Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    4.540
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg tenkte nok først og fremst på ubalanserte rca kabler av ymse kvalitet. Det er ofte her man hører om forskjeller. Følgende illustrasjon:

    ...
    Er det noen som har ett forhold til hvilken støy man får inn i signalet her. De proffe bruker ikke slike løsninger.
    Dvs at det ikke er så mye et kabel-case som totalt systemavhengig ift hvordan de enkelte komponentene forholder seg til hhv signal og nettjord ... hifilivet kan bli mye enklere med dobbeltisolerte komponenter. Alternativt kan mye også løses med ei litt grov ledning mellom chassisskruene på komponentene dersom man har komponenter med et suboptimalt arrangement av signal og nettjord.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.797
    Antall liker
    35.886
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ellers ser jeg til min forundring at både Asbjørn og I_L avviser minste impedans = least action prinsippet. Det får jeg ikke gjort noe med ser det ut til.
    Vel, vi sliter vel mest med å få spikret fast hva du egentlig mener med "minste impedans". For meg ser det ut til at du mener at ved flere mulige veier for strømmen vil strømmen velge den veien som har lavest impedans, og bare den. I virkeligheten vil strømmen fordele seg mellom alle mulige veier, med en fordeling som er omvendt proporsjonal med impedansen for hver vei. Her er en Q&A om det:
    http://physics.stackexchange.com/questions/5670/electricity-takes-the-path-of-least-resistance

    Når det tydeligvis er vanskelig å akseptere et så grunnleggende faktum, blir det veldig vanskelig å diskutere noe annet også.
     
    Sist redigert:

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Kjøpe nye høytalerkabler i dag jeg, hørte forskjell gjorde jeg og....

    Må splitterpine gal jeg da............

    Er musiker selv og har vært i en del studioer av bra kvalitet og må si det er mye rart av ymse kvalitet der men mange flinke folk.
    også har de noen hundre meter med kabler så å kjøpe ting som koster mange hundre kr meteren er helt utelukket.
    Særlig nå som alle "kjøper" musikk på spotify og slikt,blir ikke noen kroner ekstra til kabler da akkurat men det er en annen diskusjon.

    Nå det er sagt så får du antagelig ikke mer for pengene enn når du kjøper ting fra proff markedet enten det er kabler, monitorer, dacer osv..
    MEN det finnes bedre ting...

    Til og med Svalander mener at det er forskjel på kabelretning og han tjener vel ikke så mye penger på det...

    Har ikke lest alt her, blir for mye men ser at Ohm's lov stadigvekk kommer opp. Gjelder ikke den likestrøm bare?
    Det er ihvertfall kjedelig å høre på....

    Uansett er det ingen som vet hvorfor musikk virker på oss som den gjør, ingen logisk forklaring på at det frembringer følelser i oss å høre noen frekvenser stablet oppå og etter hverandre...
    Kanskje det påvirker andre ting og....
    Både fysikk,elektronik og musikk kan forklares matematisk...

    Nå skal jeg kose meg med nye kabler og høre på deilig musikk!

    ps Nogne Ø's bitter passer fremragende til vinyl...

    Ohms lov gjelder bare ved likestrøm?
    OK. Du utgir deg for å være musiker, så da er vel all musikk kun enkeltstående bølger som kun oppstår i mnåneskinn da?

    En av Svalanders minst troverdige teoremer er nettopp dette med at kabler har "en retning"
    Vekselstrøm forflytter elektroner i BEGGE retninger i en kabel. Du kan sammenligne det med Newtons vugge. Løft ei kule i den ene enden, og den siste på motsatt ende vil sprette ut til siden idet denne kulen du løftet blir sluppet og treffer kulene i vuggen.
    Er denne Newtons vugge plassert noenlunde i water, vil du se at det i grunnen ikke spiller noen rolle om du løfter venstre kule kontra høyre.
    At Svalander tjener grove penger på slikt er sikkert til stor glede for Svalander.

    Studioer med respekt for seg selv har kabler og utstyr som holder mål så det holder og vel så det.

    Og her er det merkelige: Ingen Bertram, ikke noe Svalander, ikke noe Snakeoil i det hele tatt.
    Og likevel produserer de lyd som lar seg "plukke frem" ved hjelp av disse superkablene, mens "alminnelige" kabler bare lager røre og rot av hele lydbildet.

    Å klare noe slikt kan kun sammenlignes med å forsøke å "fikse" et fotografi tatt med fokus feilstilt, for så å bruke "riktig linse" under betraktning av det og plutselig se alle detaljer krystallklart.
    Eller er lyden allerede "holografisk, organsik, åpen, transparent, nærværende, fokusert, osv, osv, allerede?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.434
    Ellers ser jeg til min forundring at både Asbjørn og I_L avviser minste impedans = least action prinsippet. Det får jeg ikke gjort noe med ser det ut til.
    Vel, vi sliter vel mest med å få spikret fast hva du egentlig mener med "minste impedans". For meg ser det ut til at du mener at ved flere mulige veier for strømmen vil strømmen velge den veien som har lavest impedans, og bare den. I virkeligheten vil strømmen fordele seg mellom alle mulige veier, med en fordeling som er omvendt proporsjonal med impedansen for hver vei. Her er en Q&A om det:
    electric circuits - Electricity takes the path of least resistance? - Physics Stack Exchange

    Når det tydeligvis er vanskelig å akseptere et så grunnleggende faktum, blir det veldig vanskelig å diskutere noe annet også.
    Forskjellen mellom "minste impedans" og varianter av den metoden som dere fronter er er de sistnevnte ikke tar høyde for at det oppstår virvelstrømmer. Disse virvelstrømmene har selvsagt en induktans og vil sette opp ett felt som fortrenger strømmen i lederen. Derfor vil ikke disse metodene forklare fysikken ved som oppstår ved proximititet og ved skinnet til lederen. Den bare ligner ved lave frekvenser og ved overgangen mellom minste resistans og minste induktans.

    Dette er et grunnleggende faktum som vist er vanskelig å bli enig om. Kanskje vi skal la det ligge.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    157
    ...
    Det jeg synes er interessant er hvordan menneskehjernen reagerer, fordøyer, analyserer og bedømmer musikk og lyd. Takket være blant annet musikkterapifaget kommer dette sakte, men sikkert til å bli kartlagt.
    Det er muligens en betydelig undervurdert faktor. Når jeg leser «ymse» subjektive «lyttetester» i hifiblekkene, lurer jeg ofte på hvor mye av skribleriene som «kun» skyldes «interaksjonen»/«relasjonen» mellom lytter og programmaterialet, herunder rekkefølgen på musikken og progresjonen i lyttingen. Jf. også vekkelsesmøtene til Nordost hvor «lytteresultatene» er totalt dominert av progresjonen i programmaterialet i kombinasjon med «lytteveiledningen» til sirkusdansken.

    mvh
    KJ
    Det finnes dessverre lite forskning på det enda (som jeg har funnet), men det er på vei. Flere institusjoner forsker på bedømming av musikkinntrykk. Tipper vi vet mye mer om 10 år.
    Mine egne konklusjoner går på at jo lengre tid man tester på jo bedre, men at bedømmingen er i konstant bevegelse.
    Noen hifiblekker tester over flere måneder og det finner jeg troverdighet i, spesielt om man lærer seg testeren å kjenne over tid. Mer enn for eksempel en blindtest gjort over et par timer.
    Jeg syntes noget af det der mangler i kabel debatten er proportioner.

    Udtrykket "som sangeren bliver holdt for munden" eller tilsvarende i diverse kabeltest/beskrivelser er i kæmpe misforhold til det jeg oplever og også det du skriver. Der skal jo lyttes koncentreret og længe for eventuelle forskelle detekteres (vi behøver ikke nævne årsagerne til forskellene :)). Og du oplever stor tvivl ind imellem.

    Ingen er vel i tvivl om, hvis deres diskant element ikke fungere i højttaleren, der er ingen tvivl og en eventuel blindtest vil give 100% positivt resultat. Det samme hvis man oplever en ridse i en LP, det lærer man at kende fuldstændigt. Dette er den ene modpol...

    Den anden er de forskelle man oplever over tid som har forskellige mulige årsager. "Dårlig strøm", dårlig dagsform, tilvænning, etc. Ting hvor man oplever en forskel, men hvor der måske dagen efter ikke opleves det samme. Her befinder vi op under eller på kanten af den menneskelige opfattelses "grundstøj" og resultaterne er meget usikre.

    Kabler er vel bare noget af det mindst betydende i kæden og derfor relativt svære at identificere. Måske ikke umulige, men på grænsen af det pålidelige...

    Sproget betyder jo meget her, nogle vil opfatte ordet "markant" som betydelig/alvorlig/afgørende, mens andre tolker det som noget der akkurat er stor nok til at blive bemærket....

    :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.586
    Antall liker
    3.198
    Sted
    Oslo
    Ellers ser jeg til min forundring at både Asbjørn og I_L avviser minste impedans = least action prinsippet. Det får jeg ikke gjort noe med ser det ut til.
    Vel, vi sliter vel mest med å få spikret fast hva du egentlig mener med "minste impedans". For meg ser det ut til at du mener at ved flere mulige veier for strømmen vil strømmen velge den veien som har lavest impedans, og bare den. I virkeligheten vil strømmen fordele seg mellom alle mulige veier, med en fordeling som er omvendt proporsjonal med impedansen for hver vei. Her er en Q&A om det:
    electric circuits - Electricity takes the path of least resistance? - Physics Stack Exchange

    Når det tydeligvis er vanskelig å akseptere et så grunnleggende faktum, blir det veldig vanskelig å diskutere noe annet også.
    Forskjellen mellom "minste impedans" og varianter av den metoden som dere fronter er er de sistnevnte ikke tar høyde for at det oppstår virvelstrømmer. Disse virvelstrømmene har selvsagt en induktans og vil sette opp ett felt som fortrenger strømmen i lederen. Derfor vil ikke disse metodene forklare fysikken ved som oppstår ved proximititet og ved skinnet til lederen. Den bare ligner ved lave frekvenser og ved overgangen mellom minste resistans og minste induktans.

    Dette er et grunnleggende faktum som vist er vanskelig å bli enig om. Kanskje vi skal la det ligge.
    Men dette er vanskelig å forholde seg til så lenge det bare omtales kvalitativt. Det er mye som foregår i en ledning, til og med QED, phononer og entropi i krystallstrukturene, men så lenge størrelsene ikke settes op mot hverandre kvantitativt vet man ikke hvor store bidrag det gir.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går ut i fra at du ikke mener den uthevete skriften bokstavelig, men siden det ligger mye arbeid bak hele testprosjektet hadde det vært fint med så etterettelig informasjon som man krever fra andre.:)

    -Rommet mitt er nok ikke semianekoisk. (man må ikke ta RoDas beskrivelser så bokstavelig, han skriver for å underholde også ;)) Det er dempet første og andre refleksjoner pluss deler av frontveggen. 11m2 flate er tilsammen dempet. Hvis jeg skulle dempet semianekoisk ville det tilsvart 44m2 flate i mitt rom.

    - For å gjøre testen mer følsom lot jeg meg selv avbryte en runde hvis jeg ikke følte meg sikker. Dette er ingen prosedyrefeil. Jeg avbrøt 2 ganger og av de to avbrutte rundene tippet en gang riktig og en gang feil. Hvis man velger å ta med de avbrutte rundene var resultatet 12 av 14. Ellers 11 av 12. Så må man for all del ikke nevne at jeg var så trøtt at jeg småduppet den runden jeg tippet feil av de 12 gjeldende rundene.
    Denne testen er kun en av flere tester. Det har blant annet blitt testet digitalkabler og xlrkabler uten filter og med forsterker med lavpassfilter med tilbakekobling.

    - Den nyeste serien til Transparent Audio filtrerer kun frekvenser langt over det hørbare området. Alle andre kabler med filter som jeg vet om har mer direkte innvirkning på det hørbare området. Kabelene ble valgt ut på bakgrunn av lik klangbalanse for å gjøre testen så vanskelig som mulig.

    - Synes det er enklere å høre forskjeller i rom med litt etterklang enn tørre, men det er lettere å bli forvirret i blindtester.

    Resten av innlegget er jeg egentlig ganske enig i. Det er sjokkerende små forskjeller det er snakk om i realiteten og det er hodene våre som gjør de større. Kompleksiteten begynner når man tenker på musikk som fenomen. Det er kun hodene våre som gjør musikk til noe annet enn fysikk.
    Hvis man følger den tankerekken blir det hele komplisert.

    Det jeg synes er interessant er hvordan menneskehjernen reagerer, fordøyer, analyserer og bedømmer musikk og lyd. Takket være blant annet musikkterapifaget kommer dette sakte, men sikkert til å bli kartlagt.
    Nei, det var ikke helt ment bokstavelig. Derfor skrev jeg også 'nesten'. Poenget er at det veldig godt dempet og langt mer enn hva som er vanlig hos folk. Semianekoisk innebærer forøvrig ikke noe konkrete mål.

    Grei oppklaring av selve testen. Da ser det ut til at det var et positivt resultat uansett. For min del er jeg helt overbevist om det ligger en veldig enkel forklaring til forskjellene du erfarte og at det har absolutt ingenting med at kablene er bedre objektiv teknisk på noe som helst måte. Er overbevist også om at det er fryktelig billig å gjøre noe tilsvarende.
    Jeg ser du skriver noe om egenskapene til de nye Transparent Audio kablene. Vet ikke hvor du tar det ifra, men jeg hadde i alle ikke tatt det produsenten eller selgeren sier for god fisk. Her må det foreligge målinger av en nøytral part før man kan si noe sikkert. Det hadde vært flott om du kunne fått en fagmann til å måle dine. Men resultatet kan nok fort bli veldig nedslående er jeg redd.....

    Uansett årsak til hørbar forskjell, så blir det uansett veldig snodig for min del at man skal legge store summer ned i litt tukling av signalet med kabler. De pengene kunne vært brukt på andre områder som hadde utgjort himmelvidt forskjell til sammenligning. Regner med du er enig i at f.eks et bass system alá det 8x12_TOM har, utgjør en smule mer.

    Her er innmaten til noen tidligere Transparent Audio kabler. Ser ikke så voldsomt high-tech ut.
    DSC02420.JPG

    F63VX5ZGE1Y30UE.LARGE.jpg

    FHKMDE2GE2KN532.LARGE.jpg

    FROOWZEGE2QSNUY.LARGE.jpg

    FTHXOR5GE1Y30UD.LARGE.jpg
     

    nilpla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    58
    Antall liker
    21
    Sted
    Kristiansand
    Tror neppe vi kommer i mål med å diskutere om en avrulling på 0,002 db i et frekvensområde er hørbart eller ikke. Selv om normal bakgrunnsstøy i en stue ligger på ca 36 db. Det andre er at jeg blir usikker på hva hypotesene her er.
    1. Er det at dyre kabler er bedre en billige ?
    2. Eller er tesen om man i det hele tatt kan høre forskjell ?
    Min oppfatning er at man må først kunne påvise at man i det hele tatt kan høre forskjell. Dersom den hypotesen faller vil alternativ 1 være uinteressant. Dersom den hypotesen bekreftes, må folk kunne kjøpe det de liker best og hevde at akkurat deres kabel er den beste de har hørt.

    Audio Society of Minnesota har gjort en lyttetest for å finne "den beste kabelen" : https://sites.google.com/site/audio...jects/april-2012-speaker-cable-listening-test
    Her har man testet kabler og konkludert med at ingen billige kabler slo de dyrere. Statistisk sett er jo testens utfall mildt sagt uten noen klar konklusjon, og resultatene kan tolkes og tas til inntekt for et hvilket som helst syn. Eksempel:
    [FONT=arial,sans-serif]Cable Cable No Preference[/FONT]
    [FONT=arial,sans-serif]Test #1: A & B: B: 56% A: 39%. 5%
    Her har altså hele 56% foretrukket Kabel B mot bare 39% Kabel A.
    [/FONT]
    [FONT=arial,sans-serif]Cable “A” was a 7ft pair of common 16ga zipcord terminated with hardware store copper spades. Approximate cost: less than $3.[/FONT]
    [FONT=arial,sans-serif]Cable “B” was 6ft pair hollow tube design wrapped with an exotic copper winding and terminated with copper spades. Retail price in the $8000 range.
    At forskjellen ikke er statistisk signifikant sier seg selv. Selve testen ser ut til å være bra utført, men kriteriet med preferanse blir veldig feil etter min mening. Hvis det nå skulle være hørbar forskjell på disse kablene, vil jo det bli påvirket av den enkeltes smak. Prisforskjellen taler for seg.





    [/FONT]

    [FONT=arial,sans-serif]


    [/FONT]
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det interessante er vil at kabel A netledningen ikke bliver fortrykket af flertallet i nogen sammenhænge, nul gange vundet, tre gange tabt.

    Og så er et anlæg et system , du kan ikke spille alene med et delelement , så det drejer sig om at hele hi-fi kæden løftes i kvalitet ved at skifte alle kabler, fra eks.v. biltema til Nordost, net, linje, højtaler, og evt intern wiring, så vil du ikke overhovedet ikke være i tvivl om at der er tale om en opgradering, heller ikke i en blindtest.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ...
    Det jeg synes er interessant er hvordan menneskehjernen reagerer, fordøyer, analyserer og bedømmer musikk og lyd. Takket være blant annet musikkterapifaget kommer dette sakte, men sikkert til å bli kartlagt.
    Det er muligens en betydelig undervurdert faktor. Når jeg leser «ymse» subjektive «lyttetester» i hifiblekkene, lurer jeg ofte på hvor mye av skribleriene som «kun» skyldes «interaksjonen»/«relasjonen» mellom lytter og programmaterialet, herunder rekkefølgen på musikken og progresjonen i lyttingen. Jf. også vekkelsesmøtene til Nordost hvor «lytteresultatene» er totalt dominert av progresjonen i programmaterialet i kombinasjon med «lytteveiledningen» til sirkusdansken.

    mvh
    KJ
    Det finnes dessverre lite forskning på det enda (som jeg har funnet), men det er på vei. Flere institusjoner forsker på bedømming av musikkinntrykk. Tipper vi vet mye mer om 10 år.
    Mine egne konklusjoner går på at jo lengre tid man tester på jo bedre, men at bedømmingen er i konstant bevegelse.
    Noen hifiblekker tester over flere måneder og det finner jeg troverdighet i, spesielt om man lærer seg testeren å kjenne over tid. Mer enn for eksempel en blindtest gjort over et par timer.
    Jeg syntes noget af det der mangler i kabel debatten er proportioner.

    Udtrykket "som sangeren bliver holdt for munden" eller tilsvarende i diverse kabeltest/beskrivelser er i kæmpe misforhold til det jeg oplever og også det du skriver. Der skal jo lyttes koncentreret og længe for eventuelle forskelle detekteres (vi behøver ikke nævne årsagerne til forskellene :)). Og du oplever stor tvivl ind imellem.

    Ingen er vel i tvivl om, hvis deres diskant element ikke fungere i højttaleren, der er ingen tvivl og en eventuel blindtest vil give 100% positivt resultat. Det samme hvis man oplever en ridse i en LP, det lærer man at kende fuldstændigt. Dette er den ene modpol...

    Den anden er de forskelle man oplever over tid som har forskellige mulige årsager. "Dårlig strøm", dårlig dagsform, tilvænning, etc. Ting hvor man oplever en forskel, men hvor der måske dagen efter ikke opleves det samme. Her befinder vi op under eller på kanten af den menneskelige opfattelses "grundstøj" og resultaterne er meget usikre.

    Kabler er vel bare noget af det mindst betydende i kæden og derfor relativt svære at identificere. Måske ikke umulige, men på grænsen af det pålidelige...

    Sproget betyder jo meget her, nogle vil opfatte ordet "markant" som betydelig/alvorlig/afgørende, mens andre tolker det som noget der akkurat er stor nok til at blive bemærket....

    :rolleyes:
    Har en masse teorier om dette med bakgrunn i psykoakustikk, men uten dekning av solid forskning så fungerer ikke det så godt i forumformat dessverre.

    Jeg mener man må gjøre et visst skille mellom lytteinntrykk gjort blindt og seende.
    Blindtesting har det med å utkrystalisere hvor ørsmå forskjeller hjernene våre kan blåse opp til betydelige forskjeller uten at det ikke kan kalles reelle forskjeller.

    Mine erfaringer viser at rene frekvensgangforskjeller står seg godt i blindtester der man kan teste runde etter runde å høre forskjell lett.

    Når det gjelder 3D effekter eller holografi er min erfaring anderledes. Dette i praksis rene psykoakustiske effekter i samspill mellom høyttaler, rom og hjerne som sammen skaper et lydbilde. Her mener jeg hjernen blander inntrykkene og man blir fort imun og forvirret.
    Dette passer bra med Hedde sine teorier synes jeg.

    Bare for å ha sagt det er det ingen dans på roser å få positive resultater ved 13 runder ABX med store åpenbare forskjeller heller.
    Jeg mener du har rett i at proposjonene i debatten mangler. :)
     

    nilpla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    58
    Antall liker
    21
    Sted
    Kristiansand
    Det interessante er vil kabel A netledningen ikke bliver fortrykket af flertallet i nogen sammenhænge, nul gange vundet, tre gange tabt.

    Og så er et anlæg et system , du kan ikke spille alene med et delelement , så det drejer sig om at hele hi-fi kæden løftes i kvalitet ved at skifte alle kabler, fra eks.v. biltema til Nordost, net, linje, højtaler, og evt intern wiring, så vil du ikke overhovedet ikke være i tvivl om at der er tale om en opgradering, heller ikke i en blindtest.
    Er vel ikke helt enig med deg her. Det er ingen statistisk signifikante forskjeller her. Se for deg selgeren fortelle deg at det er 56 % sjanse for at du kommer til å foretrekke kabelen til 50 000,- fremfor den til 18,-.

    Jeg må tilstå at selv om jeg ikke avviser at det er hørbare forskjeller på kabler, er det forsvinnende lite som tyder på at de har noen avgjørende betydning på lyd resultatet.
    Refererer her til Sverre Holm, Professor ved UIO i signalbehandling (informatikk) og professor II på NTNU i medisinsk ultralyd:
    "Når det gjelder kabler så er det i hvertfall enighet om én ting: 70-tallets tynne høyttaler- eller lampettledninger og spinkle plugger holder ikke mål lenger. I stedet for 0,38 og 0,75 mm2 kobbertversnitt bør en bruke 2,5 og gjerne 4 eller 6 mm2. Dette er omtrent det eneste som er entydig ut fra lyttetester og noe som det er lite kontrovers om."
    Les hele stykket her: Magiske høyttalerkabler | Kollokvium
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.586
    Antall liker
    3.198
    Sted
    Oslo
    Det interessante er vil at kabel A netledningen ikke bliver fortrykket af flertallet i nogen sammenhænge, nul gange vundet, tre gange tabt.

    Og så er et anlæg et system , du kan ikke spille alene med et delelement , så det drejer sig om at hele hi-fi kæden løftes i kvalitet ved at skifte alle kabler, fra eks.v. biltema til Nordost, net, linje, højtaler, og evt intern wiring, så vil du ikke overhovedet ikke være i tvivl om at der er tale om en opgradering, heller ikke i en blindtest.
    Kanskje, men siden ingen har prøvd blir det ren spekulasjon. Dessuten har heller ingen av produsentene påstått at det er en forutsetning, så skal man nå først stole på dem så trenger man ikke å skifte ut alt.

    Igjen, jeg synes det hadde vært mye mer interessant om de ville oppgitt i hvilken grad de bevisst filtrerer signalene for å tekkes folks lydsmak. Transparent ser jo ikke helt transparent ut ut fra bilde over her.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    157
    Jeg går ut i fra at du ikke mener den uthevete skriften bokstavelig, men siden det ligger mye arbeid bak hele testprosjektet hadde det vært fint med så etterettelig informasjon som man krever fra andre.:)

    -Rommet mitt er nok ikke semianekoisk. (man må ikke ta RoDas beskrivelser så bokstavelig, han skriver for å underholde også ;)) Det er dempet første og andre refleksjoner pluss deler av frontveggen. 11m2 flate er tilsammen dempet. Hvis jeg skulle dempet semianekoisk ville det tilsvart 44m2 flate i mitt rom.

    - For å gjøre testen mer følsom lot jeg meg selv avbryte en runde hvis jeg ikke følte meg sikker. Dette er ingen prosedyrefeil. Jeg avbrøt 2 ganger og av de to avbrutte rundene tippet en gang riktig og en gang feil. Hvis man velger å ta med de avbrutte rundene var resultatet 12 av 14. Ellers 11 av 12. Så må man for all del ikke nevne at jeg var så trøtt at jeg småduppet den runden jeg tippet feil av de 12 gjeldende rundene.
    Denne testen er kun en av flere tester. Det har blant annet blitt testet digitalkabler og xlrkabler uten filter og med forsterker med lavpassfilter med tilbakekobling.

    - Den nyeste serien til Transparent Audio filtrerer kun frekvenser langt over det hørbare området. Alle andre kabler med filter som jeg vet om har mer direkte innvirkning på det hørbare området. Kabelene ble valgt ut på bakgrunn av lik klangbalanse for å gjøre testen så vanskelig som mulig.

    - Synes det er enklere å høre forskjeller i rom med litt etterklang enn tørre, men det er lettere å bli forvirret i blindtester.

    Resten av innlegget er jeg egentlig ganske enig i. Det er sjokkerende små forskjeller det er snakk om i realiteten og det er hodene våre som gjør de større. Kompleksiteten begynner når man tenker på musikk som fenomen. Det er kun hodene våre som gjør musikk til noe annet enn fysikk.
    Hvis man følger den tankerekken blir det hele komplisert.

    Det jeg synes er interessant er hvordan menneskehjernen reagerer, fordøyer, analyserer og bedømmer musikk og lyd. Takket være blant annet musikkterapifaget kommer dette sakte, men sikkert til å bli kartlagt.
    Nei, det var ikke helt ment bokstavelig. Derfor skrev jeg også 'nesten'. Poenget er at det veldig godt dempet og langt mer enn hva som er vanlig hos folk. Semianekoisk innebærer forøvrig ikke noe konkrete mål.

    Grei oppklaring av selve testen. Da ser det ut til at det var et positivt resultat uansett. For min del er jeg helt overbevist om det ligger en veldig enkel forklaring til forskjellene du erfarte og at det har absolutt ingenting med at kablene er bedre objektiv teknisk på noe som helst måte. Er overbevist også om at det er fryktelig billig å gjøre noe tilsvarende.
    Jeg ser du skriver noe om egenskapene til de nye Transparent Audio kablene. Vet ikke hvor du tar det ifra, men jeg hadde i alle ikke tatt det produsenten eller selgeren sier for god fisk. Her må det foreligge målinger av en nøytral part før man kan si noe sikkert. Det hadde vært flott om du kunne fått en fagmann til å måle dine. Men resultatet kan nok fort bli veldig nedslående er jeg redd.....

    Uansett årsak til hørbar forskjell, så blir det uansett veldig snodig for min del at man skal legge store summer ned i litt tukling av signalet med kabler. De pengene kunne vært brukt på andre områder som hadde utgjort himmelvidt forskjell til sammenligning. Regner med du er enig i at f.eks et bass system alá det 8x12_TOM har, utgjør en smule mer.

    Her er innmaten til noen tidligere Transparent Audio kabler. Ser ikke så voldsomt high-tech ut.
    Vis vedlegget 253957

    Vis vedlegget 253959
    Vis vedlegget 253960
    Vis vedlegget 253961
    Vis vedlegget 253962
    Man kan også prøve selv: http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.292
    Antall liker
    5.324
    Om man befinner seg så langt fra Jorden at man ser milliarder på milliarder av galakser, og Jorden og vårt solsystem befinner seg et sted blant alle disse galaksene -- så er man like langt fra oss i den retningen, som man er fra vår virkelighet om man går i motsatt retning, inn i det bittelille, til kvantenivået.

    Hvilket burde si litt om hvor absurde påstandene er om at kabelprodusenter gjør noe som helst på dette nivået.
    Quantum foam og string (theory), det er ganske smått ja:

    Scale of Universe - Interactive Scale of the Universe Tool
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Her er hele Fidelity #34 slik at folk kan gjøre seg opp en oppfatning selv, utover at ordet "blindtest" står på forsiden:
    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/34_hele.pdf

    Legg merke til prosedyren: Paneldeltagerne skriver subjektive notater om hvert testobjekt og sammenligner notatene etterpå. Det sies ingen ting om paneldeltagerne kunne kommunisere under testen eller ikke. Tildels er det notert motstridende opplevelser av samme objekt, men deltagerne har ikke skrevet eksakt samme subjektive inntrykk om alle kablene, altså er det bevist hørbare forskjeller!!! Eller?

    Edit: Og hele #10, for de som ikke har det liggende foran seg: http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/10_hele.pdf
    Du trenger ikke være den selvutnevnte guru som trår inn hver gang noen snakker om å høre forskjeller :)
    Kick the ball, not the player.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det interessante er vil kabel A netledningen ikke bliver fortrykket af flertallet i nogen sammenhænge, nul gange vundet, tre gange tabt.

    Og så er et anlæg et system , du kan ikke spille alene med et delelement , så det drejer sig om at hele hi-fi kæden løftes i kvalitet ved at skifte alle kabler, fra eks.v. biltema til Nordost, net, linje, højtaler, og evt intern wiring, så vil du ikke overhovedet ikke være i tvivl om at der er tale om en opgradering, heller ikke i en blindtest.
    Er vel ikke helt enig med deg her. Det er ingen statistisk signifikante forskjeller her. Se for deg selgeren fortelle deg at det er 56 % sjanse for at du kommer til å foretrekke kabelen til 50 000,- fremfor den til 18,-.

    Jeg må tilstå at selv om jeg ikke avviser at det er hørbare forskjeller på kabler, er det forsvinnende lite som tyder på at de har noen avgjørende betydning på lyd resultatet.
    Refererer her til Sverre Holm, Professor ved UIO i signalbehandling (informatikk) og professor II på NTNU i medisinsk ultralyd:
    "Når det gjelder kabler så er det i hvertfall enighet om én ting: 70-tallets tynne høyttaler- eller lampettledninger og spinkle plugger holder ikke mål lenger. I stedet for 0,38 og 0,75 mm2 kobbertversnitt bør en bruke 2,5 og gjerne 4 eller 6 mm2. Dette er omtrent det eneste som er entydig ut fra lyttetester og noe som det er lite kontrovers om."
    Les hele stykket her: Magiske høyttalerkabler | Kollokvium
    Ja ok , her var da et link over Hus og Have niveau i del 2, men alligevel med en helt klar attitude på grund af manglerne erfaring med udvikling af high-end , vi kan kalde den Asbjørn attituden , jo det eksisterer og der er lidt om det, men det har så lidt indflydelse når man ser elektrisk på det at det ikke betyder noget som helst.
    Og det er også meget muligt at det er sådan , men så er der altså noget andet og det opdages kun ved at arbejde med tingene/erfaring på minimum high-end niveau.

    denne diskussion er fuldstændig omsonst , og reelt er det bare så simpelt at du kigger ind og jeg demonstrerer tingene for dig, men det er jo som sagt ulempen ved debatfora , vi sider og diskuterer sandsynligvis med vidt forskellige forudsætninger. Men det er et uvæsentligt argument, det må vi holde fast i , sådan bør det være.

    Men jeg er ikke i tvivl om at de enkelte forum-deltagers forskelle i forudsætninger, erfaringer og ikke mindst hi.fi niveau er en stor del af det som skaber og er diskussionen.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det interessante er vil at kabel A netledningen ikke bliver fortrykket af flertallet i nogen sammenhænge, nul gange vundet, tre gange tabt.

    Og så er et anlæg et system , du kan ikke spille alene med et delelement , så det drejer sig om at hele hi-fi kæden løftes i kvalitet ved at skifte alle kabler, fra eks.v. biltema til Nordost, net, linje, højtaler, og evt intern wiring, så vil du ikke overhovedet ikke være i tvivl om at der er tale om en opgradering, heller ikke i en blindtest.
    Kanskje, men siden ingen har prøvd blir det ren spekulasjon.
    Hvad er det for noget pis at lukke ud, selvfølgelig har jeg og mange andre da prøvet det, det er sku derfor at jeg kan udtale mig om det og der sikkert mange andre som også kan.
     
    Sist redigert:

    nilpla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    58
    Antall liker
    21
    Sted
    Kristiansand
    Det interessante er vil kabel A netledningen ikke bliver fortrykket af flertallet i nogen sammenhænge, nul gange vundet, tre gange tabt.

    Og så er et anlæg et system , du kan ikke spille alene med et delelement , så det drejer sig om at hele hi-fi kæden løftes i kvalitet ved at skifte alle kabler, fra eks.v. biltema til Nordost, net, linje, højtaler, og evt intern wiring, så vil du ikke overhovedet ikke være i tvivl om at der er tale om en opgradering, heller ikke i en blindtest.
    Er vel ikke helt enig med deg her. Det er ingen statistisk signifikante forskjeller her. Se for deg selgeren fortelle deg at det er 56 % sjanse for at du kommer til å foretrekke kabelen til 50 000,- fremfor den til 18,-.

    Jeg må tilstå at selv om jeg ikke avviser at det er hørbare forskjeller på kabler, er det forsvinnende lite som tyder på at de har noen avgjørende betydning på lyd resultatet.
    Refererer her til Sverre Holm, Professor ved UIO i signalbehandling (informatikk) og professor II på NTNU i medisinsk ultralyd:
    "Når det gjelder kabler så er det i hvertfall enighet om én ting: 70-tallets tynne høyttaler- eller lampettledninger og spinkle plugger holder ikke mål lenger. I stedet for 0,38 og 0,75 mm2 kobbertversnitt bør en bruke 2,5 og gjerne 4 eller 6 mm2. Dette er omtrent det eneste som er entydig ut fra lyttetester og noe som det er lite kontrovers om."
    Les hele stykket her: Magiske høyttalerkabler | Kollokvium
    Ja ok , her var da et link over Hus og Have niveau i del 2, men alligevel med en helt klar attitude på grund af manglerne erfaring med udvikling af high-end , vi kan kalde den Asbjørn attituden , jo det eksisterer og der er lidt om det, men det har så lidt indflydelse når man ser elektrisk på det at det ikke betyder noget som helst.
    Og det er også meget muligt at det er sådan , men så er der altså noget andet og det opdages kun ved at arbejde med tingene/erfaring på minimum high-end niveau.

    denne diskussion er fuldstændig omsonst , og reelt er det bare så simpelt at du kigger ind og jeg demonstrerer tingene for dig, men det er jo som sagt ulempen ved debatfora , vi sider og diskuterer sandsynligvis med vidt forskellige forudsætninger. Men det er et uvæsentligt argument, det må vi holde fast i , sådan bør det være.

    Men jeg er ikke i tvivl om at de enkelte forum-deltagers forskelle i forudsætninger, erfaringer og ikke mindst hi.fi niveau er en stor del af det som skaber og er diskussionen.
    Tar jeg feil, eller hevder du nå at folk som er skeptiske til verdiene av High-end kabler er det på grunn av manglende hifi-nivå ?
    I så fall så er du helt på bølgelengde med alternativ-verden som hevder at det overnaturlige kun virker på dem som har nådd et høyere nivå. Og denslags kan man jo ikke diskutere. Men da står du igjen med dine egne subjektive opplevelser, men det er også alt.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.586
    Antall liker
    3.198
    Sted
    Oslo
    Det interessante er vil at kabel A netledningen ikke bliver fortrykket af flertallet i nogen sammenhænge, nul gange vundet, tre gange tabt.

    Og så er et anlæg et system , du kan ikke spille alene med et delelement , så det drejer sig om at hele hi-fi kæden løftes i kvalitet ved at skifte alle kabler, fra eks.v. biltema til Nordost, net, linje, højtaler, og evt intern wiring, så vil du ikke overhovedet ikke være i tvivl om at der er tale om en opgradering, heller ikke i en blindtest.
    Kanskje, men siden ingen har prøvd blir det ren spekulasjon.
    Hvad er det for noget pis at lukke ud, selvfølgelig har jeg og mange andre da prøvet det, det er sku derfor at jeg kan udtale mig om det og der sikkert mange andre som også kan.
    Du uttaler deg om en statistikk der målingene ikke gir statistisk signifikante forskjeller, og du sier at forskjellene ville øke dersom man skiftet ut flere. Siden den første målingen ikke gir noen antydning om dette, så er det bare en ren spekulasjon. Dette minner litt om det norske programmet "folkeopplysningen" der en healer skulle "føle" om programlederens hånd vær nær. Hun var godt fornøyd med resultatet enda det ikke ga statistisk signifikante data. Hun var ETT resultat fra fullstendig tilfeldig fordeling. Selv familiens ti-åring hold på å le seg ihjel.

    Når det gjelder hørsel så har jeg (som nevnt før) faktisk hørt forskjell da jeg skiftet høyttalerkabel. Jeg er bare ikke så skråsikker på om det var kabelen eller for eksempel at den gamle kabelen var korrodert, jeg ryddet i kabelsalaten samtidig eller for den saks skyld om en av kablene bevisst har fått lagt inn et filter.

    Du har i grunnen to valg: Enten starter du med teorien og ser etter teoretisk grunnlag for en forskjell, eller så ser du etter en forskjell, og deretter undersøker hva som gjorde forskjellen. Du hopper faktisk over et ledd når du hevder at det var kablene som var viktige. Det, og det at det trekkes inn teorier man ikke forstår, som QED, tyder på en ønsket konklusjon. Nettopp det som vårt sanseapparat er så følsomt for.

    Jeg er åpen for forskjeller, men ikke kom med pis og vent å bli trodd.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Jeg lurer på hvordan dagens ungdom som går rundt 24 timer i døgnet og nyter musikk på mp3 gjennom mobilen etc ville reagert på denne tråden! Tror faktisk de fleste av de faktisk nyter langt flere timer musikk om dagen en de som sitter her inne og diskuterer svada :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.797
    Antall liker
    35.886
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen mellom "minste impedans" og varianter av den metoden som dere fronter er er de sistnevnte ikke tar høyde for at det oppstår virvelstrømmer. Disse virvelstrømmene har selvsagt en induktans og vil sette opp ett felt som fortrenger strømmen i lederen. Derfor vil ikke disse metodene forklare fysikken ved som oppstår ved proximititet og ved skinnet til lederen. Den bare ligner ved lave frekvenser og ved overgangen mellom minste resistans og minste induktans.

    Dette er et grunnleggende faktum som vist er vanskelig å bli enig om. Kanskje vi skal la det ligge.
    Skjønner at du ikke ønsker å fortsette den diskusjonen, men dette henger ikke på greip. Du skrev for noen innlegg siden at du ikke hadde tatt nok hensyn til skinneffekten. Vel, den skyldes de virvelstrømmene du nevner og kan beskrives i stor detalj. I stedet for å akseptere hva disse virvelstrømmene gjør vil du ha det til at noe helt annet skjer i stedet, noe som får strømmen til å fordele seg på en måte som bare kan beskrives med ulne henvisninger til "prinsippet om minste impedans". Jeg fatter fortsatt ikke hva det er, men opplys meg gjerne med detaljerte beregninger eller målinger.

    Edit: et lærebok-kapittel som kan være av interesse: http://ecee.colorado.edu/~ecen3400/Chapter 20 - The Skin Effect.pdf
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.292
    Antall liker
    5.324
    Forskjellen mellom "minste impedans" og varianter av den metoden som dere fronter er er de sistnevnte ikke tar høyde for at det oppstår virvelstrømmer. Disse virvelstrømmene har selvsagt en induktans og vil sette opp ett felt som fortrenger strømmen i lederen. Derfor vil ikke disse metodene forklare fysikken ved som oppstår ved proximititet og ved skinnet til lederen. Den bare ligner ved lave frekvenser og ved overgangen mellom minste resistans og minste induktans.

    Dette er et grunnleggende faktum som vist er vanskelig å bli enig om. Kanskje vi skal la det ligge.
    Skjønner at du ikke ønsker å fortsette den diskusjonen, men dette henger ikke på greip. Du skrev for noen innlegg siden at du ikke hadde tatt nok hensyn til skinneffekten. Vel, den skyldes de virvelstrømmene du nevner og kan beskrives i stor detalj. I stedet for å akseptere hva disse virvelstrømmene gjør vil du ha det til at noe helt annet skjer i stedet, noe som får strømmen til å fordele seg på en måte som bare kan beskrives med ulne henvisninger til "prinsippet om minste impedans". Jeg fatter fortsatt ikke hva det er, men opplys meg gjerne med detaljerte beregninger eller målinger.
    Dette "minste impedans"-pratet begynte med et jordplan på et PCB og er antageligvis tatt fra lærebøker om PCB-design. Der finner man ofte formuleringen "the return current will take the path of least impedance", som er en tommelfingerregel eller en praktisk tilnærming om man vil. Returstrømmen vil naturligvis gå over alt hvor det er endelig impedans, men det vil gå mest strøm der det er minst impedans, som er en selvsagt konsekvens av Ohms lov. For lave frekvenser er minst impedans lik minst resistans og returstrømmen går "rakaste vegen" i jordplanet, mens for høye frekvenser er minst impedans lik minst induktans og dermed går (mer av) returstrømmen tilbake langs signallederen. Og siden den pathen har høy resistans (lite tverrsnitt) blir strømtettheten ditto høy, og en avbildning av strømtettheten, som man ofte finner i PCB-lærebøker, kan lede til den misforståelsen at all returstrømmen går langs denne pathen mens det i realiteten bare er en strømfordeling gitt av Ohms lov. Og så har dette blitt sauset sammen med virvelstrømmer som gir proximityeffekt og dermed påvirker gjensidig induktans i flatlederen og ført til en konklusjon om at all strømmen går i ett lederpar for høye frekvenser, mens realiteten er at den fordeler seg slik som du viste i din simulering. Det er i hvert fall min konklusjon, dette er bare Ohms lov og noen misforståelser som har ført til en teori om et fenomen som hverken er reelt eller regnet på. Og jeg vil også se en detaljert utledning før jeg eventuelt blir overbevist om annet, kvante(tåke)prat holder i hvert fall ikke.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.434
    Men dette er vanskelig å forholde seg til så lenge det bare omtales kvalitativt. Det er mye som foregår i en ledning, til og med QED, phononer og entropi i krystallstrukturene, men så lenge størrelsene ikke settes op mot hverandre kvantitativt vet man ikke hvor store bidrag det gir.
    Om proxi og virvelstrømmer i ledere:

    Jeg har forsøkt å kvantifisere hvor mye lineær forvrengning man får fra proximity i en zip kabel her: http://www.hifisentralen.no/forumet...70029-f-ordet-inn-i-debatten.html#post1687596
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes folk som er 100% sikre på at de har møtt og sett Gud og Jesus. Enkelte har faktisk også sett og møtt selveste Djevelen.
    Er det noen her som vil påstå at dette er reellt, eller er det noe som foregår i hodene på disse personene?
    Hold deg til saken da mann
    Religion og troen på high end kabler er på en måte samme sak. Det er akkurat samme psykiske mekanismer som råder.

    Det er da ikke mange ukene siden mannen var troende




    "Jeg er synes faktisk at den kabelen fra ELFA låter bedre enn denne teknisk mye mer avanserte Temp-flex kabelen jeg snekret sammen."

    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/67105-riktigste-kabelen-teknisk-sett-67.html


    larkuz

    Overivrig entusiast
    Ble medlemNov 2012Innlegg830Takk/Liker/Regelbrudd

    Lydmessige forskjeller på kabler dreier seg rett og slett om ønsketenking og selvbedrag. Det er garantert ingen av de "kabeltroende" her på hfs som med statistisk holdbart resultat er istand til å identifisere en kabel fra en annen når det lyttes blindt.

    Harde realiteter som det sitter langt inne å innrømme for noen, men slik er det.​


     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    ... tror jeg ville ha begynt med bakgrunnsstøyen i lytterommet EDIT: for ikke å glemme all den ihjelkomprimerte musikken.
    Dette at bakgrunnsstøyen er et problem er nok en misforståelse. Man kan høre musikk, og det høres akkurat ut som det skal, og når musikken stopper, hører man naboen borrer i veggen eller tørketrommelen hans går. Eller disse lydene kan være så høye at man hører det når man spiller, likevel vil ikke kabeleffekter eller effekter fra andre deler av anlegget "forsvinne". De vil være der samtidig med andre ulyder. Et irritasjonsmoment, men kanskje ikke så mye mer.
    Det at kabelmotstanderene konstant er opptatt av "problermer" som ikke er et problem; som at man er nødt å sitte med ørene på centimeteren riktig, eller ha akustikkplater overalt, samtidig som de tydeligvis er blinde for alt det som er avgjørende, gjør vel ikke diskusjonen noe lettere.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ord fra markedslederen blant høyttalerprodusentene (fra forsiden):

    During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

    So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

    Internal wiring in Stradivari Homage, Amati Anniversario and Guarneri Memento.

    Men dummingene hos Sonus Faber har kanskje bare blitt utsatt for en sleip Nordost- demonstrasjon?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.434
    Forskjellen mellom "minste impedans" og varianter av den metoden som dere fronter er er de sistnevnte ikke tar høyde for at det oppstår virvelstrømmer. Disse virvelstrømmene har selvsagt en induktans og vil sette opp ett felt som fortrenger strømmen i lederen. Derfor vil ikke disse metodene forklare fysikken ved som oppstår ved proximititet og ved skinnet til lederen. Den bare ligner ved lave frekvenser og ved overgangen mellom minste resistans og minste induktans.

    Dette er et grunnleggende faktum som vist er vanskelig å bli enig om. Kanskje vi skal la det ligge.
    Skjønner at du ikke ønsker å fortsette den diskusjonen, men dette henger ikke på greip. Du skrev for noen innlegg siden at du ikke hadde tatt nok hensyn til skinneffekten. Vel, den skyldes de virvelstrømmene du nevner og kan beskrives i stor detalj. I stedet for å akseptere hva disse virvelstrømmene gjør vil du ha det til at noe helt annet skjer i stedet, noe som får strømmen til å fordele seg på en måte som bare kan beskrives med ulne henvisninger til "prinsippet om minste impedans". Jeg fatter fortsatt ikke hva det er, men opplys meg gjerne med detaljerte beregninger eller målinger.

    Edit: et lærebok-kapittel som kan være av interesse: http://ecee.colorado.edu/~ecen3400/Chapter 20 - The Skin Effect.pdf
    Fin link.

    Du får lese litt på side 388 i linken din om den kombinerte effekten av skin og proxi. Jeg tok ikke tilstrekkelig hensyn til denne kombinerte effekten i et par innlegg i denne tråden..thats it. Hadde dette vært en konstruksjon hvor man kan se bort fra skineffekten, så ville strømmen samle seg mot to små punkt inn mot hver kabel. Men i en rundt leder kan man selvsagt ikke se bort fra skineffekten ved slike høye frekvenser. Når det er sagt så skriver jeg vanligvis om audiofrekvenser. De høye frekvensene er bare for å vise, på en tydelig måte, at det er store forskjeller i "teoriene".

    Men du svarer aldri på hva din formel sier om skineffekten. Hvordan forklarer du skinneffekten med din måte å regne partielle induktanser på? Jeg har spurt mange ganger og stadig vekk klipper du bort spørsmålet og velger å svare på andre ting.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.434
    Ord fra markedslederen blant høyttalerprodusentene (fra forsiden):

    During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

    So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

    Internal wiring in Stradivari Homage, Amati Anniversario and Guarneri Memento.

    Men dummingene hos Sonus Faber har kanskje bare blitt utsatt for en sleip Nordost- demonstrasjon?
    Mye det samme som Marten gjør altså.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ord fra markedslederen blant høyttalerprodusentene (fra forsiden):

    During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

    So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

    Internal wiring in Stradivari Homage, Amati Anniversario and Guarneri Memento.

    Men dummingene hos Sonus Faber har kanskje bare blitt utsatt for en sleip Nordost- demonstrasjon?
    Fra forsiden av hva?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ord fra markedslederen blant høyttalerprodusentene (fra forsiden):

    During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

    So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

    Internal wiring in Stradivari Homage, Amati Anniversario and Guarneri Memento.

    Men dummingene hos Sonus Faber har kanskje bare blitt utsatt for en sleip Nordost- demonstrasjon?
    Fra forsiden av hva?
    Dette er Yter markedsføring.
    Har 2 stk. IC og et lengre strekk ht kabling fra dem.
    Utsagnet er fra avdøde Franco Serblin.
    Yter lages av svogeren.....
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ord fra markedslederen blant høyttalerprodusentene (fra forsiden):

    During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

    So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

    Internal wiring in Stradivari Homage, Amati Anniversario and Guarneri Memento.

    Men dummingene hos Sonus Faber har kanskje bare blitt utsatt for en sleip Nordost- demonstrasjon?
    Fra forsiden av hva?
    av hifisentralen.no
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ord fra markedslederen blant høyttalerprodusentene (fra forsiden):

    During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

    So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

    Internal wiring in Stradivari Homage, Amati Anniversario and Guarneri Memento.

    Men dummingene hos Sonus Faber har kanskje bare blitt utsatt for en sleip Nordost- demonstrasjon?
    Mye det samme som Marten gjør altså.
    Ja, eller som alle gjør, tror jeg du vil finne.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ord fra markedslederen blant høyttalerprodusentene (fra forsiden):

    During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

    So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

    Internal wiring in Stradivari Homage, Amati Anniversario and Guarneri Memento.

    Men dummingene hos Sonus Faber har kanskje bare blitt utsatt for en sleip Nordost- demonstrasjon?
    Fra forsiden av hva?
    av hifisentralen.no
    Ok takk. Hadde ikke fått med meg den.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Ord fra markedslederen blant høyttalerprodusentene (fra forsiden):

    During my last challenging project, the "Stradivari Homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

    So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

    Internal wiring in Stradivari Homage, Amati Anniversario and Guarneri Memento.

    Men dummingene hos Sonus Faber har kanskje bare blitt utsatt for en sleip Nordost- demonstrasjon?

    Helt fantastisk.
    Jeg mener, å se totalt bort fra all "jallakabling" som er gjort internt i alt av opptaks og mikseutstyr, studioer og ikke minst hva slags metaller og metallstrukturer som er involvert gjennom hele signalkjeden før noe som helst av signalene møter noe som ligner en høyttalerkabel engang.
    For ikke å snakke om alle signalkablene i anlegget.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.797
    Antall liker
    35.886
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du svarer aldri på hva din formel sier om skineffekten. Hvordan forklarer du skinneffekten med din måte å regne partielle induktanser på? Jeg har spurt mange ganger og stadig vekk klipper du bort spørsmålet og velger å svare på andre ting.
    For det første har jeg ikke sett noe slikt spørsmål, for det andre har jeg ingen "formel" utover hva som står i lærebøkene, og for det tredje ser jeg at en tilsvarende numerisk metode som den jeg brukte faktisk er i stand til å modellere skinneffekten ganske presist. Den utregningen som du avfeide var basert på et tilfelle hvor vi trygt kunne se bort fra skinneffekten, fordi lederne var tynne og frekvensområdet begrenset. Hvis jeg i stedet skulle prøvd å regne ut noe som involverte skinneffekt ville jeg nok tatt med den også i mer detalj. Her er et eksempel på en tilsvarende metode som demonstrerer skinneffekten i en rektangulær leder, som jeg også nevnte for et par sider siden: http://www.researchgate.net/publica...lar_cross_section/file/d912f5041200638f46.pdf

    Hvis du mener at den metoden er dødfødt og svarene i den artikkelen feil, så får du heller skrive en artikkel hvor du påviser dette og sende det til samme journal som et tilsvar, da. Da vil journalen kalle sammen et panel av fagfolk som kan granske påstandene i detalj og vurdere om dokumentasjonen er god nok. I så fall blir det publisert.

    Du kan også sammenligne resultatene fra den beregningen med denne gamle Harvard-studien som har gjort detaljerte målinger av strømfordelingen i to parallelle rektangulære ledere med både skinn- og proximity-effekter. Igjen, se litt på den målte strømfordelingen og tenk over om dette stemmer med din teori om "minste impedans": http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/743908.pdf
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I et annet forum ble det etterlyst en CD av en meget god innspilling. Så god, og utgitt i så lite opplag, at den er blitt vanskelig å oppdrive.
    Jeg tillot meg å vise til at den kan lastes ned i CD-kvalitet fra Qobuz, eventuelt også i Studio Master kvalitet fra samme sted, om man har slikt medlemskap.
    Men dette var ikke godt nok, siden den som søkte CDen ville ha musikken på CD.
    Jeg kunne tatt meg tid til å påpeke at all informasjon på en CD ville være å finne i en fil i CD-oppløsning av samme produksjon. Men "what the fuck" skal man bruke sin tid til?
    En gang var det til og med helt nødvendig å lage en kopi på CD-R av original-CDen for at musikken skulle "slippes fri i rommet." Slik sett kunne man ha lagt qobuz-filene på en CD-R, eller?

    HiFi er fylt med så mye dill og tøys at man simpelthen må ta seg tid til å lytte, og heller tenke sitt om dem som velger ørkenvandring, på vei til godlyd.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Hva er forskjellen på en CD i "vanlig CD-kvalitet" kontra en i "Studiokvalitet"?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    3.434
    Men du svarer aldri på hva din formel sier om skineffekten. Hvordan forklarer du skinneffekten med din måte å regne partielle induktanser på? Jeg har spurt mange ganger og stadig vekk klipper du bort spørsmålet og velger å svare på andre ting.
    For det første har jeg ikke sett noe slikt spørsmål, for det andre har jeg ingen "formel" utover hva som står i lærebøkene, og for det tredje ser jeg at en tilsvarende numerisk metode som den jeg brukte faktisk er i stand til å modellere skinneffekten ganske presist. Den utregningen som du avfeide var basert på et tilfelle hvor vi trygt kunne se bort fra skinneffekten, fordi lederne var tynne og frekvensområdet begrenset. Hvis jeg i stedet skulle prøvd å regne ut noe som involverte skinneffekt ville jeg nok tatt med den også i mer detalj. Her er et eksempel på en tilsvarende metode som demonstrerer skinneffekten i en rektangulær leder, som jeg også nevnte for et par sider siden: http://www.researchgate.net/publica...lar_cross_section/file/d912f5041200638f46.pdf

    Hvis du mener at den metoden er dødfødt og svarene i den artikkelen feil, så får du heller skrive en artikkel hvor du påviser dette og sende det til samme journal som et tilsvar, da. Da vil journalen kalle sammen et panel av fagfolk som kan granske påstandene i detalj og vurdere om dokumentasjonen er god nok. I så fall blir det publisert.

    Du kan også sammenligne resultatene fra den beregningen med denne gamle Harvard-studien som har gjort detaljerte målinger av strømfordelingen i to parallelle rektangulære ledere med både skinn- og proximity-effekter. Igjen, se litt på den målte strømfordelingen og tenk over om dette stemmer med din teori om "minste impedans": http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/743908.pdf
    Det virker som vi har nokså like oppfatninger om hvilke metode og beregninger som må være med for å modellere skin og proximity effekten. Vi er uenige på ett punkt vedrørende om man tar med virvelstrømmer i de tynne lederne i en flatkabel lengst bort fra returlederne. Vi er vell også uenige om man bruker "least impedance", "wheelers regel" eller hva nå annet man bruker som du linker til. Jeg skal ikke kritisere bruk av "Wheelers regel" ved rektangulære ledere. Men det er jo litt artig at den ser ut til å brukes i forbindelse med transmisjonslinjer.

    Men, at man tar med virvelstrømmer når det er aktuelt er vi altså enige om. Bra!

    Når det gjelder den gamle Harvard studien med detaljerte målinger du linker til så ser jeg at denne i helt i tråd med den gamle crosstalk artikkelen. Altså at man må ha med seg endringer både i selvinduktansen (skin) og i den gjensidige induktansen (proxi). Den bringer derfor intet nytt på banen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn