Inte ens ett byte till en VPI Classic?
He he.
Siden jeg sitter med en
VPI Classic - som oppgradering fra
Forsell luftspiller og Thorens TD-125 Mk. II m/Syrinx PU-3
-
må jeg vel si Classicen er bedre, men svaret på hvorfor den er bedre blir fort litt komplekst;
Hovedårsaken til at den er bedre er;
Classic armen (og resten av VPI/JWM-armene) som står på Classic spilleren. Dette er
en unipivot arm som alene kan konkurrere med de aller beste tonearmene der ute. I konstruksjon og lyd er den
ikke veldig
forskjellig fra Graham armene, men koster bare en brøkdel av disse. Også mange andre armer i 40-50 tusen kroners
segmentet vil slite med å spille veldig mye bedre en de "billige" armene fra VPI. JWM-12,7 er kongen!
Disse armene har medium til tung bevegelig masse og passer godt sammen med brorparten av de beste (MC og MM) pick-
upene der ute. Eneste ulempen jeg ser med disse armene er unipivot lagringen som skremmer mange, men den frykten er
fort overdrevet. Disse moderne unipivot armene har betydlig masse og et lavt tyngdepunkt som gjør dem uendelig mye
enklere å betjene enn de gamle lettvekts Black Widow og Formula 4 armene som knakk mang en dyr pickup.
En annen ting som gjør Classic (og resten av VPI unipivot) armen(e) interessant for meg personlig, er muligheten til å bytte
hele armrøret. Der jeg på Forsell spilleren min brukte timer på å bytte pickup, bruker jeg 10 sekunder på å bytte pickup
(med ekstra armrør) på Classicen min. Mye lettere å A/B teste da.
En løsning for deg å forbedre Thorens TD-160en din betraktelig (og gjøre den mer "all round" når det gjelder valg av pickup)
er å utstyre den med en VPI JWM-9T (eller en eldre JWM-9 eller JWM-9 Signature). Koblingsboksen må settes på den stive
delen av chassiset! Eller, om unipivot prinsippet (i kombinasjon med flytende oppheng) skremmer deg; en Jelco 750 arm eller
en Rega RB-600-1000 arm, armer som også gir utrolig mye for pengene. Unngå alt for (totalt) tunge armer som SME V, FR-64
og Dynavector 505/507 da disse klemme sammen det flytende opphenget på spilleren som igjen betyr mer overføring av motorstøy.
Det er også verdt å merke seg at etter introduksjonen av Ortofons 2M serie og ikke minst Sound Smiths operaserie trenger
man ikke i samme grad disse
tunge solide armene med stramme lagre. De myke opphengene på disse armene krever langt mindre
av tonearmen, så rimelige armer som SME 3009 Improved/3009 Series III, Rega RB-250-303 og ProJect har igjen blitt interessante.
- også i high end sammenheng. Low output MC pickuper er ikke lenger enerådende når det gjelder god lyd.
Dette gjør også MM-only RIAAer som Graham Slee Era V som er veldig mye mer interessante nå - enn da jeg testet den for 5 år siden.
Når det gjelder selve drivverket vet jeg ikke om jeg tør å si at Classicen er bedre, men de er i hvert fall forskjellige;
Thorens TD-160 - har flytende oppheng, er bygget i lette materialer (spon og blikk) og har en "svak" (AC) motor. Dette
betyr lydmessig en tvers igjennom nøytral og "lett" karakter som den deler med andre tilsvarende spillere som originalen fra
AR, Linn Sondek (LP-12) og mange andre (også Rega). Thorensen er ikke mulig å trekke like langt som Linnen - med all dens
ekstrautstyr - men kommer ganske nærme. Bytt til Linn fjærer og filtmatte og demp den faste delen av chassiset, så vil likhetene
mellom disse to spillerne overraske deg. Favorittmusikk: Klassisk!
VPI Classic - har fast oppheng, er bygget i tunge materialer og har en sterk (AC) motor. Dette betyr lydmessig en "tyngre"
og varmere klangkarakter der den sterkere motoren gir deg mer bassnivå som minner mer om direktedrevne og mellomhjuls-
drevne spillere. Samtidig får man en raffinert mellomtone og diskant som spillerne med andre driftsformer (i mange tilfeller)
mangler. Favorittmusikk: Rock!
Selv om jeg her nevner favorittmusikk, så er begge typene drivverk altetende og det blir mer et spørsmål om peronlig smak
snarere enn bedre og dårligere.
Det vesentlige er at begge er bedre enn CD.

Og selvfølgelig også billige ProJect spillere.
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity