Mer bass på CD en LP

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.790
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Mer bass på CD en LP. Er CD'en målestokken?

Hvorfor har jeg typisk gjennomsnittlig mer bass på CD en LP? Sikkert 100 årsaker til dette, men hva er som regel den største årsaken?

Lyra kleos
Rogue ares tele AX/AT
VPI classic3
 
Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Frekvensgangen på vinyl er vel litt "avrundet" både i topp og bunn i forhold til digitale formater, er det ikke sånn?
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.852
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Har erfart det samme. Både cd & vinylrigg er av det kostbare slaget (se signatur). Har ingen forklaring.


mvh
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Toppen er absolutt ikke det hos meg.

Frekvensgangen på vinyl er vel litt "avrundet" både i topp og bunn i forhold til digitale formater, er det ikke sånn?
Nja, man legger muligens mer merke til manglende bass da bassen er mer "fysisk"? Men nå skal jeg ikke krangle, er mange som er langt mer bevandret innenfor dette emnet enn meg.:)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.790
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har noen innspillinger som klarer seg ganske godt. Skulle nesten hatt en prepre med tonekontroll.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
2.994
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Kan ikke dette ha med RIAA korreksjonen og gjøre, bassen blir jo senket i nivå og diskanten hevet under produksjon, RIAA skal jo normalisere dette igjen etter spesielle normer.

I tillegg har jo flere plate selskaper sin egen RIAA korreksjon, og en del high end RIAA enheter har muligheter for å velge blant flere, var vell dog mest vanlig på eldre innspillinger hos "Decca" osv.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
5.025
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kan tenke at LP blir "magret" noe, ellers ville mange stifter ha problemer med å følge sporet.
I de tider riaa-eq ble snekret, hadde musikken normalt mye mindre bass enn det vi er blitt
vant til etter y2k.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Kan ikke dette ha med RIAA korreksjonen og gjøre, bassen blir jo senket i nivå og diskanten hevet under produksjon, RIAA skal jo normalisere dette igjen etter spesielle normer.

I tillegg har jo flere plate selskaper sin egen RIAA korreksjon, og en del high end RIAA enheter har muligheter for å velge blant flere, var vell dog mest vanlig på eldre innspillinger hos "Decca" osv.
Godt poeng. Og alle andre trinn i kjeden som pickup, arm, drivverk, plinth osv har jo en innvirkning. Skakke værra enkelt veit du.;)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.991
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Dyb bass på vinyl er vel mono, er det samme på cd?
Jeg har også dette, litt vanskeligt med subwoofere da man må enten stille inn for den kilden man spiller mest, eller finde en middelvei, og det betyr litt vel mye bass fra cd og litt lite fra vinyl.
En annen pickup kan kanskje gi mer volum i bassen men jeg er veldig fornøyd med AT`en ellers så jeg bytter ikke.
 
Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.852
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Har prøvd å endre innstillinger på riaa, og de er mange. Hver gang jeg prøver å sammenligne duplikat cd/lp, kommer alltid cd best ut mht. bass. Vinyl har dog en del andre kvaliteter som gjør at jeg foretrekker formatet. Intet stort problem hos undertegnede, men hørbart.


mvh
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
806
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Vanligvis så er frekvensgangen på en CD begrenset på 20Hz nedad, og 20Khz oppad. På vinyl er det kun begrensningen i opptaksutstyret som begrenser frekvensgangen på hva som befinner seg i rillene. Begrensninger ved avspillingsutstyret er en helt annen sak igjen.
Har du en god pu på en god arm, og itillegg en god riaa, an kapabel forsterker og ikke minst ht som drar langt nok ned i respons, er det ingen grunn til at CD skulle gi mer bass enn LP, snarere tvert imot. I mitt anlegg får jeg minst like god om ikke bedre frekvensrespons på LP. Pu'en jeg har skal klare 2,5Hz til 68,5KHz iflg dok som fulgte med.
Ht på sin side er begrenset nedad til 28Hz, sub'en derimot skal kunne dra flatt jern ned til 17Hz...
Redbook standarden er også en begrensning som føres over til mediet. med 16 bit sampling ved 44100Hz blir det igjen begrensing på frekvensrespons tilgjengelig fra det vanligvis sterkt komprimerte opptaket. Mediet (selve CD'en holder vanligvis heller ikke mer enn 650-800 Mb data. På en LP finnes ikke denne begrensningen. Dette blir som å sammenligne høyoppløselig analog film med digital film. Forstørres det digitale bildet skal man ikke gå for nært før det bare blir piksler. På analog, er det igjen hvor lyssterk filmen er som begrenser detaljnivået. MAO variablene er mange, og alle har sin innvirkning på frekvensrespons.
 
V

vredensgnag

Gjest
Bass er mono under 400Hz på en LP.
I tillegg så er den slanket, jo dypere den er, for å unngå at nålen hopper ut av rillen, dersom det er betydelige basspådrag i det opprinnelige opptaket.
På en CD behøver man ikke det, og ulike instrumenters basskomponenter kan godt ligge kilderett i lydbildet, uten å være gjort til mono og ligge i midt.

Dersom bassen på CD og LP spiller likt er jeg litt usikker på hva man bør kaste, kanskje CD-spilleren. Eventuelt kjøpe en CD til. ;)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SAL

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
838
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg opplever det samme selv, da spesielt på eldre lp`er. På nye utgivelser, dvs. nyere musikk, er forskjellene mindre påtakelige. Jeg tror at "The Loudness War" også har betydning her. Inbefatter ikke dette fenomenet at cd-innspillingene høres komprimerte og svulstige ut mens lp-utgivelsene låter "lettere" og mindre komprimerte fordi de ikke kan mastres på samme måte som cd`ene?
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.389
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
Vanlige vinyl spillere har ikke noe høyere frekvens område enn CD. Dynamikken er derimot mye dårligere på vinyl. Paradoksalt nok fører det til at ofte blir det laget en egen master for vinyl fordi formatet ikke takler den høye versjonen de helst vil gi ut. Hadde bass forskjellen vært på bare en eller to plater vil jeg tippet forskjellige mastere er grunnen. Gjelder det alt du spiller kan nok RIAA'en være årsaken.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
316
Sted
Trondheim
Vanligvis så er frekvensgangen på en CD begrenset på 20Hz nedad, og 20Khz oppad. På vinyl er det kun begrensningen i opptaksutstyret som begrenser frekvensgangen på hva som befinner seg i rillene. Begrensninger ved avspillingsutstyret er en helt annen sak igjen.
Har du en god pu på en god arm, og itillegg en god riaa, an kapabel forsterker og ikke minst ht som drar langt nok ned i respons, er det ingen grunn til at CD skulle gi mer bass enn LP, snarere tvert imot. I mitt anlegg får jeg minst like god om ikke bedre frekvensrespons på LP. Pu'en jeg har skal klare 2,5Hz til 68,5KHz iflg dok som fulgte med.
Ht på sin side er begrenset nedad til 28Hz, sub'en derimot skal kunne dra flatt jern ned til 17Hz...
Redbook standarden er også en begrensning som føres over til mediet. med 16 bit sampling ved 44100Hz blir det igjen begrensing på frekvensrespons tilgjengelig fra det vanligvis sterkt komprimerte opptaket. Mediet (selve CD'en holder vanligvis heller ikke mer enn 650-800 Mb data. På en LP finnes ikke denne begrensningen. Dette blir som å sammenligne høyoppløselig analog film med digital film. Forstørres det digitale bildet skal man ikke gå for nært før det bare blir piksler. På analog, er det igjen hvor lyssterk filmen er som begrenser detaljnivået. MAO variablene er mange, og alle har sin innvirkning på frekvensrespons.
Her er det noen feil som ikke kan stå uimotsagt.

Det er riktig at LP har større frekvensområde enn CD. I praksis vesentlig høyere enn 20kHz, og teoretisk lavere enn 20Hz. Om vi har glede av de supersoniske frekvensene er en annen diskusjon. At det er praktiske begrensninger som gjør at man ikke utnytter det nedre frekvensområdet, er vel hva trådstarter spør om. Der har jeg intet svar.

Feil 1 er å koble komprimerte opptak til CD. Det er ingen grunn til at master skal være dårligere for CD enn for LP. Her er det stor variasjon.
Feil 2 er å si at det er sammenheng mellom lagringskapasitet og lydkvalitet.
Feil 3 er å si at en LP ikke har begrensninger i lagringskapasitet. En LP har sannsynligvis mindre lagringskapasitet enn en CD.
Feil 4 er å si at data lagres analogt på en LP. Molekylstørrelser tilsier at oppløsningen på en LP sannsynligvis er i størrelsesorden 12 bit. Søk på nettet og finn mange festlige diskusjoner rundt temaet.
Feil 5 er å sammenligne digitale og analoge bilder med det som skjer når man kvantiserer et lydsignal.

CD-formatet er teknisk overlegent LP på alle områder unntatt frekvensområde.
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.909
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Med 16 bit sampling ved 44100Hz blir det igjen begrensing på frekvensrespons tilgjengelig fra det vanligvis sterkt komprimerte opptaket. Mediet (selve CD'en holder vanligvis heller ikke mer enn 650-800 Mb data. På en LP finnes ikke denne begrensningen. Dette blir som å sammenligne høyoppløselig analog film med digital film. Forstørres det digitale bildet skal man ikke gå for nært før det bare blir piksler. På analog, er det igjen hvor lyssterk filmen er som begrenser detaljnivået. MAO variablene er mange, og alle har sin innvirkning på frekvensrespons.
Jeg har forlengst solgt unna vinylgreiene mine - så jeg skal ikke mene noe om hva som spiller mest bass. Men jeg iler til for å korrigere dette med at det liksom skulle være noen "digitale audiopiksler" som strømmer ut av høyttalerne når man spiller CD. All lyd som strømmer ut av høyttalerne, er høyst analog - uansett om man spiller CD eller vinyl. Fair enough - det kan låte forskjellig - men lyden er analog, uansett.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
459
Antall liker
126
Sted
Halden
Har en Audion riaa og den gir for mye bass på enkelte lper. Særlig nyere innspillinger. Riaaen som sitter i Sugden kan på enkelte lper
virke litt tynn i bånn men den spiller utrolig åpent.
Skal etter hvert sette inn en Dual 701 med shure på riaaen på Sugden. Regner med at det blir nok bass der også.

Mvh Roar
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.389
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
@gormj, helt korrekt. Og teoretisk høyere frekvensområdet på vinyl vil man ikke få noen nytte av i praksis. Derfor er det et paradoks at vinyl versjonen ofte har bedre lyd. Jeg kjøper selv lite CD, men mye vinyl og digital nedlasting.
 
V

vredensgnag

Gjest
Og til alle som tror det er musikkinnhold på en LP over 18kHz ...

I sin tid ble half-speed mastering skapt for å kunne legge ned styresporet for 4-kanals gjengivelse fra LP. Et sofistikert kort i platespilleren mottok instrukser fra dette styresporet, og kunne dermed sende musikksignal til de fire høyttalerne, slik dette skulle fordeles.

Men man ønsket ikke at styresporet skulle kunne høres av lytteren. Derfor half-speed mastering, som gjorde det mulig å legge et ikke-hørbart styrespor i frekvenser over 30kHz i rillen, sammen med det hørbare musikksignalet. Half-speed mastering var nødvendig for at nålens vibrasjoner skulle kunne omsettes til ultralyd når LPen ble avspilt med normal hastighet.

Dette har så mange feiltolket til at man på en LP kan ha musikkinformasjon over 20kHz. Aller, aller beste Neumann half-speed bord var i stand til å skjære høyfrekvent musikksignal opp til 24kHz, men det forutsatte selvsagt at tape-mediet kunne registrere dette, og at mikrofonene var følsomme over de vanlige 18kHz maks dengang.

LP beviser at det ikke er oppløsningen som er viktig når vi lytter til musikk - og det beviset føres både i topp og bunn av musikksignalet.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
21.508
Antall liker
33.277
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Og til alle som tror det er musikkinnhold på en LP over 18kHz ...

I sin tid ble half-speed mastering skapt for å kunne legge ned styresporet for 4-kanals gjengivelse fra LP. Et sofistikert kort i platespilleren mottok instrukser fra dette styresporet, og kunne dermed sende musikksignal til de fire høyttalerne, slik dette skulle fordeles.

Men man ønsket ikke at styresporet skulle kunne høres av lytteren. Derfor half-speed mastering, som gjorde det mulig å legge et ikke-hørbart styrespor i frekvenser over 30kHz i rillen, sammen med det hørbare musikksignalet. Half-speed mastering var nødvendig for at nålens vibrasjoner skulle kunne omsettes til ultralyd når LPen ble avspilt med normal hastighet.

Dette har så mange feiltolket til at man på en LP kan ha musikkinformasjon over 20kHz. Aller, aller beste Neumann half-speed bord var i stand til å skjære høyfrekvent musikksignal opp til 24kHz, men det forutsatte selvsagt at tape-mediet kunne registrere dette, og at mikrofonene var følsomme over de vanlige 18kHz maks dengang.

LP beviser at det ikke er oppløsningen som er viktig når vi lytter til musikk - og det beviset føres både i topp og bunn av musikksignalet.
Spectrafoo- måling av en gammel Frank Sinatra- plate:



Ikke mye høyfrekvent innhold her.

mvh

Edit:Interessant tråd. Skal se om jeg klarer å få opp en bassmåling av noe jeg har på både lp og cd ila dagen.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
13.186
Antall liker
33.906
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Har ikke noe problem med mindre bass på nån av riggene sammenlignet CD. Vpi'n har mer smekk og driv i bassen. Mens NAS kan by opp på brutal tung bas som motpol.


 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.729
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvorfor har jeg typisk gjennomsnittlig mer bass på CD en LP? Sikkert 100 årsaker til dette, men hva er som regel den største årsaken?
Det fysiske formatet for vinyl. Hver rille er en analog gjengivelse av bølgeformen. Mye bass trenger mer plass, selv med RIAA-kurven. Det går på bekostning av spilletiden. Eksplosiv bass har dessuten en tendens til å få nålen til å hoppe. Derfor vil mastring for vinyl som regel dra ned bassen litt. Gamle samlealbum med mange spor på hver side klemte dem inn ved å dra ned bassen mye. Det funket ikke for disco, så 12" singler ble utviklet for å gi plass til dundrende bass.
 
Sist redigert:

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
838
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
De riggene der er nok ikke så vanlige selv her i galehuset. Husk at trådstarter lurte på hvorfor det som oftest er mer bass på cd-platene enn på lp-platene. Han sa ikke noe om det var tilstrekkelig bass på lp.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.852
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Utmerket svar fra Asbjørn (som vanlig). @ helarn: Flere her inne med tilsvarende rigger. Og til tråden generelt, så er dette en meget interessant problemstilling. Undertegnede har f.ø. ingen problemer m. forskjellen i bass mellom de to formatene. Hørbar, JA.


mvh
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.121
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Jeg synes at den bassen er mere naturlig nyansert på LP enn CD/streaming. Har hørt litt på referansen Tin Pan Alley med Stevie Ray Vaughan. På spotfy er det bare buldringa. Analoge innspillinger låter best på analog. mvh. Guit
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.789
Antall liker
30.317
Torget vurderinger
28
Et innspill på sidelinjen:

Telefunkenrørene opplever jeg som litt slanke, Philips MiniWatt er feitere. Jeg ville også gjort et forsøk med 12AX7 foran og bak i Ares. Eksperimenter videre med impedansen. Det siste alternativet er å leke med andre trafoer.

Opplever også at det er stor forskjell på effektiv masse på armen. Får for eksempel mer bass ved bruk av tunge headshell enn ved bruk av lette. På Avid/Dynavector bruker jeg heller lettere headshell for å redusere bassen.

Kanskje ikke svar på spørsmålet, men du skal ikke se bort i fra at det løser problemet.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.790
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Mange flotte svar eller innlegg her og ikke minst interessante oppservasjoner. Jeg har enkelte LP'er som spiller med tyngde. Eks. Annette Peacock The Perfect Pelease 1979. Jeg har også noen direktegraverte 45rpm LP' som låter helt "papp". Dette skulle liksom være RR dette da. Finnes et noen ledetråd tidsmessig hvor den typiske tynne lyden kan relateres mot?

eller..... Finnes det noe tilleggsutstyr som en kan korrigere noe for mager lyd? Jeg har tidligere fått forslag om rørtyper som kan korrigere noe, men da er det andre paramerete som jeg vil ha som går dukken her.
 
Sist redigert:

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
838
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Har du subwoofer med fjernkontroll kan du til en viss grad kompensere med å øke/senke nivået på denne. Det gjør jeg i anlegg nr. 2.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.729
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min DEQX har plass for 100 ulike eq-profiler som kan kalles opp med noen få tastetrykk på fjernkontrollen. De kaller det "media compensation", og det er ment brukt for sånt som dette. Ulik klangbalanse fra ulike kilder, ulik "house sound" fra forskjellige plateselskaper, ulikt klangideal til forskjellige tider. Jeg bruker det sjelden, men det fins der.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.790
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har du subwoofer med fjernkontroll kan du til en viss grad kompensere med å øke/senke nivået på denne. Det gjør jeg i anlegg nr. 2.
Det kan jeg gjøre. Jeg bruker 2 gradient sw-s basser med en Crown xti som jeg kan lage profiler på. Deler disse med 130hz/48db mot mine adyton 2.0 tc.

Merkelig at ikke flere har tenkt på dette ifm phonoampen. Det jo der det burde gjøres mener jeg. Eks 2 brytere en med +3-6db ved 50hz og en med 5-15Q. Skal vel ikke mange komponenter til for dette.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
806
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Vanligvis så er frekvensgangen på en CD begrenset på 20Hz nedad, og 20Khz oppad. På vinyl er det kun begrensningen i opptaksutstyret som begrenser frekvensgangen på hva som befinner seg i rillene. Begrensninger ved avspillingsutstyret er en helt annen sak igjen.
Har du en god pu på en god arm, og itillegg en god riaa, an kapabel forsterker og ikke minst ht som drar langt nok ned i respons, er det ingen grunn til at CD skulle gi mer bass enn LP, snarere tvert imot. I mitt anlegg får jeg minst like god om ikke bedre frekvensrespons på LP. Pu'en jeg har skal klare 2,5Hz til 68,5KHz iflg dok som fulgte med.
Ht på sin side er begrenset nedad til 28Hz, sub'en derimot skal kunne dra flatt jern ned til 17Hz...
Redbook standarden er også en begrensning som føres over til mediet. med 16 bit sampling ved 44100Hz blir det igjen begrensing på frekvensrespons tilgjengelig fra det vanligvis sterkt komprimerte opptaket. Mediet (selve CD'en holder vanligvis heller ikke mer enn 650-800 Mb data. På en LP finnes ikke denne begrensningen. Dette blir som å sammenligne høyoppløselig analog film med digital film. Forstørres det digitale bildet skal man ikke gå for nært før det bare blir piksler. På analog, er det igjen hvor lyssterk filmen er som begrenser detaljnivået. MAO variablene er mange, og alle har sin innvirkning på frekvensrespons.
Her er det noen feil som ikke kan stå uimotsagt.

Det er riktig at LP har større frekvensområde enn CD. I praksis vesentlig høyere enn 20kHz, og teoretisk lavere enn 20Hz. Om vi har glede av de supersoniske frekvensene er en annen diskusjon. At det er praktiske begrensninger som gjør at man ikke utnytter det nedre frekvensområdet, er vel hva trådstarter spør om. Der har jeg intet svar.

Feil 1 er å koble komprimerte opptak til CD. Det er ingen grunn til at master skal være dårligere for CD enn for LP. Her er det stor variasjon.
Feil 2 er å si at det er sammenheng mellom lagringskapasitet og lydkvalitet.
Feil 3 er å si at en LP ikke har begrensninger i lagringskapasitet. En LP har sannsynligvis mindre lagringskapasitet enn en CD.
Feil 4 er å si at data lagres analogt på en LP. Molekylstørrelser tilsier at oppløsningen på en LP sannsynligvis er i størrelsesorden 12 bit. Søk på nettet og finn mange festlige diskusjoner rundt temaet.
Feil 5 er å sammenligne digitale og analoge bilder med det som skjer når man kvantiserer et lydsignal.

CD-formatet er teknisk overlegent LP på alle områder unntatt frekvensområde.
Det er jo farlig å åpne kjeften her inne, for folk leser jo det man skriver som fanden leser bibelen. :rolleyes:
1. CD er komprimert fordi det er digitalisert, det er hele vitsen med digitalisering.
2. lagringskapasitenten begrenser mengden data, og det VIL gå ut over lydkvaliteten, men det menneskelige øret oppfatter det ikke fordi det ligger utenfor det frekvensområdet vi kan høre, Det vi kan oppfatte med andre sanser derimot...
3. Det som oppfanges av mikrofonen havner på vinylen. Det var derfor jeg sammenlignet med digitale bilder vs analoge på film. Det er opptaksmediet som begrenser først, deretter mastring, deretter produksjonsteknikk.
4. Når LP ble funnet opp var uttrykk som bit totalt ukjent - kanskje med unntak av sukker-bit:p
5. Har du hørt om uttrykket antialiasing? det er begrepet som beskriver utglatting av en digitalisert kurve - noe som er selve grunnstammen i digital lyd

@Ulf-B - det er riktig at lyden du hører er analog, noe annet hadde hørt ut som lyden fra et modem når de utfører handshaking omtrent, men den er gjenskapt fra en samling digitaliserte musikkdata.

Hele poenget er at på en LP er det ikke komprimert (men utjevnet ref riaa) men det er komprimert på en CD.
Mitt innlegg var skrevet for å belyse noen av variablene som utgjør forskjellen, ikke si hva som er best - men det gikk åpenbart rett over mål kan jeg se.
Asbjørn påpeker også noe som er interresant i denne sammenheng. Bass tar mye plass når det lagres analogt, men den blir ikke hverken bedre definert eller dypere bare fordi den er på CD, siden CD redbook standarden kun går til 20Hz. Skal man lagre informasjon lavere enn 20 Hz tar det mer plass enn det CD mediet ble konstruert for - ref. redbook Compact Disc Digital Audio - Wikipedia, the free encyclopedia Mange har dratt CD til et nivå utenfor standard, men de fleste avspillere får problemer med dette.
Vanlige naturlige instrumenter går sjelden under 32Hz, altså laveste tone på et "vanlig" flygel mener jeg å huske (Selv om Bøsendorfer har et som går til 16,35 Hz. Men det finnes orgel som etter hva jeg har lest går til 8,12Hz. (bare for ikke å starte en diskusjon på dette heller så ligger referanselisten her Frequencies )
De fleste har ikke et kirkeorgel hjemme, og lite musikk inneholder de dypeste tonenen fra et slikt uansett, så debatten bør ikke ta av dithen, men holde seg til hvorfor CD oppleves som dypere enn LP. Alt jeg forsøkte var å belyse at utstyr er så forskjellig at å fastslå hvorfor det er slik hjemme hos trådstarter er ikke et svar med to streker under. Nå håper jeg dette ikke starte mer krangling og argumentasjon, for -igjen det var ikke det jeg ville .
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.729
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
[...] CD redbook standarden kun går til 20Hz. Skal man lagre informasjon lavere enn 20 Hz tar det mer plass enn det CD mediet ble konstruert for - ref. redbook [...]
???

Det tar ikke noe ekstra plass i det hele tatt. Det er bare å lage en vilkårlig lang serie med samme bitmønster og du kan få hvor lav frekvens du måtte ønske. Eneste begrensning jeg ser er at spilletiden på en CD er 74-80 minutter, så et sted nede ved 0,0001 Hz får du problemer med at en halv periode av signalet ikke lenger får plass innenfor spilletiden på CD'en og frekvensen blir udefinert. Det er derimot en hard begrensning i den andre enden ved at 44,1 kHz sampling ikke tillater høyere frekvenser enn 22,05 kHz i signalet.

Red Book spesifiserer heller ingen nedre grensefrekvens. Du er hjertelig velkommen til å lage en CD med 0,1 Hz på om du vil. Hva høyttalerne dine synes om det er en annen historie.
http://www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Red_Book_(audio_CD_standard).html
 
Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.220
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Har mye 12" singler hjemme, og det er en helt annen dynamikk i disse i forhold til samme spor på LP :)
 

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Ganske fersk på LP men hørt klare forskjeller i bass fra samme plater på forskjellige anlegg, antagelig er det mye å hente ved å følge noen av tipsene fra Fosse over (blir jo en del ting som kan optimaliseres med rør basert riaa, pu-last, tonearm justering osv)
 
Topp Bunn