Det relevante spørsmålet er i så tilfelle hvorfor er det en offentlig oppgave i Norge å støtte utøvelsen av en sentraleuropeisk svært elitistisk kunstform? Da tenker jeg spesielt på opera. Jeg er glad i opera, det er ikke det, men det er smått absurd at det brukes milliarder av offentlige kroner på et bygg og driften av bygget, hvis formål er å i all hovedsak fremføre musikken til utlendinger som døde for noen hundre år siden.MEN vi må nok innse at klassisk, opera, og tildels jazz og folkemusikk trenger statlig støtte for å overleve.
et vanskelig spørsmål som jeg ser frem til å se mange gode svar på.Det relevante spørsmålet er i så tilfelle hvorfor er det en offentlig oppgave i Norge å støtte utøvelsen av en sentraleuropeisk svært elitistisk kunstform? Da tenker jeg spesielt på opera. Jeg er glad i opera, det er ikke det, men det er smått absurd at det brukes milliarder av offentlige kroner på et bygg og driften av bygget, hvis formål er å i all hovedsak fremføre musikken til utlendinger som døde for noen hundre år siden.MEN vi må nok innse at klassisk, opera, og tildels jazz og folkemusikk trenger statlig støtte for å overleve.
Hva er det - rent prinsipielt - som gjør det mer støtteverdig å synge arier enn å synge rock med growl-vokal? Og hvorfor skal det offentlige Norge bruke masse penger på noe som rent musikalsk interesserer en minimal andel av befolkningen? Man kunne jo like gjerne hevde at om man vil se opera live, så får man versågod ta flyet til Berlin eller London.
Det er fordi fiffen hører på det. Eller later som.Hva er det - rent prinsipielt - som gjør det mer støtteverdig å synge arier enn å synge rock med growl-vokal? Og hvorfor skal det offentlige Norge bruke masse penger på noe som rent musikalsk interesserer en minimal andel av befolkningen? Man kunne jo like gjerne hevde at om man vil se opera live, så får man versågod ta flyet til Berlin eller London.
Det er nok ganske nærme sannheten. Trur eg.Det er fordi fiffen hører på det. Eller later som.
Og hvis bermen begynte å høre på opera, ble det nok brått slutt på støtten.Bermen hører på rock.
Formålet er vel å gjøre dette til det motsatte av elitisme. Å gjøre slik musikk og slike forestillinger tilgjengelig for alle i landet med levestandard hakket over uteligger, i stedet for kun for eliten som like gjerne reiser på helgetur til Verona når de vil på konsert.Det relevante spørsmålet er i så tilfelle hvorfor er det en offentlig oppgave i Norge å støtte utøvelsen av en sentraleuropeisk svært elitistisk kunstform? Da tenker jeg spesielt på opera. Jeg er glad i opera, det er ikke det, men det er smått absurd at det brukes milliarder av offentlige kroner på et bygg og driften av bygget, hvis formål er å i all hovedsak fremføre musikken til utlendinger som døde for noen hundre år siden.
Fordi en hvilkensomhelt nisse med litt talent for genren, et par gitarer og litt liksminke kan lage slik musikk. Det krever med andre ord minimalt av ressurser utover talent. En operaforestilling eller en symforni krever ufattelig mye mer ressurser for å kunne gjennomføres. Derfor et det nødvendig med kultursponsing av sistnevnte og ikke av førsnevnte. Det har forøvrig lite med genre å gjøre. En munnharpevirtuoso klarer også godt uten kulturmillioner.Hva er det - rent prinsipielt - som gjør det mer støtteverdig å synge arier enn å synge rock med growl-vokal? Og hvorfor skal det offentlige Norge bruke masse penger på noe som rent musikalsk interesserer en minimal andel av befolkningen? Man kunne jo like gjerne hevde at om man vil se opera live, så får man versågod ta flyet til Berlin eller London.
Best å være sikker, for fiffen (vi som hører på, eller later som) er på HFS ogsåDet er nok ganske nærme sannheten. Trur eg.Det er fordi fiffen hører på det. Eller later som.
Fordi en hvilkensomhelt nisse med litt talent for genren, et par gitarer og litt liksminke kan lage slik musikk. Det krever med andre ord minimalt av ressurser utover talent. En operaforestilling eller en symforni krever ufattelig mye mer ressurser for å kunne gjennomføres. Derfor et det nødvendig med kultursponsing av sistnevnte og ikke av førsnevnte. Det har forøvrig lite med genre å gjøre. En munnharpevirtuoso klarer også godt uten kulturmillioner.
Dansebandmusikk krever ikke et slike lokaler for å kunne utøves. Det holder lenge med en gymsal eller noen opphøyde planker på den lokale kroen.Kultursponsing å bruke milliarder på operahus på elitisitisk vulgærkultur mindre enn 1% befolkninga har noe forhold til? Du kan være trygg på at hadde opera vært noe utelukkende harryfolka hadde hørt på i setdet for dansebandmusikk så hadde det ikke blitt noen ny opera. Man bygger ikke praktbygg for folk flest.
Det står ikke merkelapp på Operaen, og det er ingen som sjekker hvem du er når du kjøper billett. Folk reiser fra hele landet, ja fra utlandet også, for å gå i operaen i Oslo. Da bruker de (vi) penger på hotellopphold, restauranter og shopping, og inntektene for byen og regionen er betydelige.Fordi en hvilkensomhelt nisse med litt talent for genren, et par gitarer og litt liksminke kan lage slik musikk. Det krever med andre ord minimalt av ressurser utover talent. En operaforestilling eller en symforni krever ufattelig mye mer ressurser for å kunne gjennomføres. Derfor et det nødvendig med kultursponsing av sistnevnte og ikke av førsnevnte. Det har forøvrig lite med genre å gjøre. En munnharpevirtuoso klarer også godt uten kulturmillioner.
Kultursponsing å bruke milliarder på operahus på elitisitisk vulgærkultur mindre enn 1% befolkninga har noe forhold til? Du kan være trygg på at hadde opera vært noe utelukkende harryfolka hadde hørt på i setdet for dansebandmusikk så hadde det ikke blitt noen ny opera. Man bygger ikke praktbygg for folk flest.
Jeg har aldri helt forstått følgende. Når de rødgrønne fintenkende strategene så genialt har funnet den hele løsningen på hvorfor folk stemmer borgerlig, nemlig den høye avgiften på øl og vin, så hvorfor er de ikke da villig til å senke den i bytte for å få gjennomført alle sine sosialistiske gullprosjekter og være sikret regjeringsmakt i evig fremtid?Men det er klart, hvis folk flest skulle bestemme ville det ikke bli bygd praktbygg.
Folk flest vil har store TVer og billig alkohol. Høstens valg og regjeringsskifte vil vise oss det. Det er bare å stålsette seg og bygge opp platesamlinga.
Så hvorfor bringer du da på banen prisen på alkohol i ditt forrige innlegg?Dette handler ikke om alkoholavgifter, men om offentlig støtte til musikk og kultur.
Regjeringsskifte til høsten vil føre partier inn i regjerning, som ønsker en massiv nedbygging av offentlig støttet kultur.
Bibliotek, teater, kulturskoler, museum, konserthus, opera og undervisning innenfor disse feltene står i fare for å nedbygges.
Jeg vil tro at at et mindretall av befolkningen er interesserte og aktive brukere av hver enkelt av disse, og da vil en avvikling/nedbyggeing være politisk gjennomførbart.
Trådens tema er en del av dette, såvidt jeg kan se.
Jeg tror neppe vi vi oppleve noen store forandringer med det første samme hvilken regjering man får. Det blir nok ikke flertall på stortinget for å legge ned hverken NRK, bibliotekene, museene eller teater. Se bare på Oslo og Høyres (med støttepartier) storsatsing på kunstmuseum i den senere tid. Så selv om det er kulturløse Frp-ere med i bildet vil de aldri få flertall for sine tiltak. (og godt er det)Regjeringsskifte til høsten vil føre partier inn i regjerning, som ønsker en massiv nedbygging av offentlig støttet kultur.
Bibliotek, teater, kulturskoler, museum, konserthus, opera og undervisning innenfor disse feltene står i fare for å nedbygges. Ta gjerne med offentlg kringkasting også.
Jeg vil tro at at et mindretall av befolkningen er interesserte og aktive brukere av hver enkelt av disse, og da vil en avvikling/nedbyggeing være politisk gjennomførbart.
Det er ingen kausalitet mellom praktbygg for å trekke besøkende, bruke det som spydspiss i bytuvikling osv og at dette bygget må huse en opera. Pesonlig synest jeg det er helt kurant, jeg tilhører den delen av befolkningen som har vært der på forestilling en del ganger, og for min egen del syneset jeg det er hyggelig å ha den muligheten. Men jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så nødvendig å bruke såpass mye av kulturressursene på opera, noe som er temmlig lite norsk. Det er for øvrig primært bygget som er av internasjonalt toppformat, hvordan står det til med kvaliteten på operaproduksjonene egentlig? Nå er ikke jeg veldig hyppig gjest der, men etter noen utmerkede, store produksjoner i børjan (Don Carlos og Tannhäuser som de mest prominente) så har det vel dabbet litt av på den kunstneriske fronten har jeg inntrykk av. Bygget brukes også til en del andre konserter, og det kan man jo mene er et gode om målet er at flest mulig skal oppleve musikk i bygget, eller et onde om man er av den oppfatning at det er en forflatning av den opprinnelige intensjonen og en konsekvens av for små budsjetter til produksjoner og forestillinger eller at når nyhetens interesse har lagt seg så er det ikke tilstrekkelig belegg. Eller en kombinasjon av de foregående, jeg kjenner ikke begrunnelsen eller prioriteringene.Det står ikke merkelapp på Operaen, og det er ingen som sjekker hvem du er når du kjøper billett. Folk reiser fra hele landet, ja fra utlandet også, for å gå i operaen i Oslo. Da bruker de (vi) penger på hotellopphold, restauranter og shopping, og inntektene for byen og regionen er betydelige.
Men det er klart, hvis folk flest skulle bestemme ville det ikke bli bygd praktbygg.
Folk flest vil har store TVer og billig alkohol. Høstens valg og regjeringsskifte vil vise oss det. Det er bare å stålsette seg og bygge opp platesamlinga.
Et aktivt kulturliv med en viss bredde er nok avhengig av en betydelig mengde offentlige krykker i et såpass lite land som Norge. De som eksempelvis kan leve av musikk alene her i landet er nok ikke veldig mange, og med mindre man ønsker en total forlatning av tilbudet må man akseptere at det går en del offentlige midler i den retning - neppe et særnorskt fenomen.Har ikke sansen for dette, dette gjelder også støtte av det offentlige til aviser.