Hedde
Førr evig!
- Ble medlem
- 20.04.2009
- Antall liker
- 3.737
Så du mener at rommet vil dominere så mye at støyforskjeller i avspillingskjeden ikke spiller noen rolle. Jøss!SNR blir aktuelt i forhold elektronikk og type høyttalere (følsomhet) og ikke kabler foruten at det er balansert. Noe fasitsvar på hva som er nødvendig her vil det aldri være da støynivået i begge typer omgivelser vil variere mye.
Mitt poeng var heller ikke bare selve støynivået, men akustiske problemer som utgjør enorm forskjell og mer enn støynivået i de aller fleste tilfeller. Kall det gjerne forvrengning. Høyt nivå av både tidlige refleksjoner og resonanser i bassen vil gjøre at forskjeller mellom f.eks kilder vil i stor grad drukne. Dette har jeg erfart selv når jeg har testet elektronikk i to forskjellige rom. Det ene godt behandlet og det andre var det ikke. I det gode rom var det uproblematisk å skille to kilder mens i det andre var "forvrengningen" så stor at det nesten var umulig.
Og da man bare tenke seg hva som er tilfellet med kabler hvor de potensielle forskjellene som resultat av defekte konstruksjoner er garantert enda mindre.
Som sagt, alt tyder på det meste av opplevde kabelforskjeller er placebo. Noe annet må bevises.
Er det derfor man heller ikke hører forskjell på high res innspillinger?
Hva er ett godt nok rom til at de andre tingene blir viktige?