Diverse "Utklasser andre til flere ganger prisen..." Finnes det egentlig slike produkter?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Siden ingen andre er villige til å gi meg skryt så får jeg jaggu gjøre det selv!
Mine høyttalere er utelukkende basert på rasjonell tankegang i forhold til krav/behov. Hadde hverken sett eller hørt dem før de ble bestilt, og det viste seg å være et stjernetreff.

Selv med ubegrenset budsjett ville jeg ikke kunnet rasjonalisert meg til et annet oppsett, mine forutsetninger tatt i betraktning. Dog, ikke dermed sagt at jeg ville vært rasjonell hvis ubegrenset budsjett var tilfellet. ;)
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.378
Antall liker
63.383
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg har noen ganger stilt meg spørsmålet om jeg hadde valgt det samme anlegget om jeg hadde vært blind.

Svaret er nok "dessverre" nei. Mange ganger har jeg kjøpt produkter der fristelsen og "må ha-følelsen", har med helt andre ting å gjøre enn det rent lydmessige. Og ja, det har kostet altfor mye penger. Så er det vel bare å innrømme at denne hobbyen for veldig mange, nok ikke bare dreier seg om lyd og musikk, men også om ting som dreier seg mer om det eksotiske/unike/eksklusive. Muligens også status og jåleri, også kalt eierglede.

Fornuften sier noen ganger at det dermed hadde vært artig og gitt forsterkere fra feks. ATI og høyttalere fra XTZ en sjanse. Dette er jo produkter som sies å levere lyd på et langt høyere nivå enn det prislappen tilsier. Det blir nok likevel med tanken.

ANM, jeg kunne ikke vært mer enig når det gjelder juleribba!
Jøss, vi definerer visst eierglede på veldig forskjellig måte :)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Ofte synes jeg at noen merker tar extra penger for design..... Og det er egentlig ganske greit siden mange er opptatt av det!
Mens andre merker er mindre opptatt av design og mer av det som er inni boksen eller høyttaler......
Det viktige er jo at folk er fornøyde selv, eierglede er jo et stikkord.
Hadde jeg hatt ubegrenset med penger hadde jeg nok hatt et annet anlegg en jeg har nå!
Emotiva mener jeg er et merke der du får veldig mye for pengene..... Og som noen nevnte tidligere her så slo et par xpa-1l en monoblokk som var 10 ganger dyrere..... Jeg har aldri hatt monoblokk, men kunne tenkt meg emotiva xpa-1, som har 600w i 8 ohm..... Tror nok de store merkene er bedre! Men spørsmålet er om det li!le extra er verdt prisen! Synes det er spennende med den nye klasse d-teknologien...... For eks ati med de nye hypercore serien, der du får mye watt for pengene :)
men det blir det samme innenfor hifi, som innenfor bilkjøp..... Noen kjøper skoda andre kjøper Porsche!
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ofte synes jeg at noen merker tar extra penger for design..... Og det er egentlig ganske greit siden mange er opptatt av det!
Mens andre merker er mindre opptatt av design og mer av det som er inni boksen eller høyttaler......
Det viktige er jo at folk er fornøyde selv, eierglede er jo et stikkord.
Hadde jeg hatt ubegrenset med penger hadde jeg nok hatt et annet anlegg en jeg har nå!
Emotiva mener jeg er et merke der du får veldig mye for pengene..... Og som noen nevnte tidligere her så slo et par xpa-1l en monoblokk som var 10 ganger dyrere..... Jeg har aldri hatt monoblokk, men kunne tenkt meg emotiva xpa-1, som har 600w i 8 ohm..... Tror nok de store merkene er bedre! Men spørsmålet er om det li!le extra er verdt prisen! Synes det er spennende med den nye klasse d-teknologien...... For eks ati med de nye hypercore serien, der du får mye watt for pengene :)
men det blir det samme innenfor hifi, som innenfor bilkjøp..... Noen kjøper skoda andre kjøper Porsche!
Feil sammenligning, noen kjøper Skoda andre de det står VW i grillen, alt er laget på samme lest, men med Skoda får du mer for pengene.
Men har ikke samme status, blir benyttet samme deler i begge bilene. Du kan kjøpe deler hos Skoda og sette på VW til sterkt reduserte priser.
Men de spør etter reg nr og gir deg deler som er stemplet VW hvis du har en VW og deler som er stemplet motsatt.
Trist men sant. De lyver deg også rett opp i ansiktet når det gjelder motorer. Min på 150 HK er nøyaktig samme motor som den med 185 HK. men dette blir benektet. Norge er vel eneste landet som har denne strupa motoren.
Men dette var en avsporing:)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har noen ganger stilt meg spørsmålet om jeg hadde valgt det samme anlegget om jeg hadde vært blind.

