- Ble medlem
- 04.02.2008
- Innlegg
- 2.596
- Antall liker
- 289
Jeg klarte LEDR- testene med enkel computer- audio/ hodetelefoner. Men hvor står det at det kun er bruk av EQ her?
Online LEDR� Sound Test | Listening Environment Diagnostic Recording TestIn the eighties, psychoacousticians began researching what are called pinna transforms, the way in which the shape of the outer ear filters the incoming sounds and permits our brain to infer their location. By embedding the filtering characteristics of the pinna into the audio signal, sound can be moved around the listener's head from a single pair of loudspeakers.
The LEDR test generates pinna-filtered audio that will literally float around your speakers, assuming your sound reproduction system is neutral enough to preserve the original signal characteristics.
Ja, for hodetelefoner låter jo veldig mye bedre/riktigere enn høyttalere i et rom.Å få det til å låte riktig via hodetelefoner blir for enkelt.![]()
Kanskje jeg skal skaffe meg en audiofil LEDR- cd og noen Sennheiser HD 800, om ikke annet enn for å kunne bli bedre rustet til å skille bart og snørr også i akustikktrådene.Brenn en CD med de sporene på, da.![]()
I normal lytteposisjon er som regel nivået på den reflekterte lyden mye høyere enn direktelyden. Hvor den overgangen skjer kommer an på hvor livlig eller dempet rommet er. I et ubehandlet lytterom kan det være mindre enn en meter fra høyttalerne. Bortenfor det punktet er den reflekterte lyden høyest. Med en lytteposisjon to-tre meter unna høyttalerne er direktelyden lett 10-12 dB under den reflekterte.I praksis klarer man ikke å høre romrefleksjoner opptil 50ms etter direktelyden annet enn som en farging av det opprinnelige signalet. 50 ms er ganske mye - 17 meter - så refleksjonene har vært en solid runde i rommet før den tid.
Men når man er vant med hodetelefoner så hører man fort hvor mye rommet farger.
Ikke så lenge innspillingen er gjort med tanke på avspilling i "normale" rom.problem solved.
Jeg synes dette er interessant likevel jeg. Min mening er at man aldri kan dempe for mye i et rom. Og da er det mye enklere å henge på seg et par gode hodetelefoner..... problem solved.
Du har trolig aldri har vært i et "maksimalt" dempet rom noen gang. Og da mener jeg ikke et "optimalt" akustikkdempet rom for musikklytting.Min mening er at man aldri kan dempe for mye i et rom.
Ja, summen av all reflektert lyd. Det henger tett sammen med etterklangstiden og hvor "livlig" eller "dødt" rommet er.Asbjørn. Du mener vel den totale reflekterte energien (ved en frekvens)? En enkelt refleksjon kan aldri bli sterkere enn direktelyden.
Ingen innspillinger er gjort med en slik tanke bak. Finnes det noen standard for hva slags akustikk musikk skal spilles av i? Nei, det gjør det ikke. Jeg har sett du har framsatt dette argumentet ditt før. Det kan du gjerne fortsette med, men det blir ikke noe mer gyldig for det.Ikke så lenge innspillingen er gjort med tanke på avspilling i "normale" rom.problem solved.
Jo det har jeg. Fysisk ubehagelig å oppholde seg i over lengre tid. Men hvorfor skulle ikke et hifi-anlegg låte bra her? Det er jo ikke noe farging fra rommet.Du har trolig aldri har vært i et "maksimalt" dempet rom noen gang. Og da mener jeg ikke et "optimalt" akustikkdempet rom for musikklytting.Min mening er at man aldri kan dempe for mye i et rom.
Jeg har vært i 2 ulike labratorierom med det jeg vil karakterisere som maksimalt dempet. Når man prater i et slikt rom så er effekten omtrent som å prate når man holder for ørene - dvs du hører din egen stemme inni hodet. Jeg vil tippe at et Hi-Fi anlegg ikke ville spilt spes. bra i et slikt rom.
Utsagnet mitt var satt litt på spissen da. Ja selvsagt mister man i praksis 3D-illusjonen man kan få med høyttalere. Men hodetelefonenes oppløsning, definisjon og tonal renhet/frihet for farging er noe man skjelden eller aldri får til med høytttalere i et rom. Jeg sier ikke at det ikke er mulig (jeg har hørt oppsett som kan), men de fleste kommer ikke i nærheten engang. Dessverre.Helt uenig, hodetelefoner kan ha glimrende lyd, men romillusjonen er borte. Kunsthode opptak kan hjelpe, men jeg har aldri klart å få frontlokalisasjonen til å stemme. Det er mulig min HRTF er veldig forskjellig fra kunsthodet? Veldig dempet rom er ubehagelig å være i, "passe" dempet er helt supert
Jeg synes dette er interessant likevel jeg. Min mening er at man aldri kan dempe for mye i et rom. Og da er det mye enklere å henge på seg et par gode hodetelefoner..... problem solved.
Det var min opplevelse også - og utfra kún det som et element så egner det seg jo dårlig som lytterom, selvom det hypotetisk ville låte bra av anlegget.Jo det har jeg. Fysisk ubehagelig å oppholde seg i over lengre tid.
Jeg har en formening om at det vil låte veldig "tamt", men kan selvfølgelig ta feil, all den tid jeg naturlig nok ikke har prøvd.Men hvorfor skulle ikke et hifi-anlegg låte bra her? Det er jo ikke noe farging fra rommet.
Men di fleste kommer ikke i nærheten av hva da ?Utsagnet mitt var satt litt på spissen da. Ja selvsagt mister man i praksis 3D-illusjonen man kan få med høyttalere. Men hodetelefonenes oppløsning, definisjon og tonal renhet/frihet for farging er noe man skjelden eller aldri får til med høytttalere i et rom. Jeg sier ikke at det ikke er mulig (jeg har hørt oppsett som kan), men de fleste kommer ikke i nærheten engang. Dessverre.Helt uenig, hodetelefoner kan ha glimrende lyd, men romillusjonen er borte. Kunsthode opptak kan hjelpe, men jeg har aldri klart å få frontlokalisasjonen til å stemme. Det er mulig min HRTF er veldig forskjellig fra kunsthodet? Veldig dempet rom er ubehagelig å være i, "passe" dempet er helt supert
Jeg synes dette er interessant likevel jeg. Min mening er at man aldri kan dempe for mye i et rom. Og da er det mye enklere å henge på seg et par gode hodetelefoner..... problem solved.
Men hodetelefonenes oppløsning, definisjon og tonal renhet/frihet for farging er noe man skjelden eller aldri får til med høytttalere i et rom. Jeg sier ikke at det ikke er mulig (jeg har hørt oppsett som kan), men de fleste kommer ikke i nærheten engang. Dessverre.
Litt googling - og følgende dukket opp:
Reverberation Time and Music
Her spilles musikk med forskjellig demping.
I normal lytteposisjon er som regel nivået på den reflekterte lyden mye høyere enn direktelyden. Hvor den overgangen skjer kommer an på hvor livlig eller dempet rommet er. I et ubehandlet lytterom kan det være mindre enn en meter fra høyttalerne. Bortenfor det punktet er den reflekterte lyden høyest. Med en lytteposisjon to-tre meter unna høyttalerne er direktelyden lett 10-12 dB under den reflekterte.I praksis klarer man ikke å høre romrefleksjoner opptil 50ms etter direktelyden annet enn som en farging av det opprinnelige signalet. 50 ms er ganske mye - 17 meter - så refleksjonene har vært en solid runde i rommet før den tid.
Men når man er vant med hodetelefoner så hører man fort hvor mye rommet farger.
Vis vedlegget 223217
Planet Of Tunes - Theories of reverberation
Critical distance - Wikipedia, the free encyclopedia
Linkwitz Labs - Room Acoustics: Reverberation Distiance
Men hva er rett frekvensrespons for en hodetelefon? Jeg siktet så klart til kvalitetsprodukter. Selv her er det store forskjeller.Vi må vel ta utgangspunkt i gode høyttalere vs gode hodetelefoner, eller hur?
