at kostnadsstrukturen for jernbane i større grad er nedfelt i infrastrukturen - er selvsagt at forurensingen, bilulykkene og veislitasjen lastebilene medfører er alt for lavt priset i forhold til de samfunnsmessige kostnadene, og at det er mye lettere å lokke med å subsidiere elbiler (=velgerne) enn å ta de nødvendige strukturelle grep. Der det finnes en snarvei, finnes det alltid to politikere klar til å gripe den, og noen hundre tusen velgere klar til å stemme på vedkommende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.240
    Ref Tesla-tråden - har noen funnet på et personbilbatteri som faktisk kan ta imot denne effekten? Tesla Model S kan ta imot et sted over 100kW til batteriet er ca halvfullt, deretter dabber det gradvis av. Mot slutten av veien mot fullt batteri kan Tesla kun lade med 25kW eller hva det nå er uansett hvor mye ladestolpen faktisk kan levere. Vet dog ikke om det med nesten tomt batteri er ladestolpen eller batteriet som er den begrensende faktor.

    For Tesla tar det ca like lang tid å lade 0-80% som det tar for 80-100%, vil tro dette er en fundamental utfordring med Li-ion-celler. Nå er det sjelden man faktisk trenger å lade til 100% så sånn sett er det ikke veldig relevant, men ref Tesla har jeg vanskelig for å se at biler faktisk kan nyttiggjøre seg ladeeffekt på 350kW.

    Basert på min elbil-erfaring er så høy ladeeffekt relevant dersom man ikke kan lade hjemme og med jevne mellomrom er avhengige av å dra på "elbilbensinstasjonen". Utover det er det faktisk svært sjelden man trenger veldig hurtig lading. Ser at behovet kan være større ved Autobahn-crusing i høy hastighet over lange avstander men jeg har store problemer med å se det reelle behovet for 350kW lading for elbiler til privatbruk til daglig. For nyttetransport med store og tunge kjøretøy er det lettere å se bruksområdet. Eller for å unngå køer i en verden med svært mange elbiler og det må oppleves som en bensinstasjon mhp tid det tar å fylle tanken.

    Men bevares, fint at flere innser at ladeinfrastruktur er sentralt. Problemet med hurtiglading er å finne en forretningsmodell som faktisk fungerer - i elbil-landet Norge er de langt fleste stasjoner beheftet med store investeringer og minimal brukstid fordi energien nødvendigvis må prises mye høyere enn å lade hjemme siden det er investeringer, effektavgift og andre ting man ikke trenger å forholde seg til når man plugger bilen i stikkontakten man uansett har hjemme. P.t. i Norge er det vel ca 3-10 ganger så dyrt å lade på en offentlig hurtiglader som å lade hjemme, selvsagt med unntak for Tesla SC.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For Tesla tar det ca like lang tid å lade 0-80% som det tar for 80-100%, vil tro dette er en fundamental utfordring med Li-ion-celler. Nå er det sjelden man faktisk trenger å lade til 100% så sånn sett er det ikke veldig relevant, men ref Tesla har jeg vanskelig for å se at biler faktisk kan nyttiggjøre seg ladeeffekt på 350kW.
    Som en liten digresjon til dette. Tesla har både 60 og 75 modell, begge med identisk batteri, men førstnevnte er softwareredusert. Det hyggelige er at om man velger 60en så kan man likevel lade med høy hastighet omtrent til 100% og i mye større grad også å ha muligheten til å lade til 100% i det daglige uten å være redd for at dette reduserer levetiden og kapasiteten på batteriet. I tillegg sparer man 100.000 kr som det koster å få oppgradert til 75. (I praksis blir det ikke store forskjellen i kjørelengde i praksis når man kan lade 60en til en høyere % uten å bekymre seg.

    Jeg vil tro dette også vil gjelde andre biler med tilsvarende ordninger.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    De har skjønt det - så lenge man snakker om elbil er jo større tall jo bedre greia.....

    For egne del spiller det ingen særlig rolle da jeg hurtiglader på 15 minutter i dag, og pr nå har jeg trengt å gjøre det 3 ganger. Folk glemmer hva man faktisk trenger i det daglige. Jeg ønsker meg helle flere stasjoner med lavere hastighet enn noen får med høy.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogen lastebil/truck tror jeg på. Der er enheten så stor at man ikke behøver å bry seg med vekt i forhold til rekkevidde, i samme grad som med personbiler.

    Denne veier mindre enn en tilsvarende truck, har 1900 km rekkevidde og 1000 hestekrefter.

    Nikola One er lansert - TransportMagasinet
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn