Hva med å legge til 'ydmykhet'?Målinger er bare ett av verktøyene i godlydens verktøykasse - ører, erfaring og selvinnsikt er andre. Et åpent sinn bringer godlyden inn!
Det er en reversert høyttaler.Noen som kan forklare hvordan en mikrofon fungerer?
Dette er veldig presist. De aller fleste mennesker vil oppleve forskjeller, som ikke nødvendigvis er til stede. På en hel rekke områder i livet selvfølgelig. Dette er bare et problem dersom man tror at man kan måle noe som alle skal oppfatte likt. Aksepterer man at forskjeller oppleves - også ved helt identiske betingelser - så er det ikke så mye å mase med ..?Det er bare det at følelser er en veldig lite troverdig måte å måle ting på... og det er greit å være klar over man kan oppleve store forskjeller uten at det er noen reell forskjell. En dag smaker kaffen drit, den andre helt nydelig, selv om det er eksakt samme kaffe. Det som har forandret seg er en selv. Sånn er det med hifi også, vi innbiller oss masse ting, og vi blir styrt av forventning og ønsketenkning.
Det er et tankekors at det må til ganske store målbare forskjeller for at vi skal være i stand til å høre forskjell. Det er derfor meget tvilsomt at det skal være mulig å høre forskjeller som ikke lar seg måle....
Godt poeng. De fleste har vel lydkilder som kan kalles for relativt begrensete med tanke på justering for å oppnå bedre lyd. Da gjør måleinstrumenter liten nytte. Uansett hvordan man justerer, så blir ikke lytteopplevelsen bedre. Men de som er fornøyd med lyden de har - uansett - får kanskje mye ut av musikkopplevelsen. Justert eller ikke justert.Det er bare det at drittutstyr låter dritt hele tiden, ikke bare av og til.
Her er du inne på noe viktig. Det dårlige utstyret er det umulig å "equalize" slik at det lyder like bra som det gode utstyret gjør uten justering. Dette er egentlig veldig grunnleggende ting som skulle være LETT å innse dersom man har en smule erfaring med forskjellig utstyr, har brukt mer enn noen få timer i sitt liv på å høre musikk, og har en normaltfungerende converter mellom ørene.Godt poeng. De fleste har vel lydkilder som kan kalles for relativt begrensete med tanke på justering for å oppnå bedre lyd. Da gjør måleinstrumenter liten nytte. Uansett hvordan man justerer, så blir ikke lytteopplevelsen bedre. Men de som er fornøyd med lyden de har - uansett - får kanskje mye ut av musikkopplevelsen. Justert eller ikke justert.Det er bare det at drittutstyr låter dritt hele tiden, ikke bare av og til.
Hva mener du med dette utsagnet?Godt poeng. De fleste har vel lydkilder som kan kalles for relativt begrensete med tanke på justering for å oppnå bedre lyd. Da gjør måleinstrumenter liten nytte. Uansett hvordan man justerer, så blir ikke lytteopplevelsen bedre. Men de som er fornøyd med lyden de har - uansett - får kanskje mye ut av musikkopplevelsen. Justert eller ikke justert.Det er bare det at drittutstyr låter dritt hele tiden, ikke bare av og til.
Det er nettopp derfor de virkelig seriøse anlegggene bruker subwoofere eller separat bass-system.Plassering av høyttalere blir et kompromiss mellom å unngå tidlig refleksjoner og få passelig basstrykk. Som det står i manualen til enhver høyttaler.
Det er feil. Det kan i høyeste grad måles. Det gjøres hele tiden.Her er det bare å prøve noen posisjoner til man er fornøyd. Dette KAN ikke måles annet enn med ørene.
Jeg vet ikke hvem som gjør dette hele tiden, men om du tenker på fabrikantene så gjør de det i ekkofrie rom for å lære om tekniske oppførselen til høyttaleren/ elementer.Det er feil. Det kan i høyeste grad måles. Det gjøres hele tiden.
I slike tilfeller er vel høreapparat en bedre løsningEn kompis av meg malte stuen for noen år siden. Alle møbler, inkl. stereoanlegget ble dradd ut på gulvet når malingen pågikk. Stuen ble kjempefin, men når han dro igang litt musikk ut på kvelden, merket jeg etter ca 7 sekunder at det kun var lyd i den ene høyttaleren. Jeg nevnte det for ham, men han kunne ikke høre at dette var tilfelle. Han hadde glemt å montere kablene i den ene høyttaleren. Kablene ble montert, og lyden forbedret seg betraktelig. Han hadde spilt musikk med kun en høyttaler i et halvt år uten å oppdage feilen. Han mente at lyden var bortimot den samme med kun en høyttaler i drift. I slike tilfeller har det vel lite for seg med måleinstrumenter.
Helt enig. Det flotte med målinger er at det kan fortelle om man har minimum fase-problemer eller ikke i et rom. Dette kan være vanskelig å høre med det blotte øret. Har man en problemfrekvens og dette skyldes rommet, så hjelper det så lite (les: ingenting) med allverdens prosessering i EQ fordi det er rommet som er kilden til problemet uansett. Da er det kun akustiske tiltak som gjelder. Er frekvensen miniumum fase, ja, da er det bare å ratte EQ etter hjertens lyst (hmm, ørets lyst...).Det er nettopp derfor de virkelig seriøse anlegggene bruker subwoofere eller separat bass-system.Plassering av høyttalere blir et kompromiss mellom å unngå tidlig refleksjoner og få passelig basstrykk. Som det står i manualen til enhver høyttaler.
Det er feil. Det kan i høyeste grad måles. Det gjøres hele tiden.Her er det bare å prøve noen posisjoner til man er fornøyd. Dette KAN ikke måles annet enn med ørene.
Ja i slike tilfeller har det lite for seg med måleinstrumenter nettop fordi du snakker om folk som ikke har interesse for hifi.En kompis av meg malte stuen for noen år siden. Alle møbler, inkl. stereoanlegget ble dradd ut på gulvet når malingen pågikk. Stuen ble kjempefin, men når han dro igang litt musikk ut på kvelden, merket jeg etter ca 7 sekunder at det kun var lyd i den ene høyttaleren. Jeg nevnte det for ham, men han kunne ikke høre at dette var tilfelle. Han hadde glemt å montere kablene i den ene høyttaleren. Kablene ble montert, og lyden forbedret seg betraktelig. Han hadde spilt musikk med kun en høyttaler i et halvt år uten å oppdage feilen. Han mente at lyden var bortimot den samme med kun en høyttaler i drift. I slike tilfeller har det vel lite for seg med måleinstrumenter.
Takk, jeg har selv hyret inn akustiker for å optimalisere lyd. Det er snakk om en høyt respektert person, derfor går jeg ikke inn på navn. Resultatet var ikke optimalt, for å si det slik. Anlegget ble derfor optimalisert på gamlemåten, og funket etterhvert bra. Jeg er temmelig sikker på at vi kjenner andre konsertsaler i vårt land som har vært planlagt av akustiker, og blitt rævva. Jeg har vel spilt i et par av dem også.Det er nettopp derfor de virkelig seriøse anlegggene bruker subwoofere eller separat bass-system.Plassering av høyttalere blir et kompromiss mellom å unngå tidlig refleksjoner og få passelig basstrykk. Som det står i manualen til enhver høyttaler.
Det er feil. Det kan i høyeste grad måles. Det gjøres hele tiden.Her er det bare å prøve noen posisjoner til man er fornøyd. Dette KAN ikke måles annet enn med ørene.
Hvis det er en annerkjent akustiker, så regner jeg med vi snakker om en akustiker med storromsakustikk som sitt område. Hvis det stemmer, er sjansen veldig stor for at vedkommende ikke kan mye om akustikk til smårom. Dette blir selvsagt spekulasjon, men det er i alle fall veldig vanlig. Småromsakustikk er nemlig et helt annet felt og fag og noe utdannete akustikere ikke har kunnskap om i særlig grad. Veldig mange av de overfører feilaktig storromsakustikk til små rom og det kan gi meget dårlig resultat.Takk, jeg har selv hyret inn akustiker for å optimalisere lyd. Det er snakk om en høyt respektert person, derfor går jeg ikke inn på navn. Resultatet var ikke optimalt, for å si det slik. Anlegget ble derfor optimalisert på gamlemåten, og funket etterhvert bra. Jeg er temmelig sikker på at vi kjenner andre konsertsaler i vårt land som har vært planlagt av akustiker, og blitt rævva. Jeg har vel spilt i et par av dem også.
Jeg vet ikke hvilken akustiker du har brukt, men det er et relativt utbredt problem at konsertsalakustikere har for liten forståelse for småromsakustikk. Vet ikke om det gjelder i ditt tilfelle.Takk, jeg har selv hyret inn akustiker for å optimalisere lyd. Det er snakk om en høyt respektert person, derfor går jeg ikke inn på navn. Resultatet var ikke optimalt, for å si det slik. Anlegget ble derfor optimalisert på gamlemåten, og funket etterhvert bra. Jeg er temmelig sikker på at vi kjenner andre konsertsaler i vårt land som har vært planlagt av akustiker, og blitt rævva. Jeg har vel spilt i et par av dem også.
Og et motargument - hvis man ikke har ører kan man ikke høre at man har målt seg helt til skogs heller. Også hvis man bruker teknisk utstyr for å konfigurere må man til slutt kvalitetsjekke med øra: erkjenne at resultatet er blitt bra.
Ellers er det ikke slik at jeg er i mot all form for måling, og jeg digger definitivt ikke hengekøyekarakteristikk. Det er for gæmliser, og du er på vei inn i den fasen av livet der det ikke er viktig med Hifi lenger, det er heller ikke realistisk. Jeg må si jeg ler når jeg ser bilder folk har lagt ut av anlegg til svære summer, og der EQ ser ut som en banan. Det er bortkasta penger det. Da er det koblingen som er hobbyen, ikke musikken. Og det er greit det, men for min del er god lyd det som trengs for å få analysert hva som spilles og hvordan det spilles, så nøyaktig som mulig, ikke mer.
Dette er vel egentlig ikke et særlig komplisert tema? Utgangspunktet for denne tråden er altså en dings som i følge en hifi-journalist gir hørbare men ikke målbare forskjeller. Forklaringen MÅ være en av to: forventningsbias hos journalisten eller mangelfulle målinger. Den menneskelige hørsel er ikke overlegen måleinstrumenter, dette er ærlige og udiskutable fakta man ikke kan se bort fra selv med "gode doser ydmykhet".Slike tråder dukker opp som resultat etter at mange nok har forfektet sine egne verkøy og fordummet andres. Et komplisert tema krever en nyansert diskusjon og spissformuleringer gir kun underholdningsverdi.
Jeg er enig med Midas at fremtiden kan gi oss mer representative visninger for ørene på komplekse sammensetninger av målinger.
Er også enig med Emokidden at produktutvikling ikke er mulig uten gode målinger å forholde seg til.
Ellers stemmer jeg i med Sluket i at det viktigste er ikke hvilke verktøy man bruker så lenge man kan bruke det. Jo fler verktøy man har og jo flinkere man er til å bruke de jo bedre og enklere blir resultatene.
Gode og hardtarbeidende ører med en genial forståelse av musikk, lyd og målinger med en god dose ydmykhet og ærlighet kan ikke bli feil.
Når du ser hvor stor forskjell det er på hvordan folk lytter eller forholde seg til musikklytting, blir det for min del ganske vanskelig etter hvert å ta veldig mye av det som skrives på dette forumet seriøst, ydmyk eller ikke. Når selverklærte superlyttere sitter og lirer ut av seg at de høre forskjell på alt, det være seg dac'er avspillingsprogram formater(wav,flac aiff).... osv, og i neste øyeblikk ikke klarer å høre at et anlegg er koblet, høyre/venstre høyttaler i motfase, da mister jeg all respekt og tillit. Dette er ikke myntet på deg, som jeg vet er en eminent lytter, og som ville hørt denne fasefeilen i løp av et tusendel - jeg brukte kanskje et sekundSlike tråder dukker opp som resultat etter at mange nok har forfektet sine egne verkøy og fordummet andres. Et komplisert tema krever en nyansert diskusjon og spissformuleringer gir kun underholdningsverdi.
Jeg er enig med Midas at fremtiden kan gi oss mer representative visninger for ørene på komplekse sammensetninger av målinger.
Er også enig med Emokidden at produktutvikling ikke er mulig uten gode målinger å forholde seg til.
Ellers stemmer jeg i med Sluket i at det viktigste er ikke hvilke verktøy man bruker så lenge man kan bruke det. Jo fler verktøy man har og jo flinkere man er til å bruke de jo bedre og enklere blir resultatene.
Gode og hardtarbeidende ører med en genial forståelse av musikk, lyd og målinger med en god dose ydmykhet og ærlighet kan ikke bli feil.
Hvis han ikke kunne høre at en høyttaler var ute av drift ville en enkel måling gitt beskjed om at så var tilfellet.En kompis av meg malte stuen for noen år siden. Alle møbler, inkl. stereoanlegget ble dradd ut på gulvet når malingen pågikk. Stuen ble kjempefin, men når han dro igang litt musikk ut på kvelden, merket jeg etter ca 7 sekunder at det kun var lyd i den ene høyttaleren. Jeg nevnte det for ham, men han kunne ikke høre at dette var tilfelle. Han hadde glemt å montere kablene i den ene høyttaleren. Kablene ble montert, og lyden forbedret seg betraktelig. Han hadde spilt musikk med kun en høyttaler i et halvt år uten å oppdage feilen. Han mente at lyden var bortimot den samme med kun en høyttaler i drift. I slike tilfeller har det vel lite for seg med måleinstrumenter.
Så lenge høyttalerne stå på forskjellig plass skal det være den enkleste sak å høre dette fra hvor som hest i rommet. Mulig de stod side om side i et hjørne? Da blir det noe verre.Hvis han ikke kunne høre at en høyttaler var ute av drift ville en enkel måling gitt beskjed om at så var tilfellet.En kompis av meg malte stuen for noen år siden. Alle møbler, inkl. stereoanlegget ble dradd ut på gulvet når malingen pågikk. Stuen ble kjempefin, men når han dro igang litt musikk ut på kvelden, merket jeg etter ca 7 sekunder at det kun var lyd i den ene høyttaleren. Jeg nevnte det for ham, men han kunne ikke høre at dette var tilfelle. Han hadde glemt å montere kablene i den ene høyttaleren. Kablene ble montert, og lyden forbedret seg betraktelig. Han hadde spilt musikk med kun en høyttaler i et halvt år uten å oppdage feilen. Han mente at lyden var bortimot den samme med kun en høyttaler i drift. I slike tilfeller har det vel lite for seg med måleinstrumenter.
Eller om han hadde reist seg opp og gått bort til hver enkelt høyttaler. Om han ikke hadde hørt noe feil da heller, ville han kanskje sett det eller følt det med fingeren.
Det der var jo veldig pent sagt (skrevet) av deg 8x12. Tusen takk!Når du ser hvor stor forskjell det er på hvordan folk lytter eller forholde seg til musikklytting, blir det for min del ganske vanskelig etter hvert å ta veldig mye av det som skrives på dette forumet seriøst, ydmyk eller ikke. Når selverklærte superlyttere sitter lirer ut av seg at dem høre forskjell på alt, det være seg dac'er avspillingsprogram formater(wav,flac aiff).... osv, og i neste øyeblikk ikke klarer å høre at et anlegg er koblet, høyre/venstre høyttaler i motfase, da mister jeg all respekt og tillit. Dette er ikke myntet på deg, som jeg vet er en eminent lytte, og som ville hørt denne fasefeilen i løp av et tusendel - jeg brukte kanskje et sekundSlike tråder dukker opp som resultat etter at mange nok har forfektet sine egne verkøy og fordummet andres. Et komplisert tema krever en nyansert diskusjon og spissformuleringer gir kun underholdningsverdi.
Jeg er enig med Midas at fremtiden kan gi oss mer representative visninger for ørene på komplekse sammensetninger av målinger.
Er også enig med Emokidden at produktutvikling ikke er mulig uten gode målinger å forholde seg til.
Ellers stemmer jeg i med Sluket i at det viktigste er ikke hvilke verktøy man bruker så lenge man kan bruke det. Jo fler verktøy man har og jo flinkere man er til å bruke de jo bedre og enklere blir resultatene.
Gode og hardtarbeidende ører med en genial forståelse av musikk, lyd og målinger med en god dose ydmykhet og ærlighet kan ikke bli feil.
Heldigvis er det ganske mange dyktige her inne som er verdt å følge, og som også ligger langt over meg selv, men som jeg likevel klarer å fange opp enkelte viktige ting fra.
Siste setningen i ditt innlegg er forresten en perfekt beskrivelse på deg selv![]()
Fra en egentlig ganske ydmyk 8X
Amen!Hva er vits i kostbare produkter hvor det at det er kostbart overprøver det at de låter elendig?
Jeg undres over hvorfor du sidestiller kostbart utstyr og målinger i denne sammenhengen. La meg presisere. Det er to grunner til at det ikke er samsvar mellom opplevelse og måling:Den som faller for fristelsen til å stole mere på kostbart utstyr og målinger fremfor å stole på egne ører vil alltid tape i hifi.
Det er viktig å skille mellom å høre og å oppleve.Tja, man kan høre/oppleve forskjeller som ikke egentlig eksisterer. Så man kan ikke nødvendigvis måle alt man opplever med en målemikrofon.
Men desto viktigere å måle, for å stadfest om en opplevd forskjell er reell eller innbilt.
Vel.Hører du ikke at en av to ht er ute av drift da har du null bruk for en målegevinst i tillegg![]()