Objektiv vs Subjektiv

  • Trådstarter Nyttbrukernavn555
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    [...]
    De tingene som CDW nevner i innlegg #52 er helt normale parameter for et høyttaler element og konstruksjon å må tas med i betraktningen under konstruksjon av både høyttalere og hodetelefoner.

    Jeg er sikker på at det ikke er ment som besser visser innlegg, men som et tips om at emnet er ganske komplekst.
    Just precis! Takk.
    Jo, men når diskusjonen omhandler forskjellen mellom LCD-2 og HD800, så tilfører ikke det diskusjonen noe å bare ramse opp en masse parametere som gjelder for generell høytalerkonstruksjon dersom man ikke knytter det opp mot temaet som diskuteres. Skal man komme fram til kjernen så må man plukke ut det som er relevant. Den informasjon som ikke er sentralt for sammenligningen av HD800 vs LCD-2 er støy og bidrar ikke med noe konstruktivt for temaet. Å finne generell informasjon er ikke et problem i internettets tidsalder. Problemet er å finne den riktige informasjonen.
    Som jeg skrev i går:
    Jeg trodde i går at vi befant oss i denne generelle tråden "Objektiv vs Subjektiv" og skrev derfor (tidvis) generelt.

    Det gjorde vi imidlertid altså ikke. Grunnen til min forvirring var nok at diskusjonen i går i den andre tråden hadde hentet mye fra denne tråden og dermed plutselig fremstod som en fortsettelse i denne tråden (hvis man ikke var tilstrekkelig oppmerksom).

    Jeg har kopiert de relevante innleggene fra den andre tråden til denne tråden slik at vi holder emnet samlet i denne tråden.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Hvordan små modifikasjoner kan temme HD 800 .

    @ MatsGyver.
    Ved å endre litt på dempe tiltak i Hd 800, og samtidig basere seg på CDW`s innlegg http://www.hifisentralen.no/forumet/hodetelefoner/70140-objektiv-vs-subjektiv-8.html#post1662328
    Kan du se på denne linken som omhandler en lett mod for å forbedre HD800.
    Det baserer seg på en type "demping" som typisk jeg tenker på altså ikke den mekaniske dempingen i selve driver elementet, og som Audeze også har varianter av på sine hodetelefoner.

    DIY Modification for the Sennheiser HD 800: "The Anaxilus Mod"


    DIY Modification for the Sennheiser HD 800: "The Anaxilus Mod" | InnerFidelity



    Modifisering av Denon AH-Dxxxx

    Mod Packages for Denon


    Stort sett alla disse moddene endre det jeg kaller for demping i både høyttalere og Hodetelefoner.
    Altså å ta kontroll over omgivelsene som driveren jobber i.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Demping av elementomgivelser

    [...] samtidig basere seg på CDW`s innlegg #52 [...]
    Er innleggsreferansen gal? Fint om du i tillegg lenker til innlegget fordi det letter lesingen og bevarer forbindelsen selv om innlegg får nye numre f.eks. fordi et annet innlegg slettes.


    Fostex T50RP-modifikasjonene innebærer vel også slik demping(?) Denne dempingstypen har vel en del til felles med "vatteringen" i kassehøyttalere(?) Det er m.a.o. snakk om demping av kammer/elementomgivelser. Man kan kanskje også sammenligne det med akustiske romtiltak?
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    [...] samtidig basere seg på CDW`s innlegg #52 [...]
    Er innleggsreferansen gal? Fint om du i tillegg lenker til innlegget fordi det letter lesingen og bevarer forbindelsen selv om innlegg får nye numre f.eks. fordi et annet innlegg slettes.


    Fostex T50RP-modifikasjonene innebærer vel også slik demping(?) Denne dempingstypen har vel en del til felles med "vatteringen" i kassehøyttalere(?) Det er m.a.o. snakk om demping av kammer/elementomgivelser. Man kan kanskje også sammenligne det med akustiske romtiltak?
    Lagt til link.;)

    Siden den var postet på to passer ble det litt surr ifb nummerering.

    Demping av kammer og romtiltak er korrekt ja.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Har ikke sett videoen, men det er vel Anax modden hvis jeg ikke tar helt feil. Og det er vel egentlig ikke demping av hodetelefonen, men et filter som ligger mellom hodetelefonen og øret. Skal jeg være fryktelig teknisk så er det strengt talt ikke demping av hodetelefonen, og det er i teorien det samme som å sette bomull i øret for å begrense de høyeste frekvensene.

    Driveren jobber helt identisk med og uten anax modifikasjonen. Forskjellen er at de høyeste frekvensene må gjennom et filter før den treffer øret, og blir noe nedtonet.

    Men ja, det finnes opptil flere metoder å dempe en hodetelefon på. Og dette er en av dem.

    Har selv brukt det samme prinsippet som Anax til å dempe de høyeste frekvensene, men det var fordi ingen av dempeshcemene inne bak driveren gjorde samme jobben, og som nødløsning fungerer et filter mellom hodetelefonen og øret helt greit, men det er ikke optimalt.

    Demper du hodetelefonen innvendig kan du påvirke både ressonansen, og selve dempingen på driveren. Hva man ønsker å påvirke dikterer hvilke løsninger man bør velge.

    Jeg vet blant annet at HD650 har et slikt filter mellom driveren og øret. Fjerner man denne filten så blir HD650 mer detaljert og skarpere.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Til de fleste ortho som er åpen bak, er den eneste muligheten til å dempe hodetelefonen å øke eller senke driverens tilgang til luft, i tillegg til filter mellom øret og hodetelefonen. Ved tettere filt blir driveren hardere dempet, med lettere filt jobber driveren lettere.

    I praksis kan man trolig med slik demping få en Hifiman HE-500 til å låte veldig likt LCD-2. De som har sett en åpnet Hifiman og en åpnet Audeze vet at Hifiman nesten ikke har noe demping som gjør at driveren jobber lettere, men også at den er mindre kontrollert.

    Det er klart at sporene på diaphragm og magnetplassering også er viktig, men fysisk demping med forskjellige materiale kan også gjøre underverker. Mr. Speakers ser ut til å ha fått grei kontroll på T50RP når han kan selge den for $599. :eek:
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Har ikke sett videoen, men det er vel Anax modden hvis jeg ikke tar helt feil. Og det er vel egentlig ikke demping av hodetelefonen, men et filter som ligger mellom hodetelefonen og øret. Skal jeg være fryktelig teknisk så er det strengt talt ikke demping av hodetelefonen, og det er i teorien det samme som å sette bomull i øret for å begrense de høyeste frekvensene.

    Driveren jobber helt identisk med og uten anax modifikasjonen. Forskjellen er at de høyeste frekvensene må gjennom et filter før den treffer øret, og blir noe nedtonet.

    Men ja, det finnes opptil flere metoder å dempe en hodetelefon på. Og dette er en av dem.

    Har selv brukt det samme prinsippet som Anax til å dempe de høyeste frekvensene, men det var fordi ingen av dempeshcemene inne bak driveren gjorde samme jobben, og som nødløsning fungerer et filter mellom hodetelefonen og øret helt greit, men det er ikke optimalt.

    Demper du hodetelefonen innvendig kan du påvirke både ressonansen, og selve dempingen på driveren. Hva man ønsker å påvirke dikterer hvilke løsninger man bør velge.

    Jeg vet blant annet at HD650 har et slikt filter mellom driveren og øret. Fjerner man denne filten så blir HD650 mer detaljert og skarpere.
    Hvis du hadde sett videoen så hadde du sett at driver ikke blir belagt/dempet men rommet som driveren jobber i få ekstra demping, altså ikke en slags filtrer ring direkte foran elementet.

    Men på den andre side har du lagt mye arbeid og energi i denne tråden, og du skal vite at det settes pris på.:D


    Men det hadde vert fint om du ville delt med oss hvordan du går frem når du trekker dine konklusjoner, baserer du det på sammenligning av frekvensrespons grafer av forskjellige hodetelefoner, egne målinger eller lytte forsøk?
    Det hadde vert greit å vite slik at vi ikke missforstår hverandre, angående feil bruk av begrep osv.

    Jeg er en gammal mann og kan vist til tider bli litt pirken.:rolleyes:
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Til de fleste ortho som er åpen bak, er den eneste muligheten til å dempe hodetelefonen å øke eller senke driverens tilgang til luft, i tillegg til filter mellom øret og hodetelefonen. Ved tettere filt blir driveren hardere dempet, med lettere filt jobber driveren lettere.

    I praksis kan man trolig med slik demping få en Hifiman HE-500 til å låte veldig likt LCD-2. De som har sett en åpnet Hifiman og en åpnet Audeze vet at Hifiman nesten ikke har noe demping som gjør at driveren jobber lettere, men også at den er mindre kontrollert.

    Det er klart at sporene på diaphragm og magnetplassering også er viktig, men fysisk demping med forskjellige materiale kan også gjøre underverker. Mr. Speakers ser ut til å ha fått grei kontroll på T50RP når han kan selge den for $599. :eek:
    Her er vi tilnærmet helt enig.:)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Hvis du hadde sett videoen så hadde du sett at driver ikke blir belagt/dempet men rommet som driveren jobber i få ekstra demping, altså ikke en slags filtrer ring direkte foran elementet.

    Men på den andre side har du lagt mye arbeid og energi i denne tråden, og du skal vite at det settes pris på.:D


    Men det hadde vert fint om du ville delt med oss hvordan du går frem når du trekker dine konklusjoner, baserer du det på sammenligning av frekvensrespons grafer av forskjellige hodetelefoner, egne målinger eller lytte forsøk?
    Det hadde vert greit å vite slik at vi ikke missforstår hverandre, angående feil bruk av begrep osv.

    Jeg er en gammal mann og kan vist til tider bli litt pirken.:rolleyes:
    Ok. Da har jeg misforstått hva den modden gjør. Har ikke studert HD800 innvendig, men er du sikker på at det den gjør er å dempe rommet? For jeg tror ikke effekten på de lave frekvensene vil påvirkes ved å dempe rommet bak driveren på den måten. Tetter Anax modden også lilledriverens tilgang til luft bak driveren?

    Har ikke eksperimentert mye med dynamiske hodetelefoner, men de samme dempeprinsippene gjelder for alle drivere, men fremgangsmåten blir selvfølgelig en litt annen.

    Har som sagt lekt mye med dempingen på mine Aiwa HP-500, og har gjort endringer etterhvert og hørt hvordan de endringene har påvirket lydgjengivelsen. Har også begynt å få grei kontroll på hva det er som faktisk skjer og hvorfor lyden forandres når man tilfører eller fjerner modifikasjoner. Har også gjort noen ting som man ikke ville gjort på dyrere modeller men med positivt resultat. Sånn sett har læringsutbyttet med Aiwaene vært uvurderlig fordi man lærer i praksis mens man gjør modifikasjonene, og når sluttresultatet blir så bra som Aiwaene er i dag så er det utrolig morsomt.

    Kjøpte som nevnt tidligere et sett til med Aiwa så vet hvordan den låter i original forfatning, og jeg kan ikke si annet enn at forskjellen i lydkvalitet mellom de to nesten ikke er til å tro.

    Har ingen målinger jeg lager selv, så det må jeg støtte meg til andre for å se, men føler vel jeg har begynt å få grei kontroll på hvordan målingene skal tolkes.

    Har imidlertid lest mye i orthodynamic roundup på headfi og sett modifikasjoner som er gjort og dens effekt. Samt Purrins målinger på både headfi og changstar. Og det er de samme prinsippene som går igjen. Det viktige er ikke nøyaktig hva man gjør eller hvordan man gjør det, men virkningen av modifikasjonen. Det finnes mange løsninger på samme problem.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Det vill i ditt tilfelle være vell anvendt tid å se den videoen, bla for å se hvor modden plasseres, men etter mine øyne så er den i rommet mellom driver og øret.

    Føler ellers i dag for å ta en CDW og si Just precis! :cool:
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Har sett hvor han plasserer den, men det er vanskelig ut fra videoen å forstå hvorfor filten forandrer lyden.

    Høye frekvenser dempes ikke ved at man setter filt på veggen i rommet bak driveren. Det kan jeg garantere. Så det er ikke det som skjer.

    Ringing kan man vel også utelukke fordi denne modellen har svært lite av det i original forfatning.

    Det eneste som står igjen da er å begrense driverens tilgang på luft, og det er vel det jeg heller mot at Anax modden gjør, men det er vanskelig å se for sikkert da jeg ikke kjenner til Sennheiser HD800 i detalj, og hvor lilledriveren henter luften sin som er bak driveren ifra. :)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Et annet spørsmål er hva er effekten av Anax modden? Begrenser den de høye freksensene eller gjør den noe annet? Noen som har målinger på dette?
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Har sett hvor han plasserer den, men det er vanskelig ut fra videoen å forstå hvorfor filten forandrer lyden.

    Høye frekvenser dempes ikke ved at man setter filt på veggen i rommet bak driveren. Det kan jeg garantere. Så det er ikke det som skjer.

    Ringing kan man vel også utelukke fordi denne modellen har svært lite av det i original forfatning.

    Det eneste som står igjen da er å begrense driverens tilgang på luft, og det er vel det jeg heller mot at Anax modden gjør, men det er vanskelig å se for sikkert da jeg ikke kjenner til Sennheiser HD800 i detalj, og hvor lilledriveren henter luften sin som er bak driveren ifra. :)
    etter mine øyne så er den i rommet mellom driver og øret.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jup. Ser de sier den skal dempe ringing som er på 6000hz, og at der er en marginal endring i CSD plot i det området. Da var det ringing allikevell.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Håper noen gir meg beskjed hvis jeg er altfor pirken i slike diskusjoner som dette, da det ikke er meningen å være ekkel eller påståelig.:confused:

    Men når en har jobba med teknikk/mekanikk i ca 35 år inkludert elektro/automasjon i snart 15 år så ser en viktigheten av å diskutere et tema på samme premisser slik at vi ikke miss forstår hverandre, noe som kan være en mulighet i denne diskusjonen.

    Mulig MatsGyver`s tanker om demping ikke er de samme som mine, og som jeg håper vi fikk ordna opp i nå på slutten.:)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Håper noen gir meg beskjed hvis jeg er altfor pirken i slike diskusjoner som dette, da det ikke er meningen å være ekkel eller påståelig.:confused:

    Men når en har jobba med teknikk/mekanikk i ca 35 år inkludert elektro/automasjon i snart 15 år så ser en viktigheten av å diskutere et tema på samme premisser slik at vi ikke miss forstår hverandre, noe som kan være en mulighet i denne diskusjonen.

    Mulig MatsGyver`s tanker om demping ikke er de samme som mine, og som jeg håper vi fikk ordna opp i nå på slutten.:)
    Mulig absorbsion er en mer passende beskrivelse på demping av ringing. Men effekten man oppnår er demping av en gitt frekvens.

    Hva som er mest riktig eller ikke riktig er ikke så viktig for meg, så lenge man skjønner effekten av det man gjør. Kjært barn har som sagt mange navn, men det er greit å bruke de navnene som allerede finnes dersom man skal kommunisere med andre. :rolleyes: Men slikt bryr ikke jeg meg om. :p
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Det er bra å ha noen som holder båndet stramt, når man begynner å bevege seg litt langt vekk fra tryggere grunn. Så oppfordrer flere til å gjøre det samme dersom det er noe som ikke høres logisk ut. :)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Motstanden må ikke være for sterk slik at man ikke kommer seg noen vei:



    Men heller ikke for svak:



    Ideelt slik:



    Men har man en sikker sak, så kan det hende det blir slik: :)

     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Objektiv vs Subjektiv - Hva gjør instrumentene forskjellige.

    Føler denne hører hjemme her siden vi tidvis diskuterer ganske brett etter hvert.

    Låner denne fra ardila`s innlegg http://www.hifisentralen.no/forumet...v-hodetelefoner-til-3000kr-5.html#post1601187

    Fritt kopiert fra ardila`s innlegg.

    Om klang! Hva gjør instrumentene forskjellige?

    Denne er faktisk verdt å se, selv om den er for barn. Men vi er jo alle barn. Det er noen herlige slow-foreward bilder av kontrabasstrnger som vibrerer.

    NRK Newton den 17. februar 2013: Selda besøker Oslo Filharmoniske Orkester for å finne ut hvordan lydene lages i de ulike instrumentene, og hvordan slike lyder blir til musikk. Hvorfor er det lett å høre forskjell på en trompet og en fiolin.

    Link: NRK Super TV - Newton - 17.02.2013
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Info om 16bit/44,1 sample rate og hvordan konverteringen fra digital til analog og vice versa henger sammen, og hvorfor 24/48 og høyere bitrate er å anse som unødvendig. For den spesielt interesserte som lurer hvordan dette henger sammen i praksis:

     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Litt usikker på hvor denne bør plaseres så jeg tar den her, så får CDWMcInspots flytte til et passende sted etter på.

    Siden Loudness War og cd mediet har vært diskuterte opp og ned så kan det kanskje være greit å få redaktøren i HIFI+ sine tanker og demonstrasjoner om emnet, de verste er lett hørbare selv på youtube klippet.

    Måtte se videoen en annen gang, og ved andre gjennomseeing ser jeg at de gjør noe som ikke er så lurt når man skal høre kvalitetsforskjell på lyd. I videoens første del omhandlende komprimering og generell loudnesswar så synes jeg de berører kjernen av tematikken på en ganske grei måte, men fra 26:00 og utover så går de etter min mening rett inn i HiFi fella, og det er nesten litt fasinerende å beskue. De blir fortalt den enorme prislappen på glass-cd opptaket og blir fortalt på forhånd hvilken CD-som blir puttet inn i cd-spilleren. Publikum blir så informert om hvor utrolig stort ubenyttet potensiale som finnes i CD, men som ikke blir utnyttet i de fleste vanlige cd produksjoner. Publikum er nå psykologisk innstilt på å høre en cd med mer dynamikk og detaljer og en generell høyere kvalitetsøkning. I tillegg koster glass CD-en seksten tusen og skal angivelig være helt fantastisk. Ikke veldig overraskende så er alle unisont enig i at den dyre cd-en var overlegen vanlig CD.

    16bit 44,1 sample rate er den samme, uansett lagringsmedie. Lagringsmedie er nettopp kun det, et lagringsmedie.

    Hadde vært interessant å sett samme test gjort etter framgangsmåten til ABX-double blind testing.

    Edit: legg til at foredragsholderen har opparbeidet seg tillit, ved å demonstrere hvor stor forskjell det er mellom pre-loudnesswar og etter. Denne mannen er the real deal, og vil surely ikke lyve?

    Jeg hadde skjønt det dersom de konkluderte med at glass cd-opptaket hadde et originalt uberørt opptak som ikke var komprimert eller mikset, og at det hadde vært grunnen til en hørbar kvalitetsøkning. Det høres logisk ut, men fordi den er lagret på glass og koster 16 000? No way jose.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Moralen i historien må være at de ikke var så vis alikevell? De valgte ikke raskeste vei, men kom fram tilslutt og jeg kan komme på mange alternativer som er mindre ideell, som f.eks at de aldri finner fram og ender opp med å gi alle verdiene til feil person.

    Selv synes jeg det er greit å gå innom noen blindveier og veien til mål er skjeldent linjær når man skal navigere gjennom ukjent farvann. Ofte kan man glemme at det viktigeste ikke er å komme raskest mulig fram, men at man kommer fram tilslutt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    1. Selvironi er bra.

    2. Det hender endog at selve reisen eller noe underveis er så bra at man velger å stoppe før man når det planlagte målet.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Mulig jeg burde lagt til et smilefjes, slik at innlegget ikke ble oppfattet som en forsvarstale.

    Digger Life of Brian og den sketchen var veldig beskrivende for vår diskusjon de siste dagene/ukene, men synes allikevel det var et poeng som var verdt å legge fram.

    ---->:p:eek:;):):D:D:D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Misforstå meg rett.

    Min videoreplikk var ment som selvironi fra min side. Man bør ikke ta seg selv altfor høytidelig eller bli høy på seg selv (hele tiden).

    Når det er sagt, kan selvsagt også selvironi ha flere bevisste eller ubevisste lag. Andre kan endog avdekke lag og poenger man selv overhode ikke tenkte på der og da. Dét kan gi ny innsikt.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Side 1-3 var skjelden kost til å være en Headphonia artikkel. Den var både informert, men uten å bli for teknisk. Og uten å ty til vage upresisheter i beskrivelsene som ingen egentlig vet hva betyr. Short and to the point. Bra Mike! "I need to give credit to Rowan Williams not only for doing the presentation, but also for helping me with the writing part." Oh.

    Og den knytter de mest sentrale temaene på en fin måte opp i en større sammenheng for å se helheten. Savnet imidlertid hva de baserer deres sound signature test på. Hva som var grunnlaget til de fire definisjonene. Regner med grunnlaget er basert på musikk. Og måleparameterene tonalitet og dynamic range kommer til tanke.

    Når jeg tenker meg om, så er det nøyaktig de samme måleparameterene jeg har brukt på mitt skjema, med unntak av at det er andre ord, og ordene er plassert litt annerledes på skjema. Eller lettere forklart, skjema er snudd på hodet, men Powerfull er motpolen til Clear, og Bright er motpolen til Warm som er det samme som mitt skjema. Powerfull er Beats, Fostex TH900 etc og Clear er Sennheiser HD800, Beyer T1 osv, og funksjonaliteten er nøyaktig den samme.

    Sagt på en annen måte er Powerfull og Bright et resultat av tunge drivere og høy effekt i åpent eller lukket casing, i kombinasjon med lav dempefaktor. Warm og Clear fungerer litt annerledes ved at clear er ideell demping i åpen casing, og warm generelt betyr hard demping og extended bass i kombinasjon med shelved treble i området 2-10khz

    Det er forøvrig interessant å bemerke at Phillips tuner deres hodetelefon til å være bedre til en spesifikk kategori. Nemlig Techno, pop, R&B og listepop. Noe som naturligvis også betyr at den blir mindre god til lydsignaturene som er på områdene Bright, Clear og Warm. En prioritering med andre ord og en prioritering alle som kjøper hodetelefoner bør vite dersom de vil ha det beste ut fra en enkelt sjanger eller kategori. En fornuftig prioritering.

    Den som forsøker å tilfredsstille alle kategoriene ender opp med en gråmåse som ingen blir imponert over. Selv om jeg personlig elsker den undervurderte og lite verdtsatte gråmåsa. ;)



    Og





    Linker også til tidligere bilde, som viser Square wave responsen som definerer hva som gir en Bright, Powerfull, Clear eller Warm lyd.

    http://cdn.head-fi.org/b/bf/900x900px-LL-bf021370_oversiktheadfienglish.jpeg
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Mulig de fleste filosofer gjør lurt i å holde seg til de store linjene hvor det ikke har vært så mye forskning, og hvor det ikke finnes så mange målbare parametere, for denne filosofen falt flatt på sitt eget ansikt.

    Det psykologiske aspektet ved audio nevner han ikke, han drøfter kun omkring ærlig og uærlige anmeldere, men det psykologiske aspektet gjør at selv den ærlige anmelderen kan og svært ofte vil være påvirket uten at han selv er bevisst på det.

    Det med vin-anmeldere er et fryktelig bra eksempel på nettopp det psykologiske aspektet, og jeg anbefaler alle å lese seg opp på Wine Spectator Award of Excellence controversy av Goldstein. Eventuelt andre vin eksperimenter.

    Another well-publicized double-blind taste test was conducted in 2011 by Prof. Richard Wiseman of the University of Hertfordshire. In a wine tasting experiment using 400 participants, Wiseman found that general members of the public were unable to distinguish expensive wines from inexpensive ones.[5] "People just could not tell the difference", said Wiseman, "between cheap and expensive wine".
    Det er flere likheter mellom profesjonelle "subjektive" vin-anmeldere og audio utstyr anmeldere. Det kanskje mest framtredende er det psykologiske aspektet at dersom vi forventer at et produkt skal være bedre enn et annet, så vil vi oppleve det som bedre. Og det har svært lite med å være et dårlig eller uærlig menneske å gjøre. Det er ren psykologi og vi er alle like utsatt for det.

    Subjektive vin-anmelderes beskrivelser er like vag og tvetydig som subjektive audio utstyr anmeldere. Hva som er mørk og balansert er en subjektiv beskrivelse av noe som ikke er universalt overførbart, og er i mine øyne helt verdiløst fordi jeg ikke vet hva det betyr. Og fordi jeg ikke vet hva det betyr så vet jeg heller ikke hvordan det skal vektlegges.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg har personlig ingenting imot filosofer. Jeg har faktisk litt sansen for dem fordi de ofte adresserer ting og problemstillinger de fleste ikke har tid til å tenke for mye på i en ellers travel hverdag.

    MEN.

    Jeg synes de er flinkest når de kan gjøre det de gjør best, nemlig å holde den store oversikten. På en seilbåt hadde filosofen stått oppe i det høyeste tårnet for å holde oversikten over det som er lengst unna i alle retninger. Når filosofen er på dekk så er han ikke så veldig nyttig lengere, for på dekk er de fleste redskaper og arbeidsoppgaver allerede godt innarbeidet og kjent for de fleste. Og når han skal forklare viskositeten av vann, så er han fryktelig langt unna egen komfortsone.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @ MatsGyver.

    Igjen er det mulig vi trekker ulike konklusjoner ut av den artikkelen jeg linket til, så jeg henter nokk andre tolkninger ut av det han skrev.

    Personlig tror jeg ikke at en kan måle seg til god lyd, men en kan lage et godt fundament for videre utvikling basert på lytting, dette blir vell gjort av alle mer seriøse hifi produsenter spesielt på de mer kostbare komponentene, Wilson og Gryphon er et par eksempler, Gryphon bruker/brukte et stort bibliotek av originale mater tapes for beste kvalitet.
    Så jeg mener altså at det finnes en slags X faktor som en ikke kan måle som Hz, resistans, induktans, kapasitans, det er summe av en masse variabler som tilslutt utgjør om et produkt oppfattes som bra eller ikke,eller om enkelte vurderer om et produkt trenger litt personlige tweaks.

    Jeg har lest ganske mye om konstruksjon av diverse komponenter opp gjennom årene og innsett at jo mer en setter seg inn i et emne des mer ser jeg hva jeg ikke kan.

    Min personlige hifi interesse kom av min interesse for musikk, og min lytting baserer seg nokk på erfaring fra å ha spilt et instrument, selv om det nå er lenge siden gitaren havnet på hylla.

    Jeg kjenner meg igjen i kommentaren fra CDW at jeg lytter heller til toner eller tone valg innen en gitt skala, akkord valg, presentasjon, osv.

    Men mange mener nå at denne tråden har blitt en tråd for de få, og det har vi sett vell sett når det gjeller bidrag fra massen.

    Uten bidrag fra andre blir dette dette kjedelig for massen, noe som også er uttrykt i ander tråder i løpet av de siste par dager.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Personlig tror jeg ikke at en kan måle seg til god lyd, men en kan lage et godt fundament for videre utvikling basert på lytting, dette blir vell gjort av alle mer seriøse hifi produsenter spesielt på de mer kostbare komponentene, Wilson og Gryphon er et par eksempler, Gryphon bruker/brukte et stort bibliotek av originale mater tapes for beste kvalitet.
    Så jeg mener altså at det finnes en slags X faktor som en ikke kan måle som Hz, resistans, induktans, kapasitans, det er summe av en masse variabler som tilslutt utgjør om et produkt oppfattes som bra eller ikke,eller om enkelte vurderer om et produkt trenger litt personlige tweaks.
    Til en viss grad er jeg enig i det. Og jeg er ikke like tro til de største objektiverne som mener det beste utstyret er ensbetydende med det utstyret som har den flateste nøytrale frekvensresponsen og ellers har lavest mulig distortion. Jeg tror det ligger mer bak enn som så, og at det finnes en X faktor som du kaller det, men i motsetning til deg tror jeg at denne X faktoren kan identifiseres og måles, det er bare ennå ikke funnet en pålitelig måte å gjøre det på.

    CDWMcInSpots har det han kaller tåviftefaktor, som trolig er den samme X faktoren vi snakker om. Men hvordan man skal måle denne tåviftefaktoren er jeg usikker på. Mulig i antall centimeter tåa vifter opp og ned eller noe slikt. ;)

    Jeg har lest ganske mye om konstruksjon av diverse komponenter opp gjennom årene og innsett at jo mer en setter seg inn i et emne des mer ser jeg hva jeg ikke kan.
    Jeg tror mange har en uvane eller en holdning til å tenke for komplekst om enkelte ting som generelt assosieres med kompleksitet. Det mener jeg er helt feil fremgangsmetode for å forstå kompleksitet. Biter man over for mye til å begynne med mister man lysten til å fortsette. Først må man bryte kompleksiteten ned i noe man med tiden kan forstå, og med tiden vil kunnskapen modnes. Etter det kan man ta ett steg til, og implementere ny kunnskap samt bygge på og forkaste det man allerede tror, og med tiden vil det som innledningsvis virket komplekst virke langt mer forståelig. Feilen mener jeg er å tilnærme seg temaet med holdningen at dette er for komplekst til å forstå. Gjør man det har man allerede tapt.

    Min personlige hifi interesse kom av min interesse for musikk, og min lytting baserer seg nokk på erfaring fra å ha spilt et instrument, selv om det nå er lenge siden gitaren havnet på hylla.

    Jeg kjenner meg igjen i kommentaren fra CDW at jeg lytter heller til toner eller tone valg innen en gitt skala, akkord valg, presentasjon, osv.
    Jeg har ikke spilt instrumenter og slikt sett så tror jeg nok dere har en stor fordel. Men på mange måter tror jeg det kan være greit å ikke ha eksisterende kunnskap når man skal tilegne seg ny. Det kan da bli færre barrierer bestående av eksisterende tro som står i veien dersom det ikke passer overens med det nye man lærer, og man er åpen for å akseptere det man kanskje ikke med en gang forstår, uten å forkaste det for tidlig. Man må tørre å ta et standpunkt, også før man kjenner til alle detaljene. Man må også tørre og mene noe, og være stor nok til å akseptere det dersom man tar feil, selv om det kan være vanskelig å gjøre dersom det ligger mye prestisje i det man har gjort. Og på dette feltet har politikerne i dag stort forbedringspotensiale. Makan til sendrektighet og redsel for å mene noe før de kjenner alle detaljene og hva som er "rett" skal man lete lenge etter.

    Men mange mener nå at denne tråden har blitt en tråd for de få, og det har vi sett vell sett når det gjeller bidrag fra massen.

    Uten bidrag fra andre blir dette dette kjedelig for massen, noe som også er uttrykt i ander tråder i løpet av de siste par dager.
    Det er selvfølgelig beklagelig. Alle er åpen til å delta også i denne tråden, og jeg vil i så måte oppfordre flere til å gjøre nettopp det.
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Faren med å bli for bastant i sin mening er at noen kanskje leser dette og kjøper sine nye hodetelefoner basert på det de leser eks i denne tråden, de kan ende med et produkt de liker men det motsatte kan også skje.


    Da jeg kjøpet mine LCD2 hadde jeg lest en masse tester i blader og på nettet, sammenlignet kommentarer basert på musikk jeg selv spiller, tok turen innom her og startet en spørre runde, og fikk en masse tilbakemeldinger om hvordan de forskjellige likte lyden basert på musikk smak, mange er sikker noen år yngre en meg å spiller hous og tekno, noe som jeg ikke spiller særlig mye av.
    Loevhagen har en blogg hvor han la ut info om musikk han likte og der fant jeg de felles trekka som gjorde at jeg bestilt Audeze.

    Grunnen til en slik møysommelig prosess er at selv om Stavanger er en av Norges større byer er utvalget forhandlere som har demo eksemplar av higher end hodetelefoner og utstyr omtrent fraværende og kjøp av phoner til 8500kr er tross alt en reel investering.
    Mange bor slik til at de må nødvendigvis handle uhørt og det er tross alt en risiko når vi snakker om en hobby som baserer såpass mye på personlig smak.

    Der for unngår jeg for bastante konklusjoner.

    Jeg er ikke redd for å ha bastante meninger men de er ofte i musikk/hifi sammenheng kun relevant for meg.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Faren med å bli for bastant i sin mening er at noen kanskje leser dette og kjøper sine nye hodetelefoner basert på det de leser eks i denne tråden, de kan ende med et produkt de liker men det motsatte kan også skje.


    Da jeg kjøpet mine LCD2 hadde jeg lest en masse tester i blader og på nettet, sammenlignet kommentarer basert på musikk jeg selv spiller, tok turen innom her og startet en spørre runde, og fikk en masse tilbakemeldinger om hvordan de forskjellige likte lyden basert på musikk smak, mange er sikker noen år yngre en meg å spiller hous og tekno, noe som jeg ikke spiller særlig mye av.
    Loevhagen har en blogg hvor han la ut info om musikk han likte og der fant jeg de felles trekka som gjorde at jeg bestilt Audeze.

    Grunnen til en slik møysommelig prosess er at selv om Stavanger er en av Norges større byer er utvalget forhandlere som har demo eksemplar av higher end hodetelefoner og utstyr omtrent fraværende og kjøp av phoner til 8500kr er tross alt en reel investering.
    Mange bor slik til at de må nødvendigvis handle uhørt og det er tross alt en risiko når vi snakker om en hobby som baserer såpass mye på personlig smak.

    Der for unngår jeg for bastante konklusjoner.

    Jeg er ikke redd for å ha bastante meninger men de er ofte i musikk/hifi sammenheng kun relevant for meg.
    Med tanke på hvor mye annet rart som anbefales der ute, så føler jeg at det jeg har anbefalt er langt innenfor det jeg kan stå for. Det er et minefelt der ute, og tilslutt må man nesten bare hoppe ned i det med begge beina først. Det var det jeg gjorde, og selv om jeg ble veldig skuffet til å begynne med, så fant jeg en nisje som gjorde at jeg er glad jeg kjøpte LCD-2, selv om det var langt ifra det første jeg hadde sett for meg.

    Når det kommer til Hi-end audio, så er det meste innen hodetelefoner over en viss prisgrense veldig veldig bra. Noen mener kanskje de har en gudsbegitt gave på å hver gang finne det som er best, men jeg har mine mistanker om at det kan være andre krefter bak.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tåviftefaktor

    [...]
    CDWMcInSpots har det han kaller tåviftefaktor, som trolig er den samme X faktoren vi snakker om. Men hvordan man skal måle denne tåviftefaktoren er jeg usikker på. Mulig i antall centimeter tåa vifter opp og ned eller noe slikt. ;)
    [...]
    Tåviftefaktor kan sammenlignes med symptomer i medisinen. Tåvifting er en indikator for noe underliggende, (bevegelsesfremmende) engasjement. Den forteller derimot intet om hva/hvilke kvaliteter/faktorer som utløser tåviftingen, om det er én eller flere, og evt. blandingsforholdet.

    Tåvifting kan på mange måter sammenlignes med hunders logring (og til en viss grad katters maling) selv om det er mer som kan utløse logring.

    Tåvifting er faktisk meget konkret og (nærmest) målbart. Vi kan i hvert fall registrere om tåvifting inntreffer eller ei, samt frekvens og amplitude. Det kan være overraskende stor forskjell i tåviftefaktor mellom f.eks. to hodetelefonforsterkere med samme hodetelefon og musikk.

    Tåviftefaktor er altså ikke en X-faktor, men derimot en indikator som forteller noe om (den totale) musikkgjengivelsen(s engasjement(sfaktor)).

    Gåsehudfaktor er som tidligere skrevet mer flyktig og vanskeligere å måle, men også den er meget viktig.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    What Makes Music Enjoyable?

    En ny biologisk vinkling på hvorfor musikk er enjoyable. Litt usikker på hva de mener med compression da dette ikke er forklart, men jeg tror det er tett tilknyttet dynamic range.


    "The pop song "I Should Be So Lucky" by Kylie Minogue could only be compressed to 69.5 percent of its original file size; the techno piece "Theme from Bubbleman" by Andy Van compressed to 68.5 percent; Billy Idol's "White Wedding" compressed to 57.5 percent; and Beethoven's 3rd Symphony compressed to 40.6 percent of its original file size."

    "After comparing the compression rates to the 2009 enjoyment results, Hudson found that songs with the highest compression rates were also rated as the most enjoyable. Hudson theorizes that high compressibility elicits enjoyment because sophisticated music contains patterns that are not as readily apparent to the ears as they are in simple, catchy pop songs, and the brain has to work a little harder to crack their code."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn