Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.412
    Antall liker
    12.399
    Sted
    Trondheim
    5 grader midt på dagen kan stemme, men 15 grader er tull. Kuldegrader om natta her. I solveggen kan det nok bli 15, men i skyggen er det ikke mye over frysepunktet. Jeg bor faktisk bare noen hundre meter fra målepunkter, så det er noe muffins med den verdien.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.412
    Antall liker
    12.399
    Sted
    Trondheim
    Det jeg skriver har for såvidt ingenting men VW å gjøre. Jeg synes det VW har gjort er helt forkastelig. Jeg har en Golf selv, og ville muligens ikke kjøpt den hvis dette VWjukset var avslørt tidligere.
    Men jeg synes personbiltrafikken får lovlig mye tyn generelt, når bare 0,5% (ifølge SSB) av alt utslippet man maser om kommer fra dieselmotorer i privatbiler.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Tragisk, og vil få enorme økonomiske konsekvenser for VAG. Knapt sett begynnelsen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Muligens, men aksjen er ned 17 % så langt i år og ned 42 % siste 12 mnd. Den prises nå til ca 9,6x årlig fortjeneste, til tross for et direkteutbytte på 4 %. Et selskap med forventet nullvekst burde prises høyere, kanskje 12-13x fortjenesten ved dagens rentenivåer. Konsensus i markedet er tydeligvis at VWs volum og/eller marginer kommer til å fortsette å krympe i lang tid fremover.
    VOW:Xetra Stock Quote - Volkswagen AG - Bloomberg Markets
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Ekko, Kjell?

    Her står litt forskjellig om status, om du er interessert. Blir en del rettssaker, fra hele verden. VW påstår at ytelse og drivstofforbruk vil være uberørt, gjenstår å bevise. Den ikke godkjente løsningen skulle koste nesten syv milliarder euro, i Europa. Amerikanernes søksmål blir bare større.

    Så ekkoet ditt er veldig rart.

    Her er det unødvendig med tyskkunnskaper, holder med overskriften: Volkswagen: So viel Dummheit von VW ist unentschuldbar - Wirtschaft - S?ddeutsche.de

    VW emissions scandal: defeat device an 'open secret' within VW | Auto Express
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    3.700
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Nede på 2012 nivå, høres ikke mye dramatisk ut. Omtrent som RDSA aksjene jeg har kjøpt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nede på 2012 nivå, høres ikke mye dramatisk ut. Omtrent som RDSA aksjene jeg har kjøpt.
    Det "dramatiske" er prisingen i forhold til nåværende inntjening og de implisitte forventningene til negativ vekst som ser ut til å være priset inn der. RDSA rammes hardt av fallet i oljeprisen, men det selskapet prises til hele 72x nåværende inntjening. Markedet tror på en ny vår og bedre tider for dem. Men ikke for VW.
    RDSA:EN Amsterdam Stock Quote - Royal Dutch Shell PLC - Bloomberg Markets
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    VW og VAG vil ikke klare å sno seg unna en bataljon av rettssaker og søksmål fra nær samtlige land de har solgt fuskebilene i. Saksøkerne har overbevisende saker, og deler seg inn i tunge grupper:

    1. Myndighetene - som både vil utstede straffegebyrer og tilleggsavgifter, samt søke erstatning for illegale utslipp. (USA alene melder 18 milliarder dollar i sitt søksmål. Og det er det føderale USA; så hekter delstatene seg på).
    2. Investorer - som har trodd på VAG-gruppens påstander om "Clean Diesel", som ikke har fått noe varsel om hva gruppen har gjort for å lure testene og som nå har lidd store tap.
    3. Gruppesøksmål fra bileiere som har opplevd fall i gjensalgsverdi, samt som vil ønske å heve kjøpene fordi VAG-gruppen har bedratt dem og solgt et produkt på falske premisser.
    4. Søksmål fra ulike med luftveissykdommer, eller fra slektninger til folk som har dødd av luftveissykdommer. Ill will and subterfuge, with the purpose of defrauding the public, posing a risk to public health har resultert i milliardutbetalinger for tobakksindustrien ...

    Dette har såvidt begynt. En ren logisk øvelse tilsier at dersom ingeniørene, i 2006, kunne fått samme ytelse og forbruk av drivstoff, med akseptable utslipp, uten bruk av fuskeprogrammet -- så var det ingen grunn til å bruke fuskeprogrammet.
    Nå ønsker VAG-gruppen å innbille verden at man kan ordne dette med en enkel mykvarefiks, uten at det går på bekostning av ytelse og forbruk, og med akseptable utslipp. Dette gjør de fordi alternativet er å si: "Dersom du ønsker det, kan du returnere bilen. Vi solgte under falske forutsetninger."

    Det blir et helvete for VAG, samme hva rødbrusfolket måtte mene.

    Toppadvokater i UK og USA tar over 10.000/time i disse dager ... VAG skal til å hyre bygninger fulle.
     
    Sist redigert av en moderator:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.412
    Antall liker
    12.399
    Sted
    Trondheim
    Ja, VW kommer til å slite lenge med dette. VW har virkelig "done a big one" her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er da heller ingen som har spådd et sudden death syndrome for VW, ihvertfall ikke etter at de unngikk en kollaps av finansieringsvirksomheten da krisen startet i høst. Scenariet er svekket markedsandel og høye ekstraordinære utgifter, mindre penger til produktutvikling og fabrikkinvesteringer, mindre attraktive produkter, ytterligere svekkede markedsandeler og inntjening, enda mindre penger til produktutvikling og fabrikkinvesteringer, osv. Kanskje salg av perifere merker som Lambo eller Seat for å skaffe cash fra tid til annen. Altså en seigpining over flere år som reduserer VW fra å være verdens største bilprodusent med fantasier om verdensherredømme til å bli en hovedsakelig regional aktør med dårlig lønnsomhet som f eks Renault eller Fiat. Jeg ser ikke helt hvordan VW skal unngå den spiralen. Det er også hva aksjekursen ser ut til å gjenspeile.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    3.700
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Men det er da heller ingen som har spådd et sudden death syndrome for VW, ihvertfall ikke etter at de unngikk en kollaps av finansieringsvirksomheten da krisen startet i høst. Scenariet er svekket markedsandel og høye ekstraordinære utgifter, mindre penger til produktutvikling og fabrikkinvesteringer, mindre attraktive produkter, ytterligere svekkede markedsandeler og inntjening, enda mindre penger til produktutvikling og fabrikkinvesteringer, osv. Kanskje salg av perifere merker som Lambo eller Seat for å skaffe cash fra tid til annen. Altså en seigpining over flere år som reduserer VW fra å være verdens største bilprodusent med fantasier om verdensherredømme til å bli en hovedsakelig regional aktør med dårlig lønnsomhet som f eks Renault eller Fiat. Jeg ser ikke helt hvordan VW skal unngå den spiralen. Det er også hva aksjekursen ser ut til å gjenspeile.
    Jammen, det er da helt greit å synse/tro og å lage "mørke" scenarier. Mens jeg & svært mange andre er overbeviste om at dette går bra - til og med meget...:)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da foreslår jeg at du kjøper VW-aksjer med begge hender, nå mens de er billige. Gjerne lånefinansiert også hvis du er så overbevist. Så kan vi se om et par-tre år hvor mye du tjente på den overbevisningen. Selv vil jeg selvsagt ikke ta i den aksjen med ildtang engang.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    3.700
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Da foreslår jeg at du kjøper VW-aksjer med begge hender, nå mens de er billige. Gjerne lånefinansiert også hvis du er så overbevist. Så kan vi se om et par-tre år hvor mye du tjente på den overbevisningen. Selv vil jeg selvsagt ikke ta i den aksjen med ildtang engang.
    Så så - ikke hiss deg opp nå... ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da foreslår jeg at du kjøper VW-aksjer med begge hender, nå mens de er billige. Gjerne lånefinansiert også hvis du er så overbevist. Så kan vi se om et par-tre år hvor mye du tjente på den overbevisningen. Selv vil jeg selvsagt ikke ta i den aksjen med ildtang engang.
    Så så - ikke hiss deg opp nå... ;)
    Ikke hissig i det hele tatt, men dette er jo eksakt hva jeg selv gjorde under finanskrisen i 2008-9. Jeg var overbevist om at dommedag ikke ville inntreffe denne gangen heller, makset ut boligkreditten og "put my money where my mouth was" som amerikanerne sier. Det gikk jo tålelig bra. Nå er det tydeligvis din tur, hvis du er så overbevist som du sier. Hvis du tar feil mister du bare hus og hjem og en helsikes masse penger. :)

    For ordens skyld: Mitt råd er å sky VW-aksjen som pesten. Usikkerheten rundt den er så stor at VW selv ikke er i stand til å legge frem årsregnskap for 2015. De har utsatt både årsrapporten og generalforsamlingen. Når et stort konsern ser seg nødt til å gjøre noe slikt blinker det blålys rundt hele butikken. Styr unna.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    3.700
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Da foreslår jeg at du kjøper VW-aksjer med begge hender, nå mens de er billige. Gjerne lånefinansiert også hvis du er så overbevist. Så kan vi se om et par-tre år hvor mye du tjente på den overbevisningen. Selv vil jeg selvsagt ikke ta i den aksjen med ildtang engang.
    Så så - ikke hiss deg opp nå... ;)
    Ikke hissig i det hele tatt, men dette er jo eksakt hva jeg selv gjorde under finanskrisen i 2008-9. Jeg var overbevist om at dommedag ikke ville inntreffe denne gangen heller, makset ut boligkreditten og "put my money where my mouth was" som amerikanerne sier. Det gikk jo tålelig bra. Nå er det tydeligvis din tur, hvis du er så overbevist som du sier. Hvis du tar feil mister du bare hus og hjem og en helsikes masse penger. :)

    For ordens skyld: Mitt råd er å sky VW-aksjen som pesten. Usikkerheten rundt den er så stor at VW selv ikke er i stand til å legge frem årsregnskap for 2015. De har utsatt både årsrapporten og generalforsamlingen. Når et stort konsern ser seg nødt til å gjøre noe slikt blinker det blålys rundt hele butikken. Styr unna.
    Har ikke brukt et sekund på tankevirksomhet rundt aksjekjøp av VW aksjer :) - så sitter nok og ser på de samme veggene om noen år(?). Og nyter min rødvin i helgene...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Angående Clean Air Act og EPA så kan man jo lese seg opp på Hyundai/Kia saken i 2014 for å få et inntrykk av kostnader. Hyundai/Kia hadde solgt 1.2 millioner fuskebiler, VAG < 0.5 millioner fuskebiler.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi kan jo begynne med at du leser deg opp på Hyundai/Kia saken så du finner ut av forskjellene her, så kan vi diskutere dem etterpå.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.886
    Antall liker
    1.106
    Vi kan jo begynne med at du leser deg opp på Hyundai/Kia saken så du finner ut av forskjellene her, så kan vi diskutere dem etterpå.
    If the accurate road load force is used, then the vehicle’s tailpipe emissions during laboratory testing are the same as its emissions during real-world driving conditions. If the dynamometer is programmed with an inaccurately low road load force, however, the test vehicle consumes less fuel and emits less GHGs compared to real-world driving conditions.

    Hva er forskjellen på dette og VW?

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.412
    Antall liker
    12.399
    Sted
    Trondheim
    Forbruk og forurensning har vel en klar sammenheng? Bruker bilen mer drivstoff enn oppgitt slipper den også ut mere avgasser. Men de snakker jo om GHG (GreenHouse Gases), så det er vel CO2 de snakker om, ikke NOx?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan jo begynne med at du leser deg opp på Hyundai/Kia saken så du finner ut av forskjellene her, så kan vi diskutere dem etterpå.
    Forskjellen er at Hyundai/Kia selv testet bilene under optimistiske forhold og fikk kunstig lave forbrukstall som de så oppga til kunder og myndigheter. Det viste seg deretter at bilene brukte vesentlig mer i virkeligheten og i myndighetenes tester med korrekte testparametre. Dette tilsvarer det "alle" bilprodusenter gjør i Europa.

    VW har derimot gått mye lengre i underfundig faenskap ved å installere programvare som detekterer at bilen testes og struper ned motoren for å gi kunstig lave resultater i myndighetenes tester. Det kommer ikke til å bli behandlet spesielt nådig av EPA, selv om antallet biler er lavere. Det er en helt annen grad av svindel enn hva Hyundai/Kia prøvde seg med.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.672
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    24
    Svindel er nok det helt riktige ordet ja. Det vi ser/ikke ser akkurat nå er nok kanskje bare at det er stille før stormen. Scheisse.... sogar Scheisse hoch drei!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.672
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    24
    Slyngstad er ingen tosk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, og han setter fingeren på kjernen i problemet. Piëch/Porsche-familien driver konsernet som det var en familiebutikk og synes det er utidig av myndigheter og andre aksjonærer å legge seg opp i det de ser som interne familieanliggender. Den arrogansen straffer seg.

    Apropos EPA: Volkswagen: Viel L�rm um viel bei Volkswagen - Wirtschaft - S�ddeutsche.de
    Apropos fremtidsutsiktene: Volkswagen: Volkswagen stottert in die Zukunft - Wirtschaft - S�ddeutsche.de
    Apropos klar tale: Volkswagen: So viel Dummheit von VW ist unentschuldbar - Wirtschaft - S�ddeutsche.de

    Es war einige Zeit ruhig geworden um VW - zu ruhig, wie sich jetzt zeigt: Alle, die geglaubt haben, das Schlimmste sei für den Konzern bereits ausgestanden, werden nun eines besseren belehrt. Das Schlimmste, es steht erst noch bevor.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg bare undres over om vi mennesker er like dårlige til å ta varsler på andre områder, som på dette opplagte med VW.
    Eller er det slik at vi ikke vil akseptere at et firma man har hatt et forhold til, kjøpt produktene til, kan begå noe så dumt? Og derfor kjører vi "serikke-hørerikke" i stedet for å ta inn over oss hva selskapet har gjort?

    Det er hinsides å innbille seg at dette er en bagatell, eller noe selskapet rir av uten store omkalfatringer i selskapsstruktur og beholdning. Nå er investorene i ferd med å komme på banen, fly forbanna; og snart begynner skjelettene å dette ut av skapene i Wolfsburg, etterhvert som etterforskningen setter kniven på strupen til ulike i beslutningskjeden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn