I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hmmmm.....

    Sakte, men sikkert begynner jeg å innse at alle de nye konsertsalene i Skandinavia (Kristiansand, Stavanger og Århus) som er bygget med inspirasjon fra Musikverein har unngått å ta med det vesentligste i konstruksjonen for kvalitetslytting. Det elementet som gjør at publikum på parketten får en opplevelse med lik porsjon av direktelyd, etterklang og tidlige refleksjoner.
    Hvordan er det mulig!?

    Jævlig bittert at man fortsatt må til Wien eller Amsterdam for å oppleve symfoniakustikk i verdensklasse etter de siste årenes storsatsning. Man kan håpe på at OFO får et nytt hjem snart.
    Kan du utdype litt her?
    Kan jeg godt. :)

    Blir litt x-files for noen kanskje, men min mening er at de salene sender for mye energi fra tidlige sideveggrefleksjoner mot publikum. Dette resulterer i at de fremre setene får for mye direktelyd og lite etterklang som resulterer i tørr lyd, mens de bakre radene får for mye etterklang og derfor mister klarhet. Dette gjør at akustikken varierer veldig fra de første radene og bakover.

    Leser man artiklene bak salene så ser man at de leser de fortsatt C80 målingene (parameteret på klarhet) som svar på hvor tydelig lyden i salen er. C80 målinger er på mange måter for unøyaktig på dette nivået og ikke nødvendigvis noen fasit på klarhet. C80 viser lydens energioppbygging de første 80 millisekundene etter direktelyd. Akustikerene bak Valensalen i Stavanger og i Musikkhuset i Århus virker som de legger mye vekt på mye tidlig refleksjoner for økt klarhet, men utdyper dette lite. Det er nok med en tidligrefleksjon for økt klarhet, men når nivået av refleksjoner når det samme lydvolumet som direktelyden så virker det mot sin hensikt.

    I de beste salene klarer man å kombinere dette. Vet at blant annet Asbjørn Krogstad har full oversikt over dette. Han har hatt en finger med i spillet på begge de norske salene så vidt jeg vet. Er usikker på hvorfor de har valgt å gjøre det som de har gjort.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er i alle fall ikke vanskelig å se at akustikk ikke har blitt prioritert godt i Kilden og Stavanger Konserthus. Tragisk, men slik er verden dessverre.

    Her har man gjort det en smule bedre.
    DSC_0064_DxO_raw.jpg


    DSC_0074_DxO_raw.jpg


    ETC Theatre.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.327
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke hvilken sal det er bilder av, men det ser ut som en liten sal (2-300 seter?) Regner med det er enklere lage en slik sal en som tar 1500+?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    :)
    Synes nok du er litt for hard nå Orso. Poenget mitt er bare at de har tatt utgangspunkt i de salene publikum har over en årrekke gir best opplevelse av symfonisk musikk og har kopiert det ytre skallet nettopp med tanke på akustikken, men unnlatt å ta med en av de viktigste faktorene så de får 7/10 poeng i utteling i stedet for å dra det lenger. Det er synd.

    Salen du linker til er nok super til sitt bruk.
     
    Sist redigert:

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    :)
    Synes nok du er litt for hard nå Orso. Poenget mitt er bare at de har tatt utgangspunkt i de salene publikum har over en årrekke gir best opplevelse av symfonisk musikk og har kopiert det ytre skallet nettopp med tanke på akustikken, men unnlatt å ta med en av de viktigste faktorene så de får 7/10 poeng i utteling i stedet for å dra det lenger. Det er synd.

    Salen du linker til er nok super til sitt bruk.
    Skal ikke synse noe om konsertsaler (befinner meg nemlig sjelden der), men ble nysgjerrig nok til å sjekke ut hva-i-allverden Musikverein var for noe (vet det nå!), og festet meg ved følgende faktasnutt på Wiki:

    Skjermbilde 2014-11-11 kl. 21.42.37.png


    Nærmere bestemt: "Its lively acoustics are primarily based on Hansen's intuition, as he could not rely on any studies on architectural acoustics." Hehe.
    Litt flaks skal man ha.

    mvh e
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, ja litt flaks skal man ha ja.... :)

    Konsertsalakustikk har vært så komplisert at jeg tror nesten man hadde gjort det bedre på en god intuisjon enn å kalkulere seg frem. Nå i dag er man i ferd med å kunne konstruere konsertsaler fra schratch på bakgrunn av mattematikk, i hvertfall så hevder mange det. Den som lever får se....

    Som Sluket skriver så bør man virkelig kjenne sin besøkelsestid i skikkelige konsertsaler. Det er en fantastisk verden....
     
    Sist redigert:

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    He he, ja litt flaks skal man ha ja.... :)

    Konsertsalakustikk har vært så komplisert at jeg tror nesten man hadde gjort det bedre på en god intuisjon enn å kalkulere seg frem. Nå i dag er man i ferd med å kunne konstruere konsertsaler fra schratch på bakgrunn av mattematikk, i hvertfall så hevder mange det. Den som lever får se....

    Som Sluket skriver så bør man virkelig kjenne sin besøkelsestid i skikkelige konsertsaler. Det er en fantastisk verden....

    G
    od intuisjon bør ikke undervurderes! Og å vite når man skal legge fra seg kalkulatoren er også en verdifull egenskap. Både før, etter og selv uten "matematikken", har jeg tro på at man kommer langt ved å bruke ørene – selvfølgelig i sammenheng med den lille grå "prosessoren" som (forhåpentligvis) ligger innenfor… Men det er nå meg, da.

    Bor ellers 10 min. fra Grieghallen, så min besøkelsestid forholder seg vel først og fremst til den. Musikkpreferanser setter en begrensning på hvor ofte jeg er der, men det har jo hendt – som i forbindelse med visning av Charlie Chaplins "Gold Rush" (eller "City Lights" – husker ikke helt) der Harmonien/BFO bidro med en fremførelse av Chaplins egenkomponerte filmmusikk… Forrige anledning – Steve Reich (Festspillene i Bergen 2014) – ble dessverre ikke noe av… Konserten – som visstnok gikk for halvfull sal – var utsolgt på nett. Helvetes "sponsor"billetter!

    mvh e
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvilken sal det er bilder av, men det ser ut som en liten sal (2-300 seter?) Regner med det er enklere lage en slik sal en som tar 1500+?
    Det er en mindre sal ja. Det er først og fremst billigere og fokuset i mindre prosjekter er ofte annerledes.

    Inntrykket mitt er med de store konsertsalene, som ofte er prestisjeprosjekt for byene, så bestemmer arkitekturen det aller meste. Akustikken blir selvsagt vurdert, men alt tyder på at den kommer ganske langt bak i køen. Ser man på de største og meste kjente konsertsalene i verden, så ser man at så og si ingen av disse har noen ting som er i nærheten av virkelig high-end akustikk tiltak. Og de fleste har løsninger med balkonger o.l. som er direkte uheldig. Derimot er de veldig flotte, og gjerne oppsiktsvekkende på utsiden. Og det er åpenbart et viktig poeng med de.
    National-Centre-For-The-Performing-Arts-Beijing.jpg


    Sydney-Opera-House-Sydney.jpg


    Walt-Disney-Concert-Hall-Los-Angeles.jpg


    tyneview.jpg


    Alt tyder på at de beste lydmessige konsertsalene er mindre prosjekter og saler hvor akustikken kommer førersete og arkitekturen i større grad følger etter. Det blir ikke helt ulikt høyttalere. Om form skal følge funksjon eller motsatt. Med dagens kommersielle høyttalere, så er det utseendet som bestemmer i stor grad. Lydkvalitet taper i grunnen på de fleste arenaer.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.335
    Antall liker
    11.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er i alle fall ikke vanskelig å se at akustikk ikke har blitt prioritert godt i Kilden og Stavanger Konserthus. Tragisk, men slik er verden dessverre.

    Her har man gjort det en smule bedre.
    ...............
    Hva konkret er det som ikke er godt prioritert når det gjelder Stavanger? Er det valget av etterklangstid, og de reflekterende balkongene?
    Den du viser bilder av ser ut som en liten forelesningssal, ikke som en konsertsal, og da er det vel litt andre kriterier som gjelder.

    Huset i Stavanger har en kjedelig boksform, ingenting spektakulært utvendig, og form og volum på konsertsalen var gitt før arkitektkonkurransen, ifølge Statsbygg.
    http://www.statsbygg.no/Files/nyheter/stavangerKonserthusPresseskrivHalmrast.pdf

    Jeg spør ikke for å protestere eller være kritisk, jeg er ekte interessert og nysgjerrig.
    Det er ingen grunn til å tvile på at Musikverein og Concertgebouw oppleves bedre enn det meste. Skjønner at jeg må komme meg til Wien og Amsterdam så fort som mulig, for her blir jeg positivt nysgjerrig.
    Det er klart byggherrer og nye eiere skryter så mye de kan av akustikken sin, det er ikke til å unngå, og innen akustikk er det også en del smak og behag ute og går.

    Og, her er mer enn mat nok for en egen tråd, hvis ikke AtleT er komfortabel med at det virkelig baller på seg her inne.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.335
    Antall liker
    11.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og apropos:
    Det finnes en egen tråd om Fartein Valen-salen i Stavanger, under Akustikk og Rom, en tråd som ble noe forsuret av politiske ytringer. Ser ikke bort fra at den vekkes til live igjen.
    Mener også å huske en generell tråd om konsertsaler og akustikk, men finner den ikke igjen. Noen her som husker (søker) bedre enn meg, og finner?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    hmm.. Kan jo høre med hovedakustikeren i Statsbygg om akustiske prioriteringer på konserthuset i Stavanger. Han har jo vært med å designe både den og Operaen. Det er jo tross alt på jobben, så det bør være muligheter for å bumpe innom han selv om han sjelden er på huset.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.335
    Antall liker
    11.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm... startet av en oppegående fremsynt genuint musikkinteressert kar ser jeg...:rolleyes:
    Jeg var umiddelbart så sikker på hvem du mente, og ville formulere en spenstig takk.
    Men du har likevel rett.

    Det er den tråden jeg kommer til å ty til. Der skal jeg skrive hvordan jeg opplever Stavanger Konserthus og andre saler. Trur eg.
    Jeg har kjent på det lenge, hadde egentlig passet best som pensjonist.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.008
    Antall liker
    104.702
    Torget vurderinger
    23
    Vi gleder oss!!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for bidragene karer! :)

    Bare så ingen er i tvil om det så mente jeg ikke å slakte de nye "skoeske" salene som er bygd i Skandinavia de siste årene. Få har vært gladere for de byggene enn undertegnede. Det var bare et hjertesukk i det jeg innså at salene ikke når helt opp til de beste salene som finnes på viktige punkter. Det er veldig synd siden man hadde en unik mulighet til å strekke det litt lengre. Jeg vet at samarbeidet har vært tett mellom Operaen og de tre andre salene for å få nettopp akustikken så god som mulig og da hadde jeg stor tro på at de skulle lære av hverandres feil og snuse på verdenstoppen.
    Alle disse fire salene har hatt akustikken som førsteprioritet og at de har blitt gode er det ingen tvil om. Jeg trodde bare de skulle bli blant de beste i verden. Selv om de oppfyller objektive målekrav for dette, så når de etter min mening ikke helt opp.

    Symfonisalene er selveste Formel 1 innen akustikk. Det meste annet blir barneskirenn. I løpet av en vanlig uke er jeg innom 2-3 forskjellige konsertrom, men det er alltid noe helt spesielt når man trer inn i en av de store konsertsalene. Selv i Skandinavia som tidligere ikke har hatt saler i verdenstoppen.

    Det er riktig at det finnes mange mer eller mindre misslykkete konsertsaler i verden, men det er ikke først og fremst fordi akustikken ikke har vært prioritert, men fordi man ikke har visst hvordan man lager god akustikk på arkitektbordet. Samtidig har man ønsket at rommene skal kunne brukes til flere musikkgenre enn kun til klassisk musikk kombinert med det økonomiske regnestykket med å plass til flest mulig publikummere. Eksempelvis Oslo konserthus er rammet av begge. Flerbrukshus med plass til 1600 mennesker.

    De nye salene i Skandinavia har i stor grad kopiert vellykkete konsertrom nærmere bestemt Musikverein for å sikre kvaliteten.

    En god konsertsal skal både være god å spille og lytte i. Den gode lyden skal også kunne oppleves fra de fleste seter.
    God lyd i en konsertsal skal være detaljert(så man nesten kan høre en knappenål som blir sluppet på scenen), så man kan følge alle instrumenter med holografisk presisjon og musikken skal oppleves nær. Klangen skal oppleves rik og omsluttende med lang nok etterklang til å binde hullrommene mellom tonene. Ved de største dynamiske utsvingene skal rommet fylles helt uten at det komprimerer. Mange av disse elementene er på mange måter selvmotsigende.

    Alt dette oppnås med materialvalg, størrelse på rom, refleksjonsstyring, refleksjonsoppbrytning, absorberende materiale som i i hovedsak består av mennesker og seter.

    Akustikkens Formel 1. :cool:

    Håper noen og enhver nå blir inspirert til nye reisemål ved neste ferie.:)
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nå jeg er på ferie finner jeg den perfekte akustikk nå jeg befinner meg i dette element;)
    fjelltopp.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flerbruk ja..
    Der har jo arkitekter og akustikere noe å bryne seg på - ja takk, til begge deler.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.327
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    4
    I Stavanger er det egen flerbrukssal (Zetlitz) til dette. Har hørt Motorpsycho i hovedsalen (spilte der p.g.a orgelet) og det var heller dårlig når det gjaldt lydkvalitet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er i alle fall ikke vanskelig å se at akustikk ikke har blitt prioritert godt i Kilden og Stavanger Konserthus. Tragisk, men slik er verden dessverre.

    Her har man gjort det en smule bedre.
    ...............
    Hva konkret er det som ikke er godt prioritert når det gjelder Stavanger? Er det valget av etterklangstid, og de reflekterende balkongene?
    En stor konsertsal er kompleks. Den har både storroms respons og en mengde lokale akustikk utfordringer. Det er spesielt sistnevnte man ser ikke er prioritert. Selve storroms responsen er vanskelig å si noe sikkert om før man konkret ser målinger. Og her er f.eks RT60 og tilsvarende etterklangsmålinger viktige ingredienser.

    Det åpenbare problemet er de lokale utfordringer. Typisk har man f.eks for kort avstand til sideveggene for en god del rader. Her handler der tross alt om å presse flest mulig inn. Hvem vil fjerne flere rader og miste billettinntekter? Og så har du balkongene. Der får man en stor utfordring i forhold til reflektert lyd vs direktelyd. Og det ser ikke ut som man har gjort noe med. Det er heller ikke helt utenkelig at i disse lommene så vil det være bassproblemer.
    Trolig hadde det vært bedre å droppe balkonger helt og heller laget en mye større flate i bunn. Men da blir bygget større hvis man skal bevare høyden slik at de første refleksjoner fortsatt kommer fra sideveggene (noe som er viktig).

    Det er også sjelden å se kvalitets diffusjon rundt musikerne. Det bør det absolutt være. Typisk brukes det tremateriale med litt spor i eller såkalte slats. Slikt diffuser ikke, men sprer bare lyden på en uhomogen måte i de ulike frekvensene.
    Avansert diffusjonsfelt 2.jpg


    I akustikk kretser så spøker man med at akustikk og tiltak er det første man kutter på i budsjettet til en konsertsal. Og det sies rett ut at de færreste konsertsalene oppnår det de kunne, siden arkitektene mangler kunnskap om akustikk da de færreste har opplæring i det. Så kommer ønsker i forhold til det estetiske og økonomi inn i bildet. Det er utrolig mye enklere med litt mindre saler alá det man ser under (Soehanna Hall i Jakarta).
    Screen-shot-2013-01-23-at-10.25.06-AM.jpg


    front.jpg


    Bare så det er sagt så har ikke jeg noen ekspertise på store konsertsaler, men jeg vet litt om problemene og utfordringene og har litt kontakter med folk med større kunnskap.
    Skal holde meg god for å kommentere mere nå :)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.335
    Antall liker
    11.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er i alle fall ikke vanskelig å se at akustikk ikke har blitt prioritert godt i Kilden og Stavanger Konserthus. Tragisk, men slik er verden dessverre.

    Her har man gjort det en smule bedre.
    ...............
    Hva konkret er det som ikke er godt prioritert når det gjelder Stavanger? Er det valget av etterklangstid, og de reflekterende balkongene?
    ..........................
    ............
    Bare så det er sagt så har ikke jeg noen ekspertise på store konsertsaler, men jeg vet litt om problemene og utfordringene og har litt kontakter med folk med større kunnskap.
    Skal holde meg god for å kommentere mere nå :)
    Takk for fint svar. Personlig syns jeg absolutt du skal fortsette å kommentere. Både kunnskap og klare oppfatninger, det liker jeg å lese, og jeg har lyst å lære mer om akustikk. Selv sitter jeg nærmere arkitekter og musikere, for å si det sånn.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, ja litt flaks skal man ha ja.... :)

    Konsertsalakustikk har vært så komplisert at jeg tror nesten man hadde gjort det bedre på en god intuisjon enn å kalkulere seg frem. Nå i dag er man i ferd med å kunne konstruere konsertsaler fra schratch på bakgrunn av mattematikk, i hvertfall så hevder mange det. Den som lever får se....

    Som Sluket skriver så bør man virkelig kjenne sin besøkelsestid i skikkelige konsertsaler. Det er en fantastisk verden....

    G
    od intuisjon bør ikke undervurderes! Og å vite når man skal legge fra seg kalkulatoren er også en verdifull egenskap. Både før, etter og selv uten "matematikken", har jeg tro på at man kommer langt ved å bruke ørene – selvfølgelig i sammenheng med den lille grå "prosessoren" som (forhåpentligvis) ligger innenfor… Men det er nå meg, da.

    Bor ellers 10 min. fra Grieghallen, så min besøkelsestid forholder seg vel først og fremst til den. Musikkpreferanser setter en begrensning på hvor ofte jeg er der, men det har jo hendt – som i forbindelse med visning av Charlie Chaplins "Gold Rush" (eller "City Lights" – husker ikke helt) der Harmonien/BFO bidro med en fremførelse av Chaplins egenkomponerte filmmusikk… Forrige anledning – Steve Reich (Festspillene i Bergen 2014) – ble dessverre ikke noe av… Konserten – som visstnok gikk for halvfull sal – var utsolgt på nett. Helvetes "sponsor"billetter!

    mvh e
    Trådstarter glimrer med sitt fravær her, beklager det. Siste to dager har vært travle.

    Litt av utfordringene med målinger er at man bør vite hvilke målekriterier man ønsker å oppnå. Jo større rommet blir og jo høyere frekvens, jo mer komplisert blir det å kartlegge disse.
    Det er ikke så fryktelig mange år siden jeg selv ikke kunne teorien bak enkel lydfysikk, men har aldri opplevd det som noen hemsko for å fungere som akustisk musiker. Jeg har alltid vært interessert i akustikk og lyd, men fra et praktisk synsvinkel og ikke teoretisk.
    Man opplever ofte likevel at man vet hvordan et rom lyder og oppfører seg før man har spilt en tone. Dette har en sammenheng med at akustikk er ganske logisk for oss mennesker på grunn av det enorme erfaringsgrunnlaget vi faktisk opparbeider oss i livet med ulike spisskompetanser.
    Siden akustikk er uendelig komplekst er det forutsetning at akustikere har spisskompetanse på den musikken og kulturen bak som skal avspilles i rommet de arbeider med på. Dette er dessverre en mangelvare.

    Grieghallen er en fin sal. Anbefaler å høre en av de store symfoniene midt i salen der. Kan tipse om konsert på PM hvis du har lyst. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har dessverre lite sammenlignings grunnlag når det gjelder konsertsaler, men er dette som skrives om konserthuset i Stavanger her bare propaganda?

    Akustikk i verdensklasse - NRK – Rogaland
    Verdensklasse-klang i Stavanger - statsbygg.no
    Nei det vil jeg ikke si.

    Det er jo uten tvil en bra og vellykket sal.
    En av de viktigste sukssesskriteriene for skoeske salene er å sende en del av førsterefleksjonene fra sideveggene tilbake til scenen og de senere refleksjonene tilbake til bakveggen. Ingen av de nye salene gjør dette, men de tre referansesalene som brukes som mal på skoeskesalene gjør det alle.
    På den måten sikrer man klarere lyd med jevnere opplevelse av etterklang i hele salen.

    Legger ved en liten artikkel som handler om litt av problematikken rundt de viktigste målekriteriene for konsertsaler. Selv Oslo konserthus måler isolert sett veldig bra på disse kriteriene.
    Min mening er at det er blandingen av disse målekriteriene som er det essensielle og isolerte gjennomsnittsmålinger nødvendigvis ikke forteller så mye om dette.
    Konsertsalproblematikk handler i hovedsak om stigningstid og lengde på etterklang fullrange og tidlige og sene refleksjoner fra frekvenser fra 700-4000hz.

    http://www.akutek.info/Papers/MS_Parameters_Distribution.pdf
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Flerbruk ja..
    Der har jo arkitekter og akustikere noe å bryne seg på - ja takk, til begge deler.
    Huff ja, kan jo få hodepine av mindre.

    Ser at flere og flere bruker avansert tillegg av elektronisk etterklang. Da skal det være mulig så lenge salen er liten nok. Lurer på om det ikke er det de prøver å få til i Bodø nå. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er i alle fall ikke vanskelig å se at akustikk ikke har blitt prioritert godt i Kilden og Stavanger Konserthus. Tragisk, men slik er verden dessverre.

    Her har man gjort det en smule bedre.
    ...............
    Hva konkret er det som ikke er godt prioritert når det gjelder Stavanger? Er det valget av etterklangstid, og de reflekterende balkongene?
    En stor konsertsal er kompleks. Den har både storroms respons og en mengde lokale akustikk utfordringer. Det er spesielt sistnevnte man ser ikke er prioritert. Selve storroms responsen er vanskelig å si noe sikkert om før man konkret ser målinger. Og her er f.eks RT60 og tilsvarende etterklangsmålinger viktige ingredienser.

    Det åpenbare problemet er de lokale utfordringer. Typisk har man f.eks for kort avstand til sideveggene for en god del rader. Her handler der tross alt om å presse flest mulig inn. Hvem vil fjerne flere rader og miste billettinntekter? Og så har du balkongene. Der får man en stor utfordring i forhold til reflektert lyd vs direktelyd. Og det ser ikke ut som man har gjort noe med. Det er heller ikke helt utenkelig at i disse lommene så vil det være bassproblemer.
    Trolig hadde det vært bedre å droppe balkonger helt og heller laget en mye større flate i bunn. Men da blir bygget større hvis man skal bevare høyden slik at de første refleksjoner fortsatt kommer fra sideveggene (noe som er viktig).

    Det er også sjelden å se kvalitets diffusjon rundt musikerne. Det bør det absolutt være. Typisk brukes det tremateriale med litt spor i eller såkalte slats. Slikt diffuser ikke, men sprer bare lyden på en uhomogen måte i de ulike frekvensene.
    Vis vedlegget 288767

    I akustikk kretser så spøker man med at akustikk og tiltak er det første man kutter på i budsjettet til en konsertsal. Og det sies rett ut at de færreste konsertsalene oppnår det de kunne, siden arkitektene mangler kunnskap om akustikk da de færreste har opplæring i det. Så kommer ønsker i forhold til det estetiske og økonomi inn i bildet. Det er utrolig mye enklere med litt mindre saler alá det man ser under (Soehanna Hall i Jakarta).
    Vis vedlegget 288768

    Vis vedlegget 288769

    Bare så det er sagt så har ikke jeg noen ekspertise på store konsertsaler, men jeg vet litt om problemene og utfordringene og har litt kontakter med folk med større kunnskap.
    Skal holde meg god for å kommentere mere nå :)
    Skriver du ikke nå først og fremst om saler til forsterket musikk?

    Jo flere lydkilder du har jo mindre problematisk blir de lokale utfordringene (som refleksjoner fra sidevegg) bortsett fra enkelte bassforsterkninger. Man ønsker kort avstand til sideveggene i en skoeskesal. I en sal med forsterket musikk er det helt andre utfordringer enn en sal som kun huser et orkester. Mye fordi at lydkildene fra et orkester gir et mer kompleks spredningsmønster enn gode PA anlegg.

    Balkongene er der for å bryte opp bassbølger. Som publikum man ikke oppleve optimal lyd fra balkongene fordi de vil mangle refleksjonsmønsteret man får nede på parketten.

    Lytting og refleksjoner for musikere er komplisert. I et lite rom er det fordelaktig med diffusjon, men i et stort lokale ønsker man noen hele refleksjoner innen 20 ms for god lytting på tvers av orkesteret.
    Å gjøre både publikum og musikere optimalt fornøyd er veldig vanskelig.
    Fin sal det er bilde av forresten.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gromrom det der. :)
    Må være deilig følelse å øve med de platene som henger på veggen i bakgrunnen. Tror han har helt grei utsikt derfra også.
    Ha en god helg Sluk!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.008
    Antall liker
    104.702
    Torget vurderinger
    23
    En vakker dag ATle, så er du der! Glad ukeslutt!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk! :)

    Har vært en vakker helg!

    I går fikk jeg lekt meg litt med disse tunge drågene her

    JBLny.jpg


    Sakte, men sikkert begynner jeg å innse at JBL slett ikke låter så verst. Nesten så man ikke trenger basstårn engang....

    Ha en strålende uke karer!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.008
    Antall liker
    104.702
    Torget vurderinger
    23
    Det var vel å dra det litt langt...:rolleyes:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, kommer nok litt an på hvordan type basstårn man har tilgjengelig til å skru av og på. :)
    Bare tull selvsagt, men det må da nesten være "Sluket-godkjent" basselement i denne klumpen?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.008
    Antall liker
    104.702
    Torget vurderinger
    23
    Joda, greie saker til bakgrunnsmusikk ....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ho ho, det verste er at du sannsynligvis mener det og det sikkert med ordene i god behold. Bare ikke si det til noen da.... :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takk! :)

    Har vært en vakker helg!

    I går fikk jeg lekt meg litt med disse tunge drågene her

    Vis vedlegget 289566

    Sakte, men sikkert begynner jeg å innse at JBL slett ikke låter så verst. Nesten så man ikke trenger basstårn engang....

    Ha en strålende uke karer!
    Meget bra høyttaler dette, men det hadde vært moro og byttet ut mellomtone/diskanten seksjonen med den nye d2 driveren med den nye waveguiden, en sak selv JBL hatere er nysgjerrig på;)

    JBL-M2-Gallery-Large-0053.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.047
    Antall liker
    12.974
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    AtleT, kan du si noe om forskjellen på JBL beistene vs. svenskepyramidene dine?
    Jeg har verken hørt den ene eller den andre, men blir litt nysgjerrig på hva du synes selv.
    Her er det jo horn i toppen på JBL'ne og prisklassen er kanskje litt forskjellig også?
    Jeg er egentlig svært fornøyd med det jeg har selv, men er på boligjakt etter noe større areal så det er mulig jeg må se meg om etter gulvhøyttalere etterhvert. Vet ikke om jeg orker eller får til å integrere et par subber på nåværende oppsett.
    Er jeg heldig, så får kanskje jeg (som deg) min egen hule også.

    Mvh. Bergfinn
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk! :)

    Har vært en vakker helg!

    I går fikk jeg lekt meg litt med disse tunge drågene her

    Vis vedlegget 289566

    Sakte, men sikkert begynner jeg å innse at JBL slett ikke låter så verst. Nesten så man ikke trenger basstårn engang....

    Ha en strålende uke karer!
    Meget bra høyttaler dette, men det hadde vært moro og byttet ut mellomtone/diskanten seksjonen med den nye d2 driveren med den nye waveguiden, en sak selv JBL hatere er nysgjerrig på;)

    Vis vedlegget 289684
    Jeg trodde den nye waveguiden var forbeholdt de "billigere" modellene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn