- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 22.841
- Antall liker
- 15.689
Bruker terrengsykkel til og fra jobben. Da kan jeg sykle i sykkelfeltet hele tiden og slipper å bekymre meg for grus i sykkelfeltet og andre ting som skremmer folk med racersykler ut i veien.
Grus er ikke noe problem for oss med racersykkel.Bruker terrengsykkel til og fra jobben. Da kan jeg sykle i sykkelfeltet hele tiden og slipper å bekymre meg for grus i sykkelfeltet og andre ting som skremmer folk med racersykler ut i veien.
Gjør det også, men synest det er fint med en kraftig sykkel når fortauskanter skal forseres, trikkelinjer skal krysses og den slags.Grus er ikke noe problem for oss med racersykkel.Bruker terrengsykkel til og fra jobben. Da kan jeg sykle i sykkelfeltet hele tiden og slipper å bekymre meg for grus i sykkelfeltet og andre ting som skremmer folk med racersykler ut i veien.
Spørsmålet er hva du gjør i sykkelfeltet med terrengsykkel. Du burde syklet i skogen..
Like så er det fascinerende å se hvilke sjanser bilister er villige til å ta med risiko for å bli fotgjenger i overskuelig framtid i tillegg til muligheten til å tilbringe noen år i fengsel i tillegg til å måtte betale hundretusener i erstatning til etterlatte. Dette med utsikt til å tjene siger og skriver 0 sekunder på veien til et eller annet som antagelig ikke haster.Jeg har en følelse av at det er et visse overlapp i utvalgene "folk som sykler som idioter" og "folk som kjører som idioter".
For øvrig er jeg fascinert over risikoen syklister er villige til å ta for å komme 5 sekund før på jobben. Uansett hvem sin feil det måtte være er konsekvensene av en ulykke mye større for syklisten.
Det er faktisk ikke sykler som forsinker trafikken. Det er biler som gjør det.Gjør det også, men synest det er fint med en kraftig sykkel når fortauskanter skal forseres, trikkelinjer skal krysses og den slags.Grus er ikke noe problem for oss med racersykkel.Bruker terrengsykkel til og fra jobben. Da kan jeg sykle i sykkelfeltet hele tiden og slipper å bekymre meg for grus i sykkelfeltet og andre ting som skremmer folk med racersykler ut i veien.
Spørsmålet er hva du gjør i sykkelfeltet med terrengsykkel. Du burde syklet i skogen..
Noe må det være som hindrer racersyklister i å bruke sykkelfeltet, synest det er påfallende mange av de som kjører utenfor det.
Om problemet er at det går for sakte der så er det en merkelig logikk at man heller må ligge i veien og forsinke biltrafikken.
Stort sett så bruker jeg gangvei når jeg sykler til jobb, og ja det er gangvei knapt sykkelvei fordi den er dimensjoneret for hastighet opp til ca 20 km/t. Det er svinger, kanter, grus, fotgjengere mm så det lar seg som sagt knapt sykler fortere en 20 km/t. Det holder ikke hvis man skal sykle et stykker og komme frem innen rimelig tid. Noen steder har de bygd en sykkelmeter, men der samler stort sett all driten fra vegn seg og den blir skjelden eller aldri kostet. Med Racer skyr jeg stort sett sykkelveier av nevnte grunn.Det heter Gang og Sykkelvei av en grunn.
Der jeg bodde før var det en lang, relativt bratt og smal bakke med en GS ved siden av. Etter 400 m gikk denne GS over i et bredt fortau. Veien er så smal at det er vanskelig å passere en syklist (det er plass, men det er møtende trafikk og dårlig sikt grunnet små svinger og mye kratt langs veien). Der sykler syklistene i veien med laaaaaaaaang kø bak seg i 5 km/t (i beste fall) i rushtrafikken. Hvorfor i all videste syklistene ikke bruker GS der er helt uforståelig. I den bakken er det ofte - minst 2 ganger i året - ulykker der syklister legger seg tett bak en bil for å slip-streame nedover, og kjører rett i hekken på bilen når den må bremse. Jeg har ofte kjørt med hjertet i halsen ned den bakken.
Noen syklister har rett og slett et death-wish.
Jeg irriterer meg ikke særlig over det, har sjelden dårlig tid og kjører stort sett aldri bil i rushtrafikken til og fra jobben. Jeg sykler. Jeg snakker for øvrig om sykkelfelt som i et felt på siden av veien hvor man sykler, da gjerne med et fortau ved siden av hvor man går. På min rute er det ingen som sykler på fortauet.@Weld: Jeg vet ikke om du ikke vil forstå eller om det er noe annet som spiller inn, men man kan faktisk ikke sykle så fort som enkelte sykler inne på gang og sykkel vei. Det ville skapt utrolig mange situasjoner. Jeg sykler ikke så fort, men fort nok til at uvettig gåing skaper masse farlige situasjoner. Men de som går skal også være der, så jeg må jo bare tilpasse meg.
Neste gang du er ute å kjører, ta tiden og sjekk ut hvor mye du taper. Jeg tror du irriterer deg unødvendig mye...
Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
Cluet er at man skal være trygg uansett hvor man vimser til fots på en gang og sykkelvei. Det betyr at hvis man skal sykle noe stort over joggefart så må man ut i veien.De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
I dette spesielle tilfellet er det bygd ny vei, og den gamle veien er beholdt som GS. Den er bred, med god asfalt og oversiktlig og fin. Likevel sykler folk der bilene er. Jeg tror det skyldes at for å komme inn på sykkelveien må man kjøre en 10 m omvei for å komme inn på den. De 10 metrene er tydeligvis for langt for mange av syklistene.Stort sett så bruker jeg gangvei når jeg sykler til jobb, og ja det er gangvei knapt sykkelvei fordi den er dimensjoneret for hastighet opp til ca 20 km/t. Det er svinger, kanter, grus, fotgjengere mm så det lar seg som sagt knapt sykler fortere en 20 km/t. Det holder ikke hvis man skal sykle et stykker og komme frem innen rimelig tid. Noen steder har de bygd en sykkelmeter, men der samler stort sett all driten fra vegn seg og den blir skjelden eller aldri kostet. Med Racer skyr jeg stort sett sykkelveier av nevnte grunn.Det heter Gang og Sykkelvei av en grunn.
Der jeg bodde før var det en lang, relativt bratt og smal bakke med en GS ved siden av. Etter 400 m gikk denne GS over i et bredt fortau. Veien er så smal at det er vanskelig å passere en syklist (det er plass, men det er møtende trafikk og dårlig sikt grunnet små svinger og mye kratt langs veien). Der sykler syklistene i veien med laaaaaaaaang kø bak seg i 5 km/t (i beste fall) i rushtrafikken. Hvorfor i all videste syklistene ikke bruker GS der er helt uforståelig. I den bakken er det ofte - minst 2 ganger i året - ulykker der syklister legger seg tett bak en bil for å slip-streame nedover, og kjører rett i hekken på bilen når den må bremse. Jeg har ofte kjørt med hjertet i halsen ned den bakken.
Noen syklister har rett og slett et death-wish.
DERFOR TREFFER DU OSS OFTE I VEIBANEN. Det burde gå da det går helt fint i sydligere strøk, så det må være noe med Nordmenn og syklister som ikke funker...
Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
Syklister vil ikke sykle på gang og sykkelveier fordi de blir hindret av lovverket til å gjøre som de vil, men når de svinger over i bilveien blir tydeligvis alt tillatt. ???
Jeg tror også mange (egoistiske) syklister glemmer/overser/ikke klar over bl.a. veitrafikklovens paragraf 3.Grunnregler for trafikk.Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Hva som er unødig hinder er selvsagt relativt, men å tvinge resten av trafikken til lavere fart enn normal trafikkflyt så lenge det finnes et alternativ ved siden av, er etter min mening unødig og brudd på veitrafikkloven.
Åh? Her forbi går det bare skolebuss på skoledagene.....Slik sett burde sjølvsagt alle som ikkje bruker blinklyset i rundkøyringar umiddelbart nektast bruk av vegen. Det går tross alt buss.
Hadde det vært en egen vei ved siden av for traktorer og scootere, så tillater jeg meg å tro at langt de fleste med de nevnte kjøretøyene ville ha brukt den i stedet for hovedveien.Samme loven definerer syklister som kjørende, altså kan/skal de være i veibanen å slippe biler forbi ved behov. Akkurat som med en traktor eller scooter.
Då må ein fort planleggja veka litt på førehandÅh? Her forbi går det bare skolebuss på skoledagene.....Slik sett burde sjølvsagt alle som ikkje bruker blinklyset i rundkøyringar umiddelbart nektast bruk av vegen. Det går tross alt buss.
Observere rett som det er traktorer på E18 - motorveien gjennom Asker/Bærum/Lier mm. Riktig nok typen som kan gå i 60-70, så trolig lovlig men det myrrer av parallell veier som er vel så egnet....Hadde det vært en egen vei ved siden av for traktorer og scootere, så tillater jeg meg å tro at langt de fleste med de nevnte kjøretøyene ville ha brukt den i stedet for hovedveien.Samme loven definerer syklister som kjørende, altså kan/skal de være i veibanen å slippe biler forbi ved behov. Akkurat som med en traktor eller scooter.
Trist det da, men forslaget er faktisk helt utmerket likevel! OÅh? Her forbi går det bare skolebuss på skoledagene.....Slik sett burde sjølvsagt alle som ikkje bruker blinklyset i rundkøyringar umiddelbart nektast bruk av vegen. Det går tross alt buss.
De som ferdes på sykkel har vel strengt talt lov til å passere på Høyre side av bilen.Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
Når så er sagt er vel de fleste syklister skikkelige folk som oppfører seg OK i trafikken. Og jeg mistenker sterkt at de man blir forbannet på er de samme menneskene man også tenker "IDIOT" når man møter dem som bilførere. Egoister slutter nok ikke å være egoister bare de går av sykkelen!
Trist det da, men forslaget er faktisk helt utmerket likevel! OÅh? Her forbi går det bare skolebuss på skoledagene.....Slik sett burde sjølvsagt alle som ikkje bruker blinklyset i rundkøyringar umiddelbart nektast bruk av vegen. Det går tross alt buss.
g det at det ikke går buss burde faktisk være en ekstra motiverende faktor for å benytte blinklys!![]()
Ja, når det er to felt i samme retning. Ikke når det er bare et.De som ferdes på sykkel har vel strengt talt lov til å passere på Høyre side av bilen.Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
Når så er sagt er vel de fleste syklister skikkelige folk som oppfører seg OK i trafikken. Og jeg mistenker sterkt at de man blir forbannet på er de samme menneskene man også tenker "IDIOT" når man møter dem som bilførere. Egoister slutter nok ikke å være egoister bare de går av sykkelen!
Når det gjelder 'de fleste', så er de heldigvis i flertall. Takke faen for det.Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
Når så er sagt er vel de fleste syklister skikkelige folk som oppfører seg OK i trafikken. Og jeg mistenker sterkt at de man blir forbannet på er de samme menneskene man også tenker "IDIOT" når man møter dem som bilførere. Egoister slutter nok ikke å være egoister bare de går av sykkelen!
Også hvis veien ved siden av har svært lav fartsgrense og vikeplikt alle veier?Hadde det vært en egen vei ved siden av for traktorer og scootere, så tillater jeg meg å tro at langt de fleste med de nevnte kjøretøyene ville ha brukt den i stedet for hovedveien.Samme loven definerer syklister som kjørende, altså kan/skal de være i veibanen å slippe biler forbi ved behov. Akkurat som med en traktor eller scooter.
Word.en del syklister kunne også godt ta litt hensyn og følge trafikkreglene for kjørende.
Tror ikke det når vi snakker om E6 i en sone med 80kmt grense! Han var trener for et gjeng på rulleski som utgjorde en "slange" som var ca 40-50 meter lang, 2 og 3 i bredden i oppoverbakke med masse svinger som gjorde forbikjøring umulig. Det han prøvde var å presse meg ut i veien der det kom trafikk i mot! Nei takk jeg ofrer meg ikke i en front mot front for at en slik IDIOT skal kunne komme fram! Håper inderlig at det gjorde jævelsk vondt da han tryna! Tror faktisk at det benytte E6 som "lekegrind" på denne måten ikke er helt etter lovens intensjoner.....?De som ferdes på sykkel har vel strengt talt lov til å passere på Høyre side av bilen.Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
Når så er sagt er vel de fleste syklister skikkelige folk som oppfører seg OK i trafikken. Og jeg mistenker sterkt at de man blir forbannet på er de samme menneskene man også tenker "IDIOT" når man møter dem som bilførere. Egoister slutter nok ikke å være egoister bare de går av sykkelen!
Joda, hadde han forsøkt å passere meg på venstre siden ville jeg ha lagt meg så langt ut til høyre som mulig, men ville likevel sett at hengeren på traileren som kom gjennom svingen ville ha tatt ham. Skulle jeg ha gitt fyren plass på min side ville jeg ha truffet den traileren! Jeg har aldri vært noen "Mor Theresa", så i en slik situasjon var ikke valget vanskelig. Jeg gav traileren den plassen han trengte, syklisten skulle aldri ha ligget på min høyre side så at han tryna er faktisk resultat av et valg han selv tok.Nå liker jeg best å møte idioti med lett overbærenhet. Det er så mange som slår meg på erfaring og kompetanse.