Side 3 av 10 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Resultater 41 til 60 av 199
Abonnér på denne tråden
  1. #41
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,404
    Tagget i
    17 Innlegg
    Ref. min kommentar i # 3.

    Hva horn angår så er Snicker's "retningsbestemt lydtrykk" en rett så god betegnelse.... Og retningen/lydtrykket er naturlig nok bestemt av hornets form, størrelse, lengde etc.

    Så vidt meg bekjent eksisterer det ingen egentlig universiell standard for måling av f.eks. kompresjonsdrivere m.h.t. virkningsgrad osv. - men det har fra langt tilbake i tid vært mye brukt en målemetode hvor driveren blir koblet til et rør, en s.k. plane-wave tube hvor en deretter gjør sine målinger i og i en gitt avstand fra denne. Mer "retningsbestemt" er det vanskeligere å få det... Metoden, dimensjoner og avstander er oppgitt i flere datablad fra de fleste produsenter av kompresjonsdrivere.

    For spesielt interesserte er det godt med lesestoff, bl.a. en lettfattelig versjon som denne, publisert i 1991 av Audio Engineering Society, Inc.;

    http://pcfarina.eng.unipr.it/Public/...ve/palnewt.pdf

    Rake motsetningen til en slik montering er selvsagt å måle på den nakne driveren - men det er jo ikke så interessant all den tid denne faktisk er beregnet på bruk sammen med en eller annen form for hornkonstruksjon.

    Ofte oppgis en drivers følsomhet både med målinger utført med PWT og et spesifikt horn;

    JBL 2441

    Navn:      pwt 1.jpg
Visninger: 186
Størrelse: 88.3 Kb




    Altec 299

    Navn:      pwt 2.jpg
Visninger: 195
Størrelse: 92.1 Kb





    Mellom disse ytterpunktene har vi da all verdens hornprofiler (og det er blitt mange av de etter hvert) - de vanligste og enkleste er jo radialhorn i en eller annen form i tillegg til runde horn med forskjellig profil. Retningsbestemtheten vil være avhengig av type/profil selvsagt. Et radialhorn med oppgitt spredningskarakteristikk med 40 x 90 grader vil i grove trekk primært konsentrere lyden i denne rektangulære sektoren (klassisk monitor oppsett) mens et sirkulært horn vil konsentrere lyden i en tilsvarende sirkel. Avhengig av selve hornprofilen vil lyden "slippe" hornet på forskjellige måter - dertil kommer selvsagt alle betraktninger rundt refleksjoner fra omkringliggende flater, som vil påvirke det opplevde retningsbestemte lydtrykket i mer eller mindre grad. Konisk, Tractrix, JMLC etc. etc. har alle forskjellige mønstre.
    Et radialhorn vil lettest kunne gi deg et begrenset areal med maks. retningsbestemt lyd, mens et horn med JMLC profil / full rollback har langt større spredning til alle kanter og egentlig aldri stopper.

    I et lite rom med kort vei til reflekterende flater (sidevegger f.eks.) er det tilnærmet katastrofe med horn som sprer mye, mens et radialhorn som attpåtil vinkles mot lytteposisjon kan fungere aldeles utmerket. Lytteavstanden har selvsagt noe å si her også. Samme gjelder frekvensområdet som hornet arbeider i, med tanke på floor Bounce, roomgain osv.

    Noen eksempler på hornprofiler;

    Navn:      hornprofiler.png
Visninger: 185
Størrelse: 55.8 Kb

    Navn:      hornprofiler II.png
Visninger: 192
Størrelse: 96.8 Kb


    For de som er opptatt av og tror på viktigheten av en fornuftig andel retningsbestemt lyd er det å bemerke at en skal huske på at et horn er en bandpasskonstruksjon med relativt begrenset frekvensområde dersom det skal arbeide optimalt.



    Et noe forenklet og enfoldig forsøk på å illustrere hvordan vi "ser" lyden fra lyttepos. ref intensitet/retning (refleksjoner etc. er holdt utenfor);

    Navn:      profiler.jpg
Visninger: 193
Størrelse: 21.6 Kb
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  2. #42
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Takker for mange tanker rundt horn i denne tråden. Det er mange hensyn å ta spesielt i begrensende rom. Tar med denne også fra tidligere kilde jeg nevnte:

    Navn:      tekst horn.jpg
Visninger: 170
Størrelse: 190.2 Kb

    Og retningsbestemt lydtrykk er nok mere intuitivt forståelig enn intensitet. Enig.
    Siste redigert av Hedde; 22.11.2018 kl. 09:42.

  3. #43
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Romlig bass handler om retningsbestemt lydtrykk

    Det er vell ikke noe tvil om at bass høres bedre ut når den gjengis like sterkt for alle frekvenser og alle steder i rommet.
    Likevel kan man peke på andre kvaliteter som retning og klang som også gir kvalitet og estetikk til bassgjengivelsen.

    I små rom har man antatt at det ikke er mulig å lokalisere lydens retning for lave frekvenser. Men det er vist at lavpass
    filtret støy eller klikk enkelt kan lokaliseres i de fleste rom.

    I fri luft - ute - detekterer vi retningen på lyden ved lave frekvenser ved tidsdifferansen mellom trykkets nullgjennomgang
    i hvert øre.

    Sitat Sitat fra Griesinger
    The basilar membrane contains hair cells that open an ion channel when the pressure in the ear canal drops
    below the average pressure. When the pressure is higher than average, they do nothing. There is a burst of nerve firings
    whenever the pressure crosses zero in the downward direction. The time difference of this burst between the two ears is
    detected by a neural circuit exactly half-way between the two ears. The net result is that when the zero crossing occurs
    at a different time in the two ears, we hear the sound as coming from the right or left of the medial plane.
    For at tidsdifferansen skal merkes må følgende to vilkår være oppfylt: først, må det være tilstrekkelig trykk ved ørene slik
    at det blir nok nerver som fyrer ved nullgjennomgang, og for det andre, at det er tilstrekkelig endring i trykket (gradienten)
    over hodet - fra øre til øre - slik at nullgjennomgangen skjer ved ulik tid for hvert øre.

    Når begge disse vilkårene er oppfylt – som de er ute i friluft – kan man enkelt lokalisere lyden. I ett rom vil situasjonen bli
    mere komplisert, men fortsatt mulig når de to vilkårene er oppfylt.

    Mennesker er tilpasset skarpe lyder. Vi kan lokalisere en impuls delvis fordi det tar tid før de stående bølgene etableres i
    rommet. Men lokalisering har også en annen årsak.

    Den andre årsaken er som vi så i ett tidligere innlegg, at stående bølger over litt tid kan ha en netto retning på grunn av
    materialegenskapene som bølgene møter i rommet. Lavfrekvent støy eller pulser vil sette i gang mange rommoder samtid,
    men tidsdifferansen mellom ørene (ITD) vil korrespondere med retningen.


    Navn:      intensity time avarage.jpg
Visninger: 151
Størrelse: 48.5 Kb


    Den øverste delen av figuren over viser trykk og partikkelhastighet i friluft hvor netto intensitet er høyest (grønn) og lyder
    er enkle å lokalisere med ITD. Nederst i figuren vises forholdene ved full refleksjon fra reflekterende vegger (rød) hvor man
    ikke kan lokalisere lyd i det hele tatt. All bass oppstår midt i hodet. Det midterste tilfellet har også stående bølger grunnet
    romnoder, men her er det fortsatt netto intensitet (gul) som gjør at man kan lokalisere med ITD. Retningsbestemt lydtrykk,
    som kanskje er ett bedre ord for denne intensiteten, gjør at man kan lokalisere lyder selv i små rom.

    Navn:      vannfall.jpg
Visninger: 149
Størrelse: 91.8 Kb

    Vannfalldiagrammet ovenfor gir ett bilde på dempningen ved de ulike nodene i ett rom. Det kan være greit ha med seg at
    rommet kan ha ulik dempning for ulike frekvenser slik at rommet kan virke hardt (høy Q), og dermed lav intensitet, for
    enkelte frekvenser (her for ca 48 Hz).