Svaret er nok "dessverre" nei. Mange ganger har jeg kjøpt produkter der fristelsen og "må ha-følelsen", har med helt andre ting å gjøre enn det rent lydmessige. Og ja, det har kostet altfor mye penger. Så er det vel bare å innrømme at denne hobbyen for veldig mange, nok ikke bare dreier seg om lyd og musikk, men også om ting som dreier seg mer om det eksotiske/unike/eksklusive. Muligens også status og jåleri, også kalt eierglede.



Fornuften sier noen ganger at det dermed hadde vært artig og gitt forsterkere fra feks. ATI og høyttalere fra XTZ en sjanse. Dette er jo produkter som sies å levere lyd på et langt høyere nivå enn det prislappen tilsier. Det blir nok likevel med tanken.

ANM, jeg kunne ikke vært mer enig når det gjelder juleribba!
Jøss, vi definerer visst eierglede på veldig forskjellig måte :)
He he:) Det var litt klønete formulert, og ikke ment som et forsøk på noen definisjon.

Personlig blir jeg fristet av flott hifi-utstyr på messer og andre demonstrasjoner, og også av entusiastiske omtaler og bilder i hifi-magasiner og her på sentralen. De fleste av disse produktene er for tiden for kostbare til at kjøp er aktuelt, så man er jo i fare for litt sånn "høyt henger de, og sure er de-argumentasjon". Det er ikke meningen, jeg synes sånt egentlig vitner om misunnelse.

Så finnes det mye skriverier, ikke bare fra importører som skal selge sitt, men også fra hifi-magasiner og vennetråder. Jeg lurer på hvor mange ganger feks Fidelity har omtalt produkter som "biff til pølsepris" osv.

Det jeg vil frem til er om det faktisk finnes hifi-produkter som kan gi tilnærmet lik opplevelse av lydkvalitet som produkter i langt høyere prisklasser. Hvis svaret er nei, synes jeg på en måte det er helt fantastisk. Da vil man jo i teorien hele tiden kunne oppgradere til et mer kostbart produkt og oppnå bedre lyd. Jeg ser da helt bortfra dette med matching.

Jeg har for eksempel ikke råd til monoblokker fra Dagostino. Hadde jeg hatt pengene ville de stått på hedersplassen i racket nå. Jeg regner med de hadde spilt fantastisk. De ser jo ut som en våt drøm, og jeg ville vært veldig stolt av å eie dem.

Mine Merak-monoblokker koster til sammenligning 10% av de nevnte Dagostino-blokkene, og jeg er definitivt i stand til å glede meg over lyden. Men eiergleden ville vært en annen med Dagostino selv om det bare hadde gitt marginalt bedre lyd. Poenget er da at jeg er villig til å betale veldig mye mer for et hifi-produkt enn det produktet nødvendigvis gor av glede knyttet til lyd alene.

Hvis jeg er alene her på hfs om å gå til anskaffelse av hifi-produkter for andre årsaker enn lyd alene, er jeg søkkimponert!
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Jeg tror egentlig en del av poenget ligger i det faktum at pris/kvalitetskurven har en eksponentiell form. Sagt på en enklere måte: 10-dobler du prisen, får du bare litt bedre lyd. Dermed får du med den rimeligere modellen "biff til pølsepris", fordi den kun er litt mindre god enn sin 10 ganger dyrere toppmodell.

Så har vi velkonstruerte komponenter bygget i lavkostland av mindre produsenter, disse har jo på mange måter presset prisene på all god hifi, og for å forsøksvis hente inn litt av tapte inntekter, blir toppmodellene priset ekstremt mye høyere.

På toppen av dette har vi også "kjøkkenbedriftene", der dyktige folk konstruerer, bygger og distribuerer noe som nærmest er "proff DIY" til fornuftige summer. Jo, jeg har hørt komponenter utfordre til dels betydelig dyrere utstyr.

