Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.987
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man setter for seg å overbevise verden om at en Ferrari kan gå på vann, så er det kanskje et greit utgangspunkt å lære seg litt om hvordan en motor fungerer.
    Å lære seg noe om det vil bare svekke argumentasjonen og overbevisningen. Det må man for enhver pris unngå. Bedre å brenne alle bøker om motorteknikk og sensurere vekk avvikende synspunkter fra skolene. Alt det der maset om termodynamikk og sånt er bare noen gammeldagse teorier fra dampmaskinens dager, vettu.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Det blir nok ikke noe skikk på denne tråden igjen før Temp-Flex kabelen dukker opp.
    Ble det forresten noe av Sluket sin bestilling?

    mvh
    larkuz
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis man setter for seg å overbevise verden om at en Ferrari kan gå på vann, så er det kanskje et greit utgangspunkt å lære seg litt om hvordan en motor fungerer.
    Å lære seg noe om det vil bare svekke argumentasjonen og overbevisningen. Det må man for enhver pris unngå. Bedre å brenne alle bøker om motorteknikk og sensurere vekk avvikende synspunkter fra skolene. Alt det der maset om termodynamikk og sånt er bare noen gammeldagse teorier fra dampmaskinens dager, vettu.
    Fint å ironisere Asbjørn... Det får en plusspoeng for... Kanskje var det eget kurs på MIT for " lesser beings" ?? :cool:... Er ikke KT's erfaring valid for han selv kanskje ? At han påprakker oss andre den er noe annet, men jeg får meg ikke til å si at mannen er mindre smart, om enn indirekte.. At han har sine fantastiske opplevelser med sine særs dyre kabler er fint for han...Og neppe almenngyldig for de fleste av oss..


    Siden det messes om vann i bilmotorer...Vann som avfallsprodukt er ikke noe nytt... Også for ferrari...Men det regner jeg med de autofile ingenører vet alt om...:p...


    2011 Ferrari World Design Contest ? 2025 Ferrari Eternita Concept Design Winner - Road & Track
     
    L

    larkus

    Gjest
    Eksempelvis er "klang" er et parameter man pr i dag ikke kan måle så vidt jeg vet og jeg er usikker på om man har full oversikt over hvilke tekniske parametre som påvirker klang. Er det noe kabler påvirker så er det klangen. Usikker på om de påvirker annet.
    "Klang" er bestemt av frekvensgang og/eller evt. forvrengning. Dersom ørene registrerer forskjell i lyd (eller klang) mellom f.eks to kabler, betyr det at trommehinnens bevegelsemønster også er forskjellig. Og for at trommehinnens bevegelsemønster skal endre seg, må nødvendigvis også høyttalermembranens bevegelsesmønster ha forandret seg.

    Og det er i høyeste grad målbart.

    Så enkelt er det:)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.987
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje var det eget kurs på MIT for " lesser beings" ?? :cool:...
    Nei, noe sånt kurs kan jeg ikke huske at det var. Derimot er det en "Independent Activities Period" i januar hvert år, full av korte kurstilbud utenfor det regulære studieprogrammet. Ett av dem var et lynkurs for nerder i alminnelig skikk og bruk, kjent som "Charm School". Da jeg var der hanket de inn forbipasserende nerder fra korridoren hvis det så ut som om disse hadde desperat behov for litt holdningsjustering. Et sitat:

    A capacity crowd in Rm 10-250, including many Charm School graduates who filed in to the strains of "Pomp and Circumstance" played on a pair of tubas, laughed and cheered when Mrs. Martin declared that there was no inherent contradiction between "nerdiness" and charm. "On the contrary, what I find uncharming is empty-headedness, especially when it is gloriously crowned with arrogance-being proud of what you don't know," she said.
    http://web.mit.edu/newsoffice/1995/manners-0201.html
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Eksempelvis er "klang" er et parameter man pr i dag ikke kan måle så vidt jeg vet og jeg er usikker på om man har full oversikt over hvilke tekniske parametre som påvirker klang. Er det noe kabler påvirker så er det klangen. Usikker på om de påvirker annet.
    "Klang" er bestemt av frekvensgang og/eller evt. forvrengning. Dersom ørene registrerer forskjell i lyd (eller klang) mellom f.eks to kabler, betyr det at trommehinnens bevegelsemønster også er forskjellig. Og for at trommehinnens bevegelsemønster skal endre seg, må nødvendigvis også høyttalermembranens bevegelsesmønster ha forandret seg.

    Og det er i høyeste grad målbart.

    Så enkelt er det:)
    Jeg har ikke sagt at det ikke er målbart. :)
    Det jeg sier er at man ikke har kommet dit an man ikke kan måle det pr i dag.
    Det er autoriteter på flere fagfelt innen lyd som hevder dette.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Det jeg sier er at man ikke har kommet dit an man ikke kan måle det pr i dag.
    At det skjer endringer i en ht-membrans bevegelsemønster som ikke er målbare med dagens teknologi, er fysisk umulig.



    mvh
    larkuz
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det jeg sier er at man ikke har kommet dit an man ikke kan måle det pr i dag.
    At det skjer endringer i en ht-membrans bevegelsemønster som ikke er målbare med dagens teknologi, er fysisk umulig.



    mvh
    larkuz
    Jeg kommer ikke til å delta mer i debatten. Dette kan ikke diskuteres på nettet. Jeg sier ikke at du har feil, jeg bare sier at man i dag ikke kan måle klang. Man finner oppskrifter rundt i fagbøker hvordan man kan måle og regne seg frem til elementer av klang, men det er så komplekst at man i dag ikke har gangbare metoder.
    Dette er ikke mine ord. Følg sporet og sjekk litt rundt. Begynn gjerne hos et akustikkfirma.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.271
    Sted
    Oslo
    Snekre sammen en Gretsch kopi. Asbjørn har jo alt prestert en Fender:cool:.

    mvh
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.201
    Torget vurderinger
    32
    Jeg er en skippertaksleser av denne tråden. Gidder ikke å lese den jevnlig, men tar en bolk på fire-fem sider av gangen. Derfor kan det hende jeg siterer feil person, men jeg mener det var Asbjørn som skrev i forhold til anbefalinger av kabel at man burde kjøre balansert signal om man hadde mulighet. Jeg lurer på om du kan forklare litt rundt det, gjerne i sammenheng med at mange forsterkere/signalkilder har xlr-terminaler, men ikke nødvendigvis er fullbalanserte av den grunn. Er det da noe poeng å bruke balanserte kabler?

    Roy
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.299
    Antall liker
    5.327
    Det jeg sier er at man ikke har kommet dit an man ikke kan måle det pr i dag.
    At det skjer endringer i en ht-membrans bevegelsemønster som ikke er målbare med dagens teknologi, er fysisk umulig.

    mvh
    larkuz
    Jeg kommer ikke til å delta mer i debatten. Dette kan ikke diskuteres på nettet. Jeg sier ikke at du har feil, jeg bare sier at man i dag ikke kan måle klang. Man finner oppskrifter rundt i fagbøker hvordan man kan måle og regne seg frem til elementer av klang, men det er så komplekst at man i dag ikke har gangbare metoder.
    Dette er ikke mine ord. Følg sporet og sjekk litt rundt. Begynn gjerne hos et akustikkfirma.
    Jeg tror du ser litt forbi poenget. Man kan måle enhver endring, men å parametrisere resultatet er noe annet. "Klang" er en parameter, og hvis man skal kunne gi et kvantitativt mål av denne parameteren må man først definere parameteren matematisk; finne ut hva klang er rent fysisk.

    Hvis man måler null endring så betyr det imidlertid uansett at klangen må være den samme, for det eneste mulige alternativet til dette er parameteren "klang" består av ingenting.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det jeg sier er at man ikke har kommet dit an man ikke kan måle det pr i dag.
    At det skjer endringer i en ht-membrans bevegelsemønster som ikke er målbare med dagens teknologi, er fysisk umulig.

    mvh
    larkuz
    Jeg kommer ikke til å delta mer i debatten. Dette kan ikke diskuteres på nettet. Jeg sier ikke at du har feil, jeg bare sier at man i dag ikke kan måle klang. Man finner oppskrifter rundt i fagbøker hvordan man kan måle og regne seg frem til elementer av klang, men det er så komplekst at man i dag ikke har gangbare metoder.
    Dette er ikke mine ord. Følg sporet og sjekk litt rundt. Begynn gjerne hos et akustikkfirma.
    Jeg tror du ser litt forbi poenget. Man kan måle enhver endring, men å parametrisere resultatet er noe annet. "Klang" er en parameter, og hvis man skal kunne gi et kvantitativt mål av denne parameteren må man først definere parameteren matematisk; finne ut hva klang er rent fysisk.

    Hvis man måler null endring så betyr det imidlertid uansett at klangen må være den samme, for det eneste mulige alternativet til dette er parameteren "klang" består av ingenting.
    Godt poeng, men jeg ser ikke forbi det.
    Det er da blant annet stor forskjell mellom ulike kabler på de tre viktige parametrene (resistans, induktans osv), men man konkluderer med at det ikke har hørbar effekt i audioområdet. Der kommer mitt poeng inn i bildet. At man hører forskjell, til og med blindt på selv digitalkabler, men vet ikke hvorfor.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Dere som har vært med her en stund , er Kule-Trygve virkelig eller bare en køddetype noen har funnet på for å ha det moro ?
    Du er ikke den første som har lurt på det. Fyren finnes på ordentlig og heter Trygve til fornavn, så vidt jeg vet. Han hadde en epostadresse liggende i profilen sin en stund, og da var det ikke så veldig vanskelig å finne ut en god del mer om ham. Om han derimot mener det han skriver eller bare tuller med oss er vanskeligere å si.
    Driver du og etterforsker meningsmotstandere fra internettfora på din egen fritid? Seriøst? Har du mapper og kartoteker også?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.247
    Antall liker
    4.559
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en skippertaksleser av denne tråden. Gidder ikke å lese den jevnlig, men tar en bolk på fire-fem sider av gangen. Derfor kan det hende jeg siterer feil person, men jeg mener det var Asbjørn som skrev i forhold til anbefalinger av kabel at man burde kjøre balansert signal om man hadde mulighet. Jeg lurer på om du kan forklare litt rundt det, gjerne i sammenheng med at mange forsterkere/signalkilder har xlr-terminaler, men ikke nødvendigvis er fullbalanserte av den grunn. Er det da noe poeng å bruke balanserte kabler?
    ...
    Fullbalansert er et lite «meningsbærende» ord i denne sammenhengen.

    Balansert signaltransmisjon gjør at signaloverføringen blir mer «uavhengig» potensialforskjeller i signal/chassis-jord og evt jordstrømmer mellom appratene undertrykkes dersom motakerenden har en god ytelse på CMRR (Common mode rejection ratio). CMRR er også egenskapen som undertrykker innstrålt støy i kablene, og evt forvregning av lik orden ved differensiell forsterking («fullbalansert»).

