Ser ut til at stadig flere produsenter bruker disse sk "ribbon" i forskjellige varianter på sine dyrere kreasjoner. Hva er greia? Eller er det en "motesak", som da "alle" skulle ha en (ekstra) superdiskant på toppen?
|
Visst sier de så, akkurat som da det ble pushet superdiskanter som strakk seg til mangfoldige kilo-Hz. Eller er det slik å forstå at produsenter av "vanlige" domediskanter snart må legge om/ned produksjonen hvis det er slik at ribbon tweeters er så suverene?Er nok mer lyden enn mote som spiller inn når produsentene velger en ribbon tweeter i stedet for en vanlig domediskant...
Mathias
Vet at de har eksistert lenge, men jeg tenker mer på produsenter av mer "kommersielle" HT, som f.eks. ProAc, Monitor Audio, Elac, Patos m.fl. implementerer stadig oftere de i sine dyrere modeller. Før var ribbon tweeters noe smått "eksotisk", men ser nå ut til å bli mer og mer vanlig...Shearer, Gamma, Decca London, Strathearn etc, gammalt som osten, ingen motesak.
"eksotisk", jeg vet ikke det.Vet at de har eksistert lenge, men jeg tenker mer på produsenter av mer "kommersielle" HT, som f.eks. ProAc, Monitor Audio, Elac, Patos m.fl. implementerer stadig oftere de i sine dyrere modeller. Før var ribbon tweeters noe smått "eksotisk", men ser nå ut til å bli mer og mer vanlig...Shearer, Gamma, Decca London, Strathearn etc, gammalt som osten, ingen motesak.
Typisk eksempel på hvordan et budskap vris og vrenges på på en ikke helt relevant måte... sammenlikning av epler og pærer.Skulle tro det var 1. april i dag.
Anbefaler å lese denne hvis man sverger til kompresjonsdrivere:
alcons audio - evolutionary audio solutions �
Men hvis vi skal snakke om trender i tiden, så er vel AMT'er og elementer med knallharde membraner ala diamant og diverse metaller mer i tiden? Båndelementer er god gammeldags teknologi. AMT er forsåvidt det også, men det var patentert i lang tid, og teknologien har vært fritt tilgjengelig først de senere åra.
Det ser ikke så bra ut under 10 kHz heller. I det hele tatt er decayet renere og kortere over hele området på planardriveren som er målt her.Typisk eksempel på hvordan et budskap vris og vrenges på på en ikke helt relevant måte... sammenlikning av epler og pærer.Skulle tro det var 1. april i dag.
Anbefaler å lese denne hvis man sverger til kompresjonsdrivere:
alcons audio - evolutionary audio solutions �
Men hvis vi skal snakke om trender i tiden, så er vel AMT'er og elementer med knallharde membraner ala diamant og diverse metaller mer i tiden? Båndelementer er god gammeldags teknologi. AMT er forsåvidt det også, men det var patentert i lang tid, og teknologien har vært fritt tilgjengelig først de senere åra.
En 2" kompresjonsdriver har ingen ting over 10k å gjøre, og det samme gjelder forsåvidt også for en 1" som er benyttet ned mot 1k. Derimot, en kompresjonsdriver som er en DEDIKERT diskant, og med egnet membranstørrelse etc. etc. er et helt annet ballgame.
Det står nå at dette er en SOTA-driver, men du har sikker rett, all egenprodusert reklame er bare tullIkke stol på en produsents reklame-måling av sitt eget produkt vs billigste kina-kopi de kunne finne...
Min uvitenhet forteller meg at brorparten av de merkene du ramser opp, er ikke blant de som de fleste audiofile eier, eller har øverst på kjøpelista si. Og Dali faller vel under kategorien jeg mener er nyere produsenter som nå har tatt i bruk bånndiskanter i sine dyrere modeller?"eksotisk", jeg vet ikke det.
Technics, AMT, Infinity, Sharp/Optonica, Acoustic, Lafayette, Philips, JVC, Magneplanar/pan, Apogee, Quadral, Blaupunkt, ACR, Audioscan, Fostex, Pioneer, Sanyo, AudioTronic, Celestion, Dali og Egevang + de som er nevnt tidligere og sikkert fler enn jeg husker. Disse har brukt/bruker div. utgaver av bånddiskanter.
Interessant. Mange mener jo at god bass får man kun fra et stort element fremfor flere små, selv om de har stor slaglengde. Hvorfor kan ikke samme tankegang brukes på diskantelementer?Her er en kommentar fra min høyttalerdesigner mhp. Extrema dome vs. SoulSonic ribbon type formidler:
'Point source speakers push the air more agressively from the smaller point source area and this gives a more bright and aggressive feeling to the tonality.
Line sources move air in a more graceful way. Impact LE ribbon has around 360cm2 area while the Extrema has an 8cm2 Esoteric tweeter.'
Har litt problemer med å se hva som er konfliktfylt her ut fra hva du siterte....(?)Interessant. Mange mener jo at god bass får man kun fra et stort element fremfor flere små, selv om de har stor slaglengde. Hvorfor kan ikke samme tankegang brukes på diskantelementer?Her er en kommentar fra min høyttalerdesigner mhp. Extrema dome vs. SoulSonic ribbon type formidler:
'Point source speakers push the air more agressively from the smaller point source area and this gives a more bright and aggressive feeling to the tonality.
Line sources move air in a more graceful way. Impact LE ribbon has around 360cm2 area while the Extrema has an 8cm2 Esoteric tweeter.'
OK, så da kan vi altså konkludere med at vi sier akkurat det sammeIkke noe konflikt, Distintive.
Salige norske Patos oppgraderte sin Symphony-serie til bånddiskant, og påstod at disse har 10 ganger mer overflate enn vanlige domediskanter, og spilte forrykende!
ProAc gjorde nylig det samme med sin D-serie.
Patos oppgraderte til AMT.Ikke noe konflikt, Distintive.
Salige norske Patos oppgraderte sin Symphony-serie til bånddiskant, og påstod at disse har 10 ganger mer overflate enn vanlige domediskanter, og spilte forrykende!
ProAc gjorde nylig det samme med sin D-serie.