Ingen som har lyst til å si noe om dette?
Utskriftsvennlig visning
3-600USD avhengig av leverandør
Takk for svar.
Ref. det som LMC skriver om POP POP, det er det samme her, det er så utrolig luftig og svært. Og som det sies så er det så herlig uanstrengt. Fantastisk romfølelse. Hør på den fra et annet format og alt blir mindre og flatere, det blir hifi, veldig bra hifi men det er ikke the real thing. Det er så mye mer bevegelse i musikken fra tapen.
Vanskelig å sette de rette ordene på dette men man sitter og hører at alt er på plass. No limits!
Dere andre som har den vet hva jeg mener.
Premonition Records
Vedlegg 378564
Apropos tape og sånn, synes denne også passer inn her. Eric Clapton er på vei med ny plate og den ble gjort slik;
Recorded on a 16-track machine on two-inch analog tape, then mixed down to 1/4-inch tape, I Still Do is an instant audiophile favorite. Everything is captured in stellar analog while the two of the industry’s leading engineers—Bob Ludwig and Bernie Grundman—handled the mastering and cutting, respectively. That Warner Bros.' 45RPM 2LP set is priced affordably puts this astonishing release over the top, and then some.
Her er det bare å trykke på rec. knappen så er man så nære masteren man kan komme. Ikke denne unødvendige omveien til plate der mye av feelingen forsvinner på veien.:cool:
Eric Clapton I Still Do (180g 45RPM Vinyl 2LP) at Music Direct
de kunne like gjerne tilbydt 1:1 master kopier.......men før eller siden går vel potensialet opp for noen.....
Ja her ligger alt til rette for å gjøre noe slikt, det er som sagt bare å sette på tape, trykke på rec. knappen og vips så er vi der med en ordre...:cool:
Så kan de bare sitte der med 45 platene og springe frem og tilbake med masse pes mens vi spleiser den inn på 12" og spiller hele greia i et strekk....med musikken direct from the master...:)
copy-paste :cool:
men så er det heldigvis noen som setter pris på kvalitet, kontra kvantitet, og når man kjenner prosessen bakom "rehabilitering" og den tidkrevende jobben med 1:1 kopiering, så er det kanskje ikke så ko-ko likevel.det settes opp tilsvarende antall maskiner, som det skal lages kopier i hver batch, og det er ikke mange som har flere enn 4-5 maskiner i den rekka......de i seg selv er heller ikke gratis, hverken i innkjøp eller vedlikehold
så får røkla sitte og surre med jumbo-samlinger til pølsepenger, der man kanskje rekker å spille gjennom 5% før man logger av.....:rolleyes:
og i tilfelle noen ikke har catcha det ennå, så er faktisk dette med tape i ferd med å ta av helt, både hva gjelder hw og sw
og da er det vesentlig smartere å løpe foran enn bak :rolleyes:
mvh
Leif
Ser ikke at det har noe relevanse til at man ikke velger å satse på nedlasting isteden. Poenget mitt var at man kan oppnå det samme med en langt billigere metode, men man velger tape fordi fortjenesten alene er langt høyere. Treg i dag LMC? ;D
Vanvittige priser?
Det er snakk om 1:1 realtime kopiering; mye manuell innsats forbundet med klargjøring av tape, isetting, sjekk i etterkant. Tapekostnad pr utgivelse er også meget høy, pga at det anvendes kvalitetstape og fordi det er 15ips.
Dette er grunnen til at tape ble koblet vekk som distribusjonsalternativ da man fikk platepresser og teknologi for stereo-LP. (Stereo kom først på tape). Muligheten for masseproduksjon trumfet kvalitet.
Tape forsøkte å slå tilbake ved å redusere avspillingshastigheten og innføre 4-spors fremfor 2-spors samt opp-speedet kopiering til salgskopier. De som insisterte på kvalitet holdt formatet gående til utpå 1970-tallet. Samtidig utviklet det seg et marked for kopiering av masters og dubmasters til connoisseurs. En tid tilbake gikk en slik samling fra en herre i North Carolina for et megabeløp. (Men det er noe annet).
2-spors stereobånd fra sent 1950-tall og et stykke ut på 1960-tallet gikk for dollarbeløp som fint oversettes til hva man ber om idag. Dengang ble enkelte utgivelser priset noe under 100 dollar. Med andre ord ikke et format for massene.
Kvalitet koster. Kompromissløs kvalitet koster litt mer.
Dere tar ikke poenget med at man kunne oppnådde samme kvalitet på en annen måte til langt lavere priser og dermed nå langt flere. Kommentarer om middelmådighet og kvalitet vs kvantitet har ingen relevanse.
Men ha en fin dag. :)
jo jeg skjønner hva du vil si, men det er kun din påstand, som jeg ikke tror et micro-sekund på....
på lik linje med at Ncore er så suveren, men der er vi på totalt forskjellige planeter......
så med det utg.-punktet, skjønner jeg egentlig ikke hva du vil oppnå her i tapetråden........en slags Messias rolle?
jeg lar folk høre og dømme selv......vil de fortsatt ha nedlast fremfor tape, er det helt greit for meg....
mvh
Leif
300-600 USD for et album vil være utenfor rekkevidde for mange. ( inkl. meg ) Derfor kan man jo si at det er dyrt.
Edit. For vi vil jo ikke ha 3-4 album. Vi vil jo ha mange.....:)
Hei alle.
100k er langt utover det jeg har mulighet til å investere i en dugandes båndspiller.
Hvilke betalbare, og ikke minst skaffbare modeller finnes, som kan nyttiggjøre seg disse tapene på en fornuftig måte?
Ikke ett snev av ironi her, så det er sagt.
-Jørgen.
Jeg ser vel heller prisen på hver tape som en utfordring, enn prisen på spilleren. :)
for ikke å snakke om avspillingskjeden for vinyl
noen muligheter
Studer A807
Studer A810
Studer B67
ReVox C270
ReVox PR99 fra mkII
Tascam BR20 og B32 samt 52
Otari MX5050
Technics RS1500