    Men lokalisering i seg selv er ikke nok til å skape ett spatialt eller romlig inntrykk. Det må finnes ett programmateriale som
    gir opphav til dette. Det må være slik at opptaket eller produksjonen ivaretar fase, romklang fra den opprinnelige hallen hvor
    opptaket ble gjort eller andre ting som kan gi forskjeller i retning i for lave frekvenser. For å gjenskape klangen fra den
    opprinnelige hallen hvor opptaket ble gjort, må for eksempel tidsforsinkelsen mellom ørene variere på en tilfeldig (kaotisk)
    måte og med samme tidsrate som i hallen.

    I ett senere innlegg vil jeg ta for meg ett eksempel på denne metoden basert på romnoder i medial retning (lytteretningen)
    og lateral retning (mellom ørene). Metoden ligner på tidligere analyser basert på romnoder men med et viktig tillegg for
    romlige egenskaper.
    The Greeks discovered they had to do interesting things with the human form, such as distorting it in lawful ways.

  4. #44
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,853
    Tagget i
    4 Innlegg
    Dette er interressant!
    Biter tenna i sammen for å prøve følge med i svingene!

    Direktivitet i bassen! Hmmmm!!
    Hvorfor fikse noe som funker?

  5. #45
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,404
    Tagget i
    17 Innlegg
    I følge mange eksperter og forståsegpåere så er ikke dette mulig. Vel, da har de ikke hørt/kjent det originale SLOB konseptet. Der er det NETTOPP direktiviteten som er styrken.
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  6. #46
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,722
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvis jeg forstår dere riktig vil det være hørbar (følbar?) forskjell på opplevd lyd i bassen dersom direktiviteten (lydintensiteten) er høy. Det må vel være enkelt å teste ut i et rom med DBA-oppsett? Slik jeg forstår det må direktiviteten i et DBA-oppsett være helt optimalt siden det er en plan bølgefront.
    Da er det vel bare å ta bind foran øynene, snurre rundt til man blir småsvimmel og deretter spille basstoner for å se om man kan finne ut hvor det kommer fra?

    Hvis ikke man kan registrere det i et slikt oppsett, kan man da forstå hvordan direktivitet i bassen er relevant?

    Edit; Må vel helst være naken og nybarbert fra topp til tå slik at ikke blafring i klær og hår ødelegger forsøket

  7. #47
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,367
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Hvis jeg forstår dere riktig vil det være hørbar (følbar?) forskjell på opplevd lyd i bassen dersom direktiviteten (lydintensiteten) er høy. Det må vel være enkelt å teste ut i et rom med DBA-oppsett? Slik jeg forstår det må direktiviteten i et DBA-oppsett være helt optimalt siden det er en plan bølgefront.
    Da er det vel bare å ta bind foran øynene, snurre rundt til man blir småsvimmel og deretter spille basstoner for å se om man kan finne ut hvor det kommer fra?

    Hvis ikke man kan registrere det i et slikt oppsett, kan man da forstå hvordan direktivitet i bassen er relevant?

    Edit; Må vel helst være naken og nybarbert fra topp til tå slik at ikke blafring i klær og hår ødelegger forsøket
    Det blir vel litt vanskelig å finne ut av hvor basstoner kommer fra i et DBA system da det i alle tilfeller (tror jeg) kjøres i mono.

    Jeg kan vel også som miniSLOB eier bekrefte Slukets ord om direktivitet i bassen. Når det er sagt er vel også mange album mikset i mono ved lavere frekvenser, så dypbass i stereo er kanskje ikke det man hører så ofte?

  8. #48
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Bergfinn Se Innlegg
    Det blir vel litt vanskelig å finne ut av hvor basstoner kommer fra i et DBA system da det i alle tilfeller (tror jeg) kjøres i mono.

    Jeg kan vel også som miniSLOB eier bekrefte Slukets ord om direktivitet i bassen. Når det er sagt er vel også mange album mikset i mono ved lavere frekvenser, så dypbass i stereo er kanskje ikke det man hører så ofte?
    Romklang kan være en slikt ting. Bare tenk kirkeorgel, men egentlig alt "live" hvor klangen er tatt opp med to mikrofoner tror jeg. Selv synes jeg den gamle utgaven av "Fairytales" på CD er et fint eksempel. Der er noe som gir en fin opplevelse på den. Jeg har egentlig ikke noe bra anlegg for dette dog.
    Siste redigert av Hedde; 23.11.2018 kl. 18:39.
    The Greeks discovered they had to do interesting things with the human form, such as distorting it in lawful ways.

  9. #49
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,722
    Tagget i
    0 Innlegg
    Stereo/mono blir vel en helt annen greie, påstanden her er at man får en mer intensiv opplevelse dersom lydfeltet har høyere retningsbestemmelse. Den påstanden vil jeg anta at man kan teste ut relativt enkelt med DBA med et mono-signal. Kan selvfølgelig ta helt feil, altså

  10. #50
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg tror vell at DBA kan ha noe for seg siden man unngår refleksjoner fra bakvegg og nærmer seg et perfekt forhold mellom trykk og partikkelhastighet i lytteretningen som den grønne merkingen på figuren i et tidligere innlegg. Dette kan vell sannsynligvis karakteriseres mere som det taktile tror jeg. Er ikke helt ferdigtenkt på den saken føler jeg.
    The Greeks discovered they had to do interesting things with the human form, such as distorting it in lawful ways.

  11. #51
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,404
    Tagget i
    17 Innlegg
    DBA er vel først og fremst et konsept for å kansellere romnoder og således unngå problemer i bassområdet?
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  12. #52
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Ja selvsagt. Begge tingene kanskje. Blir jo som i friluft - bare i en retning.
    DBA vil ikke hjelpe det romlige siden rommet fortsatt har noder i lateral retning og vilkårene ikke nødvendigvis blir oppfylt bedre. Kommer tilbake til den saken etter helga.
    Siste redigert av Hedde; 23.11.2018 kl. 19:29.

  13. #53
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,853
    Tagget i
    4 Innlegg
    Åpen Vaffel slik jeg har er vel også direktiv.
    Kanskje mer enn slob siden slob er mer effektiv fremover?

    I forhold til dba blir vel åpen bassløsning noe ganske annet i teorien.

    Ellers finner jeg dette bassgreiene noe komplisert å forstå alle sider ved, får følge med hva dere andre skriver
    Hvorfor fikse noe som funker?

  14. #54
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,404
    Tagget i
    17 Innlegg
    Standard OB er ikke på noen måte direktiv som SLOB. Men du må se det med egne ører for å skjønne konseptet.
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  15. #55
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,853
    Tagget i
    4 Innlegg
    Aha jeg forstår ikke før det er hørt!
    Hvorfor fikse noe som funker?

  16. #56
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,404
    Tagget i
    17 Innlegg
    Nei egentlig ikke fordi det er komplisert å forklare fenomenet. En må høre OG kjenne det selv, på kroppen.
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  17. #57
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,853
    Tagget i
    4 Innlegg
    Om en tenker seg kompresjonsdriver ved bra nivå så er den faktisk fysisk. Om en overfører dette fenomenet nedover i frekvens så kan en kanskje forstå?
    Vanlige vaffler mangler litt av det fenomenet, og låter heller mer pent og luftig vil jeg si?
    Hvorfor fikse noe som funker?

  18. #58
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,404
    Tagget i
    17 Innlegg
    Ja og nei, forskjellen mellom OB og SLOB er skyvet først og fremst. i et område +/- en snau meter til hver side for lyttepos. i en likesidet trekant (hos meg da, vet ikke om avvikende avstander, interiør etc. gir samme resultat. Men det er faktisk enda mer luftig og cleant enn standard OB. Jeg har spilt lenge på begge varianter, med samme elementer derfor kan jeg med sikkerhet si akkurat det.
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  19. #59
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,853
    Tagget i
    4 Innlegg
    Mer kapasitet, lavere vreng.
    Fysikk denne gangen også!
    Hvorfor fikse noe som funker?

  20. #60
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,404
    Tagget i
    17 Innlegg
    As always. No free meals but damn tasty!
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

Side 3 av 10 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed