Diverse "Utklasser andre til flere ganger prisen..." Finnes det egentlig slike produkter?

henjaer

Banned
Ble medlem
09.05.2012
Innlegg
224
Antall liker
61
Torget vurderinger
7
De Hypex monotrinnene jeg la ut bilder av over her ble temmelig dyre til slutt etter masse testing og bytte av komponenter få å få den beste lyden det ble ikke spart på noe her men sluttresultatet ble utrolig bra har sammenlignet de med mange forsterkere high end da mener jeg svindyre og de spilte faktisk bedre en mange av dem.
Men det tok sin tid å bygge de og mye testing før vi ble fornøyde.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
De Hypex monotrinnene jeg la ut bilder av over her ble temmelig dyre til slutt etter masse testing og bytte av komponenter få å få den beste lyden det ble ikke spart på noe her men sluttresultatet ble utrolig bra har sammenlignet de med mange forsterkere high end da mener jeg svindyre og de spilte faktisk bedre en mange av dem.
Men det tok sin tid å bygge de og mye testing før vi ble fornøyde.
Veldig lekker og seriøst bygg de forsterkerne.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Denne kostet ca 5000,- på slutten av nittitallet og spiller til mange ganger prisen. Og jeg er ikke partisk:cool:
Vis vedlegget 439979
Har denne som en reserveforsterker og kan godt ta den med til noen i nærheten for en lytt.......
Disse litt eldre Sony ES kompontentene synes jeg er litt spennende, da det virker som Sony sitter inne med kompetanse for å bygge riktig gode hi-fi produkter.
Hvordan vil du beskrive lyden i denne saken?
 

henjaer

Banned
Ble medlem
09.05.2012
Innlegg
224
Antall liker
61
Torget vurderinger
7
De Hypex monotrinnene jeg la ut bilder av over her ble temmelig dyre til slutt etter masse testing og bytte av komponenter få å få den beste lyden det ble ikke spart på noe her men sluttresultatet ble utrolig bra har sammenlignet de med mange forsterkere high end da mener jeg svindyre og de spilte faktisk bedre en mange av dem.
Men det tok sin tid å bygge de og mye testing før vi ble fornøyde.
Veldig lekker og seriøst bygg de forsterkerne.
Takker Final ja vi brukte dyre komponenter og flere ganger etter test så byttet vi ut noe og inn med nytt satte også inn en overdimensjonert strømforsyning som også kostet en del
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Superenkel forskning viser at det er en stor sammenheng mellom pris og kostnad :)
Det må være gammel og litt for enkel forskning. For det er vel ikke mange produktene i dag som prissettes på bakgrunn av produksjonsskost. Prising på bakgrunn av fortjeneste optimering er vel heller måten. (Hvor høy pris tåler markedet). Så ja en sammeheng til kost er det, men den er i de fleste tilfeller liten.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Superenkel forskning viser at det er en stor sammenheng mellom pris og kostnad :)
Det må være gammel og litt for enkel forskning. For det er vel ikke mange produktene i dag som prissettes på bakgrunn av produksjonsskost. Prising på bakgrunn av fortjeneste optimering er vel heller måten. (Hvor høy pris tåler markedet). Så ja en sammeheng til kost er det, men den er i de fleste tilfeller liten.
Du har nok helt rett i at det prises etter fortjenesteoptimering. Det er vel måten man kan leve som produsent - man må sette en pris på den kunnskapen som går inn i å lage et produkt.
Men dette er nok også grunnen til at det er sjelden det kommer virkelige, udiskutable giant killers på markedet. De fleste ser seg best tjent med å prise på produktet i sin "naturlige" prisklasse. Man vil gjerne være best i prisklassen, men det er nok få produsenter i konsumentmarkedet som tror at man er tjent med å flytte de virkelige godsakene ned i lave prisklasser. Dette kan fungere som en kortvarig strategi for å vinne markedsandeler, men så må konkurrentene følge etter. Da har man plutselig ødelagt fortjenesten i "billigmarkedet" og har ikke reelle forbedringer å tilby til high end-markedet. Det blir tap på alle fronter for alle produsenter.

De dyreste modellene til en bilfabrikant er vel sikkert heller ikke så mye dyrere å produsere enn de billige. man betaler for å få tilgang til det beste og siste av produktutvikling og forskning.

Bunnlinjene i hifi-bransjen vil nok fortelle at de færreste produsenter egentlig kan beskyldes for å være grådige, til tross for at prisene er høye.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hvis du syns den er mye for pengene så får du eksakt samme forsterker i en annen innpakning til 650euro her: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=7616
Det der blir for enkelt. Det er på ingen måte slik at forsterkere som benytter den samme Hypex-modulen låter likt. Jeg har testet en NAD med Hypex, og den har svært få likheter med Merak. Uansett synes jeg vi holder DIY utenfor da tråden handler om ferdigprodukter. På den annen side har jeg også hørt Theta Prometheus som jeg synes låter helt glimrende (og som bruker en annen Hypex-modul). Men til 3 ganger prisen av Merak er den vel ikke akkurat noe røverkjøp(?)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Denne kostet ca 5000,- på slutten av nittitallet og spiller til mange ganger prisen. Og jeg er ikke partisk:cool:
Vis vedlegget 439979
Har denne som en reserveforsterker og kan godt ta den med til noen i nærheten for en lytt.......
Disse litt eldre Sony ES kompontentene synes jeg er litt spennende, da det virker som Sony sitter inne med kompetanse for å bygge riktig gode hi-fi produkter.
Hvordan vil du beskrive lyden i denne saken?
Som min EL34 rørforsterker men med mer snert og punch i de lavere frekvenser. Helt herlig.

Edit, Jeg solgte min rørforsterker pga. aha opplevelsen dette ga meg. Mye vil ha mer og faen vil ha fler. Kjøpte derfor mer Sony MosFet. Sony FA30/50/70 fra slutten av nittitallet er seriøse greier som kan gi high end produktene kamp.
Husk på at Accuphase kjøpte forsterkerteknologi fra Sony på åttitallet. Ligger derfor noen gullegg på Finn av og til:)
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kan vel trygt si at mine SoulSonic Impact LE - IKKE utklasser andre til flere ganger prisen.....(gitt prisen) :p
 
A

ANM

Gjest
Hvordan er det med disse klassesprengende billigmerkene på bruktmarkedet?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Har selv testet et høyttaler par til 5000.- nye kontra et par til 80000.-
Valgte til min stue til min musikk de til 1/16 av prisen. En Giantkiller helt klart
 

henjaer

Banned
Ble medlem
09.05.2012
Innlegg
224
Antall liker
61
Torget vurderinger
7
Her har vi et par med Hypex moduler som jeg har spiller utrolig bra bygget av et medlem her inne kalles for Hypex Overkill

a Vis vedlegget 439924

Vis vedlegget 439925
Hvilket chassis er brukt for disse?
Ser jo nærmest ut for å være en Jeff Rowland.
Ja de har samme fronten som Jeff Rowland kjøpte dem på ebay solide chassi leitet en stund for å finne skikkelige solide chassi hvert trinn veier godt over 30kg
husker ikke akkurat hva jeg betalte for de,men de kom ifra Hong Kong de kostet en delde også
 

Kohe321

Medlem
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
18
Antall liker
2
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
2
For rett over ett år siden skulle foreldrene mine kjøpe nytt stereoanlegg til stuen, med et tiltenkt budsjett på rundt 5-6000kr. Valget falt på kombinasjonen Denon M40 integrert forsterker og et par Dali Zensor 1 høyttalere, linket opp med Argon Blue Edition SC2 høyttalerkabler.

Jeg blir gang på gang overrasket over hvor bra denne kombinasjonen lyder. De små høyttalerne klarer å fylle en ganske stor stue med et overraskende massivt lydbilde, og lyder oppløst og rent, hvor man får denne herlige følelsen av at artisten og instrumentene befinner seg i rommet, som god hi-fi kan trylle frem. Men kanskje mest imponerende er hvor dynamisk og sprettent Denon'en og Daliene låter sammen. Man trenger liksom ikke å dra lyden "høyere og høyere" for å få moro-faktor, eller for at klimaks i musikken skal smelle til som man ønsker. De reagerer på attack og "plekter mot streng"-lydene på en veldig tilfredsstillende måte

Har selv en Hegel H160 og Dynaudio Excite X18 hjemme, og joda disse låter en god del bedre, men hver gang jeg er hjemme på besøk og lytter til anlegget tenker jeg for meg selv "fy fillern hvor mye lyd man kan få til under 6000kr". Jeg har hørt anlegg til mer enn det dobbelte som ikke gav like mye lytteglede som dette. :)
 
Sist redigert:

henjaer

Banned
Ble medlem
09.05.2012
Innlegg
224
Antall liker
61
Torget vurderinger
7
Kan vel trygt si at mine SoulSonic Impact LE - IKKE utklasser andre til flere ganger prisen.....(gitt prisen) :p
De så fancy ut hvert moro å hørt på de spennende design hva er det du bruker til å drive dem
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kan vel trygt si at mine SoulSonic Impact LE - IKKE utklasser andre til flere ganger prisen.....(gitt prisen) :p
De så fancy ut hvert moro å hørt på de spennende design hva er det du bruker til å drive dem
Takk for interessen :)
Skal få lagt inn noen nye bilder med beskrivelser senere i kveld.

Post note:
Da har jeg redigert litt i galleriet (se link i signaturen).
Skal legge ut noen nye og bedre bilder så snart min nye anskaffelse er på plass.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det har også vært oppe til debatt i forbindelse med at konstruktøren av Harbeth HT har utlovet ett par HT til den som hører forskjell på forsterkere brukt på Harbeth, der må det da være flusst med brukere som har brukt for mye på sine forsterkere. Det vil si om man utelukkende tenker på "lydlige" egenskaper.
Må tilbake til denne: Fins det virkelig høyttalere som er så dårlige at de låter helt likt uansett hvilket forsterkeri de kobles til?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du leitar i prisklassen under 10 kkr (og kanskje litt oppover), kan ein oppleve ganske store skilnadar i lydkvalitet mellom høgtalarar som elles verkar ganske like i design og konstruksjonsprinsipp. Då kan det vere lett å la seg fasinere.

Går du oppover i prisklassane, vil det også naturlegvis vere skilnad, spesielt mellom ulike konstruksjonsprinsipp. Men eg tykkjer det på sett og vis er noko som er felles, eit minste felles multilum, kan ein seie. Det går på oppløysing, frekvensattgjeving, dynamikk, perspektiv, og noko udefinert. Eg har enda opp med rundstrålarar, men kunne like gjerne hatt fulltoneelektrostatar, eller nokre konvensjonelle konstruksjonar av høg klasse, og kanskje endåtil hornkonstruksjonar kunne vore aktuelt.

Ein ser seg ofte attende i denne hobbyen. Når eg er på hytta, brukar eg Epos ELS 8 og ein svært så banal forsterkar, kopla opp mot ein CD-spelar eller det som måtte ligge på mobiltelefonen. CLS 8 er ein fanastisk god høgtalar etter prisen. Men heimehøgtalarane er mykje, mykje betre.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Dacene/Forsterkerene til Schiit audio må kunne sies at danker ut mye langt over sin egen prisklasse. Kvaliteten er også på topp.
 
A

ANM

Gjest
Det finnes utvilsomt mange velkonstruerte og gode produktet på markedet i alle prisklasser. En av de tingene jeg lurer på er gjensalgsverdi og eierglede, som også må sees som en del av kvalitetsvurderingen. Er ikke sikker på at folk som velger dyrere og mer solide merkevarer bruker veldig mye mer på hifi, sett over tid.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt lignende argumenter om bilkjøp tidligere.

"Audi A7 taper man mindre penger på enn Skoda Fabia, for verditapet etter 3 år på Fabia er 60% mens det bare er 48% på A7."

Vel, 48% av 800 000 er ganske mye mer penger enn 60% av 200 000...

Forøvrig enig i at eierglede også er en del av verdien.
 
A

ANM

Gjest
Jeg har hørt lignende argumenter om bilkjøp tidligere.

"Audi A7 taper man mindre penger på enn Skoda Fabia, for verditapet etter 3 år på Fabia er 60% mens det bare er 48% på A7."

Vel, 48% av 800 000 er ganske mye mer penger enn 60% av 200 000...

Forøvrig enig i at eierglede også er en del av verdien.
Dette var en svært dårlig analogi. Eksemplene du trekker frem er vanlige bruksbiler. Om du skal sammenligne med bilverdenen må du bruke eksempler fra entusiast og samlermarkedet.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
De som kjøper seg et anlegg til femhundretusen og er fornøyd med det i mange år bruker ikke noe mer enn han som kjøper seg et anlegg til hundretusen og bytter hvert andre år. Den skumleste og dyreste nevrosen man kan ha er byttesyke i kombinasjon med behovet for å kjøpe alt nytt i butikk. Det blir lett veldig dyrt.
Og så er det slik at man bruker de pengene man har til overs på det man er interessert i enten det er HiFi, bil eller båt.
Det viktigste er å ha det fint med hobbyen og ikke telle penger:) Men jakten på gode produkter til en lav pris er likevel moro:)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt lignende argumenter om bilkjøp tidligere.

"Audi A7 taper man mindre penger på enn Skoda Fabia, for verditapet etter 3 år på Fabia er 60% mens det bare er 48% på A7."

Vel, 48% av 800 000 er ganske mye mer penger enn 60% av 200 000...

Forøvrig enig i at eierglede også er en del av verdien.
Dette var en svært dårlig analogi. Eksemplene du trekker frem er vanlige bruksbiler. Om du skal sammenligne med bilverdenen må du bruke eksempler fra entusiast og samlermarkedet.
Hvis det var utgangspunktet så er saken en annen. Men det må vel være lite av veldig dyrt hifi-utstyr som holder seg i verdi, eventuelt øker? Ettersom "alt" dyrt per definisjon er entusiast i hifi, så er vel det meste av masseproduksjon utelukket fra en eksklusiv klubb som samlere er ute etter.

Uansett vil jeg si at kjøp av dyrt entusiast-utstyr ikke er en fornuftig investering sett utifra et rasjonelt økonomisk perspektiv. Selv om det er mulig å gjøre enda mindre lure ting som å kjøpe mye billig og selge med tap ofte.

Likevel synes jeg dette med pris/verdi er en tullete diskusjon. Verdi er relativt til hva individet verdsetter og dermed et spørsmål med like mange svar som folk.
Jeg verdsetter design, brukervennlighet, opplevd kvalitet, merkevare, eierglede og teknologi i tillegg til ren lydkvalitet og har derfor en høyere terskel for hva jeg synes er akseptabel pris for lydkvalitet per krone enn feks Diy gjengen.

* De siste to paragrafene er ikke siktet mot deg, det er mitt syn på denne tids "sparesykdom". Alle sier alle må spare, finne best mulig for minst mulig osv.
Men fanden, hvis alle skal tenke sånn er det ingen som har jobb i morgen.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Likevel synes jeg dette med pris/verdi er en tullete diskusjon. Verdi er relativt til hva individet verdsetter og dermed et spørsmål med like mange svar som folk.
Jeg verdsetter design, brukervennlighet, opplevd kvalitet, merkevare, eierglede og teknologi i tillegg til ren lydkvalitet og har derfor en høyere terskel for hva jeg synes er akseptabel pris for lydkvalitet per krone enn feks Diy gjengen.
Veldig enig.....
 
A

ANM

Gjest
Da snakker vi samme språk coolio. Tror vel egentlig ikke denne tråden er for meg. Kjøper aldri juleribba til 29,90 den ene gangen i året ribbe nytes og kjøper meg ikke bruk og kast hifi.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har noen ganger stilt meg spørsmålet om jeg hadde valgt det samme anlegget om jeg hadde vært blind.

Svaret er nok "dessverre" nei. Mange ganger har jeg kjøpt produkter der fristelsen og "må ha-følelsen", har med helt andre ting å gjøre enn det rent lydmessige. Og ja, det har kostet altfor mye penger. Så er det vel bare å innrømme at denne hobbyen for veldig mange, nok ikke bare dreier seg om lyd og musikk, men også om ting som dreier seg mer om det eksotiske/unike/eksklusive. Muligens også status og jåleri, også kalt eierglede.

Fornuften sier noen ganger at det dermed hadde vært artig og gitt forsterkere fra feks. ATI og høyttalere fra XTZ en sjanse. Dette er jo produkter som sies å levere lyd på et langt høyere nivå enn det prislappen tilsier. Det blir nok likevel med tanken.

ANM, jeg kunne ikke vært mer enig når det gjelder juleribba!
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Da snakker vi samme språk coolio. Tror vel egentlig ikke denne tråden er for meg. Kjøper aldri juleribba til 29,90 den ene gangen i året ribbe nytes og kjøper meg ikke bruk og kast hifi.
Å påstå at hifi som har en høy kost/nytte er bruk og kast hifi er vel rimelig trangsynt. Selv vil jeg påstå at om man går for enkle ferdig lagde konstruksjoner rett fra hylla (samme hvilken prisklasse) så gjør man ikke det beste kjøpet om lyden er det viktigste.
 
A

ANM

Gjest
Aksepterer at du mener det uob, er likevel uenig. Hvor mye en gjenstand er verdt avgjør ofte behandlingen den får, være seg ufaglærte modifiseringer eller uforsiktig håndtering. En svart stygg generisk boks har mindre sjanse for å få hedersplassen i stua. Vi er selvfølgelig alle forskjellige, men det er observasjonene jeg har gjort meg og er ikke eksklusivt for hifi.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Aksepterer at du mener det uob, er likevel uenig. Hvor mye en gjenstand er verdt avgjør ofte behandlingen den får, være seg ufaglærte modifiseringer eller uforsiktig håndtering. En svart stygg generisk boks har mindre sjanse for å få hedersplassen i stua. Vi er selvfølgelig alle forskjellige, men det er observasjonene jeg har gjort meg og er ikke eksklusivt for hifi.
Var jo nettopp derfor jeg la til "om lyden er det viktigste". For om du tar dine argumenter utenfor dette forumet og til "vanlige folk", så vil du finne ut at 90% av dem mener alt større en en lydplanke absolutt ikke skal få noen som helst plass i stua. (En av hovedgrunnene til at bransjen har utviklet seg vekk fra det vi vil kalle hifi, og over til headfi, og lifestile.).
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Hvorfor skal det alltid være slik at den som handler billigere saker i slike sammenligninger alltid må bytte hele tiden?
Det stemmer vel ikke alltid med virkeligheten? Jeg synes det virker som de som kjøper dyrere greier bytter vel så ofte som de som handler billigere.
Og bytter man ut noe får man gjerne rundt halv pris om man har kjøpt dyrt eller billig, markedet er vel ikke så fantastisk stort for dyrt brukt hifi heller.
Om man bruker mye penger vil man gjerne ha noe helt nytt eller hva?

Hvis jeg drar det andre veien, så vil det jo bli ufattelig mye billigere å bare kjøpe billig en gang og ikke bytte, enn å kjøpe dyrt og bytte ofte.
Jeg ser ikke helt at den uttalelsen skal ha mindre tyngde enn den gode gamle 'kjøpe dyrt eller bytte billige greier ofte'
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Kjøp billig, selg dyrt! ;D ;D
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Alle gjør ting forskjellig og har egne grunner for hvorfor de gjør det.
Det vil også alltid være noen som tror de gjør alt bedre/smartere enn andre.
Det beste er vel det man gjør selv, alle som gjør noenlunde likt har peiling, alle de andre er på bærtur.

"Utklasser andre til flere ganger prisen..." finnes egentlig slike produkter?
Er det lydmessig du mener er svaret ja og nei! Lyd er subjektivt, meningene vil sprike i alle retninger.
 
A

ANM

Gjest
Det er vel de færreste av oss som er helt rasjonelle når det kommer til å handle utstyr. Ofte er det jo lommeboka, kreditorene eller ens kjære som hjelper en å holde hodet kaldt. Skulle likt å se hvilke anlegg som hadde blitt presentert her inne om samtlige hadde ubegrenset budsjett. ;D
 
Topp Bunn