Diverse "Utklasser andre til flere ganger prisen..." Finnes det egentlig slike produkter?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Nå tipper jeg poenget til ANM var at det er grenser for hvor små deler man starter med. Om man starter med høyttalerelementer og filterkomponenter, så gjør man ikke alt selv. Neppe mange av de store heller som gjør alt selv, lager sine egne elementer er det jo en del som gjør, men de stanser sjelden ut membraner, langt mindre blander de plasten eller metallet i dem.

På samme måte som man lager en DIY-PC av diverse kort som er til salgs i markedet.
Skulle til å si det samme. Er jo veldig mange som bygger PC ved å sette sammen ferdige komponenter. Egentlig veldig analogt til DIY. Jeg vet ikke om noen DIYere som lager driverne selv.
Vet ikke helt om denne samenligningen fungerer. Ikke mange PC-komponent produsenter som lager chipene selv.
Jeg mente folk som bygger sine egne PCer, og DIYere som bygger egne høyttalere. PC-byggere kjøper hovedkort, grafikkort, chassis, med mer, og setter det sammen. Hifi-DIYere kjøper høyttalerelementer, delefiltre (aktive eller passive), og enten kjøper eller lager seg boks/baffel. Virker ganske likt på meg. Men jeg tror det er lettere å bygge en god og velfungerende PC enn å bygge en god høyttaler.
 
A

ANM

Gjest
Nå tipper jeg poenget til ANM var at det er grenser for hvor små deler man starter med. Om man starter med høyttalerelementer og filterkomponenter, så gjør man ikke alt selv. Neppe mange av de store heller som gjør alt selv, lager sine egne elementer er det jo en del som gjør, men de stanser sjelden ut membraner, langt mindre blander de plasten eller metallet i dem.

På samme måte som man lager en DIY-PC av diverse kort som er til salgs i markedet.
Nettopp!
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Nå tipper jeg poenget til ANM var at det er grenser for hvor små deler man starter med. Om man starter med høyttalerelementer og filterkomponenter, så gjør man ikke alt selv. Neppe mange av de store heller som gjør alt selv, lager sine egne elementer er det jo en del som gjør, men de stanser sjelden ut membraner, langt mindre blander de plasten eller metallet i dem.

På samme måte som man lager en DIY-PC av diverse kort som er til salgs i markedet.
Nettopp!
Sånn sett er også ARC en DIYer. De får jo komponentene fra andre steder, tidvis med fatalt utfall.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Graver man dypt nok i det, så møter man underleverandører. Det gjelder vel uansett bransje. Blir bare corny å kalle det DIY fordi man ikke gjør alt selv. Det er neppe en ansatt hos Jaguar som aler opp og slakter storfe, garver og farger skinn, altså er det DIY? Kom igjen....
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Det rare med teknologi er at DIY i en MacBook Pro ville både sett og hørt dårlig ut.

Hvorfor har det seg da at DIY i hifi fungerer, mens Apple og andre teknologiselskaper ikke driver med hifi?
DIY innen hifi går på lik linje med data bare til et visst nivå.
Geir Fredriksen (NRK: "millionhøyttalere på kjøkkenbenken") er en form for DIY. Og det fungerer da utmerket?

Har ikke vært i Slukoteket, men er ikke dette DIY på høyttalersiden?
Jo! Å lage EN bra høyttaler er vanskelig men ikke umulig. Å lagre noe som kan produseres/repiteres med stor presisjon krever såååå uendelig mye mer.
Tror K2 er inne på et vesentlig poeng. Hvis produksjonen ikke er skalerbar, kan det være snakk om DIY. Eventuelt skreddersøm på høyt nivå.

For øvrig er vel de fleste prototyper DIY...
 
A

ANM

Gjest
Poenget mitt var at det nok er like vanskelig å skulle sette sammen en velfungerende pickup på kjøkkenbenken som å lage et kort til PCen.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hadde hverken sett eller hørt dem før de ble bestilt, og det viste seg å være et stjernetreff.
Bias? ;)

Neida... Joda... ;)
Selvsagt! De som hevder de ikke har en form for bias lyver- enten for seg selv eller til andre.

I mitt tilfelle handlet det ikke om å få best mulig teoretisk potensiale, det handlet om å få utnyttet realistisk potensiale innenfor rammene som rom, økonomi, størrelse og design tillot.
At høyttalerne samtidig pisser på det meste av "hifi" høyttalere rent objektivt sett er bare en bonus som gjør godt for egoet/e-penisen :cool:;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja... Det kommer an på kortet. En cpu er umulig, men et lydkort klarer kanskje de råeste loddejediene å etse og lodde. Å maskinere og montere med de toleransene en fin pickup krever mer enn de fleste har hjemme, tror jeg.

På den annen side skryter jo enkelte små high end pickup-produsenter av at monteringen av deres produkter må gjøres av én enkelt superduperspesialist, så....
 
A

ANM

Gjest
Hadde hverken sett eller hørt dem før de ble bestilt, og det viste seg å være et stjernetreff.
Bias? ;)

Neida... Joda... ;)
Selvsagt! De som hevder de ikke har en form for bias lyver- enten for seg selv eller til andre.

I mitt tilfelle handlet det ikke om å få best mulig teoretisk potensiale, det handlet om å få utnyttet realistisk potensiale innenfor rammene som rom, økonomi, størrelse og design tillot.
At høyttalerne samtidig pisser på det meste av "hifi" høyttalere rent objektivt sett er bare en bonus som gjør godt for egoet/e-penisen :cool:;)
Når jeg hørte dem på messa i fjor pisset de på langt fra det meste der.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Poenget mitt er enkelt, det finnes alltid saker og ting på markedet som er bedre, alltid noe som har høyere potensial via mer kapasitet, mindre forvrengning osv.
Men det er ikke sikkert det er relevant for behovet/kravene man selv har.

Jeg ville ikke valgt Kii til et rom som ditt, ANM.
 
S

svk

Gjest
Da har jeg bestillt 770 -250 etter tips fra rognlien :) 1333 med frakt.
Er dragonfly black ok på disse?
 
A

ANM

Gjest
Poenget mitt er enkelt, det finnes alltid saker og ting på markedet som er bedre, alltid noe som har høyere potensial via mer kapasitet, mindre forvrengning osv.
Men det er ikke sikkert det er relevant for behovet/kravene man selv har.

Jeg ville ikke valgt Kii til et rom som ditt, ANM.
Skjønte det coolio, men du virket så fornøyd. Skal vi ikke ha noe av!;) Denne hobbyen skal nytes i misnøye og misunnelse.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da har jeg bestillt 770 -250 etter tips fra rognlien :) 1333 med frakt.
Er dragonfly black ok på disse?
Det var billig. Hvorfra?

Tipper de trenger forsterker med litt mer pulver. Mine på kontoret drives av Graham Slee Solo.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Nå tipper jeg poenget til ANM var at det er grenser for hvor små deler man starter med. Om man starter med høyttalerelementer og filterkomponenter, så gjør man ikke alt selv. Neppe mange av de store heller som gjør alt selv, lager sine egne elementer er det jo en del som gjør, men de stanser sjelden ut membraner, langt mindre blander de plasten eller metallet i dem.

På samme måte som man lager en DIY-PC av diverse kort som er til salgs i markedet.
Skulle til å si det samme. Er jo veldig mange som bygger PC ved å sette sammen ferdige komponenter. Egentlig veldig analogt til DIY. Jeg vet ikke om noen DIYere som lager driverne selv.
Vet ikke helt om denne samenligningen fungerer. Ikke mange PC-komponent produsenter som lager chipene selv.
Jeg mente folk som bygger sine egne PCer, og DIYere som bygger egne høyttalere. PC-byggere kjøper hovedkort, grafikkort, chassis, med mer, og setter det sammen. Hifi-DIYere kjøper høyttalerelementer, delefiltre (aktive eller passive), og enten kjøper eller lager seg boks/baffel. Virker ganske likt på meg. Men jeg tror det er lettere å bygge en god og velfungerende PC enn å bygge en god høyttaler.
Skjønte det. Det jeg mente var de som DIY'eren kjøper komponentene fra, også kjøper inn sine deler fra underleverandører. Kun veldig få lager noe som helst helt på bunnivå. Slike som Intel, Samsung, Sony, m.fl. Selv disse er i stor grad avhengige av råmaterialer fra underleverandører.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Poenget mitt er enkelt, det finnes alltid saker og ting på markedet som er bedre, alltid noe som har høyere potensial via mer kapasitet, mindre forvrengning osv.
Men det er ikke sikkert det er relevant for behovet/kravene man selv har.

Jeg ville ikke valgt Kii til et rom som ditt, ANM.
Skjønte det coolio, men du virket så fornøyd. Skal vi ikke ha noe av!;) Denne hobbyen skal nytes i misnøye og misunnelse.
Det er ikke en hobby. Det er en diagnose. Akkurat der er jeg helt enig med Opethen.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Be aware og the Misionery Man, passer vel bra her
:cool:
:confused:
:mad:
:rolleyes:

Kii et eller andet:D
 
U

Utgatt11378

Gjest
Nå er vel " Yamaha NS-1000M " et slikt produkt....og ikke glem at det er den som er legenden i NS-serien !
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Nå er vel " Yamaha NS-1000M " et slikt produkt....og ikke glem at det er den som er legenden i NS-serien !
Jeg kjøpte et sett nye! NS-1000m i 1979/80. Husker ikke prisen presist nå, men den virkelig til å føle på(dyrt!). Den var /er bra men ble på ingen måte sett på som en giant killer dengang. Jeg tror en del "giant killer" er skapt av muligheten for å plukke disse produkter opp i dag til en brøkdel av opprindelige prisen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Poenget mitt er enkelt, det finnes alltid saker og ting på markedet som er bedre, alltid noe som har høyere potensial via mer kapasitet, mindre forvrengning osv.
Men det er ikke sikkert det er relevant for behovet/kravene man selv har.

Jeg ville ikke valgt Kii til et rom som ditt, ANM.
Skjønte det coolio, men du virket så fornøyd. Skal vi ikke ha noe av!;) Denne hobbyen skal nytes i misnøye og misunnelse.
Det er ikke en hobby. Det er en diagnose. Akkurat der er jeg helt enig med Opethen.
Er det så ille kan en jo drive med noe annet? Det er da et fritt land, ikke noe å sutre over. Kanskje makrame er en mer farbar vei...? 8)
 
U

Utgatt11378

Gjest
Nå er vel " Yamaha NS-1000M " et slikt produkt....og ikke glem at det er den som er legenden i NS-serien !
Jeg kjøpte et sett nye! NS-1000m i 1979/80. Husker ikke prisen presist nå, men den virkelig til å føle på(dyrt!). Den var /er bra men ble på ingen måte sett på som en giant killer dengang. Jeg tror en del "giant killer" er skapt av muligheten for å plukke disse produkter opp i dag til en brøkdel av opprindelige prisen.
...nå er det vel ikke noen hemmelighet at de fleste i dette landet strittet i mot Japanske høyttalere, leser man derimot utenlandsk lektyre osv var det et helt annet kor :) Hører man den i dag, ikke lenge siden jeg solgte et par...og mamma mia for en lyd. Ang pris koster de på brukten for mint ex det samme de gjorde + + på mellom 80 tallet :)
:D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tungen rett i munnen, 30-40 år gamle passive studiomonitorer som det ofte forlanges eventyrpriser for kan være eventyrlig gode på mange områder, men giant killers? Jeg tror nok vi bør begynne å bli litt kritiske til personlige preferanser etterhvert, for så gode kan ikke tradisjonelle apekister bli. Det er ikke en dyr Bordeaux som blir bedre av lagring. For hvor gode er NS-2000 begynner jeg å lure på nå? Eksemplet på ht som killer giant killers?

Det finnes bare to par høyttalere som er verdt å lytte til i det hele tatt. Det ene paret befinner seg i en kjeller på Høybråten og er DIY horn, de andre finnes i et par titalls eksemplarer i Norge og det ene paret står i krypten. Ferdig diskutert, det er de som er gigantene som ikke lot seg drepe. Slutt med Hifi hele gjengen, dere er likevel på villspor.

Eller for å si det på en annen måte, jeg lurer nå bare på hvor lang tråden blir før alle killere har blitt nevnt. Minnes et sett Kenwood rackhøyttalere på åttitallet som var laget i 15 mm spon av ukjent tetthet. En eller annen må vel nevne de før jul i alle fall. Med det mener jeg ikke at NS er dårlige, jeg har god erfaring med Yamaha studiomonitorer og digger noen av deres ht i dagens program, men det er vel etterhvert åpenbart at denne tråden ikke inneholder mange objektive sannheter. Den burde heller vært kaldt "Nevn en av dine favoritter og overbevis andre om at du er malen på den riktige smak".

Det finnes ingen giant killers, men det finnes nok noen svindyrt ht som ikke er verdt prisen. Og så finnes det ht som er rimeligere enn disse og verdt prisen. Til nå har nesten alle nevnt ht de selv eier eller har eid. Det er synd at ikke konstruktører er like geniale som kundene, da hadde det ikke eksistert dårlige ht. Bare synd at ikke kundene er samstemte. I det hele tatt en merkelig tråd.
 
U

Utgatt11378

Gjest
...baluba... du får lage en tråd som tilfredsstiller deg da... "Nevn en av dine favoritter og overbevis andre om at du er malen på den riktige smak". Merker meg spesiellt her på foraet at det er enkeltes mening som er fasiten...hadde vel et blad der dette også gikk igjen :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Husker godt NS-500 og NS-1000, men det var i en annen æra.
Mye vann har rent under broen siden den gang.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
...baluba... du får lage en tråd som tilfredsstiller deg da... "Nevn en av dine favoritter og overbevis andre om at du er malen på den riktige smak". Merker meg spesiellt her på foraet at det er enkeltes mening som er fasiten...hadde vel et blad der dette også gikk igjen :)
Jeg lager til stadighet tråder som tilfredsstiller meg, tråder som kan få andre konklusjoner enn krangler om gordiske knuter.
 
S

svk

Gjest
Det vil alltid være subjektive sider ved et slikt utsagn. For egen del kjenner jeg til to hodetelefoner som utklasser enkelte konkurrenter til flere ganger prisen. Selvsagt finnes det hodetelefoner til flere ganger prisen som er mye bedre, også. Og konkurrenter i samme prisklasse som er like gode.

De to hodetelefonene jeg tenker på er:

v-Jays
Beyerdynamic DT-770 Pro, 250 Ohm

Men jeg tenker ikke fortelle hvilke konkurrenter til flere ganger prisen de utklasser. :)

Mvh
Håkon Rognlien
https://www.jaysheadphones.com/products/a-jays-five
Disse du tenker på? Linken din virker ikke lenger.
99 for Windows versjonen
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det vil alltid være subjektive sider ved et slikt utsagn. For egen del kjenner jeg til to hodetelefoner som utklasser enkelte konkurrenter til flere ganger prisen. Selvsagt finnes det hodetelefoner til flere ganger prisen som er mye bedre, også. Og konkurrenter i samme prisklasse som er like gode.

De to hodetelefonene jeg tenker på er:

v-Jays
Beyerdynamic DT-770 Pro, 250 Ohm

Men jeg tenker ikke fortelle hvilke konkurrenter til flere ganger prisen de utklasser. :)

Mvh
Håkon Rognlien
Den hadde jeg hjemme i tre dag og den falt ikke i min smak byttet til dt 990 pro og den synes jeg var mye bedre.
 
S

svk

Gjest
Har dt770 og trives med det. Ble kjøpt etter å ha lest denne tråden.
Får ikke bestitl v-jays. Må visst være svensk
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Min erfaring er at det finnes flere små to-veis stativhøyttalere som spiller langt bedre enn sine gulvstående storebrødre som er betraktlig dyrere, noen av disse har jeg ansett som kupp å være sammenlignet med sine større og dyrere storebrødre. Tidvis har jeg blitt glad i produkter, ikke bare høyttalere selvfølgelig, og felles for alle de produktene jeg virkelig faller for er at de alle leverer bedre enn hva man forventer sett i lys av prisen.

Kjøper noen et par gode to-veis stativhøyttalere så tør jeg å påstå at riktige høyttalere spiller langt bedre enn mye av det dyrere som produseres av diverse produsenter og gjerne også bedre enn både to og tre ganger så dyre produkter dersom det lydmessige skal bestemme kriteriene... Ofte har jeg tatt meg selv i å irritere meg over flere produkter sin livsrett, når jeg vet at det finnes vesentlig rimeligere produkter som leverer bedre.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Mye verdensmestere her, som sitter på på den uendelige sannhet. Sku ønske det var litt mere ydmykhet, og evne til å lytte før brødsaksa åpna sæ. Kanskje på tide å slette profilen, å gå videre i livet. Sukk
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Slapp av. Ingen grunn til å bli så desillusjonert at en diva-avskjed er nødvendig. Så ille er ikke forholdene her inne at man er nødt til å ta tydelig avstand fra forumet. :)

Det vil alltid være subjektive sider ved et slikt utsagn. For egen del kjenner jeg til to hodetelefoner som utklasser enkelte konkurrenter til flere ganger prisen. Selvsagt finnes det hodetelefoner til flere ganger prisen som er mye bedre, også. Og konkurrenter i samme prisklasse som er like gode.

De to hodetelefonene jeg tenker på er:

v-Jays
Beyerdynamic DT-770 Pro, 250 Ohm

Men jeg tenker ikke fortelle hvilke konkurrenter til flere ganger prisen de utklasser. :)

Mvh
Håkon Rognlien
https://www.jaysheadphones.com/products/a-jays-five
Disse du tenker på? Linken din virker ikke lenger.
99 for Windows versjonen
Det er lenge siden de han skriver om her har gått ut av handelen. Det var enkle hodetelefoner ala Porta Pro, men bedre lyd. Slike produkter har av en eller annen grunn kort levetid på tross av sine kvaliteter, det er derfor slike produkter (spesielt innenfor hodetelefoner) kalles Flavor of the Month. Jeg har selv et sett Flavor of the Month-hodetelefoner som jeg fortsatt liker, lenge etter dens måned i spotlighten er over, Takstar HI-2050. De er fortsatt å finne på Amazon, men jeg tror ikke de produseres lenger.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Det vil alltid være subjektive sider ved et slikt utsagn. For egen del kjenner jeg til to hodetelefoner som utklasser enkelte konkurrenter til flere ganger prisen. Selvsagt finnes det hodetelefoner til flere ganger prisen som er mye bedre, også. Og konkurrenter i samme prisklasse som er like gode.

De to hodetelefonene jeg tenker på er:

v-Jays
Beyerdynamic DT-770 Pro, 250 Ohm

Men jeg tenker ikke fortelle hvilke konkurrenter til flere ganger prisen de utklasser. :)

Mvh
Håkon Rognlien
https://www.jaysheadphones.com/products/a-jays-five
Disse du tenker på? Linken din virker ikke lenger.
99 for Windows versjonen
Nei. v-Jays var hodetelefoner med bøyle. Ikke lenger i produksjon, dessverre.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Topp Bunn