Uansett så får ikke hodetelefoner de samme voldsomme peaks og dips pga stående bølger og kamfilter fra refleksjoner, slik høyttalere i rom vil ha nesten uansett hvor godt trimmet rommet er. Og for ikke å snakke om ulineært decay i rommet, samt utklingning av stående bølger som farger tonalt.
positiv interferens mellom ulike refleksjonerI normal lytteposisjon er som regel nivået på den reflekterte lyden mye høyere enn direktelyden. Hvor den overgangen skjer kommer an på hvor livlig eller dempet rommet er. I et ubehandlet lytterom kan det være mindre enn en meter fra høyttalerne. Bortenfor det punktet er den reflekterte lyden høyest. Med en lytteposisjon to-tre meter unna høyttalerne er direktelyden lett 10-12 dB under den reflekterte.I praksis klarer man ikke å høre romrefleksjoner opptil 50ms etter direktelyden annet enn som en farging av det opprinnelige signalet. 50 ms er ganske mye - 17 meter - så refleksjonene har vært en solid runde i rommet før den tid.
Men når man er vant med hodetelefoner så hører man fort hvor mye rommet farger.
Vis vedlegget 223217
Planet Of Tunes - Theories of reverberation
Critical distance - Wikipedia, the free encyclopedia
Linkwitz Labs - Room Acoustics: Reverberation Distiance
Her snek det seg inn et sprøsmål fra meg
Hvordan kan den reflekterte bli høyre db på enn den direkte?
Asbjørn klarer sikkert å svare bedre på dette enn jeg, men det får nå stå sin prøve.I normal lytteposisjon er som regel nivået på den reflekterte lyden mye høyere enn direktelyden. Hvor den overgangen skjer kommer an på hvor livlig eller dempet rommet er. I et ubehandlet lytterom kan det være mindre enn en meter fra høyttalerne. Bortenfor det punktet er den reflekterte lyden høyest. Med en lytteposisjon to-tre meter unna høyttalerne er direktelyden lett 10-12 dB under den reflekterte.I praksis klarer man ikke å høre romrefleksjoner opptil 50ms etter direktelyden annet enn som en farging av det opprinnelige signalet. 50 ms er ganske mye - 17 meter - så refleksjonene har vært en solid runde i rommet før den tid.
Men når man er vant med hodetelefoner så hører man fort hvor mye rommet farger.
Vis vedlegget 223217
Planet Of Tunes - Theories of reverberation
Critical distance - Wikipedia, the free encyclopedia
Linkwitz Labs - Room Acoustics: Reverberation Distiance
Her snek det seg inn et sprøsmål fra meg
Hvordan kan den reflekterte bli høyre db på enn den direkte?
Et betimelig spørsmål. Det samme gjelder høyttalere - hva er "rett" respons for en høyttaler? Det er store variasjoner her også.Men hva er rett frekvensrespons for en hodetelefon? Jeg siktet så klart til kvalitetsprodukter. Selv her er det store forskjeller.
Ja, det stemmer. Jeg har lagd en eq-profil for mine Etymotic for å kompensere for stående bølger inni øregangen som tydeligvis ikke stemte med antagelsene hos konstruktøren. Med denne profilen låter de flatt på et frekvenssveip:Uenig. Det er mange db forskjeller på hodetelefoner. Ulike klokkestørrelsere og øreformer vil gi ulike stående bølger inni klokka. Dette skjer på mye høyere frekvenser enn ett rom. Ikke nødvendigvis positivt.
Jau.. greit det, men reflektert lyd kan jo ikke øke i styrke? da den kom ut fra høyttaleren den og?Fordi den direkte lyden er en smal sektor i din retning, mens den reflekterte har hele høyttalernes power response i alle retninger som kilde.
De fleste kassehøyttalere er tilnærmet rundtstrålende i bassen, så den andelen av bassenergien som kommer mot deg som direktelyd kan anslås ved å tegne inn ørene dine i naturlig størrelse på et kuleskall med høyttaleren i sentrum og lytteavstanden som radius. Med 2,5 m lytteavstand er overflaten på det kuleskallet ca 78,5 kvadratmeter, kommer jeg til, og ørene mine er noe mindre enn det.
Det betyr også at den reflekterte lyden er ganske heftig farget av høyttalernes respons off axis og av den frekvensavhengige absorbsjonen i refleksjonspunktene. En enkelt måling av frekvensgang på aksen i et lyddødt rom er som kjent ikke den hele og fulle sannhet om hvordan en høyttaler låter hjemme i stua.