Diverse "Utklasser andre til flere ganger prisen..." Finnes det egentlig slike produkter?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Det vil alltid være subjektive sider ved et slikt utsagn. For egen del kjenner jeg til to hodetelefoner som utklasser enkelte konkurrenter til flere ganger prisen. Selvsagt finnes det hodetelefoner til flere ganger prisen som er mye bedre, også. Og konkurrenter i samme prisklasse som er like gode.

De to hodetelefonene jeg tenker på er:

v-Jays
Beyerdynamic DT-770 Pro, 250 Ohm

Men jeg tenker ikke fortelle hvilke konkurrenter til flere ganger prisen de utklasser. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Den hadde jeg hjemme i tre dag og den falt ikke i min smak byttet til dt 990 pro og den synes jeg var mye bedre.
Det kan jeg forstå, 770 og 990 låter ganske så forskjellig, egentlig. 990 er mer i retning av T1, lysere, lettere, mer luft. 770 er mer rock'n'roll. 770 er slett ikke noen perfekt hodetelefon, men den har mye å bidra med i prisklassen den befinner seg. Dermed ikke sagt at den ikke har konkurrenter, så langt der i fra, men den er et fint utgangspunkt for uforstyrret musikklytting for en rimelig penge.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det må da finnes strømsterke integrerte forsterkere der ute som låter helt fantastisk og ikke koster mer enn en gjennomsnittlig norsk månedslønning? Med strømsterk, da mener jeg strømsterk. Watt er bare ett tall for meg.

Ellers så er IFI Idac 2 et produkt som stiller mange dyrere ting til veggs. Mer fokus på musikk og mindre fokus på sære hi-fi parametre. 8)
 
Sist redigert:
S

svk

Gjest
Det må da finnes strømsterke integrerte forsterkere der ute som låter helt fantastisk og ikke koster mer enn en gjennomsnittlig norsk månedslønning? Med strømsterk, da mener jeg strømsterk. Watt er bare ett tall for meg.

Ellers så er IFI Idac 2 et produkt som stiller mange dyrere ting til veggs. Mer fokus på musikk og mindre fokus på sære hi-fi parametre. 8)
Holfi?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Det må da finnes strømsterke integrerte forsterkere der ute som låter helt fantastisk og ikke koster mer enn en gjennomsnittlig norsk månedslønning? Med strømsterk, da mener jeg strømsterk. Watt er bare ett tall for meg.

Ellers så er IFI Idac 2 et produkt som stiller mange dyrere ting til veggs. Mer fokus på musikk og mindre fokus på sære hi-fi parametre. 8)
Det finnes jo etter hvert flere svært gode, integrerte 20 - 30 000,- kr. forsterkere.
Selv opplever jeg (dessverre?) at for den virkelig sjelelige opplevelsen av musikk er ikke nødvendigvis "strømsterk" et av kravene. En rimelig vei inn i retning av den opplevelsen jeg, helt subjektivt, selvsagt, søker etter, er som følger:
Spotify Connect fra Marantz NA6005 (denne er selvsagt nokså diskutabel, men den har noe ordentlig godt over seg...! :) )
Rega Brio R
MonoPulse A

Så finnes selvsagt gode substitutter for alle de ovenstående, men det er nærværet, rytmikken og livet i spesielt forsterker og høyttaler som tiltaler meg sterkt. Men vi snakker selvsagt matching her, og ikke absolutter, slik strømsterk innebærer.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Spenning er et tall for meg, strøm et annet, sammen blir de effekt, som er et tredje. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En rimelig vei inn i retning av den opplevelsen jeg, helt subjektivt, selvsagt, søker etter, er som følger:
Spotify Connect fra Marantz NA6005 (denne er selvsagt nokså diskutabel, men den har noe ordentlig godt over seg...! :) )
Rega Brio R
MonoPulse A

Så finnes selvsagt gode substitutter for alle de ovenstående, men det er nærværet, rytmikken og livet i spesielt forsterker og høyttaler som tiltaler meg sterkt. Men vi snakker selvsagt matching her, og ikke absolutter, slik strømsterk innebærer.

Mvh
Håkon Rognlien
Det var godt du kom med dette innlegget, for jeg sliter virkelig med å anbefale mine egne valg for andre. Riktignok bruker jeg ikke Brio R, men den står på innkjøpslisten over transistorforsterker som skal være et alternativ til rørforsterkerne mine, som fortsatt er førstevalg. Skulle jeg anbefalt det rimeligste jeg vet om som gir en forsmak på high end så er det nettopp Brio R + MonoPulse Model A. Til 20.000 komplett (+ kilde) gir den kombinasjonen en opplevelse som jeg vil hevde få eller ingen andre klarer å få til når det kommer til å gi det snevet av high end som mange ville vært fornøyd med som endestasjon. :)

Model A bør folk begynne å skynde seg med å skaffe seg, er jeg litt redd. For hvor lenge kan Allan Hendry "sponse" det norske markedet med produkter til nesten halvparten av den prisen de selges for på kontinentet og i hjemlandet UK? Det er ikke så mange her inne som vet det, men produsenten av MonoPulse har av en eller annen grunn valgt å selge høyttalerkonstruksjonene sine til norske kunder for omtrent 12.500 kroner inkludert moms og frakt, mens prisen på kontinentet er € 2,295 og prisen i UK er £ 1,795. :eek:

Og selv til de prisene blir høyttalerne regnet som et røverkjøp der også. :)

Rega Brio R kan kanskje ikke kalles et like ekstremt godt kjøp for nordmenn, men det er en svingo forsterker med høy PRaT som er en match made in heaven med MonoPulse, og sammen er de uslåelige på pris/ytelse. Rørguru Audiomix har brukt MonoPulse siden modellen 42A, og har holdt seg til MonoPulse siden. I dag bruker han Model A, som er siste revisjon av toppmodellen.
 
Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Det må da finnes strømsterke integrerte forsterkere der ute som låter helt fantastisk og ikke koster mer enn en gjennomsnittlig norsk månedslønning? Med strømsterk, da mener jeg strømsterk. Watt er bare ett tall for meg.
Strømsterk er jo ikke et tall en gang..
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
JOB 225 nevnes ofte som en forsterker som "utklasser andre til flere gangen prisen"... Blant annet fordi den har identisk innmat med en forsterker til enda flere ganger prisen (Goldmund.) Jeg har den INTegrerte utgaven og syns den er enda bedre. (Men jeg har aldri hatt noe til flere ganger prisen å sammenligne med.)

Når det gjelder hodetelefoner vil jeg slå et slag for Philips Fidelio X2. Spesielt når de er på tilbud på Elkjøp til 995. Fullt på høyde med alt annet under 5000.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis en forsterker er identisk med en mye dyrere modell fra en konkurrent så er det ikke et salgbart produkt, men en DIY-klone av den dyrere forsterkeren den er identisk med. Skulle slike dukke opp på markedet må de selges som DIY-klone, og ikke som et kommersielt produkt. Hvis dette selges som et kommersielt produkt så er det sannsynligvis et grovt overtramp av patentlover, og vil neppe finnes på markedet særlig lenge før rettsaker er på trappene.

Alle musikere og studiofolk husker rettsakene DBX vs. Behringer. Selv i de sakene var det såpass store forskjeller at Behringer vant fordi det ikke var en identisk kopi, men sakene endte likevel opp i rettsystemet for en dom.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Neida, det er Goldmund som produserer begge. OEM heter det kanskje.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Da er det greit. Goldmund kan selvsagt ødelegge markedet for sine dyrere modeller så mye de bare orker.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Tror de tenker at det er lite overlapp i kundegruppene. Eksklusive Goldmund-butikker i de mest fasjonable shoppinggatene i Dubai og Seoul, vs nerder som leter etter "mye for penga"-produkter på diskusjonsfora på nett.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Før dere begir dere utpå siste spørsmålet her så minner jeg på regelverket og §3
3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.
Bare vær litt varsom
 
S

svk

Gjest
Se der ja.
Mulig jeg blir utestengt nå.
De fleste tåler vel sannheten og fakta.
Selv om f. Eks b&o ikke gir mest for pengene. Så har de andre kvaliteter og egenskaper.
En kollega av meg har ikke stereo anlegg i stua, da hans b&o tv' låter fantastisk. Denne tv koster en del over snittet
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
3000 serien til ATI var fantastisk mye for pengene når den kom for noen år siden. Betalte 17500.- for en 3002 (2x300w og svære trafoer). Sparka liv i jbl 4365 så det var en fryd. Kjøpte 2 stk og bi-ampet. Det tok ikke lang tid så steg prisen radikalt med etterspørselen og da var det plutselig mange andre gode amper som meldte seg på. Pr i dag er vel ATI ikke noe bedre kjøp enn noe annet ?
 
S

svk

Gjest
For noen år siden så var EC nesten gratis.
Røverkjøp den gang.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Det må da finnes strømsterke integrerte forsterkere der ute som låter helt fantastisk og ikke koster mer enn en gjennomsnittlig norsk månedslønning? Med strømsterk, da mener jeg strømsterk. Watt er bare ett tall for meg.

Ellers så er IFI Idac 2 et produkt som stiller mange dyrere ting til veggs. Mer fokus på musikk og mindre fokus på sære hi-fi parametre. 8)
Det finnes det og ikke koster de skjorta heller(litt mer enn gjennomsnittslønn imåneden da..men Ok).
Coda S 5 eller 5.5 som et eksempel. Identiske specs
1.5 kw strømforsyning, Max amperstyrke på 100, 144000 uF , Zero feedback, ren klasse A og annet snadder, som andre produsenter hadde krevd flere hundre tusen for.
Jeg hadde Asr Emitter 2 Excl før, samt Avm Ovation 8.2 som begge er fantastiske amper...men, Coda leverte det samme og mer til, for en brøkdel av prisen...eller, jeg foretrakk den fordi den trekker deg inn i musikken på en helt spesiell måte. Joda, den koster rundt 60k, er ikke billig det heller, men spiller skjorta av amper til mange hundre tusen, IMHO.
Lydmessig låter de magisk og de rene klasse A er noen utrolige kreasjoner som fortjener langt mer oppmerksomhet.
Se feks en av Burmesters integrerte til langt over 100k. Skarve 80 000 uF, 450 Va strømforysning? Reklamene påstår dem driver alt, men det går bare ikke med slike specs, og med slike priser bør man forvente langt mer..sier ikke at lydkvaliteten ikke kan være bra for noen, men jeg har aldri blitt imponert. ( Hvor mye koster et merkenavn i seg selv her)
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.269
Antall liker
9.503
Torget vurderinger
2
Benchmark og Cambridge yter langt over sin prisklasse ref stereophile målinger
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.434
Antall liker
1.987
Torget vurderinger
8
JOB 225 nevnes ofte som en forsterker som "utklasser andre til flere gangen prisen"... Blant annet fordi den har identisk innmat med en forsterker til enda flere ganger prisen (Goldmund.) Jeg har den INTegrerte utgaven og syns den er enda bedre. (Men jeg har aldri hatt noe til flere ganger prisen å sammenligne med.)

Når det gjelder hodetelefoner vil jeg slå et slag for Philips Fidelio X2. Spesielt når de er på tilbud på Elkjøp til 995. Fullt på høyde med alt annet under 5000.
Fikk høre en slik i Sverige forrige uke på Køipsch Cornwall og det er veldig merkelig at denne ikke er særlig omtalt her inne!
Hvis man klares seg med kreftene denne har så skal det mye til å få noe bedre
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.464
Antall liker
84.195
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Biltema sine signalkabler måler like bra som Nordost Odin. Bare å ta fram Ohmmeteret
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Biltema sine signalkabler måler like bra som Nordost Odin. Bare å ta fram Ohmmeteret
Det håper jeg da virkelig!
Svært få som hører på likespenning som multimeteret/ohmmeteret gir da, uten at jeg vil gå noe videre i en kabeldiskusjon.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.464
Antall liker
84.195
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Men det sier fortsatt noe om at vi vil bedras eller hur?

Har forresten vært hjemme hos enkelte som skal demonstrere anlegget ved å avspille diverse Vuvuzelalignende spor. Skal ikke nevne navn! Fint skal det verra!
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Innenfor samme serier fra samme merker er det gjerne veldig store prisforskjeller når man beveger seg oppover. På forsterkere får man gjerne stort sett noen flere watt. På høyttalere noen liter kabinettvolum.
Hegel h190 kan sikkert være omtrent prisklassene beste integrerte til 30k, men koster 2,5 gangen av lillebror H90. Er den egentlig noe bedre på et par effektive høyttalere? Samme spørsmål kan stilles om f.eks. Rega sine tre forsterkere.

Hos f.eks. Audiovector koster SR6-serien nesten tregangen av samme modell i SR3.

I mange tilfeller kan man nok matche langt dyrere oppsett ved å ha realistisk forhold til hva man trenger av størrelse i rommet. Størrelse koster mye.

Rega elex-r er fortsatt muligens den beste integrerte forsterkeren jeg har eid, selv om jeg har vært oppe i både 2 og 3 og 4 og 7 gangen. Men den kunne naturligvis ikke dra alt.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
For noen år siden så var EC nesten gratis.
Røverkjøp den gang.
Nå er det Abrahamsen som er der :)
V2.0 UP er et slags røverkjøp syns jeg.
 
Sist redigert:

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Fikk høre en slik i Sverige forrige uke på Køipsch Cornwall og det er veldig merkelig at denne ikke er særlig omtalt her inne!
Hvis man klares seg med kreftene denne har så skal det mye til å få noe bedre
Ja ikke sant! Kanskje ikke det ultimate for Magnepan og denslags, men for normalt lettdrevne høyttalere er dette en ekte endgame-forsterker. Til $1699.

Det finnes forresten også en nedskalert versjon av kretsen som heter Optoma NuForce STA200 - 2x80W, også den produsert av Goldmund. For kort tid siden var den å få kjøpt for $499 på amazon... Innbruddspris! Men nå ser det ut til at den er vekke.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.544
Sted
Sørlandet
JOB 225 nevnes ofte som en forsterker som "utklasser andre til flere gangen prisen"... Blant annet fordi den har identisk innmat med en forsterker til enda flere ganger prisen (Goldmund.) Jeg har den INTegrerte utgaven og syns den er enda bedre. (Men jeg har aldri hatt noe til flere ganger prisen å sammenligne med.)
The thing with giant killers is, they hardly ever do. That whole notion is just silly. It's like believing a Nigerian mail fraud where a philanthropic billionaire randomly selects you as the recipient of $25 million. Too good to be true. Instead of giant killer, why not just say a very good value? Or top pick at its price? With the Job INT, I'd sign off on anything that reflects nearly shocking value without simultaneously insinuating a reset of the audiophile universe. For a true reboot of our small world, one would need familiarity with everything at this price to be credible and factual. Nobody is. I am comfortable though in declaring the Job INT as the line's current flagship; and as a serious backdoor into the Goldmund sound for a fraction of the cost. Already the Job 225 was that but the INT is so even more. Its sonics tie to Goldmund's present day speakers, all active and comprehensively DSP'd, with wired or wireless digital inputs.

-BB-
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
The thing with giant killers is, they hardly ever do. That whole notion is just silly. It's like believing a Nigerian mail fraud where a philanthropic billionaire randomly selects you as the recipient of $25 million. Too good to be true. Instead of giant killer, why not just say a very good value? Or top pick at its price? With the Job INT, I'd sign off on anything that reflects nearly shocking value without simultaneously insinuating a reset of the audiophile universe. For a true reboot of our small world, one would need familiarity with everything at this price to be credible and factual. Nobody is. I am comfortable though in declaring the Job INT as the line's current flagship; and as a serious backdoor into the Goldmund sound for a fraction of the cost. Already the Job 225 was that but the INT is so even more. Its sonics tie to Goldmund's present day speakers, all active and comprehensively DSP'd, with wired or wireless digital inputs.
Han har en spesiell måte å skrive på, han Srajan. Men av og til har han rett.
 

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
46
Antall liker
5
Abrahamsen V2.0 UP og V3.0 UP .
Sjokkerende bra ifht pris, spesielt hvis de koples opp sammen med såkalte "high-end komponenter".
Tør du prøve ?
 
Topp Bunn