Men oppe i det hele må vi ikke glemme smak. Og fokus på enkeltdeler av gjengivelsen. Jeg har selv gjentatte ganger snublet i bedømmelsene av den enkle grunn at jeg lar meg fascinere av enkeltdeler av gjengivelsen, så mine ører "maskerer" de dårlige sidene. Akkurat det fenomenet gjør A/B-testing til et tveegget sverd. Det tar i hvert fall tid for meg å få et nytt apparat under huden, slik at jeg kan gi en balansert uttalelse omkring det.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Klassisk duell mellom rimelig, mye for pengene merke og kostbart, anerkjent og etablert merkevare.

https://www.surround.no/hoyttaler/bakhoyttaler/xtz-99-25-lcr-stativhoyttaler-sort-hoyglans.html
vs
https://www.hifiklubben.no/hoyttale...ler/bowers--wilkins-805-d3-kompakt-hoyttaler/

Tidligere var det en test hvor tilsvarende modeller ble testet.

XTZ kom best ut.

Spent hvordan disse hadde vært i forhold til hverandre med og uten pris som faktor.
ja det ville jo være interessant, og da det kun vil koste 10 kilo og brennstoffet in til hifiklubben for at få det testet ut, lurer jeg på,- hvorfor vente?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg tror egentlig en del av poenget ligger i det faktum at pris/kvalitetskurven har en eksponentiell form. Sagt på en enklere måte: 10-dobler du prisen, får du bare litt bedre lyd. Dermed får du med den rimeligere modellen "biff til pølsepris", fordi den kun er litt mindre god enn sin 10 ganger dyrere toppmodell.

Så har vi velkonstruerte komponenter bygget i lavkostland av mindre produsenter, disse har jo på mange måter presset prisene på all god hifi, og for å forsøksvis hente inn litt av tapte inntekter, blir toppmodellene priset ekstremt mye høyere.

På toppen av dette har vi også "kjøkkenbedriftene", der dyktige folk konstruerer, bygger og distribuerer noe som nærmest er "proff DIY" til fornuftige summer. Jo, jeg har hørt komponenter utfordre til dels betydelig dyrere utstyr.

Men oppe i det hele må vi ikke glemme smak. Og fokus på enkeltdeler av gjengivelsen. Jeg har selv gjentatte ganger snublet i bedømmelsene av den enkle grunn at jeg lar meg fascinere av enkeltdeler av gjengivelsen, så mine ører "maskerer" de dårlige sidene. Akkurat det fenomenet gjør A/B-testing til et tveegget sverd. Det tar i hvert fall tid for meg å få et nytt apparat under huden, slik at jeg kan gi en balansert uttalelse omkring det.

Mvh
Håkon Rognlien
Enig i mye av dette, hvis ikke du med 'proff-DIY' mente Proff-segmentet, men heller fagmessig og kompromissløs utførelse.
Å kjøpe direkte fra fabrikk medfører også normalt en helt annen pris enn MSRP via distributør/forhandler.
Jeg er ellers en av dem som befinner seg i leiren 'kjøp basert på intens grad av må ha følelse', eksempelvis mine høyttalere, og da blir design helt klart en faktor.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg tror egentlig en del av poenget ligger i det faktum at pris/kvalitetskurven har en eksponentiell form. Sagt på en enklere måte: 10-dobler du prisen, får du bare litt bedre lyd. Dermed får du med den rimeligere modellen "biff til pølsepris", fordi den kun er litt mindre god enn sin 10 ganger dyrere toppmodell.

Så har vi velkonstruerte komponenter bygget i lavkostland av mindre produsenter, disse har jo på mange måter presset prisene på all god hifi, og for å forsøksvis hente inn litt av tapte inntekter, blir toppmodellene priset ekstremt mye høyere.

På toppen av dette har vi også "kjøkkenbedriftene", der dyktige folk konstruerer, bygger og distribuerer noe som nærmest er "proff DIY" til fornuftige summer. Jo, jeg har hørt komponenter utfordre til dels betydelig dyrere utstyr.

Men oppe i det hele må vi ikke glemme smak. Og fokus på enkeltdeler av gjengivelsen. Jeg har selv gjentatte ganger snublet i bedømmelsene av den enkle grunn at jeg lar meg fascinere av enkeltdeler av gjengivelsen, så mine ører "maskerer" de dårlige sidene. Akkurat det fenomenet gjør A/B-testing til et tveegget sverd. Det tar i hvert fall tid for meg å få et nytt apparat under huden, slik at jeg kan gi en balansert uttalelse omkring det.

Mvh
Håkon Rognlien
Her er et eksempel på "avtagende grensenytte"! Det finnes en korrelasjon(sammenheng) men den er negativ!
IMG_1379.jpg
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg tror egentlig en del av poenget ligger i det faktum at pris/kvalitetskurven har en eksponentiell form. Sagt på en enklere måte: 10-dobler du prisen, får du bare litt bedre lyd. Dermed får du med den rimeligere modellen "biff til pølsepris", fordi den kun er litt mindre god enn sin 10 ganger dyrere toppmodell.

Så har vi velkonstruerte komponenter bygget i lavkostland av mindre produsenter, disse har jo på mange måter presset prisene på all god hifi, og for å forsøksvis hente inn litt av tapte inntekter, blir toppmodellene priset ekstremt mye høyere.

På toppen av dette har vi også "kjøkkenbedriftene", der dyktige folk konstruerer, bygger og distribuerer noe som nærmest er "proff DIY" til fornuftige summer. Jo, jeg har hørt komponenter utfordre til dels betydelig dyrere utstyr.

Men oppe i det hele må vi ikke glemme smak. Og fokus på enkeltdeler av gjengivelsen. Jeg har selv gjentatte ganger snublet i bedømmelsene av den enkle grunn at jeg lar meg fascinere av enkeltdeler av gjengivelsen, så mine ører "maskerer" de dårlige sidene. Akkurat det fenomenet gjør A/B-testing til et tveegget sverd. Det tar i hvert fall tid for meg å få et nytt apparat under huden, slik at jeg kan gi en balansert uttalelse omkring det.

Mvh
Håkon Rognlien
Her er et eksempel på "avtagende grensenytte"! Det finnes en korrelasjon(sammenheng) men den er negativ!
Vis vedlegget 440713
Vel, vel...

 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Harmann (det store logo oppe til høyre) har produkter i alle prisklasser! og de ligger lagelig til hugg når det kommer til avtagende grensenytte!
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Tipper man får mest for pengene ved å handle brukt egentlig. Hvis det B4B som er trådens mål. Selv har jeg valgt factory direct siden jeg har greie med at jeg opplever påslaget i alle leddene produktet går via som helt fryktelig store. Dette ble vel kalt proffDIY tidligere her.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Tipper man får mest for pengene ved å handle brukt egentlig. Hvis det B4B som er trådens mål. Selv har jeg valgt factory direct siden jeg har greie med at jeg opplever påslaget i alle leddene produktet går via som helt fryktelig store. Dette ble vel kalt proffDIY tidligere her.
Bruktkjøp teller ikke i denne tråden. Det er ikke mulig å kjøpe brukt om ikke noen kjøper nytt.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er ikke mulig å kjøpe brukt om ikke noen kjøper nytt.
Så sant.

Trickle-down (nedskalering) av Cost No Object er heller ikke mulig hvis ingen er villig til å kjøpe statement produkter til høy pris ved lansering.
Folk som mener at de har kjøpt produkter til en tidel av prisen som er bortimot like bra som toppmodellen, bør kanskje tenke på de få som har blødd for at dette skal være mulig. Blir like ulogisk som 'hvorfor bruke 3 år på å skrive en bok, når det tar deg 10 min. å kjøpe den hos nærmeste bokhandler?'
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Men når vi snakker 'trickle down' her.... Mulig å få et eksempel på teknologi som har startet sitt liv i dyre høyttalere, og så blitt gjort tilgjengelig for massene etterpå?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Men når vi snakker 'trickle down' her.... Mulig å få et eksempel på teknologi som har startet sitt liv i dyre høyttalere, og så blitt gjort tilgjengelig for massene etterpå?
Temmelig få tenker jeg (man må jo kunne krype før man går) men det er ikke poenget.
Poenget er at R&D koster penger og når et fabrikat bestemmer seg for å ta den helt ut med midler funded på pilotkunders investeringsvilje, så vil denne teknologien, løsninger og arkitektur etterhvert tilpasses og komme betalbare produkter til gode i en helt annen prisklasse enn oligark-nivå.
Bilbransjen er vel et godt eksempel, feks. F1 løsninger tilpasset kommersielle 'gatebiler'.
Det første som slår meg er 'ratt-giring' bremser, og CW faktor.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Men når vi snakker 'trickle down' her.... Mulig å få et eksempel på teknologi som har startet sitt liv i dyre høyttalere, og så blitt gjort tilgjengelig for massene etterpå?
Så absolutt ! Meridian DSP6000 fra 1990 til 175.000,- dengang! Nå får du aktive DSP ht til en brøkdel av denne prisen, ja selv systemet ute i bilen er ofte DSP aktivt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
DSP er et godt poeng.

Men er ikke dette mer av en implementering av teknologi fra andre steder? Er ikke dette like mye resultat av at helt andre bransjer har drevet prisen for regnekraft så langt ned at det er der besparelsen ligger? Og i dagens marked, er ikke dette en type teknologi som er mer tilgjengelig for volumselgere i de moderate prisklasser enn for de små og eksklusive?

Er det noen flere?

Men krype og gå. Der er jeg ikke helt sikker. Mitt sterke inntrykk er at high end, når det funker, handler om størrelse, valgfrihet i kostbare materialer, lave toleranser i produksjonen og så videre.

Trickle down blir mye et spørsmål om alminneliggjort tilgang til materialer ettersom prisene går ned, og automatiserte produksjonsteknikker med presisjon som gamle dagers håndverk bare kunne drømme om. Ofte er dette også drevet fram av aktører som gjør en samlet high end-hifibransje til en bitteliten kjøkkenbordsaffære. Volum er volum, og koster det det har kostet, ikke minst i frakt og logistikk.
 
Sist redigert av en moderator:
S

svk

Gjest
Det vil alltid være subjektive sider ved et slikt utsagn. For egen del kjenner jeg til to hodetelefoner som utklasser enkelte konkurrenter til flere ganger prisen. Selvsagt finnes det hodetelefoner til flere ganger prisen som er mye bedre, også. Og konkurrenter i samme prisklasse som er like gode.

De to hodetelefonene jeg tenker på er:

v-Jays
Beyerdynamic DT-770 Pro, 250 Ohm

Men jeg tenker ikke fortelle hvilke konkurrenter til flere ganger prisen de utklasser. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Hvor mye effekt trenger 770 for å låte bra?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Mhp. krype og gå var poenget mitt at noen emperiske erfaringer må ligge i bunn for et statement produkt.

Mitt virke på jobben er et godt eksempel på trickle-down.
Hvis high-end segmentet nærmest forsvinner over natten (oljerelatert) så må man være mer kostnadsbevisst for å opprettholde salgsvolumet, som igjen betyr at man skalerer ned produkter for å kunne møte konkurransen. Ser for meg at mange fabrikanter av HiFi må gjøre tilsvarende, rett og slett for å overleve.
Et annet moment som jeg har nevnt før her inne er at når noen priser et statement produkt på et avsindig nivå, så er ikke målet nødvendigvis å selge dette i mer enn maks ett eksemplar, men å få trickle-down produktene som baserer seg på dette til å fremstå som det reneste røverkjøp, ref. 90% til 10% av prisen type argumentasjon.
At mye av den tilhørende markedsføringsinformasjonen er pompøs (eller ren svada) er det selvsagt også mulighet for.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Lydplanker er et godt eksempel på at trickle down og krysskobling mellom forskjellige segmenter virker.

Den lydkvaliteten som tynes ut av en lydplanke er forbløffende, gitt kompromissene med delekostnader og produktets iboende begrensinger, når du tenker på at dette koster fra 600-200kr, typisk. Se hva vanlig hifiteknologi kan levere til den prisen...

Misforstå meg rett - jeg sier ikke at lydplanker er hifi...

Johan-Kr
 

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Innlegg
229
Antall liker
205
Om noe er like bra som noe som koster dobbelt så mye, må det også finnes produkter som har konkurranse fra andre til halve prisen.
MEN, det siste har jeg aldri sett skrevet i en test eller omtale.
Jeg har null tillit til "fagbladene" her hjemme. Og synes bransjen er gjennomsyret av "korrupsjon" og lureri.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Lydplanker er et godt eksempel på at trickle down og krysskobling mellom forskjellige segmenter virker.

Den lydkvaliteten som tynes ut av en lydplanke er forbløffende, gitt kompromissene med delekostnader og produktets iboende begrensinger, når du tenker på at dette koster fra 600-200kr, typisk. Se hva vanlig hifiteknologi kan levere til den prisen...

Misforstå meg rett - jeg sier ikke at lydplanker er hifi...

Johan-Kr
For mange er en "lydplanke" hifi -og til prisen veldig mye... det nettopp denne type produkter som gjør at nye generasjoner ikke finner det interessant å bruke studielånet på komponenter hvor summen av komponentene er ukjent!
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Det vil alltid være subjektive sider ved et slikt utsagn. For egen del kjenner jeg til to hodetelefoner som utklasser enkelte konkurrenter til flere ganger prisen. Selvsagt finnes det hodetelefoner til flere ganger prisen som er mye bedre, også. Og konkurrenter i samme prisklasse som er like gode.

De to hodetelefonene jeg tenker på er:

v-Jays
Beyerdynamic DT-770 Pro, 250 Ohm

Men jeg tenker ikke fortelle hvilke konkurrenter til flere ganger prisen de utklasser. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Hvor mye effekt trenger 770 for å låte bra?
De fåes både som 32, 80 og 250ohms versjon. Så det spørs hva du skal bruke de til. Mine 80ohms versjoner gir helt enorm lydkvalitet/pris synes jeg. Og de klarer å oppnå ganske bra lydvolum med hodetelefonutgangen på telefonen min. 250hms versjonen krever selvsagt mye mer, men en helt ok hodetelefonforsterker bør ikke ha noe store problemer med dem.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Lydplanker er et godt eksempel på at trickle down og krysskobling mellom forskjellige segmenter virker.

Den lydkvaliteten som tynes ut av en lydplanke er forbløffende, gitt kompromissene med delekostnader og produktets iboende begrensinger, når du tenker på at dette koster fra 600-200kr, typisk. Se hva vanlig hifiteknologi kan levere til den prisen...

Misforstå meg rett - jeg sier ikke at lydplanker er hifi...

Johan-Kr
Men trickle down? Eller noe annet? Mye av teknologien i en lydplanke er både avansert og nyskapende, og helt uten at den har kommet fra tradisjonell hifi. På mange måter kan den være mer avansert enn den gjengse high end-høyttaler også. Men hva er teknologiens rolle i produktet? Ofte er det kompenserende tiltak, man prøver å motvirke konsekvensene av størrelsen og det at man skal klemme stereo ut av en liten dings med samme bredde som TV-apparatet. Selvsagt lykkes de ikke, men det gjør ikke konsepter og utførelse mindre avansert.

Hva med å etterlyse litt trickle up? Det kan fort være elementer i lydplankenes teknologi som ville gjort veldig fine ting for en typisk hifihøyttaler.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Det rare med teknologi er at DIY i en MacBook Pro ville både sett og hørt dårlig ut.

Hvorfor har det seg da at DIY i hifi fungerer, mens Apple og andre teknologiselskaper ikke driver med hifi?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.477
Antall liker
84.249
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jeg har fortsatt tilgode å høre en lydplanke som låter bra og som kan kalles hifi
 
A

ANM

Gjest
Det rare med teknologi er at DIY i en MacBook Pro ville både sett og hørt dårlig ut.

Hvorfor har det seg da at DIY i hifi fungerer, mens Apple og andre teknologiselskaper ikke driver med hifi?
DIY innen hifi går på lik linje med data bare til et visst nivå.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Det rare med teknologi er at DIY i en MacBook Pro ville både sett og hørt dårlig ut.

Hvorfor har det seg da at DIY i hifi fungerer, mens Apple og andre teknologiselskaper ikke driver med hifi?
DIY innen hifi går på lik linje med data bare til et visst nivå.
Geir Fredriksen (NRK: "millionhøyttalere på kjøkkenbenken") er en form for DIY. Og det fungerer da utmerket?

Har ikke vært i Slukoteket, men er ikke dette DIY på høyttalersiden?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det rare med teknologi er at DIY i en MacBook Pro ville både sett og hørt dårlig ut.

Hvorfor har det seg da at DIY i hifi fungerer, mens Apple og andre teknologiselskaper ikke driver med hifi?
DIY innen hifi går på lik linje med data bare til et visst nivå.
Alle har vel hørt ordtaket 'Nesten alle problemer kan fikses med en hammer, og kan de ikke det så bruker man en slegge'
Dette gjaldt helt til Rasberry Pi kom >:D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå tipper jeg poenget til ANM var at det er grenser for hvor små deler man starter med. Om man starter med høyttalerelementer og filterkomponenter, så gjør man ikke alt selv. Neppe mange av de store heller som gjør alt selv, lager sine egne elementer er det jo en del som gjør, men de stanser sjelden ut membraner, langt mindre blander de plasten eller metallet i dem.

På samme måte som man lager en DIY-PC av diverse kort som er til salgs i markedet.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Det rare med teknologi er at DIY i en MacBook Pro ville både sett og hørt dårlig ut.

Hvorfor har det seg da at DIY i hifi fungerer, mens Apple og andre teknologiselskaper ikke driver med hifi?
DIY innen hifi går på lik linje med data bare til et visst nivå.
Geir Fredriksen (NRK: "millionhøyttalere på kjøkkenbenken") er en form for DIY. Og det fungerer da utmerket?

Har ikke vært i Slukoteket, men er ikke dette DIY på høyttalersiden?
Jo! Å lage EN bra høyttaler er vanskelig men ikke umulig. Å lagre noe som kan produseres/repiteres med stor presisjon krever såååå uendelig mye mer.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Det vil alltid være subjektive sider ved et slikt utsagn. For egen del kjenner jeg til to hodetelefoner som utklasser enkelte konkurrenter til flere ganger prisen. Selvsagt finnes det hodetelefoner til flere ganger prisen som er mye bedre, også. Og konkurrenter i samme prisklasse som er like gode.

De to hodetelefonene jeg tenker på er:

v-Jays
Beyerdynamic DT-770 Pro, 250 Ohm

Men jeg tenker ikke fortelle hvilke konkurrenter til flere ganger prisen de utklasser. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Hvor mye effekt trenger 770 for å låte bra?
De fåes både som 32, 80 og 250ohms versjon. Så det spørs hva du skal bruke de til. Mine 80ohms versjoner gir helt enorm lydkvalitet/pris synes jeg. Og de klarer å oppnå ganske bra lydvolum med hodetelefonutgangen på telefonen min. 250hms versjonen krever selvsagt mye mer, men en helt ok hodetelefonforsterker bør ikke ha noe store problemer med dem.
80 Ohms versjonen er en bra hodetelefon, 32 Ohms versjonen er det ikke. 250 Ohms versjonen er helt fantastisk, gitt prisleiet den befinner seg i. Alle separate hodetelefonforsterkere driver dem helt problemfritt, det gjelder f.eks. også Hegel's lille USB-boks, så effektbehovet er ikke veldig stort.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Nå tipper jeg poenget til ANM var at det er grenser for hvor små deler man starter med. Om man starter med høyttalerelementer og filterkomponenter, så gjør man ikke alt selv. Neppe mange av de store heller som gjør alt selv, lager sine egne elementer er det jo en del som gjør, men de stanser sjelden ut membraner, langt mindre blander de plasten eller metallet i dem.

På samme måte som man lager en DIY-PC av diverse kort som er til salgs i markedet.
Skulle til å si det samme. Er jo veldig mange som bygger PC ved å sette sammen ferdige komponenter. Egentlig veldig analogt til DIY. Jeg vet ikke om noen DIYere som lager driverne selv.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Å bygge brandet og få gode omtaler betyr mer (alt).
Uten dette blir det bare beskjedne volum på en sammensatt 'DIY-vare', uansett hvor god denne måtte være.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Nå tipper jeg poenget til ANM var at det er grenser for hvor små deler man starter med. Om man starter med høyttalerelementer og filterkomponenter, så gjør man ikke alt selv. Neppe mange av de store heller som gjør alt selv, lager sine egne elementer er det jo en del som gjør, men de stanser sjelden ut membraner, langt mindre blander de plasten eller metallet i dem.

På samme måte som man lager en DIY-PC av diverse kort som er til salgs i markedet.
Skulle til å si det samme. Er jo veldig mange som bygger PC ved å sette sammen ferdige komponenter. Egentlig veldig analogt til DIY. Jeg vet ikke om noen DIYere som lager driverne selv.
Vet ikke helt om denne samenligningen fungerer. Ikke mange PC-komponent produsenter som lager chipene selv.
 
Topp Bunn