VW og VAG vil ikke klare å sno seg unna en bataljon av rettssaker og søksmål fra nær samtlige land de har solgt fuskebilene i. Saksøkerne har overbevisende saker, og deler seg inn i tunge grupper:
1. Myndighetene - som både vil utstede straffegebyrer og tilleggsavgifter, samt søke erstatning for illegale utslipp. (USA alene melder 18 milliarder dollar i sitt søksmål. Og det er det føderale USA; så hekter delstatene seg på).
2. Investorer - som har trodd på VAG-gruppens påstander om "Clean Diesel", som ikke har fått noe varsel om hva gruppen har gjort for å lure testene og som nå har lidd store tap.
3. Gruppesøksmål fra bileiere som har opplevd fall i gjensalgsverdi, samt som vil ønske å heve kjøpene fordi VAG-gruppen har bedratt dem og solgt et produkt på falske premisser.
4. Søksmål fra ulike med luftveissykdommer, eller fra slektninger til folk som har dødd av luftveissykdommer. Ill will and subterfuge, with the purpose of defrauding the public, posing a risk to public health har resultert i milliardutbetalinger for tobakksindustrien ...
Dette har såvidt begynt. En ren logisk øvelse tilsier at dersom ingeniørene, i 2006, kunne fått samme ytelse og forbruk av drivstoff, med akseptable utslipp, uten bruk av fuskeprogrammet -- så var det ingen grunn til å bruke fuskeprogrammet.
Nå ønsker VAG-gruppen å innbille verden at man kan ordne dette med en enkel mykvarefiks, uten at det går på bekostning av ytelse og forbruk, og med akseptable utslipp. Dette gjør de fordi alternativet er å si: "Dersom du ønsker det, kan du returnere bilen. Vi solgte under falske forutsetninger."
Det blir et helvete for VAG, samme hva rødbrusfolket måtte mene.
Toppadvokater i UK og USA tar over 10.000/time i disse dager ... VAG skal til å hyre bygninger fulle.