Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.841
    Antall liker
    15.689
    Bruker terrengsykkel til og fra jobben. Da kan jeg sykle i sykkelfeltet hele tiden og slipper å bekymre meg for grus i sykkelfeltet og andre ting som skremmer folk med racersykler ut i veien.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Bruker terrengsykkel til og fra jobben. Da kan jeg sykle i sykkelfeltet hele tiden og slipper å bekymre meg for grus i sykkelfeltet og andre ting som skremmer folk med racersykler ut i veien.
    Grus er ikke noe problem for oss med racersykkel.
    Spørsmålet er hva du gjør i sykkelfeltet med terrengsykkel. Du burde syklet i skogen..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.841
    Antall liker
    15.689
    Bruker terrengsykkel til og fra jobben. Da kan jeg sykle i sykkelfeltet hele tiden og slipper å bekymre meg for grus i sykkelfeltet og andre ting som skremmer folk med racersykler ut i veien.
    Grus er ikke noe problem for oss med racersykkel.
    Spørsmålet er hva du gjør i sykkelfeltet med terrengsykkel. Du burde syklet i skogen..
    Gjør det også, men synest det er fint med en kraftig sykkel når fortauskanter skal forseres, trikkelinjer skal krysses og den slags.
    Noe må det være som hindrer racersyklister i å bruke sykkelfeltet, synest det er påfallende mange av de som kjører utenfor det.
    Om problemet er at det går for sakte der så er det en merkelig logikk at man heller må ligge i veien og forsinke biltrafikken.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.131
    Antall liker
    10.536
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har en følelse av at det er et visse overlapp i utvalgene "folk som sykler som idioter" og "folk som kjører som idioter".

    For øvrig er jeg fascinert over risikoen syklister er villige til å ta for å komme 5 sekund før på jobben. Uansett hvem sin feil det måtte være er konsekvensene av en ulykke mye større for syklisten.
    Like så er det fascinerende å se hvilke sjanser bilister er villige til å ta med risiko for å bli fotgjenger i overskuelig framtid i tillegg til muligheten til å tilbringe noen år i fengsel i tillegg til å måtte betale hundretusener i erstatning til etterlatte. Dette med utsikt til å tjene siger og skriver 0 sekunder på veien til et eller annet som antagelig ikke haster.

    Jeg har arbeidsvei på snaue 50 km. De første 10-15 km blir jeg daglig forbi- og frakjørt. De samme bilene tar jeg igjen etter ca 45 km, og dette uten at de har blitt hindret av syklister.
    Detter gjentar seg hver dag, ofte med de samme bilene.
    Tar du igjen en syklist så blir du ikke liggende lenge bak, og når du kjører forbi så tar straks igjen bilene foran.

    Det unnskylder selvsagt ikke dum/farlig opptreden trafikken, verken av fotgjengere, syklister eller bilister.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.246
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Det heter Gang og Sykkelvei av en grunn.
    Der jeg bodde før var det en lang, relativt bratt og smal bakke med en GS ved siden av. Etter 400 m gikk denne GS over i et bredt fortau. Veien er så smal at det er vanskelig å passere en syklist (det er plass, men det er møtende trafikk og dårlig sikt grunnet små svinger og mye kratt langs veien). Der sykler syklistene i veien med laaaaaaaaang kø bak seg i 5 km/t (i beste fall) i rushtrafikken. Hvorfor i all videste syklistene ikke bruker GS der er helt uforståelig. I den bakken er det ofte - minst 2 ganger i året - ulykker der syklister legger seg tett bak en bil for å slip-streame nedover, og kjører rett i hekken på bilen når den må bremse. Jeg har ofte kjørt med hjertet i halsen ned den bakken.
    Noen syklister har rett og slett et death-wish.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    @Weld: Jeg vet ikke om du ikke vil forstå eller om det er noe annet som spiller inn, men man kan faktisk ikke sykle så fort som enkelte sykler inne på gang og sykkel vei. Det ville skapt utrolig mange situasjoner. Jeg sykler ikke så fort, men fort nok til at uvettig gåing skaper masse farlige situasjoner. Men de som går skal også være der, så jeg må jo bare tilpasse meg.

    Neste gang du er ute å kjører, ta tiden og sjekk ut hvor mye du taper. Jeg tror du irriterer deg unødvendig mye...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.131
    Antall liker
    10.536
    Sted
    Holmestrand
    Bruker terrengsykkel til og fra jobben. Da kan jeg sykle i sykkelfeltet hele tiden og slipper å bekymre meg for grus i sykkelfeltet og andre ting som skremmer folk med racersykler ut i veien.
    Grus er ikke noe problem for oss med racersykkel.
    Spørsmålet er hva du gjør i sykkelfeltet med terrengsykkel. Du burde syklet i skogen..
    Gjør det også, men synest det er fint med en kraftig sykkel når fortauskanter skal forseres, trikkelinjer skal krysses og den slags.
    Noe må det være som hindrer racersyklister i å bruke sykkelfeltet, synest det er påfallende mange av de som kjører utenfor det.
    Om problemet er at det går for sakte der så er det en merkelig logikk at man heller må ligge i veien og forsinke biltrafikken.
    Det er faktisk ikke sykler som forsinker trafikken. Det er biler som gjør det.
    Når jeg kommer til Asker mellom 6:30 og når køen en gang slutter så har jeg 2-3000 mer eller mindre stillestående biler som sperrer veien for meg.
    Disse burde sprutes ned med spylervæske, tutes på, vises fingeren til, presses i grøfta, bli omtalt i harmdirrende innlegg i blogger, på facebook og andre steder hvor troll møtes .....
    De forsinker nemlig verdens ubestridt viktigste person: MEG!
    God helg.
    :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det heter Gang og Sykkelvei av en grunn.
    Der jeg bodde før var det en lang, relativt bratt og smal bakke med en GS ved siden av. Etter 400 m gikk denne GS over i et bredt fortau. Veien er så smal at det er vanskelig å passere en syklist (det er plass, men det er møtende trafikk og dårlig sikt grunnet små svinger og mye kratt langs veien). Der sykler syklistene i veien med laaaaaaaaang kø bak seg i 5 km/t (i beste fall) i rushtrafikken. Hvorfor i all videste syklistene ikke bruker GS der er helt uforståelig. I den bakken er det ofte - minst 2 ganger i året - ulykker der syklister legger seg tett bak en bil for å slip-streame nedover, og kjører rett i hekken på bilen når den må bremse. Jeg har ofte kjørt med hjertet i halsen ned den bakken.
    Noen syklister har rett og slett et death-wish.
    Stort sett så bruker jeg gangvei når jeg sykler til jobb, og ja det er gangvei knapt sykkelvei fordi den er dimensjoneret for hastighet opp til ca 20 km/t. Det er svinger, kanter, grus, fotgjengere mm så det lar seg som sagt knapt sykler fortere en 20 km/t. Det holder ikke hvis man skal sykle et stykker og komme frem innen rimelig tid. Noen steder har de bygd en sykkelmeter, men der samler stort sett all driten fra vegn seg og den blir skjelden eller aldri kostet. Med Racer skyr jeg stort sett sykkelveier av nevnte grunn.

    DERFOR TREFFER DU OSS OFTE I VEIBANEN ;). Det burde gå da det går helt fint i sydligere strøk, så det må være noe med Nordmenn og syklister som ikke funker...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.841
    Antall liker
    15.689
    @Weld: Jeg vet ikke om du ikke vil forstå eller om det er noe annet som spiller inn, men man kan faktisk ikke sykle så fort som enkelte sykler inne på gang og sykkel vei. Det ville skapt utrolig mange situasjoner. Jeg sykler ikke så fort, men fort nok til at uvettig gåing skaper masse farlige situasjoner. Men de som går skal også være der, så jeg må jo bare tilpasse meg.

    Neste gang du er ute å kjører, ta tiden og sjekk ut hvor mye du taper. Jeg tror du irriterer deg unødvendig mye...
    Jeg irriterer meg ikke særlig over det, har sjelden dårlig tid og kjører stort sett aldri bil i rushtrafikken til og fra jobben. Jeg sykler. Jeg snakker for øvrig om sykkelfelt som i et felt på siden av veien hvor man sykler, da gjerne med et fortau ved siden av hvor man går. På min rute er det ingen som sykler på fortauet.

    Men du peker jo på litt av problemet - enkelte vil sykle fort, og det kan man ikke gjøre på gang/sykkelvei siden det er gående (eller andre syklende der). Da er løsningen å legge seg i trafikken hvor man ikke klarer å holde samme fart som bilene med mindre det er kø da. Ser du det lettere absurde i resonnementet som gjøres?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.841
    Antall liker
    15.689
    Ellers festlig hvor hissige dere blir, selv på meg som daglig sykler til og fra jobben. Så langt i år har jeg tatt bilen en gang. Der jeg kjøer bil er det stort sett ingen syklister eller lett å kjøre forbi på en trygg måte så min personlige irritasjon er i området "svært begrenset" og nedover.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.834
    Antall liker
    11.476
    Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
    Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.834
    Antall liker
    11.476
    Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
    Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.
    Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
    Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.
    Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
    De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
    Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.
    Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
    De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.
    Cluet er at man skal være trygg uansett hvor man vimser til fots på en gang og sykkelvei. Det betyr at hvis man skal sykle noe stort over joggefart så må man ut i veien.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.246
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Det heter Gang og Sykkelvei av en grunn.
    Der jeg bodde før var det en lang, relativt bratt og smal bakke med en GS ved siden av. Etter 400 m gikk denne GS over i et bredt fortau. Veien er så smal at det er vanskelig å passere en syklist (det er plass, men det er møtende trafikk og dårlig sikt grunnet små svinger og mye kratt langs veien). Der sykler syklistene i veien med laaaaaaaaang kø bak seg i 5 km/t (i beste fall) i rushtrafikken. Hvorfor i all videste syklistene ikke bruker GS der er helt uforståelig. I den bakken er det ofte - minst 2 ganger i året - ulykker der syklister legger seg tett bak en bil for å slip-streame nedover, og kjører rett i hekken på bilen når den må bremse. Jeg har ofte kjørt med hjertet i halsen ned den bakken.
    Noen syklister har rett og slett et death-wish.
    Stort sett så bruker jeg gangvei når jeg sykler til jobb, og ja det er gangvei knapt sykkelvei fordi den er dimensjoneret for hastighet opp til ca 20 km/t. Det er svinger, kanter, grus, fotgjengere mm så det lar seg som sagt knapt sykler fortere en 20 km/t. Det holder ikke hvis man skal sykle et stykker og komme frem innen rimelig tid. Noen steder har de bygd en sykkelmeter, men der samler stort sett all driten fra vegn seg og den blir skjelden eller aldri kostet. Med Racer skyr jeg stort sett sykkelveier av nevnte grunn.

    DERFOR TREFFER DU OSS OFTE I VEIBANEN ;). Det burde gå da det går helt fint i sydligere strøk, så det må være noe med Nordmenn og syklister som ikke funker...
    I dette spesielle tilfellet er det bygd ny vei, og den gamle veien er beholdt som GS. Den er bred, med god asfalt og oversiktlig og fin. Likevel sykler folk der bilene er. Jeg tror det skyldes at for å komme inn på sykkelveien må man kjøre en 10 m omvei for å komme inn på den. De 10 metrene er tydeligvis for langt for mange av syklistene.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    8.743
    Mener det bør være et politisk mål å få flere over på sykkel. Men da må det også legges til rette for det i den forståelse at syklister verken er bilister eller fotgjengere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.834
    Antall liker
    11.476
    Forsåvidt en god tanke, men syklister er ikke syklister heller. Det er stor forskjell på Tante Olga og hennes sykkel med kurv foran og Preben Birk med kondomdress og villskap i blikket.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.088
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Rart at syklister mener bilistene skal dele veiene med dem, mens de samme syklistene ikke liker saktesyklende eller fotgjengere i GS-veiene.
    Hvis du skulle delt veien med folk som ikke skjønte forskjell på Høyre og Venstre og som plutselig uten grunn skjener over i motsatt side hadde du ment det samme.
    Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
    De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.
    Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!

    Når så er sagt er vel de fleste syklister skikkelige folk som oppfører seg OK i trafikken. Og jeg mistenker sterkt at de man blir forbannet på er de samme menneskene man også tenker "IDIOT" når man møter dem som bilførere. Egoister slutter nok ikke å være egoister bare de går av sykkelen!
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.521
    Antall liker
    3.859
    Torget vurderinger
    1
    Syklister vil ikke sykle på gang og sykkelveier fordi de blir hindret av lovverket til å gjøre som de vil, men når de svinger over i bilveien blir tydeligvis alt tillatt. ???

    Jeg tror også mange (egoistiske) syklister glemmer/overser/ikke klar over bl.a. veitrafikklovens paragraf 3.Grunnregler for trafikk.Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

    Hva som er unødig hinder er selvsagt relativt, men å tvinge resten av trafikken til lavere fart enn normal trafikkflyt så lenge det finnes et alternativ ved siden av, er etter min mening unødig og brudd på veitrafikkloven.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Samme loven definerer syklister som kjørende, altså kan/skal de være i veibanen å slippe biler forbi ved behov. Akkurat som med en traktor eller scooter.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.943
    Antall liker
    1.792
    Torget vurderinger
    1
    Slik sett burde sjølvsagt alle som ikkje bruker blinklyset i rundkøyringar umiddelbart nektast bruk av vegen. Det går tross alt buss.
    Syklister vil ikke sykle på gang og sykkelveier fordi de blir hindret av lovverket til å gjøre som de vil, men når de svinger over i bilveien blir tydeligvis alt tillatt. ???

    Jeg tror også mange (egoistiske) syklister glemmer/overser/ikke klar over bl.a. veitrafikklovens paragraf 3.Grunnregler for trafikk.Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

    Hva som er unødig hinder er selvsagt relativt, men å tvinge resten av trafikken til lavere fart enn normal trafikkflyt så lenge det finnes et alternativ ved siden av, er etter min mening unødig og brudd på veitrafikkloven.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.521
    Antall liker
    3.859
    Torget vurderinger
    1
    Slik sett burde sjølvsagt alle som ikkje bruker blinklyset i rundkøyringar umiddelbart nektast bruk av vegen. Det går tross alt buss.
    Åh? Her forbi går det bare skolebuss på skoledagene.....
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.521
    Antall liker
    3.859
    Torget vurderinger
    1
    Samme loven definerer syklister som kjørende, altså kan/skal de være i veibanen å slippe biler forbi ved behov. Akkurat som med en traktor eller scooter.
    Hadde det vært en egen vei ved siden av for traktorer og scootere, så tillater jeg meg å tro at langt de fleste med de nevnte kjøretøyene ville ha brukt den i stedet for hovedveien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.841
    Antall liker
    15.689
    Syklister oppfører seg til en viss grad som det som passer best akkurat da. De skal være kjørende i veien men ikke når de skal sykle over en fotgjengerovergang. Forholdet til rødt lys er også ganske tilfeldig. Vanlig tolkning er "grønt så lenge ingen ting er i veien". Selve lyset er tydeligvis kun veiledende.

    De fleste oppfører seg dog som folk. Men enkelte ser ut til å være vel opptatt av å holde pulsen høy helt til jobbdøra om morgenen. Å stoppe på rødt ødelegger tydeligvis flyten i treningen og må unngås for enhver pris.

    Det er et fint mål at flere skal sykle. Det er ikke et mål i seg selv at syklingen skal foregå så fort som mulig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Syns syklister er ok men det fordrer at dem ikke sykler på rødt lys, ikke hopper ut og inn av fortau, ikke plutselig jeiner over i en fotgjengerovergang(fra kjørefelt) og sist men ikke minst.. ikke tro at å slenge ut en arm fritar en fra øvrige trafikkregler
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Samme loven definerer syklister som kjørende, altså kan/skal de være i veibanen å slippe biler forbi ved behov. Akkurat som med en traktor eller scooter.
    Hadde det vært en egen vei ved siden av for traktorer og scootere, så tillater jeg meg å tro at langt de fleste med de nevnte kjøretøyene ville ha brukt den i stedet for hovedveien.
    Observere rett som det er traktorer på E18 - motorveien gjennom Asker/Bærum/Lier mm. Riktig nok typen som kan gå i 60-70, så trolig lovlig men det myrrer av parallell veier som er vel så egnet....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.088
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Slik sett burde sjølvsagt alle som ikkje bruker blinklyset i rundkøyringar umiddelbart nektast bruk av vegen. Det går tross alt buss.
    Åh? Her forbi går det bare skolebuss på skoledagene.....
    Trist det da, men forslaget er faktisk helt utmerket likevel! O
    g det at det ikke går buss burde faktisk være en ekstra motiverende faktor for å benytte blinklys! ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
    De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.
    Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!

    Når så er sagt er vel de fleste syklister skikkelige folk som oppfører seg OK i trafikken. Og jeg mistenker sterkt at de man blir forbannet på er de samme menneskene man også tenker "IDIOT" når man møter dem som bilførere. Egoister slutter nok ikke å være egoister bare de går av sykkelen!
    De som ferdes på sykkel har vel strengt talt lov til å passere på Høyre side av bilen.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.521
    Antall liker
    3.859
    Torget vurderinger
    1
    Slik sett burde sjølvsagt alle som ikkje bruker blinklyset i rundkøyringar umiddelbart nektast bruk av vegen. Det går tross alt buss.
    Åh? Her forbi går det bare skolebuss på skoledagene.....
    Trist det da, men forslaget er faktisk helt utmerket likevel! O
    g det at det ikke går buss burde faktisk være en ekstra motiverende faktor for å benytte blinklys! ;)
    :) Benytter alltid blinklys så lenge det er andre rundt meg i trafikken, men ikke alltid når jeg er alene... :rolleyes:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.246
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
    De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.
    Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!

    Når så er sagt er vel de fleste syklister skikkelige folk som oppfører seg OK i trafikken. Og jeg mistenker sterkt at de man blir forbannet på er de samme menneskene man også tenker "IDIOT" når man møter dem som bilførere. Egoister slutter nok ikke å være egoister bare de går av sykkelen!
    De som ferdes på sykkel har vel strengt talt lov til å passere på Høyre side av bilen.
    Ja, når det er to felt i samme retning. Ikke når det er bare et.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
    De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.
    Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!

    Når så er sagt er vel de fleste syklister skikkelige folk som oppfører seg OK i trafikken. Og jeg mistenker sterkt at de man blir forbannet på er de samme menneskene man også tenker "IDIOT" når man møter dem som bilførere. Egoister slutter nok ikke å være egoister bare de går av sykkelen!
    Når det gjelder 'de fleste', så er de heldigvis i flertall. Takke faen for det.

    I kategorien 'trøblete minoriteter' og 'øvrige', så får de naturligvis mer oppmerksomhet enn antallet skulle tilsi. De finnes, også her inne ser det ut til...

    Jeg har aldri sett syklister i motgående, så den var ny. Det vil si, jeg har sett syklende i motgående sykkelfelt en del ganger. Stort sett dreier det seg om 'godt voksne' med kurv på styret/klassisk herresykkel og denslags. Da klarer jeg naturligvis ikke la være å si fra. Sist en dame på vei opp Kongsveien i fjor høst, i motgående sykkelfelt. Jeg prøvde å gjøre mennesket oppmerksom på 70-grense er dårlig karma når mange syklister faktisk kommer opp i den farta, og du kjører i motgående. For en sjelden gangs skyld foreslo jeg fortauet som det beste alternativet (bruker det til og med selv når jeg kjører opp alene). Det var som å snakke til ei bøtte vann. Kanskje samme kategori som din briljante medtrafikant? Jeg har også tatt mot til meg og snakket lys med syklister i beksvarte klær og stupmørke vinterkvelder. Jeg irriterer meg over rødtsyklende suicyklister. Mer faktisk, fordi jeg vet at dette gnager på den velviljen jeg selv trenger som syklist. Opp og ned av fortauet-sykling er fullstendig galskap, fordi de oppfører seg som fotgjengere i sykkelfart. Fullstendig uforutsigbare, men med en fart som utvider ingen vet hva som skjer-radiusen til et snaut kvartal.

    Som sagt. Verken jeg eller andre syklister er ufeilbare. Jeg er ikke mer blind for mine egnes synder enn at jeg ser det er mye å ta tak i.

    Men.

    Som bilist opplever jeg langt færre episoder med idiotiske bilister enn når jeg sykler. Det er en grunn til det, og det handler om holdninger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Samme loven definerer syklister som kjørende, altså kan/skal de være i veibanen å slippe biler forbi ved behov. Akkurat som med en traktor eller scooter.
    Hadde det vært en egen vei ved siden av for traktorer og scootere, så tillater jeg meg å tro at langt de fleste med de nevnte kjøretøyene ville ha brukt den i stedet for hovedveien.
    Også hvis veien ved siden av har svært lav fartsgrense og vikeplikt alle veier?
    Tror ikke det altså.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bør trafikerte veier også deles med små barn med hest og sulky?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.088
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo det jeg gjør når jeg deler veien med syklister.
    De aller fleste som trener med sykkel vet hvilken side de skal sykle på i motsetning til fotgjengere med og uten barnevogn.
    Nååå ikke alle! Her forleden møtte jeg en tulling som av en eller annen grunn syntes det var smart å sykle på venstre side av veien. Det skapte mange interessante situasjoner med biler som kom i mot på sin riktige side av veien og brått oppdaget at denne tullingen kom i mot dem og ikke kjørte samme vei som øvrig trafikk. da måtte de kaste bilen ut i veien for å unngå å kjøre på ham, for han slakket ikke av på farten. Når det så kom bil i mot ( meg ) ble dette riktig så interessant! Har også opplevd en "sykkelfaen" ( meget bevisst bruk av ordet, og jeg mener det! ) som forsøkte å sykle forbi meg på min høyre side på E6. Han prøvde altså å presse meg ut i motgående kjørebane for å komme forbi på innsiden! Det gikk ikke og han stupte i grøfta! Det får da være måte på!

    Når så er sagt er vel de fleste syklister skikkelige folk som oppfører seg OK i trafikken. Og jeg mistenker sterkt at de man blir forbannet på er de samme menneskene man også tenker "IDIOT" når man møter dem som bilførere. Egoister slutter nok ikke å være egoister bare de går av sykkelen!
    De som ferdes på sykkel har vel strengt talt lov til å passere på Høyre side av bilen.
    Tror ikke det når vi snakker om E6 i en sone med 80kmt grense! Han var trener for et gjeng på rulleski som utgjorde en "slange" som var ca 40-50 meter lang, 2 og 3 i bredden i oppoverbakke med masse svinger som gjorde forbikjøring umulig. Det han prøvde var å presse meg ut i veien der det kom trafikk i mot! Nei takk jeg ofrer meg ikke i en front mot front for at en slik IDIOT skal kunne komme fram! Håper inderlig at det gjorde jævelsk vondt da han tryna! Tror faktisk at det benytte E6 som "lekegrind" på denne måten ikke er helt etter lovens intensjoner.....?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.250
    Antall liker
    8.554
    Torget vurderinger
    12
    Nå liker jeg best å møte idioti med lett overbærenhet. Det er så mange som slår meg på erfaring og kompetanse.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.088
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Nå liker jeg best å møte idioti med lett overbærenhet. Det er så mange som slår meg på erfaring og kompetanse.
    Joda, hadde han forsøkt å passere meg på venstre siden ville jeg ha lagt meg så langt ut til høyre som mulig, men ville likevel sett at hengeren på traileren som kom gjennom svingen ville ha tatt ham. Skulle jeg ha gitt fyren plass på min side ville jeg ha truffet den traileren! Jeg har aldri vært noen "Mor Theresa", så i en slik situasjon var ikke valget vanskelig. Jeg gav traileren den plassen han trengte, syklisten skulle aldri ha ligget på min høyre side så at han tryna er faktisk resultat av et valg han selv tok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn