Diverse Objektive sannheter

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er en frafallen hfser, men har fortsatt status som freak - og stikker innom for å se om det er noe kult å kjøpe på Torget, eller når jeg selv skal selge noe. Jeg har lært noen absolutte sannheter om hva som faktisk gjelder, og de ville jeg dele med dere..på den måten kan dere spare mye penger, og ikke minst tid.

1. Høyttalere: Viktigste komponentene i anlegget ditt, det er horn med høy følsomhet som gjelder. Her bør 75% av budsjettet ditt gå. Horn altså. Bare horn.

2. Forsterkere: Single ended for alle penga. Både solid state og rør. Single ended. Jeg foretrekker rør. Og det er ikke fordi de lyser i mørket.

3. Kabler: Du må ha kabler. Og bruker de fornuftige materialer i fornuftige dimensjoner, er det greit. Bare tøys alt annet. (Mao, du kommer langt med Biltema)

4. Platespillere: her er det mange rare filosofier ute og går, men det er ganske enkelt. Du må ha mye masse og minimalt med friksjon i lageret, en motor som ikke støyer, og alt må være 100% i vater. En ting til, for å få denne massen (alle som snakker oppheng av ymse slag, tar feil), må du regne med å bruke litt penger. Men det er verd det, hvis du lytter til vinyl.

Sånn, da kan dere konsentrere dere om andre ting fremover.:cool:

O.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
er ikke nødvendggvis uenig men, det objektive punktet er...?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Høh? Ingenting om rommet, plassering av høyttalerne og akustikken?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg er en frafallen hfser, men har fortsatt status som freak - og stikker innom for å se om det er noe kult å kjøpe på Torget, eller når jeg selv skal selge noe. Jeg har lært noen absolutte sannheter om hva som faktisk gjelder, og de ville jeg dele med dere..på den måten kan dere spare mye penger, og ikke minst tid.

1. Høyttalere: Viktigste komponentene i anlegget ditt, det er horn med høy følsomhet som gjelder. Her bør 75% av budsjettet ditt gå. Horn altså. Bare horn.

2. Forsterkere: Single ended for alle penga. Både solid state og rør. Single ended. Jeg foretrekker rør. Og det er ikke fordi de lyser i mørket.

3. Kabler: Du må ha kabler. Og bruker de fornuftige materialer i fornuftige dimensjoner, er det greit. Bare tøys alt annet. (Mao, du kommer langt med Biltema)

4. Platespillere: her er det mange rare filosofier ute og går, men det er ganske enkelt. Du må ha mye masse og minimalt med friksjon i lageret, en motor som ikke støyer, og alt må være 100% i vater. En ting til, for å få denne massen (alle som snakker oppheng av ymse slag, tar feil), må du regne med å bruke litt penger. Men det er verd det, hvis du lytter til vinyl.

Sånn, da kan dere konsentrere dere om andre ting fremover.:cool:

O.
Dette er det mest objektive riktige jeg har lest her inne på lenge.
Hvem bryr seg om akustikk og høyttalerplassering når man har SET og rør.
Tror jeg melder meg ut jeg også, bare beholder konto, nå er det jo verifisert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dog

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ingen sannheter der fra meg altså, kun det jeg er helt sikker på stemmer ;)

Det betyr ikke at ikke det er viktig, for å si det slik. Noen andre får ta den jobben.

O.

Høh? Ingenting om rommet, plassering av høyttalerne og akustikken?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja. Det nyttar ikkkje å komme med absoluttar, spesielt ikkje når det gjeld høgtalarar. Du kan gå for horn, sjølvsagt, og då kan du rekne med at singel-ended småforsterkarar er tingen. Men du kan like gjerne gå for elektrostatar, linjekjelder eller rundstrålarar. Desse vil ikkje nødvendigvis passe saman med singelend-forsterkarar (dei skal i så fall vere ganske monstrøse for å tekkje ting som berre spelar 80 dB/Wm. Så kan ein sjølvsagt seie at "denne singelendaren er verdas beste forsterkar, og difor treng ein hornhøgtalar. Men då har du sannsynlegvis ikkje høyrt alt anna.....
Det er rimeleg overforenkla dette her.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Med fare for å bli oppfattet som negativ - eller rettere sagt kan det være det samme hva folk mener: Hvorfor starte alle disse håpløse trådene om emner der det ikke finnes objektive kriterier som folk kan enes om, og som de på forhånd vet bare ender i krangling og tidtrøyte?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Tidtrøyte er vel greit nok på en fredagskveld... :) - og når jeg heller ikke er Springsteen fan, så.....
hvor stor skal vi anslå "fyllmasseprosenten" på HFS til å være?? 50% ?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tidtrøyte er vel greit nok på en fredagskveld... :) - og når jeg heller ikke er Springsteen fan, så.....
hvor stor skal vi anslå "fyllmasseprosenten" på HFS til å være?? 50% ?
Ca. 90 % av HFS- medlemmene er inaktive.

mvh
Og hvor stor prosent er full eller hjernedød i aktivitetsøyeblikket? Da begynner det å ligne på noe.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg tenkte nå helst på innholdet.. ikke for det at jeg ser så galt på det, - det kalles tross alt et "Diskusjonsforum" og en viss porsjon GPP er da greit nok.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tidtrøyte er vel greit nok på en fredagskveld... :) - og når jeg heller ikke er Springsteen fan, så.....
hvor stor skal vi anslå "fyllmasseprosenten" på HFS til å være?? 50% ?
Ca. 90 % av HFS- medlemmene er inaktive.

mvh
Og hvor stor prosent er full eller hjernedød i aktivitetsøyeblikket? Da begynner det å ligne på noe.
Vil tippe at ca 1 % av medlemsmassen er oppegående til enhver tid. Altså ca. samme prosentsatsen som i real life. Ikke noe å hisse seg opp over. :D

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Må få lov til å si at dette innlegget ble gjort med et rimelig stort glimt i øyet, stadig like morsomt å se de ulike reaksjonene.
Bortsett fra set & horn folk da, de er dialled in i rørende harmoni.

God kveld folkens, husk - det er meningen at dette skal være moro :)

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Se siste innlegg :)

O.

Ja. Det nyttar ikkkje å komme med absoluttar, spesielt ikkje når det gjeld høgtalarar. Du kan gå for horn, sjølvsagt, og då kan du rekne med at singel-ended småforsterkarar er tingen. Men du kan like gjerne gå for elektrostatar, linjekjelder eller rundstrålarar. Desse vil ikkje nødvendigvis passe saman med singelend-forsterkarar (dei skal i så fall vere ganske monstrøse for å tekkje ting som berre spelar 80 dB/Wm. Så kan ein sjølvsagt seie at "denne singelendaren er verdas beste forsterkar, og difor treng ein hornhøgtalar. Men då har du sannsynlegvis ikkje høyrt alt anna.....
Det er rimeleg overforenkla dette her.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
For meg i det minste :)
Men ingen røyk uten ild. Jeg mener jo dette også - objektivt er det selvsagt ikke, men sant er det likefullt ;-)

Bare denne høyttaler-diskursen syntes jeg er opplagt; hva gir best forutsetninger; svært følsomme høyttalere som stiller enkle krav til forsterker eller motsatt? Med alle de konsekvensene det har for elektronikk og støyproblemer? En no-brainer!

O.
Å. Var det humor dette her? Det forstår seg.....
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ikke glem målinger og utstyr for å måle absolutt alt. Bør sikkert allokere 50% av budsjettet på det.

O.
Høyttalere er oppskrytt. Bruk 10% på dem og resten på elektronikk, strømremedier, kabler og dempemateriale.
 

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
115
Antall liker
38
Flott innlegg frå ein fråfallen HFS-er. Men det er ingen absolutte sanninger i musikk.
Eg jobber på musikklinja på videreg. skule, og har saktens prøvd å preika absolutte sanninger i rikeleg monn! Harmonilære, komposisjon, klangideal, Mozart, Bach, Miles Davis, Beatles, osv osv.
Den kan vera smertefullt for ein med konservatorieutdanning å oppdaga at ALT innan musikk er tøyeleg og relativt. (Bare smak på ordet "konservatorium")
Og inngangen til musikk (og hifi) for ungdommane går via deira eigne kjensler og referanser, og det handler om identitet og gruppeprosessar.
Noko å tenka på også for oss vaksne...?

Med helsing frå ein annan fråfallen.
TA
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det går sjølvsagt an å finne ein eller annan slags membran som røyrer på seg utan alt for store kostnadar. Slik at ein skikkeleg lommelyktebatteridrittforsterkar kan få til å lage lyd. Utan at det nødvendigvis vert så bra lyd som ein tutgrammfon. Slik kan ein spare pengar.


Ikke glem målinger og utstyr for å måle absolutt alt. Bør sikkert allokere 50% av budsjettet på det.

O.
Høyttalere er oppskrytt. Bruk 10% på dem og resten på elektronikk, strømremedier, kabler og dempemateriale.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dog

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg må si meg ganske enig med tah over her. I 1985 startet min profesjonelle karrière, først som musikkjournalist så som tour manager, innom kulturjournalistikken igjen før jeg på ny ble konsertprodusent og også fungerte som PA-tekniker for akustisk musikk med bakgrunn i Afrika i de fleste tilfeller. Etter det vet de aller fleste her at jeg også har pådratt meg deler av det soniske ansvaret for flere plateinnspillinger både på vinyl og CD.

Og det er årsaken til at jeg bidrar lite til disse trådene, for jeg vet at en så objektiv sannhet som enkelte jakter på og mener de har funnet ikke finnes. Noen objektive sannheter finnes. Min svært erfarne kollega i studio, Morten Arnetvedt fra band som Blaze, Teddy Nelsons Orkester, Syng Med Oss og Disorient, mente at bare en ting er 100%, og det er at er det mye diskant så er det feil. Personlig har jeg hørt mange high end-anlegg der diskanten beskrives som "luftig" av eieren, men ved avspilling av symfonisk musikk så avsløres det umiddelbart at det er langt i overkant. Men det er greit for meg at noen liker et overaktivt presensområde, det gir en effekt på kammermusikk som er besnærende. Men "luft" er noe som befinner seg i alle frekvenser, og den beste testen på om balansen i toppen er riktig er å befinne seg ofte nok i konsertsalen til å vite forskjellen. Mange audiofile med liten erfaring fra konsertsalen blir overrasket over det de kaller mørk lyd når de hører et stort orkester i Grieghallen første gang.

Utover det så finnes det mange veier til nirvana. Komplette systemer finnes nok, men i en prisklasse jeg til nå ikke har fått høre. Personlig heller jeg som kjent til kombinasjonen høyeffektive eller ekstremt lettdrevne, høyimpedante høyttalere i kombinasjon med rør. Men det er ikke svaret på alle problemer i lydreproduksjon. Det er bare de kompromissene jeg foretrekker å gjøre personlig. Akkurat nå sitter jeg på et system som i tillegg låter akkurat så "hifi" som jeg ønsker meg så må vil jeg hevde at det også virker overraskende egnet til å foreta kontrollytting av opptak jeg har gjort. Det er nemlig ikke slik at rør og dertil egnede høyttalere nødvendigvis har en romantisk lyd som ikke egner seg til analytiske øvelser, også på det området er jorden rund.

Derfor mener jeg at det er lite aktuelt å diskutere objektive sannheter såvel som magi. Objektive sannheter finnes kun i konsertsalen, og Grieghallen låter forskjellig fra Oslo Konserthus. Og magi? Vel, det finnes bare i tegnefilmer som Fantasia og annen ren fiksjon.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Det som MÅ vere i et anlegg for att det skal vere engasjerende å lytte til er en god dose dynamikk.Imo:)

Musikk er en tilstand her og nå.
En låt vil aldrig låte likt på anl.A og B.Et konserthus låter annerledes enn et annet.Musikken blir ikke fremført helt likt live hver gang heller.
At musikken engasjerer er det aller viktigeste uansett.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Høyttalere er oppskrytt. Bruk 10% på dem og resten på elektronikk, strømremedier, kabler og dempemateriale.
Musikkanlegg er i seg selv en oppskrytt greie. Bruk pengene på konsertbilletter i stedet.
Der er jeg helt uenig. Et godt anlegg med både lyd og bilde i en viss kvalitet, gir opplevelser det ikke er mulig å få på konsert. Dessuten er ofte opptakene gjort bedre enn det lyden var originalt. På den annen side er den ekte dynamikken og det å føle, se og høre noe live noe et anlegg nesten aldri kan gjenskape. Men jammen hadde jeg blitt sliten av å høre all musikk live...
Så ja takk, begge deler sier nå jeg. Mitt lyd og bilde anlegg er hjørnesteinen i hele min tilværelse faktisk, og noe som holder høstdepresjoner og annet grums litt på avstand :) Dessuten er det aldri kø her, og barprisene er mye rimeligere. Kort vei er det også.
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Dog treffer med et punkt, nemlig punkt 3.
Ellers på linje med Polka, opplever minst like god lyd hjemme som på konserter.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Min svært erfarne kollega i studio, Morten Arnetvedt fra band som Blaze, Teddy Nelsons Orkester, Syng Med Oss og Disorient, mente at bare en ting er 100%, og det er at er det mye diskant så er det feil. Personlig har jeg hørt mange high end-anlegg der diskanten beskrives som "luftig" av eieren, men ved avspilling av symfonisk musikk så avsløres det umiddelbart at det er langt i overkant. Men det er greit for meg at noen liker et overaktivt presensområde, det gir en effekt på kammermusikk som er besnærende. Men "luft" er noe som befinner seg i alle frekvenser, og den beste testen på om balansen i toppen er riktig er å befinne seg ofte nok i konsertsalen til å vite forskjellen. Mange audiofile med liten erfaring fra konsertsalen blir overrasket over det de kaller mørk lyd når de hører et stort orkester i Grieghallen første gang.
Ikke bare Arnetvedt som mener det. Rota fram et sitat fra en gammel tråd, så dette med for mye diskant er også noe enkelte erfarne hfs-ere har erfart:

Det pussige er at akustisk musikk lyder gjerne mørkere enn mye hifi. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det bedre. Dessverre går moten ifht hifi litt andre veien. Med mer lystklingede høyttalere og forsterkere. Og dette skal visstnok illudere "oppløsning" fra diverse hifi produsenter. Fra mitt ståsted er dette skivebom og lite ønskelig.
 
Sist redigert:

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette kommer muligens som et sjokk, men jeg er på samme banehalvdel :)
Vitenskaplige observasjoner er objektive, fint lite annet.
Målinger vil alltid være objektive - men ikke nødvendigvis tolkningene av dem.

Mitt forhold til musikk startet i 10-års alderen, eksplorativt sammen med venner, sitte på gutterommet og høre på BBC om kvelden, lese NME og Melody Maker hver gang vi var så heldige å få tak i det på Narvesen, besøke platebutikken for å høre på ting vi hadde lest om....gruppeprosesser i høy grad, men på en veldig fin måte.... sakte men sikkert fikk vi en slags plattform å stå på; musikkhistorie, referanser, termer, begreper og også journalister vi identifiserte oss med...som koblet oss videre til litteratur, film, sosiale endringer, politikk...fikk mye allmenndannelse gjennom musikk! :)

Min ironisering over objektive sannheter traff kanskje ikke så bra, men det er mye sprøyt i hifi-sammenheng jeg ville til livs :) Jeg er smertelig klar over at det som etterhvert har utviklet seg som mine preferanser er nettopp det. Mine, og dermed irrelevante for de fleste. It's only rock'n'roll.

O.

Flott innlegg frå ein fråfallen HFS-er. Men det er ingen absolutte sanninger i musikk.
Eg jobber på musikklinja på videreg. skule, og har saktens prøvd å preika absolutte sanninger i rikeleg monn! Harmonilære, komposisjon, klangideal, Mozart, Bach, Miles Davis, Beatles, osv osv.
Den kan vera smertefullt for ein med konservatorieutdanning å oppdaga at ALT innan musikk er tøyeleg og relativt. (Bare smak på ordet "konservatorium")
Og inngangen til musikk (og hifi) for ungdommane går via deira eigne kjensler og referanser, og det handler om identitet og gruppeprosessar.
Noko å tenka på også for oss vaksne...?

Med helsing frå ein annan fråfallen.
TA
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Jeg må si meg ganske enig med tah over her. I 1985 startet min profesjonelle karrière, først som musikkjournalist så som tour manager, innom kulturjournalistikken igjen før jeg på ny ble konsertprodusent og også fungerte som PA-tekniker for akustisk musikk med bakgrunn i Afrika i de fleste tilfeller. Etter det vet de aller fleste her at jeg også har pådratt meg deler av det soniske ansvaret for flere plateinnspillinger både på vinyl og CD.

Og det er årsaken til at jeg bidrar lite til disse trådene, for jeg vet at en så objektiv sannhet som enkelte jakter på og mener de har funnet ikke finnes. Noen objektive sannheter finnes. Min svært erfarne kollega i studio, Morten Arnetvedt fra band som Blaze, Teddy Nelsons Orkester, Syng Med Oss og Disorient, mente at bare en ting er 100%, og det er at er det mye diskant så er det feil. Personlig har jeg hørt mange high end-anlegg der diskanten beskrives som "luftig" av eieren, men ved avspilling av symfonisk musikk så avsløres det umiddelbart at det er langt i overkant. Men det er greit for meg at noen liker et overaktivt presensområde, det gir en effekt på kammermusikk som er besnærende. Men "luft" er noe som befinner seg i alle frekvenser, og den beste testen på om balansen i toppen er riktig er å befinne seg ofte nok i konsertsalen til å vite forskjellen. Mange audiofile med liten erfaring fra konsertsalen blir overrasket over det de kaller mørk lyd når de hører et stort orkester i Grieghallen første gang.

Utover det så finnes det mange veier til nirvana. Komplette systemer finnes nok, men i en prisklasse jeg til nå ikke har fått høre. Personlig heller jeg som kjent til kombinasjonen høyeffektive eller ekstremt lettdrevne, høyimpedante høyttalere i kombinasjon med rør. Men det er ikke svaret på alle problemer i lydreproduksjon. Det er bare de kompromissene jeg foretrekker å gjøre personlig. Akkurat nå sitter jeg på et system som i tillegg låter akkurat så "hifi" som jeg ønsker meg så må vil jeg hevde at det også virker overraskende egnet til å foreta kontrollytting av opptak jeg har gjort. Det er nemlig ikke slik at rør og dertil egnede høyttalere nødvendigvis har en romantisk lyd som ikke egner seg til analytiske øvelser, også på det området er jorden rund.

Derfor mener jeg at det er lite aktuelt å diskutere objektive sannheter såvel som magi. Objektive sannheter finnes kun i konsertsalen, og Grieghallen låter forskjellig fra Oslo Konserthus. Og magi? Vel, det finnes bare i tegnefilmer som Fantasia og annen ren fiksjon.
Tilslutter meg i grunn alt det ovenstående! :)

Et lite innspill allikevel: "Magi" er en subjektiv opplevelse av nerve, den sitrende opplevelse av å "være koblet til musikken og musikeren", og med det bli med på de emosjonelle sprang som formidles. Noen av oss opplever dette i enkelte settinger, men det er ikke dermed en objektiv virkelighet, mer en subjektiv tolkning av det som formidles. At det så i mitt (og balubas, om jeg tolker ham rett) tilfelle oppnås med rør og lettdrevne høyttalere, får være vår glede og frustrasjon, uansett hva målinger og objektive verdier forteller oss.
:)

Mvh
Håkon Rognlien
 
Topp Bunn