    Kravet til den balansert utgangen er at impedansen til jord er lik (jo likere jo bedre og helst vesentlig likere enn 1%) i begge ledere. Begge ledere trenger ikke å være signalførende ut av apparatet. Mottaker må ha en differensiell inngang hvor inngangsimpedansen til jord er lik for begge ledere. Det er inngangen som skal ha en god ytelse på CMRR. CMRR er vanligvis veldig frekvensavhengig slik at den kan være go/OK opp til f.eks. 1 kHz og gradvis dårligere over 1 kHz. CMRR på 40 dB er middelmådig og kan tyde på at denne er begrenset av toleransene i mostander på 1%. 60 dB CMMR er OK og kan tyde på at ytelsen er begrenset av mostander med 0,1% toleranse. 80 dB eller mer i CMRR er meget godt.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er en skippertaksleser av denne tråden. Gidder ikke å lese den jevnlig, men tar en bolk på fire-fem sider av gangen. Derfor kan det hende jeg siterer feil person, men jeg mener det var Asbjørn som skrev i forhold til anbefalinger av kabel at man burde kjøre balansert signal om man hadde mulighet. Jeg lurer på om du kan forklare litt rundt det, gjerne i sammenheng med at mange forsterkere/signalkilder har xlr-terminaler, men ikke nødvendigvis er fullbalanserte av den grunn. Er det da noe poeng å bruke balanserte kabler?
    Roy
    Har tro på denne tilnærmingen
    http://audioanalogue.com/faq.php#42
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.201
    Torget vurderinger
    32
    Jeg er en skippertaksleser av denne tråden. Gidder ikke å lese den jevnlig, men tar en bolk på fire-fem sider av gangen. Derfor kan det hende jeg siterer feil person, men jeg mener det var Asbjørn som skrev i forhold til anbefalinger av kabel at man burde kjøre balansert signal om man hadde mulighet. Jeg lurer på om du kan forklare litt rundt det, gjerne i sammenheng med at mange forsterkere/signalkilder har xlr-terminaler, men ikke nødvendigvis er fullbalanserte av den grunn. Er det da noe poeng å bruke balanserte kabler?
    ...
    Fullbalansert er et lite «meningsbærende» ord i denne sammenhengen.

    Balansert signaltransmisjon gjør at signaloverføringen blir mer «uavhengig» potensialforskjeller i signal/chassis-jord og evt jordstrømmer mellom appratene undertrykkes dersom motakerenden har en god ytelse på CMRR (Common mode rejection ratio). CMRR er også egenskapen som undertrykker innstrålt støy i kablene, og evt forvregning av lik orden ved differensiell forsterking («fullbalansert»).

    Kravet til den balansert utgangen er at impedansen til jord er lik (jo likere jo bedre og helst vesnetlig likere enn 1%) i begge ledere. Begge ledere trenger ikke å være signalførende ut av apparatet. Mottaker må ha en differensiell inngang hvor inngangsimpedansen til jord er lik for begge ledere. Det er innganegn som skal ha en god uytelse på CMRR. CMRR er vanligvis veldig frekvensavhengig slik at den kan være go/OK opp til f.eks. 1 kHz og gradvis dårligere over 1 kHz. CMRR på 40 dB er middelmådig og kan tyde på at denne er begrenset av toleransene i mostander på 1%. 60 dB CMMR er OK og kan tyde på at ytelsen er begrenset av mostander med 0,1% toleranse. 80 dB eller mer i CMRR er meget godt.

    mvh
    KJ
    Det er mulig jeg er dum som et brød, men det der skjønte jeg ikke bæret av. I hvert fall ikke i forhold til spørsmålet. Kan du ta det på norsk også :)

    Bare for å redegjøre, så var spørsmålet om det var noe poeng å kjøre balansert mellom produkter som egentlig ikke er balanserte, annet enn at de har XLR-terminaler. Da tenker jeg selvsagt på kortere avstander i hifibruk, ikke titalls meter slik man ofte har i proffverden.

    Roy
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.987
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en skippertaksleser av denne tråden. Gidder ikke å lese den jevnlig, men tar en bolk på fire-fem sider av gangen. Derfor kan det hende jeg siterer feil person, men jeg mener det var Asbjørn som skrev i forhold til anbefalinger av kabel at man burde kjøre balansert signal om man hadde mulighet. Jeg lurer på om du kan forklare litt rundt det, gjerne i sammenheng med at mange forsterkere/signalkilder har xlr-terminaler, men ikke nødvendigvis er fullbalanserte av den grunn. Er det da noe poeng å bruke balanserte kabler?
    Ja, det er fortsatt et poeng, så lenge de XLR-terminalene er sånn halvveis fornuftig implementert. Ulempen med ubalansert RCA er at eventuell jordstøy og forskjeller i jordpotensiale i de to apparatene må gå i signalreturen. Der blir de mikset inn i signalet med et nivå som avhenger av mengden støy og seriemotstanden i returlederen. Lavere seriemotstand er en fordel, men problemet vil alltid være der. Balansert overføring (XLR) har en separat jordleder og holder den støyen utenfor signalet. I tillegg vil den balanserte signalmottakeren kansellere støy som blir strålt inn i signallederne underveis. Ulempen med balansert overføring er at elektronikken for å sende og motta signalet kan tilføre litt egenstøy. I noen tilfeller (lite jordstøy, lite radiostøy, el cheapo XLR-løsning) kan vinningen gå opp i spinningen. Hos meg er det derimot merkbart mindre støy med balansert signaloverføring, og den gjenværende støyen har et mer ørevennlig spektrum enn med RCA. Mer "pink" og mindre "hvit".

    "Fullbalanserte" apparater er litt avsporing. Poenget er signaloverføringen mellom de to boksene. Apparater som er "fullbalanserte" innvendig (med doble forsterkerkretsløp med separat pluss og minus-side, heller enn en krets referert til jord) må ha ganske god matching av komponenter for at det skal gi noe særlig ekstra. Det gir kanskje 3 dB bedre signal/støy-forhold, men er ikke nødvendig for at balansert signaloverføring skal være gunstig.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Min kabelfavoritt, både signal og høyttaler er Isoda. Hvor i kabel-krigen befinner disse kablene seg? En god all-rounder som jeg holder på.

    Bare et lite innspill - som en pust i bakken - til kampene fortsetter!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.987
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Driver du og etterforsker meningsmotstandere fra internettfora på din egen fritid? Seriøst? Har du mapper og kartoteker også?
    Nei, og nei. Men spørsmålet "finnes denne fyren på ordentlig?" har jo meldt seg. I dette tilfellet hadde han selv lagt ut informasjon som tyder på at han finnes. Jeg har ingen J. Edgar Hoover-aktig arkivmappe over HFS-deltagere, nei, og gadd ikke engang å skrive ned den emailadressen mens den ennå lå ute. Den ene bit'en info som er relevant er at det ser ut til å være en person der. Eller at noen hadde lagt litt arbeid ned i å skape figuren.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.201
    Torget vurderinger
    32
    Jeg er en skippertaksleser av denne tråden. Gidder ikke å lese den jevnlig, men tar en bolk på fire-fem sider av gangen. Derfor kan det hende jeg siterer feil person, men jeg mener det var Asbjørn som skrev i forhold til anbefalinger av kabel at man burde kjøre balansert signal om man hadde mulighet. Jeg lurer på om du kan forklare litt rundt det, gjerne i sammenheng med at mange forsterkere/signalkilder har xlr-terminaler, men ikke nødvendigvis er fullbalanserte av den grunn. Er det da noe poeng å bruke balanserte kabler?
    Ja, det er fortsatt et poeng, så lenge de XLR-terminalene er sånn halvveis fornuftig implementert. Ulempen med ubalansert RCA er at eventuell jordstøy og forskjeller i jordpotensiale i de to apparatene må gå i signalreturen. Der blir de mikset inn i signalet med et nivå som avhenger av mengden støy og seriemotstanden i returlederen. Lavere seriemotstand er en fordel, men problemet vil alltid være der. Balansert overføring (XLR) har en separat jordleder og holder den støyen utenfor signalet. I tillegg vil den balanserte signalmottakeren kansellere støy som blir strålt inn i signallederne underveis. Ulempen med balansert overføring er at elektronikken for å sende og motta signalet kan tilføre litt egenstøy. I noen tilfeller (lite jordstøy, lite radiostøy, el cheapo XLR-løsning) kan vinningen gå opp i spinningen. Hos meg er det derimot merkbart mindre støy med balansert signaloverføring, og den gjenværende støyen har et mer ørevennlig spektrum enn med RCA. Mer "pink" og mindre "hvit".

    "Fullbalanserte" apparater er litt avsporing. Poenget er signaloverføringen mellom de to boksene. Apparater som er "fullbalanserte" innvendig (med doble forsterkerkretsløp med separat pluss og minus-side, heller enn en krets referert til jord) må ha ganske god matching av komponenter for at det skal gi noe særlig ekstra. Det gir kanskje 3 dB bedre signal/støy-forhold, men er ikke nødvendig for at balansert signaloverføring skal være gunstig.
    Takker og bukker. Er det forsket noe å om jordstøyen i den separate lederen likevel kan påvirke signalene i de to andre lederne når de ligger så tett på hverandre som i f.eks. en xlr-kabel fra Blue Jeans Cable?

    Roy
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    3.437
    Takker og bukker. Er det forsket noe å om jordstøyen i den separate lederen likevel kan påvirke signalene i de to andre lederne når de ligger så tett på hverandre som i f.eks. en xlr-kabel fra Blue Jeans Cable?

    Roy
    Hos meg gjør den det. Det kan skyldes "el cheapo" xlr løsning eller indusert strøm som du sier. Jeg har hatt effekt av å jobbe med jordsløyfene i tillegg til å kjøre balansert overføring.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.987
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takker og bukker. Er det forsket noe å om jordstøyen i den separate lederen likevel kan påvirke signalene i de to andre lederne når de ligger så tett på hverandre som i f.eks. en xlr-kabel fra Blue Jeans Cable?
    Ja, det kan den. Nivået er mye mindre enn om støyen går i signalreturen, men noe vil bli strålt over. Hvis kabelen er perfekt symmetrisk vil det bli strålt inn like mye i pluss- og minusleder, og i en perfekt mottaker vil den støyen bli kansellert fullstendig. Ting er sjelden helt perfekte, men her har kvaliteten på kabelen litt å si. (Kvaliteten, ikke prisen.) Stabil oppbygning med god kontroll på geometrien er bra. Derimot er det ingen fordel med en separat bileder for jording. Den gjør det lettere å terminere kabelen, men spolerer litt av symmetrien.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.247
    Antall liker
    4.559
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Takker og bukker. Er det forsket noe å om jordstøyen i den separate lederen likevel kan påvirke signalene i de to andre lederne når de ligger så tett på hverandre som i f.eks. en xlr-kabel fra Blue Jeans Cable?
    ...
    Dersom de to signallederne påvirkes likt av jordlederen så er vi tilbake til egenskapene til XLR-inngangen.

    XLR-kablene fra Blue Jeans er en Belden 1800F og jordlederen er skjermen. Det er en kabel med relativt lav kapasitans - 13 pF/ft leder til leder. Det er ingen spec for kapasitiv kobling fra skjerm til leder, men det er kanskje grunn til å tro at også denne er relativt beskjeden. Den induktive koblingen mellom skjerm og leder tipper jeg er ubetydelig. I alle tilfeller er det grunn til å tro at koblingen mellom skjerm og lederne er relativt lik for begge lederne og hovedsaklig kapasitiv, slik at koiblingen «øker» med frekvens (og impedans) evt gir seg utslag i et «common mode signal».

    mvh
    KJ
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.299
    Antall liker
    5.327
    Jeg tror du ser litt forbi poenget. Man kan måle enhver endring, men å parametrisere resultatet er noe annet. "Klang" er en parameter, og hvis man skal kunne gi et kvantitativt mål av denne parameteren må man først definere parameteren matematisk; finne ut hva klang er rent fysisk.

    Hvis man måler null endring så betyr det imidlertid uansett at klangen må være den samme, for det eneste mulige alternativet til dette er parameteren "klang" består av ingenting.
    Godt poeng, men jeg ser ikke forbi det.
    Det er da blant annet stor forskjell mellom ulike kabler på de tre viktige parametrene (resistans, induktans osv), men man konkluderer med at det ikke har hørbar effekt i audioområdet. Der kommer mitt poeng inn i bildet. At man hører forskjell, til og med blindt på selv digitalkabler, men vet ikke hvorfor.
    Nå kommer jeg til å gjenta ting jeg har sagt mange ganger tidligere, men i en litt annen form for kanskje å kunne bringe diskusjonen et bitte lite hakk videre. Mye å håpe på kanskje, men verdt et forsøk så here goes:

    (1) Det er forskjell på resistans, induktans og kapasitans (=impedansparametre) i kabler. (2) Hvilke avvik disse eventuelt gir i frekvensrespons er systemavhengig, og i noen tilfeller kan disse forskjellene være så store at det er plausibelt at det kan være hørbart. (3) I alle tilfeller kan man beregne/simulere nøyaktig hvilken frekvensrespons man får ut fra gitte parametre (for system og kabler). (4) Sammenhengen mellom disse parametrene og pris/produksjonsomkostning for kabler er imidlertid praktisk talt lik null, feks er alle kabler som brukes for høyfrekvens signaloverføring (nettverkskabler etc.) nøye impedanstilpassede fordi avvikene impedansparametrene medfører øker med frekvens. (6) Den eneste av de nevnte parametrene som er frekvensuavhengig er resistansen, og med mindre man bruker sprengtråd eller har svært lange kabler er resistansen i kablene neglisjerbar. (7) Kabler har ikke ulineær forvrenging fordi metall er et lineært strømledende medium med mindre strømtettheten er så stor at det blir betydelig varmegang. (8) Hvis kabler hadde hatt ulineær forvrenging hadde også dette vært noe som er lett målbart. (9) Kabelprodusentrer sprer rundt seg med sekundære parametre som skin-effekt, proximity-effekt, refleksjoner og øvrige transmisjonslinjeparametre som er tatt fra andre fagområder innen elektronikken enn audio. (10) Vitenskapen vet nøyaktig hva skin-effekt, proximity-effekt refleksjoner og øvrige transmisjonslinjeparametre er og hva disse gjør med signaloverføring fordi dette er godt etablerte og definerte parametre i andre fagområder innen elektronikken enn audio. (11) Man kan lett simulere/beregne at disse parametrene ikke har noen relevans for audiofrekvenser. (12) Kabelbransjen sprer i tillegg rundt seg med direkte feilinformasjon og kvasivitenskap som overhodet ikke er fundert i reell, evidensbasert vitenskap.

    Jeg har stykket opp innlegget i 12 nummererte utsagn. Poenget med dette, og forsøket på å bringe diskusjonen et lite hakk videre går på om du kan si hvilke av disse 12 du er enig i og hvilke du er uenig i (edit: og hvorfor). Så kan vi ta det fra der.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.987
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen bombe, kanskje, men jeg er stort enig i alle utsagnene fra (1) til (12). De to som kanskje kan nyanseres litt er (6) og (11).

    I (6) kan det være nyttig å skille mellom signal- og høyttalerkabler. For signalkabler er det riktig som det står, men for høyttalerkabler vil høy seriemotstand (dvs lite tverrsnitt og/eller lange kabler) medføre at frekvensgangen over kabelen speiler impedanskurven i høyttaleren. Det er enkelt å sette opp simuleringer med realistiske verdier for både høyttalerimpedans og kabelmotstand som tyder på at dette kan bli hørbart.

    Tilsvarende, i (11) kan det være nyttig å skille mellom analog og digital audio. For analog audio er dette helt riktig, og du skriver jo "for audiofrekvenser". For digital audio som S/PDIF-overføring er derimot signalfrekvensene så høye at transmisjonslinjeegenskaper begynner å få litt betydning. Om den lille økningen i jitter på grunn av båndbreddebegrensninger og refleksjoner i kablingen blir omsatt til hørbar forvrengning i DAC'en er derimot en annen skål. Min erfaring er at det blir den ikke.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er en skippertaksleser av denne tråden. Gidder ikke å lese den jevnlig, men tar en bolk på fire-fem sider av gangen. Derfor kan det hende jeg siterer feil person, men jeg mener det var Asbjørn som skrev i forhold til anbefalinger av kabel at man burde kjøre balansert signal om man hadde mulighet. Jeg lurer på om du kan forklare litt rundt det, gjerne i sammenheng med at mange forsterkere/signalkilder har xlr-terminaler, men ikke nødvendigvis er fullbalanserte av den grunn. Er det da noe poeng å bruke balanserte kabler?

    Roy
    RCA-kabler låter i mange tilfeller best, da er det ingen grunn til å bruke balanserte kabler :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.201
    Torget vurderinger
    32
    Jeg er en skippertaksleser av denne tråden. Gidder ikke å lese den jevnlig, men tar en bolk på fire-fem sider av gangen. Derfor kan det hende jeg siterer feil person, men jeg mener det var Asbjørn som skrev i forhold til anbefalinger av kabel at man burde kjøre balansert signal om man hadde mulighet. Jeg lurer på om du kan forklare litt rundt det, gjerne i sammenheng med at mange forsterkere/signalkilder har xlr-terminaler, men ikke nødvendigvis er fullbalanserte av den grunn. Er det da noe poeng å bruke balanserte kabler?

    Roy
    RCA-kabler låter i mange tilfeller best, da er det ingen grunn til å bruke balanserte kabler :)
    Kan ikke si at jeg har erfaringer som støtter opp om det som en generell regel. Jeg har nemlig opplevd begge deler.

    Roy
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er en skippertaksleser av denne tråden. Gidder ikke å lese den jevnlig, men tar en bolk på fire-fem sider av gangen. Derfor kan det hende jeg siterer feil person, men jeg mener det var Asbjørn som skrev i forhold til anbefalinger av kabel at man burde kjøre balansert signal om man hadde mulighet. Jeg lurer på om du kan forklare litt rundt det, gjerne i sammenheng med at mange forsterkere/signalkilder har xlr-terminaler, men ikke nødvendigvis er fullbalanserte av den grunn. Er det da noe poeng å bruke balanserte kabler?

    Roy
    RCA-kabler låter i mange tilfeller best, da er det ingen grunn til å bruke balanserte kabler :)
    Kan ikke si at jeg har erfaringer som støtter opp om det som en generell regel. Jeg har nemlig opplevd begge deler.

    Roy
    Tror jeg forklarte meg litt klønete. Det er selfølgelig ingen regel. Dette må testes ut i vært enkelt tilfelle. Det jeg mente er at selv om XLR i teorien er overlegen, er det ikke alltid slik i praksis.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.119
    Antall liker
    22.394
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om kablene ikke er gjort med hodet under armen er det apparatene som bestemmer hva lytteren synes er best. Dersom lytteren hører med ørene vel og merke. I kvart einskilde høve etc. og så burtetter...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.987
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg forklarte meg litt klønete. Det er selfølgelig ingen regel. Dette må testes ut i vært enkelt tilfelle. Det jeg mente er at selv om XLR i teorien er overlegen, er det ikke alltid slik i praksis.
    Selv i teorien kommer det litt an på. Å teste begge deler og velge det som fungerer best med de aktuelle apparatene er et godt råd. Som alltid: Pass på at du sammenligner ved samme lydnivå, sånn at ikke konklusjonen blir farget av trivielle nivåforskjeller.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg tror du ser litt forbi poenget. Man kan måle enhver endring, men å parametrisere resultatet er noe annet. "Klang" er en parameter, og hvis man skal kunne gi et kvantitativt mål av denne parameteren må man først definere parameteren matematisk; finne ut hva klang er rent fysisk.

    Hvis man måler null endring så betyr det imidlertid uansett at klangen må være den samme, for det eneste mulige alternativet til dette er parameteren "klang" består av ingenting.
    Godt poeng, men jeg ser ikke forbi det.
    Det er da blant annet stor forskjell mellom ulike kabler på de tre viktige parametrene (resistans, induktans osv), men man konkluderer med at det ikke har hørbar effekt i audioområdet. Der kommer mitt poeng inn i bildet. At man hører forskjell, til og med blindt på selv digitalkabler, men vet ikke hvorfor.
    Nå kommer jeg til å gjenta ting jeg har sagt mange ganger tidligere, men i en litt annen form for kanskje å kunne bringe diskusjonen et bitte lite hakk videre. Mye å håpe på kanskje, men verdt et forsøk så here goes:

    (1) Det er forskjell på resistans, induktans og kapasitans (=impedansparametre) i kabler. (2) Hvilke avvik disse eventuelt gir i frekvensrespons er systemavhengig, og i noen tilfeller kan disse forskjellene være så store at det er plausibelt at det kan være hørbart. (3) I alle tilfeller kan man beregne/simulere nøyaktig hvilken frekvensrespons man får ut fra gitte parametre (for system og kabler). (4) Sammenhengen mellom disse parametrene og pris/produksjonsomkostning for kabler er imidlertid praktisk talt lik null, feks er alle kabler som brukes for høyfrekvens signaloverføring (nettverkskabler etc.) nøye impedanstilpassede fordi avvikene impedansparametrene medfører øker med frekvens. (6) Den eneste av de nevnte parametrene som er frekvensuavhengig er resistansen, og med mindre man bruker sprengtråd eller har svært lange kabler er resistansen i kablene neglisjerbar. (7) Kabler har ikke ulineær forvrenging fordi metall er et lineært strømledende medium med mindre strømtettheten er så stor at det blir betydelig varmegang. ( Hvis kabler hadde hatt ulineær forvrenging hadde også dette vært noe som er lett målbart. (9) Kabelprodusentrer sprer rundt seg med sekundære parametre som skin-effekt, proximity-effekt, refleksjoner og øvrige transmisjonslinjeparametre som er tatt fra andre fagområder innen elektronikken enn audio. (10) Vitenskapen vet nøyaktig hva skin-effekt, proximity-effekt refleksjoner og øvrige transmisjonslinjeparametre er og hva disse gjør med signaloverføring fordi dette er godt etablerte og definerte parametre i andre fagområder innen elektronikken enn audio. (11) Man kan lett simulere/beregne at disse parametrene ikke har noen relevans for audiofrekvenser. (12) Kabelbransjen sprer i tillegg rundt seg med direkte feilinformasjon og kvasivitenskap som overhodet ikke er fundert i reell, evidensbasert vitenskap.

    Jeg har stykket opp innlegget i 12 nummererte utsagn. Poenget med dette, og forsøket på å bringe diskusjonen et lite hakk videre går på om du kan si hvilke av disse 12 du er enig i og hvilke du er uenig i (edit: og hvorfor). Så kan vi ta det fra der.
    Takk for bra innlegg! :)

    Jeg er enig med deg i alt frem til punkt 9. Jeg har ingen grunn til å tvile på at det du sier er riktig. Det jeg merker meg er at du tillegger frekvensrespons all vekt i argumentasjonen på ingen hørbare forskjeller.

    1. Kan oppfattete klangvariasjoner ha et annet parameter enn frekvensrespons?

    Punkt 10 er en argumentasjon jeg stusser ved og vet at seriøse kabelprodusenter er uenige i. De benytter seg av de samme parametrene som andre kabelbransjer. Når du mener audiofrekvenser så regner jeg du mener innen for det hørbare området.
    Her er det jeg har inntrykk av at hele hifibransjen er ganske samstemte om at støyspektrumet langt over audioområdet har innvirkning ned i audioområdet. Hvis det er tilfelle kan skinneffect og refleksjoner igjen bli gjeldende?

    Hvis det er slik at støyspektrumet "blander" seg med audiofrekvensene.
    2. Kan man måle det?

    Transparent audio kjenner jeg etterhvert godt til og jeg ser på de som meget seriøse, dessuten brukes de av de største aktørene til spesialkabler etter spesifikasjoner, fordi de er kjent for å inneha stor kompetanse innen audiokabler.
    Filtrene de bruker i dag fungerer som et lowpassfilter på 130Mhz.

    3. Hvorfor har et slikt filter en hørbar effekt?

    De hevder også at de fasekorrigerer kablene slik at frekvensområdene ikke "forskyver" seg i kabelen. De mener forskyvninger ned i nanosekunder er hørbart. Dette høres litt for utrolig ut for meg, men siden det finnes et gangbart parameter som heter "time-distortion" som oppstår når frekvensbånd blir forskøvet tar jeg det med.

    I ditt punkt 11 så nevner du simuleringer ned i audioområdet.

    4. Tar disse simuleringene høyde for ultrafrekvensers påvirkning på audioområdet?

    Punkt 12 er jeg enig i. For eksempel Nordost drar dette veeeeldig langt i å love gull og grønne skoger.

    Kabelmakere hevder at alt har innvirkning. En type renhet i kobber lyder forskjellig fra en annen type renhet, sølv osv, tvinning osv. (Det oppstår mange gode salgsbrosjyresitater her, men vi lar disse ligge nå)
    Hvis det er slik at det finnes en hørbar effekt på disse tingene og man oppfatte disse på frekvensresponsen så begynner det å bli et håndverk å konstruere kabler som låter bedre enn hvem som helst prokabel.

    Selv har jeg lekt meg med frekvensrespons og romkorreksjon en stund nå og eksprimentert med hva man kan få frem og forandre. Mitt poeng er at det virker som om kabler påvirker utgangspunktet på samme måte som de andre elektroniske komponentene. Det er mange klanger man ikke kan skru seg frem til i EQ fordi det virker som om lydene "ikke finnes" der lenger ved et kabelbytte. Dette synes jeg er svært fasinerende. Jeg mener ikke at de nødvendigvis "legger til noe" på signalet, men at kabler kan "skygge over" på en annen måte en en mikroskopisk dipp i en frekvensrespons kan gjøre.

    I et år har jeg spurt om X-faktoren som jeg mener klart må finnes i denne hobbyen. Har ikke fått noe klart svar før jeg kommer i kontakt med de som har erfaring med å konstruere ting på høyt nivå. Da kommer "klang" inn i bildet. Hvordan klang audioprodukter har kan man ikke måle seg frem til på vanlig måte er svaret jeg får.

    Det stemmer godt med Duelund sine tanker i gamle dager synes jeg. Jeg husker ikke om han kunne måle forskjellene han oppnådde ved å fjerne plastikk osv.. Husker du?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.987
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksempelvis er "klang" er et parameter man pr i dag ikke kan måle så vidt jeg vet og jeg er usikker på om man har full oversikt over hvilke tekniske parametre som påvirker klang. Er det noe kabler påvirker så er det klangen. Usikker på om de påvirker annet.
    Husk at alt som er på opptaket er resultat av en måling. Signalnivået måles kanskje 96000 ganger i sekundet med en oppløsning på 24 bits. Det som eventuelt ikke kan måles er ikke på plata. Jeg opplever at begrepet "klang" er nokså ullent. En betydning er den lydkvaliteten fra et instrument som gjør at det er gjenkjennelig som nettopp det instrumentet og gjør at vi kan skille mellom gode og dårlige instrumenter og utøvere. Det kan igjen brytes ned i diverse komponenter i tids- og frekvensdomenet, som transientforløp og utklingning, grunntoner og overtoner, og så videre. Hver av disse kan måles og plottes i grafer oppad vegger og nedad stolper.

    Igjen, siden det er fullt mulig å gjøre et opptak som gjør at vi kjenner igjen lyden av et instrument, så er det åpenbart mulig å måle dette. Det som er vanskeligere er å oppsummere de forskjellige delvise målingene på måter som stemmer overens med den multidimensjonale mønstergjenkjenningen som skjer i hjernen. Det er litt mye forlangt å ha en enkelt parameter som sier at "klangen i denne høyttaleren er lik 2,784".

    For meg er det derimot ganske opplagt at hvis vi prøver å gjengi et instrument med denne overtonestrukturen:
    trumpet.jpg

    gjennom en høyttaler med dette forvrengningsmønsteret når den prøver å gjengi tre toner på en gang:
    12M_400Hz_NL_pt25m.GIF

    og drevet av en forsterker med denne forvrengningen:
    1111Q2Cfig07.jpg

    så skjer det nok noe med klangen, ja. Kablingen har minimal betydning i forhold til alt dette, men kan tross alt gi noen tiendedels decibel mer eller mindre i visse frekvensbånd. Det kan sikkert også forme klangen bittelittegranne.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Med all respekt for dine bestrebelser, TrompetN:
    Har man kanskje blitt for analytisk i ens streben etter det "perfekte"?

    Musikknytelse bør først og fremst være relatert til opplevelse og engasjement, i den forstand som at man hygger seg / koser seg med det man hører.
    Mangler det (tilsynelatende) litt av en og annen overtone, eller utklingning fra ett eller annet instrument i et musikkstykke, så er vel det til å leve med?

    Jeg VET at mitt anlegg (i likhet med mange andres), har sine begrensninger og kompromisser. Det kan jeg faktisk leve godt med.
    Det perfekte hva lydgjengivelse angår, finnes ikke! Kort og godt:
    Kompromissene vil alltid stå i kø!

    Du skal uansett ha et stort kudos, og respekt for din søken etter X-faktoren. Spørsmålet er om du noengang finner den? Kabler eller ei.
    Det vil uansett bli et definisjonsspørsmål.
    God helg! :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    1225_45633320422_6595_n.jpg

    Angående klang og X-faktoren!
    Her sitter jeg i Japan og spiller på en veldig gammel bratsj som er verdt over kr 500000,- Klangen er fantastisk! Hvorfor klarer ikke dagens instrumentmakere å gjenskape like god klang?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Eksempelvis er "klang" er et parameter man pr i dag ikke kan måle så vidt jeg vet og jeg er usikker på om man har full oversikt over hvilke tekniske parametre som påvirker klang. Er det noe kabler påvirker så er det klangen. Usikker på om de påvirker annet.
    Husk at alt som er på opptaket er resultat av en måling. Signalnivået måles kanskje 96000 ganger i sekundet med en oppløsning på 24 bits. Det som eventuelt ikke kan måles er ikke på plata. Jeg opplever at begrepet "klang" er nokså ullent. En betydning er den lydkvaliteten fra et instrument som gjør at det er gjenkjennelig som nettopp det instrumentet og gjør at vi kan skille mellom gode og dårlige instrumenter og utøvere. Det kan igjen brytes ned i diverse komponenter i tids- og frekvensdomenet, som transientforløp og utklingning, grunntoner og overtoner, og så videre. Her av disse kan måles og plottes i grafer oppad vegger og nedad stolper.

    Igjen, siden det er fullt mulig å gjøre et opptak som gjør at vi kjenner igjen lyden av et instrument, så er det åpenbart mulig å måle dette. Det som er vanskeligere er å oppsummere de forskjellige delvise målingene på måter som stemmer overens med den multidimensjonale mønstergjenkjenningen som skjer i hjernen. Det er litt mye forlangt å ha en enkelt parameter som sier at "klangen i denne høyttaleren er lik 2,784".

    For meg er det derimot ganske opplagt at hvis vi prøver å gjengi et instrument med denne overtonestrukturen:
    Vis vedlegget 183469
    gjennom en høyttaler med dette forvrengningsmønsteret når den prøver å gjengi tre toner på en gang:
    Vis vedlegget 183473
    og drevet av en forsterker med denne forvrengningen:
    Vis vedlegget 183474
    så skjer det nok noe med klangen, ja. Kablingen har minimal betydning i forhold til alt dette, men kan tross alt gi noen tiendedels decibel mer eller mindre i visse frekvensbånd. Det kan sikkert også forme klangen bittelittegranne.
    Disse du nevner over er high fidelity for meg.
    Kabling er den komponenten som har minst betydning for dette.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg blir alltid forundret når den komponenten som de facto betyr minst for musikkopplevelsen, men på dette forumet tilegnes såpass mye oppmerksomhet. Hvorfor der det slik egentlig? Kjedsomhet?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg blir alltid forundret når den komponenten som de facto betyr minst for musikkopplevelsen, men på dette forumet tilegnes såpass mye oppmerksomhet. Hvorfor der det slik egentlig? Kjedsomhet?
    Spenning over at voksne mennesker oppfører seg som drittunger!

    Hadde vi vært opptatt av det som betyr mest for musikkopplevelsen, hadde flere av oss hatt egne musikkrom :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn