Diverse Gleden av å spille høyt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Skal man spille høyt, så må man ha høyttalere som er egnet for det. Mesteparten av det som produseres i dag er beregnet for stuebruk og spiller best på et normalt stuenivå. Ikke PA nivå eller høyere studio nivå. Det kreves stor motorkraft og kraftige horndrivere og midbass/bass elementer med digre kraftige magneter. Da får man en hurtig oppstart og stopp av elementer. Hvis ting er gjort riktig da:) Det skal være stille mellom pausene sies det. Det er noe jeg har opplevet m. til eksempel JBL. PHL. Har ikke lyttet til TAD som etter min mening tilhører denne kategori. Ikke sikkert disse har den lydsignaturen som enkelte etterstreber. Har litt bedre tro på litt eldre merker med lang erfaring, og er innovative på flere områder. Det bør brukes penger på det som har størst betydning for den enkelte. Eller så har jeg tro på mye av det som '' enkelte gjør det selvere'' gjør her inne. Da har man også kontroll på det som har mest betydning for lyden. Da slipper man å sløse penger på det som har mindre betydning for lyden:rolleyes: mvh Guit
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.753
    Antall liker
    103.802
    Torget vurderinger
    23
    Spot on Guit. Slik er det bare. Og da synser jeg ikke. Et slitsomt anlegg med loudness war musikk låter høyt på 90 dB, et skikkelig skalert fullrange anlegg som spiller med en kontrast på alt fra støygulvet i rommet til peaker på kanskje 110 dB låter ikke høyt i det hele tatt, pr. definisjon. Sterkt forenklet.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg ikke hatt ekte horn (la scala og the mummy) men føler at jeg kan spille minst like høyt nå og med mer trykk. Høyt for meg er når jeg ikke kan snakke med han ved siden av meg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La Scala er da en ekte (full)hornkonstruksjon. Mest brutalt dynamiske jeg husker jeg testet på starten av åttitallet. Spilte på dem som resident DJ i et selskapslokale i en periode. Dypbass derimot var det fint lite av. :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    La Scala er da en ekte (full)hornkonstruksjon. Mest brutalt dynamiske jeg husker jeg testet på starten av åttitallet. Spilte på dem som resident DJ i et selskapslokale i en periode. Dypbass derimot var det fint lite av. :)
    Akkurat derfor jeg følte noe manglet med bassen!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La Scala er da en ekte (full)hornkonstruksjon. Mest brutalt dynamiske jeg husker jeg testet på starten av åttitallet. Spilte på dem som resident DJ i et selskapslokale i en periode. Dypbass derimot var det fint lite av. :)
    Akkurat derfor jeg følte noe manglet med bassen!
    Det er det nok ingen tvil om er et solid ankepunkt for mange. Selv kunne jeg levd med La Scala uten forsterkning i bunn av sub. Husker at du hadde dem for noen få år siden og kjørte dem på en MI i en periode, hvis jeg ikke husker helt feil. Personlig ville jeg nok ha holdt meg til SET med La Scala, men vi vektlegger nok forskjellige kvaliteter.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg begynner å høre dårlig. Og fordi jeg begynner å høre dårlig, er jeg nødt til å spille høyt. Og fordi jeg er nødt til å spille høyt fordi jeg begynner å høre dårlig, har jeg ingen glede av å spille høyt. :(
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg begynner å høre dårlig. Og fordi jeg begynner å høre dårlig, er jeg nødt til å spille høyt. Og fordi jeg er nødt til å spille høyt fordi jeg begynner å høre dårlig, har jeg ingen glede av å spille høyt. :(
    Gleden ved å høre høy lyd avtar nok ikke med dårligere hørsel, tvert imot. Er nok ikke på høyden jeg heller, våger nesten ikke teste med sweep lenger. Sist gang hørte jeg 16 khz, men det er nok en fire-fem år siden nå. Merker en merkelig stor glede over høy musikk over headfi nå, og skrur stadig ned fordi jeg føler jeg befinner meg på grensen til hva som er bra for hørselen. Men kombinasjonen av headamp og klokker takler presset og gir meg glede når det spilles høyt - i alle fall til jeg føler fornuften snike seg innpå meg. :rolleyes:
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg begynner også å dra på åra og hørselen.
    Mest på hørselen. Er også medlem av tinitus klubben.
    Hvor høyt man spiller eller kan spille og fortsatt finner det komfortabelt kommer vel mye an på rommet og anlegget og hvor mye det forvrenger.
    Innspilingen kan også ha mye å si. Og ikke minst hva slags og hva slags musikk og ikke minst situasjonen.
    Det altfor dyre anlegget jeg hadde på midten av 90 tallet så endte jeg gjerne på over 100DB.
    Hadde ganske kraftig forsterker den gang på noen Dynaudio høyttalere.
    I dag med en mye mindre forsterker og litt større høyttalere så klarer jeg meg med 90-95DB. Men vanligvis ligger det 5~10 db under til vanlig.
    Systemet jeg har akkurat nå er mer analytisk og forvrenger tidligere.
    Til gjengjeld føler jeg at jeg kose meg med musikk Selv på lavt volum. Gjerne rundt 70 db og lavere.
    Men har også blitt 20 år eldre og hørselen er ikke blitt bedre heller.

    Så jeg trenger ikke høy lyd(hva nå det er??)
    men det skal låte bra på høyt volum også(hva nå det er?)
    For av og til er det gøy å dra på lidt.

    Stereo anlegget er også koblet opp mot surround anlegget og der blir det av og til spilt enda høyere.
    De fleste filmer blir spilt på rundt MV- 15 og opp til- 10.
    Lenge siden jeg målte men normal tale ligger da på rundt +- 80 DB. Mens det dynamisk gjerne er på over 105 DB.
    Kommer selvfølgelig mye an på filmen.

    Skal jeg feste så bruker jeg også receiver som forforsterker for å avlaste høyttalerne og da er det lett å havne på over 100 DB med mine 4 subwoofere.
    Og da låter det kult som fanden men kan ikke måle seg med stereo forsterkeren og cd/dac løsningen.
    Bruker ofte sub da også men fra ca 45hz og ned og ingen avrulling på høyttalerne.
    Låter overlegent med henhold til alt hva high end lyd står for.
    Mens party faktoren synker like mye.

    Her skal jeg glatt innrømme at det er lettere å imponere folk med 2 kanals lyd gjennom receiver med fult trøkk på subbene enn å kjøre det kun gjennom stereo forsterkeren med ditto redusert bass.
    Nå låter dette selvfølgelig uansett bra. Men ser ut som mange er glad i det ekstra trøkket fremfor stort og dypt lydbilde med masse detaljer og luft.

    Og de som hører på "high end"her synes det er rart da de føler jeg har mer enn nok bass uansett. Finnes til og med de som mener det er for mye selv når jeg skrur av subbene.
    Vi er nok veldig forskjellige, heldigvis. .

    Ps. Stereo forsterkeren brukes uavhengig av hva som blir brukt (som effekt til receiver )
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant tråd!

    Mine fem cent: Hver gang jeg har har vært på lyttebesøk hos andre hifi-ere, har det samme skjedd: De kommenterte at jeg lyttet på det de anså som et lavt nivå. Hvis jeg styrer lyden selv, og ender på et nivå jeg er komfortabel med, virker det som det er på et lavere nivå enn det mange andre tydeligvis er vant til.

    Hvorfor?
    1) Jeg tror det er noe jeg har vent meg til, fordi jeg ønsker å ta vare på hørselen min. Fra tid til annen merker jeg tinnitus som kommer og går, som oftest etter at jeg har vært litt uforsiktig med høy musikk. Jeg er svært lite lysten på å få det kronisk. Derfor prøver jeg generelt å beskytte hørselen, og har antakelig vent meg til lytting på relativt lavt nivå.
    2) Jeg vet ikke om det har noe med det å gjøre, men jeg vet at jeg har relativt god hørsel. De par gangene jeg har tatt hørselstester hos lege har jeg fått høre at jeg hører mer enn gjennomsnittet, og når jeg har tatt sveip for å sjekke hvor langt opp og ned jeg kommer er det fra 20 til 20000 hz.
    3) Som hobby-musiker/hobby-komponist kjenner jeg meg igjen i det Baluba skrev om i tråden: Jeg lever meg stort sett inn i musikken uansett, hvis det er noe jeg liker, selv om det ikke er ideelt sånn hifi-messig.

    Kanskje er det noe med dette. Den alternative teorien er jo at jeg bare er en bleikfis... :p

    Samtidig kan jeg noen ganger elske å høre på høy musikk. Særlig hvis det er basstungt, og jeg kan kjenne det ruske i kroppen. Men min erfaring er faktisk at jo bedre høyttalere jeg hører på, jo lavere trenger musikken å være for at jeg skal få fot. Høyttalerne jeg har nå, AVI DM10, er de første høyttalerne jeg har hatt der jeg nesten aldri føler et behov for å skru opp volumet for at "sløret" i musikken skal bli borte. Riktignok hører jeg på dem i nærfelt nå for tiden, noe som også gjør at jeg ikke trenger å skru så mye opp. Tidligere har jeg veldig ofte følt at jeg må skru opp litt til for at ting skal våkne til liv. Ikke nå lenger.

    Likevel er det nok "ja takk begge deler" som er filosofien min når det gjelder høy og lav musikk.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi er sikkert bleikfiser, men trøsten for meg er at min YNGRE bror som spiller gitar og messingblåsere ofte skrur ned når jeg skrur opp. Med alkohol i blodet ender det ofte omvendt.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting som hifi-puristene sikkert vil rynke på nesen av: Loudness-kontroll. Har blitt veldig glad i det, fordi det tillater meg å spille på lavere volum uten at det går utover lyttegleden.

    En viktig grunn til at man ofte ønsker å skru opp volumet er at det menneskelige hørselsorganet oppfatter mindre bass på lavt volum. Så for at man skal oppfatte det "riktige" frekvens-spekteret på et opptak, må man faktisk skru opp en del. Alternativet er jo å ha en dings eller et software-opplegg i systemet med en godt implementert loudness-kontroll, som kompenserer for hva man mister ved lavt volum. God wikipedia-artikkel om temaet: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

    Selv bruker jeg ofte sonos sin loudness-eq (hører formelig flere hifi-grøss, hehe). Ved "normalt" volum trengs det ikke. Men hvis jeg hører på musikk sent på kvelden og jeg må høre på ved et enda lavere volum enn jeg gjør til vanlig, gjør faktisk loudness-eq at jeg blir i stand til å nyte musikken selv om det er veldig lavt. Uten loudness-eq blir det alt for kjedelig når det er lavt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    En annen ting som hifi-puristene sikkert vil rynke på nesen av: Loudness-kontroll. Har blitt veldig glad i det, fordi det tillater meg å spille på lavere volum uten at det går utover lyttegleden.

    En viktig grunn til at man ofte ønsker å skru opp volumet er at det menneskelige hørselsorganet oppfatter mindre bass på lavt volum. Så for at man skal oppfatte det "riktige" frekvens-spekteret på et opptak, må man faktisk skru opp en del. Alternativet er jo å ha en dings eller et software-opplegg i systemet med en godt implementert loudness-kontroll, som kompenserer for hva man mister ved lavt volum. God wikipedia-artikkel om temaet: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

    Selv bruker jeg ofte sonos sin loudness-eq (hører formelig flere hifi-grøss, hehe). Ved "normalt" volum trengs det ikke. Men hvis jeg hører på musikk sent på kvelden og jeg må høre på ved et enda lavere volum enn jeg gjør til vanlig, gjør faktisk loudness-eq at jeg blir i stand til å nyte musikken selv om det er veldig lavt. Uten loudness-eq blir det alt for kjedelig når det er lavt.
    Etter jeg oppgraderte til det nye subb/bass-systemet opplever jeg en nesten motsatt virkning i bassen. På veldig lave nivåer høres nesten bassen for mye ut til tider, superstram men noe mye på mange opptak. Men til mer jeg drar på til mindre følelse får jeg av å høre den bypeste bassen. Den går bare over til å bli fysisk. Den går faktisk i mange tilfeller over til å høres mer riktig ut.
    Virker nesten som det har blitt en innebygd loudness i anlegget. Sliter egentlig litt med å bestemme meg for targetkurve. På lave volum kunne jeg ofte tenkt meg noe mindre mens jeg på høyt volum enkelte ganger gjerne skulle hatt litt mer i den dypeste bassen. F.eks en låt som "Kompet går" med Terje Rypdal har en fin fyldighet på moderat volum, men blir nesten litt tynn på høyt volum. Litt rart synes jeg, fordi det er motsatt av slik det har vært før. På kutt med Infected Mushroom er det annerledes igjen, der er det nok både på høyt og lavt.
    Noen andre som har noe formeninger om hva dette kommer av?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er avhengig av å ha høyttalere som spiller bra både på lavt og høyt lydnivå. Det har jeg nå! Etter å ha vært gjennom en del kjøpehøyttalere og gått et stykke DIY vei med litt forskjellige konstruksjoner er min konklusjon at evne til å spille høyt uten å miste evne til detaljering o.l henger nøye sammen med headroom og hvor mye man tyner hvert enkelt element utover komfortsonen. Skal man oppnå nok headroom til at man kan vri opp og kjenne bassen slå i mellomgulvet uten at det skriker og skingrer, kommer man imo ikke utenom store 4-5veis systemer. Min ringe erfaring er at dette er viktigere enn hvilket prinsipp man velger. Horn eller apekister handler kanskje mer om preferanser. Selv har jeg hang til horn, men har ingen grunn til å tvile på at f.eks 12tommern's system har akkurat samme egenskaper når det kommer til headroom og kapasitet som et tilsvarende stort hornsystem. En annen morsom ting er at evne til å spille bra på lave lyttenivåer også stiger i takt med headroom.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting som hifi-puristene sikkert vil rynke på nesen av: Loudness-kontroll. Har blitt veldig glad i det, fordi det tillater meg å spille på lavere volum uten at det går utover lyttegleden.
    ...

    Selv bruker jeg ofte sonos sin loudness-eq (hører formelig flere hifi-grøss, hehe). Ved "normalt" volum trengs det ikke. Men hvis jeg hører på musikk sent på kvelden og jeg må høre på ved et enda lavere volum enn jeg gjør til vanlig, gjør faktisk loudness-eq at jeg blir i stand til å nyte musikken selv om det er veldig lavt. Uten loudness-eq blir det alt for kjedelig når det er lavt.
    Den tiden jeg hadde Sansui AU 907 DR (og det var mange år) spilte jeg i perioder på Sequerra Metronome 7 mkII. Da satt jeg alltid på loudness hvis jeg skulle spille lavt om natten. Når du har behov for loudness er jo når volumet blir så lavt at mangelen på dypbass må kompenseres med økning av det som finnes av bass. Pluss litt diskant for å kompensere for mangel av friskhet ved lavt volum. Og da er det ingen grunn til å rynke på nesen av hverken Sonos eller andre apparaters loudnessknapp eller tonekontroller. Hvis anlegget trenger loudness når man spiller på vanlig lyttevolum eller høyere må man rett og slett kjøpe større høyttalere.

    Etter at jeg fikk koblet de gamle Kef-ene opp mot Xindak-blokkene har jeg ikke hatt behov for noen eq på noe som helst volum. Det er deilig og forteller meg at jeg har kommet fram til en balansert løsning på flere enn et nivå.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting som hifi-puristene sikkert vil rynke på nesen av: Loudness-kontroll. Har blitt veldig glad i det, fordi det tillater meg å spille på lavere volum uten at det går utover lyttegleden.

    En viktig grunn til at man ofte ønsker å skru opp volumet er at det menneskelige hørselsorganet oppfatter mindre bass på lavt volum. Så for at man skal oppfatte det "riktige" frekvens-spekteret på et opptak, må man faktisk skru opp en del. Alternativet er jo å ha en dings eller et software-opplegg i systemet med en godt implementert loudness-kontroll, som kompenserer for hva man mister ved lavt volum. God wikipedia-artikkel om temaet: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

    Selv bruker jeg ofte sonos sin loudness-eq (hører formelig flere hifi-grøss, hehe). Ved "normalt" volum trengs det ikke. Men hvis jeg hører på musikk sent på kvelden og jeg må høre på ved et enda lavere volum enn jeg gjør til vanlig, gjør faktisk loudness-eq at jeg blir i stand til å nyte musikken selv om det er veldig lavt. Uten loudness-eq blir det alt for kjedelig når det er lavt.
    Etter jeg oppgraderte til det nye subb/bass-systemet opplever jeg en nesten motsatt virkning i bassen. På veldig lave nivåer høres nesten bassen for mye ut til tider, superstram men noe mye på mange opptak. Men til mer jeg drar på til mindre følelse får jeg av å høre den bypeste bassen. Den går bare over til å bli fysisk. Den går faktisk i mange tilfeller over til å høres mer riktig ut.
    Virker nesten som det har blitt en innebygd loudness i anlegget. Sliter egentlig litt med å bestemme meg for targetkurve. På lave volum kunne jeg ofte tenkt meg noe mindre mens jeg på høyt volum enkelte ganger gjerne skulle hatt litt mer i den dypeste bassen. F.eks en låt som "Kompet går" med Terje Rypdal har en fin fyldighet på moderat volum, men blir nesten litt tynn på høyt volum. Litt rart synes jeg, fordi det er motsatt av slik det har vært før. På kutt med Infected Mushroom er det annerledes igjen, der er det nok både på høyt og lavt.
    Noen andre som har noe formeninger om hva dette kommer av?
    Jo mer jeg leser om det nye anlegget ditt, jo mer lyst får jeg å komme på lyttebesøk en eller annen gang... :)

    Har ellers ikke så mange formeninger om hva dette kommer av. Men én mulig hypotese, som jo bare er basert på hva jeg vet om loudness-kurver og hvordan hørselen pleier fungere: Kan det være at du tolker lytteinntrykkene dine på en måte som ikke er 100% riktig...? Skal prøve å forklare: Gitt loudness-kurver osv, hører man mer bass ved høyere volum. Når ditt anlegg er så psycho bra rustet for å gjengi dypbass, så vil det si at du (i følge teorien) skal høre enda mer av den aller dypeste bassen når du skrur opp volumet. Det er MULIG at dette da gir deg en opplevelse av et mer balansert lydbilde - siden du oppfatter den helt dypeste bassen også. Dermed oppfatter du subjektivt at det er "mindre" bass. Mens det du kanskje opplever, er en bass som er mer jevnt fordelt over frekvensspekteret. På lavere volum, derimot, opplever du i prosent mer av den bassen som ligger noe høyere i frekvens-spekteret. Dermed blir den subjektive opplevelse at det er "mer" bass, fordi den høyere bassen blir mer present i forhold til den aller dypeste bassen?

    Jeg vet ikke, dette er jo bare teoretisk spekulasjon... Uansett tror jeg det er et kvalitetstegn ved anlegget ditt at du erfarer det på denne måten!

    Jeg vet ikke om det gir mening?
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    4.235
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    En annen ting som hifi-puristene sikkert vil rynke på nesen av: Loudness-kontroll. Har blitt veldig glad i det, fordi det tillater meg å spille på lavere volum uten at det går utover lyttegleden.

    En viktig grunn til at man ofte ønsker å skru opp volumet er at det menneskelige hørselsorganet oppfatter mindre bass på lavt volum. Så for at man skal oppfatte det "riktige" frekvens-spekteret på et opptak, må man faktisk skru opp en del. Alternativet er jo å ha en dings eller et software-opplegg i systemet med en godt implementert loudness-kontroll, som kompenserer for hva man mister ved lavt volum. God wikipedia-artikkel om temaet: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

    Selv bruker jeg ofte sonos sin loudness-eq (hører formelig flere hifi-grøss, hehe). Ved "normalt" volum trengs det ikke. Men hvis jeg hører på musikk sent på kvelden og jeg må høre på ved et enda lavere volum enn jeg gjør til vanlig, gjør faktisk loudness-eq at jeg blir i stand til å nyte musikken selv om det er veldig lavt. Uten loudness-eq blir det alt for kjedelig når det er lavt.
    Etter jeg oppgraderte til det nye subb/bass-systemet opplever jeg en nesten motsatt virkning i bassen. På veldig lave nivåer høres nesten bassen for mye ut til tider, superstram men noe mye på mange opptak. Men til mer jeg drar på til mindre følelse får jeg av å høre den bypeste bassen. Den går bare over til å bli fysisk. Den går faktisk i mange tilfeller over til å høres mer riktig ut.
    Virker nesten som det har blitt en innebygd loudness i anlegget. Sliter egentlig litt med å bestemme meg for targetkurve. På lave volum kunne jeg ofte tenkt meg noe mindre mens jeg på høyt volum enkelte ganger gjerne skulle hatt litt mer i den dypeste bassen. F.eks en låt som "Kompet går" med Terje Rypdal har en fin fyldighet på moderat volum, men blir nesten litt tynn på høyt volum. Litt rart synes jeg, fordi det er motsatt av slik det har vært før. På kutt med Infected Mushroom er det annerledes igjen, der er det nok både på høyt og lavt.
    Noen andre som har noe formeninger om hva dette kommer av?
    Opplever også ofte at lyden kan bli svulstig ved lavere volum, men ved pådrag virker det som du sier at "båndet" strekker seg rettere.
    Det er selvfølgelig også her variasjoner med hva som blir avspilt, og kvaliteten på det.
    Nå har jeg også "sikret" meg med flere presets, og delefrekvenser. Den eneste plassen jeg har hørt det spille som dette er faktisk hjemme hos meg selv. Hvorfor det er sånn? Aner ikke;)

    Når det er sagt, spiller jeg som regel mest ved 70-75 db, og drar på innimellom når jeg vil ha på gåshuden, og få presset fram noen små tårer.:cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvis all kalibrering skjer i dBC domenet, kan det være at ørets dempning iht. dBA skala vs. SPL spiller deg et puss i de helt lave regioner?
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    For meg er det viktig å ha muligheten til å dra på ved behov, kjenne blodet bruse litt.
    Volumkontrollen her justerer seg automatisk etter musikkhumøret. Ønsker jeg å komme i konsertstemning går volumet som regel opp, mens oftest er volumet der at man kan prate med sidemannen. Selv da gir det en god følelse å vite at hestene under panseret finnes. ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan styrer du volumet nå Tor? Kan det være en digital volumkontroll som påvirker lyden?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    En annen ting som hifi-puristene sikkert vil rynke på nesen av: Loudness-kontroll. Har blitt veldig glad i det, fordi det tillater meg å spille på lavere volum uten at det går utover lyttegleden.

    En viktig grunn til at man ofte ønsker å skru opp volumet er at det menneskelige hørselsorganet oppfatter mindre bass på lavt volum. Så for at man skal oppfatte det "riktige" frekvens-spekteret på et opptak, må man faktisk skru opp en del. Alternativet er jo å ha en dings eller et software-opplegg i systemet med en godt implementert loudness-kontroll, som kompenserer for hva man mister ved lavt volum. God wikipedia-artikkel om temaet: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

    Selv bruker jeg ofte sonos sin loudness-eq (hører formelig flere hifi-grøss, hehe). Ved "normalt" volum trengs det ikke. Men hvis jeg hører på musikk sent på kvelden og jeg må høre på ved et enda lavere volum enn jeg gjør til vanlig, gjør faktisk loudness-eq at jeg blir i stand til å nyte musikken selv om det er veldig lavt. Uten loudness-eq blir det alt for kjedelig når det er lavt.
    Etter jeg oppgraderte til det nye subb/bass-systemet opplever jeg en nesten motsatt virkning i bassen. På veldig lave nivåer høres nesten bassen for mye ut til tider, superstram men noe mye på mange opptak. Men til mer jeg drar på til mindre følelse får jeg av å høre den bypeste bassen. Den går bare over til å bli fysisk. Den går faktisk i mange tilfeller over til å høres mer riktig ut.
    Virker nesten som det har blitt en innebygd loudness i anlegget. Sliter egentlig litt med å bestemme meg for targetkurve. På lave volum kunne jeg ofte tenkt meg noe mindre mens jeg på høyt volum enkelte ganger gjerne skulle hatt litt mer i den dypeste bassen. F.eks en låt som "Kompet går" med Terje Rypdal har en fin fyldighet på moderat volum, men blir nesten litt tynn på høyt volum. Litt rart synes jeg, fordi det er motsatt av slik det har vært før. På kutt med Infected Mushroom er det annerledes igjen, der er det nok både på høyt og lavt.
    Noen andre som har noe formeninger om hva dette kommer av?
    Opplever også ofte at lyden kan bli svulstig ved lavere volum, men ved pådrag virker det som du sier at "båndet" strekker seg rettere.
    Det er selvfølgelig også her variasjoner med hva som blir avspilt, og kvaliteten på det.
    Nå har jeg også "sikret" meg med flere presets, og delefrekvenser. Den eneste plassen jeg har hørt det spille som dette er faktisk hjemme hos meg selv. Hvorfor det er sånn? Aner ikke;)

    Når det er sagt, spiller jeg som regel mest ved 70-75 db, og drar på innimellom når jeg vil ha på gåshuden, og få presset fram noen små tårer.:cool:
    Du kjøre trinnov ser jeg, og jeg korrigerer ganske mye langt ned i frekvens. Kanskje det er en sammenheng
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Brukte JRiver en hel stund selv. Likte godt brukervennligheten i grensesnittet og bibliotekene, men var ikke like overbevist om lydkvaliteten. Har du muligheter for å justere volum andre steder for å sjekke om det er her problemet ligger? Selv opplever jeg ganske negativ innvirkning på digital/software justert volum i Groundsound og tilstreber å gjøre mest mulig av nivåjusteringer med de analoge volumkontrollene (som er digitalstyrte) i Groundsound.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    En annen ting som hifi-puristene sikkert vil rynke på nesen av: Loudness-kontroll. Har blitt veldig glad i det, fordi det tillater meg å spille på lavere volum uten at det går utover lyttegleden.

    En viktig grunn til at man ofte ønsker å skru opp volumet er at det menneskelige hørselsorganet oppfatter mindre bass på lavt volum. Så for at man skal oppfatte det "riktige" frekvens-spekteret på et opptak, må man faktisk skru opp en del. Alternativet er jo å ha en dings eller et software-opplegg i systemet med en godt implementert loudness-kontroll, som kompenserer for hva man mister ved lavt volum. God wikipedia-artikkel om temaet: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

    Selv bruker jeg ofte sonos sin loudness-eq (hører formelig flere hifi-grøss, hehe). Ved "normalt" volum trengs det ikke. Men hvis jeg hører på musikk sent på kvelden og jeg må høre på ved et enda lavere volum enn jeg gjør til vanlig, gjør faktisk loudness-eq at jeg blir i stand til å nyte musikken selv om det er veldig lavt. Uten loudness-eq blir det alt for kjedelig når det er lavt.
    Etter jeg oppgraderte til det nye subb/bass-systemet opplever jeg en nesten motsatt virkning i bassen. På veldig lave nivåer høres nesten bassen for mye ut til tider, superstram men noe mye på mange opptak. Men til mer jeg drar på til mindre følelse får jeg av å høre den bypeste bassen. Den går bare over til å bli fysisk. Den går faktisk i mange tilfeller over til å høres mer riktig ut.
    Virker nesten som det har blitt en innebygd loudness i anlegget. Sliter egentlig litt med å bestemme meg for targetkurve. På lave volum kunne jeg ofte tenkt meg noe mindre mens jeg på høyt volum enkelte ganger gjerne skulle hatt litt mer i den dypeste bassen. F.eks en låt som "Kompet går" med Terje Rypdal har en fin fyldighet på moderat volum, men blir nesten litt tynn på høyt volum. Litt rart synes jeg, fordi det er motsatt av slik det har vært før. På kutt med Infected Mushroom er det annerledes igjen, der er det nok både på høyt og lavt.
    Noen andre som har noe formeninger om hva dette kommer av?
    Jo mer jeg leser om det nye anlegget ditt, jo mer lyst får jeg å komme på lyttebesøk en eller annen gang... :)

    Har ellers ikke så mange formeninger om hva dette kommer av. Men én mulig hypotese, som jo bare er basert på hva jeg vet om loudness-kurver og hvordan hørselen pleier fungere: Kan det være at du tolker lytteinntrykkene dine på en måte som ikke er 100% riktig...? Skal prøve å forklare: Gitt loudness-kurver osv, hører man mer bass ved høyere volum. Når ditt anlegg er så psycho bra rustet for å gjengi dypbass, så vil det si at du (i følge teorien) skal høre enda mer av den aller dypeste bassen når du skrur opp volumet. Det er MULIG at dette da gir deg en opplevelse av et mer balansert lydbilde - siden du oppfatter den helt dypeste bassen også. Dermed oppfatter du subjektivt at det er "mindre" bass. Mens det du kanskje opplever, er en bass som er mer jevnt fordelt over frekvensspekteret. På lavere volum, derimot, opplever du i prosent mer av den bassen som ligger noe høyere i frekvens-spekteret. Dermed blir den subjektive opplevelse at det er "mer" bass, fordi den høyere bassen blir mer present i forhold til den aller dypeste bassen?

    Jeg vet ikke, dette er jo bare teoretisk spekulasjon... Uansett tror jeg det er et kvalitetstegn ved anlegget ditt at du erfarer det på denne måten!

    Jeg vet ikke om det gir mening?
    Jo, det gir en mening....tror jeg:)
    Bare å komme innom hvis du er i nærheten en gang.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brukte JRiver en hel stund selv. Likte godt brukervennligheten i grensesnittet og bibliotekene, men var ikke like overbevist om lydkvaliteten. Har du muligheter for å justere volum andre steder for å sjekke om det er her problemet ligger? Selv opplever jeg ganske negativ innvirkning på digital/software justert volum i Groundsound og tilstreber å gjøre mest mulig av nivåjusteringer med de analoge volumkontrollene (som er digitalstyrte) i Groundsound.
    Jeg bruker og brukte også Jriver da jeg spilte fra HDD og pc over Abrahamsen A-DAC. Da brukte jeg driver som førte signalet utenom både Jriver og Windows mikser, slik at volum måtte justere på forsterker. Det gav klart mer transparent lyd enn hvis jeg gikk via mikser i Windows og Jriver. DSP funket selvsagt fortsatt, de er i en sløyfe.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jriver sitt interne volum er 64 bit og bør være 100% transparent. Windows sin volumkontroll derimot er det verre med. Sålenge man benytter internal volume i jriver og asio derfra og videre, så tviler jeg sterkt på at det er det som lager trøbbelet. Rent teoretisk er vel internt digital volum i jriver mer transparent enn en analog volumkontroll.

    Mulig jeg tar feil her, men tror ikke det.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vet jeg, den forsvant sammen med muligheten for Windows volumkontroll med den driveren jeg brukte med Abrahamsen.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvis all kalibrering skjer i dBC domenet, kan det være at ørets dempning iht. dBA skala vs. SPL spiller deg et puss i de helt lave regioner?
    Kan sikkert være noe i det du sier her. Har du forresten oversikt over frekvensspekteret på Kuttet Darker på Nils Petter Molvær sin plate ER. Der er det mye lavfrekvent moro, og på den mener jeg jeg høre lavfrekvent helt ned, også på litt høyere volum.
    Noen tanker rundt dette - Har mindre stigning nedover i frekvens en jeg har hatt tidligere. Hvert fall i forhold til Targetkurven i Audiolense. DEQX jeg hadde før var ikke god på kalibrering i den dypeste basse, der måtte basse få leve ut i rommet som den ville(Var ikke full kontroll på rommer under 30 Hz) Men det er derimot Audiolense og kanskje det er det som er forskjellen. Dypbassen har liksom blitt tørrere å lever ikke i tid som den gjorde før. Er jo en over her som opplever noe av det samme, og han har også et kraftig vertøy i Trinnov. Vil ikke bytte tilbake i hvert fall(lydsignaturen) siden detaljenivået er mye bedre nå. Kanskje den "romlete " lav-bassen på høyt volum ikke var korrekt. Må forske litt mer på dette.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kan nevne at disse som klager på musikk som ingen andre klager på, dette kan være personer som lider av hyperakusis eller misofonia.
    Eller det kan være at de er de eneste som tør å klage.
    Har du en nabo som klager over støy har du sannsynligvis flere som sjeneres av det uten å si noe.
    Naboer bør generelt være forskånet fra å høre andres musikk. Og det er ikke naboens ansvar!

    Mange hensynsløse og uhøflige grunnholdninger i denne tråden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har du forresten oversikt over frekvensspekteret på Kuttet Darker på Nils Petter Molvær sin plate ER. Der er det mye lavfrekvent moro, og på den mener jeg jeg høre lavfrekvent helt ned, også på litt høyere volum.
    Jeg har denne. Skal sjekke i Audacity.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    4.235
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    En annen ting som hifi-puristene sikkert vil rynke på nesen av: Loudness-kontroll. Har blitt veldig glad i det, fordi det tillater meg å spille på lavere volum uten at det går utover lyttegleden.

    En viktig grunn til at man ofte ønsker å skru opp volumet er at det menneskelige hørselsorganet oppfatter mindre bass på lavt volum. Så for at man skal oppfatte det "riktige" frekvens-spekteret på et opptak, må man faktisk skru opp en del. Alternativet er jo å ha en dings eller et software-opplegg i systemet med en godt implementert loudness-kontroll, som kompenserer for hva man mister ved lavt volum. God wikipedia-artikkel om temaet: https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

    Selv bruker jeg ofte sonos sin loudness-eq (hører formelig flere hifi-grøss, hehe). Ved "normalt" volum trengs det ikke. Men hvis jeg hører på musikk sent på kvelden og jeg må høre på ved et enda lavere volum enn jeg gjør til vanlig, gjør faktisk loudness-eq at jeg blir i stand til å nyte musikken selv om det er veldig lavt. Uten loudness-eq blir det alt for kjedelig når det er lavt.
    Etter jeg oppgraderte til det nye subb/bass-systemet opplever jeg en nesten motsatt virkning i bassen. På veldig lave nivåer høres nesten bassen for mye ut til tider, superstram men noe mye på mange opptak. Men til mer jeg drar på til mindre følelse får jeg av å høre den bypeste bassen. Den går bare over til å bli fysisk. Den går faktisk i mange tilfeller over til å høres mer riktig ut.
    Virker nesten som det har blitt en innebygd loudness i anlegget. Sliter egentlig litt med å bestemme meg for targetkurve. På lave volum kunne jeg ofte tenkt meg noe mindre mens jeg på høyt volum enkelte ganger gjerne skulle hatt litt mer i den dypeste bassen. F.eks en låt som "Kompet går" med Terje Rypdal har en fin fyldighet på moderat volum, men blir nesten litt tynn på høyt volum. Litt rart synes jeg, fordi det er motsatt av slik det har vært før. På kutt med Infected Mushroom er det annerledes igjen, der er det nok både på høyt og lavt.
    Noen andre som har noe formeninger om hva dette kommer av?
    Opplever også ofte at lyden kan bli svulstig ved lavere volum, men ved pådrag virker det som du sier at "båndet" strekker seg rettere.
    Det er selvfølgelig også her variasjoner med hva som blir avspilt, og kvaliteten på det.
    Nå har jeg også "sikret" meg med flere presets, og delefrekvenser. Den eneste plassen jeg har hørt det spille som dette er faktisk hjemme hos meg selv. Hvorfor det er sånn? Aner ikke;)

    Når det er sagt, spiller jeg som regel mest ved 70-75 db, og drar på innimellom når jeg vil ha på gåshuden, og få presset fram noen små tårer.:cool:
    Du kjøre trinnov ser jeg, og jeg korrigerer ganske mye langt ned i frekvens. Kanskje det er en sammenheng
    Ja! gjør det.
    Hele frekvensbåndet korrrigeres. Ned til 10 Hz. Med en gang jeg slår av DSP er lyden tilbake til det man kan betrakte som "vanlig" opplevelse av output i de nedre frekvenser, og bassen blir svært svulstig ved pådrag.
    Trinnoven er satt opp til å korrigere Amplitude - Phase- Groupdelay og Impulsresponse. Jeg syntes den gjør en overlegen jobb i forhold til andre DSP systemer jeg har brukt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det som ihvertfall er helt sikkert er at setningen 'Hei, jeg er Drillo og er din nye nabo' betyr overgang til headfi :eek:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Mange hensynsløse og uhøflige grunnholdninger i denne tråden.
    Jeg synes det, i motsetning til deg tydeligvis, er vanskelig å rette en moralsk pekefinger uten først å ha oversikt over de enkeltes naboforhold.

    Er ikke enig i at det nødvendigvis er flere som sjeneres. Faktisk er det slik at langt de fleste klarer å balansere dette med hensyn og toleranse og glir kjapt inn og retter seg etter normene i miljøet de lever i. Så har vi alltid en eller to som stikker seg ut som enten hensynsløse eller intolerante.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mange hensynsløse og uhøflige grunnholdninger i denne tråden.
    Jeg synes det, i motsetning til deg tydeligvis, er vanskelig å rette en moralsk pekefinger uten først å ha oversikt over de enkeltes naboforhold.

    Er ikke enig i at det nødvendigvis er flere som sjeneres. Faktisk er det slik at langt de fleste klarer å balansere dette med hensyn og toleranse og glir kjapt inn og retter seg etter normene i miljøet de lever i. Så har vi alltid en eller to som stikker seg ut som enten hensynsløse eller intolerante.
    Hvis jeg ikke husker feil så er det et HFS medlem som har følgende leveregel:
    'Definisjonen på en egoist er en som bare tenker på meg!'
    - Kom bare på det..... :cool:
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Skalk alle åpne luker, vinduer, inkludert ventiler, når det skal spilles høyt, da hører ikke naboen så godt.
    Eller:
    Flytt til landet i ett halvt år, 1 mil fra nærmeste nabo, og spill stuphøyt hver eneste dag. Når så er gjordt vil du være ganske lei stuphøyt nivå, og kan flytte hjem igjen med naboer som bor nærme.

    Alt dette er kødd, ikke ta på alvor.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.753
    Antall liker
    103.802
    Torget vurderinger
    23
    Ta ansvar, lytterom under bakkenivå. Ingen plager deg og du plager ingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn