Objektiv vs Subjektiv

  • Trådstarter Nyttbrukernavn555
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Og jeg må nesten innrømme at jeg hadde virkelig regnet at jeg kom til å høre en klar forskjell mellom lossless og 128kbps mp3. Så det var vanskelig å akseptere de første blindtestene, så måtte flere ganger gå tilbake for å lete etter distinktive forskjeller mens jeg så hvilket opptak som spilte og så lete etter de forskjellene jeg trodde jeg hørte. Men når det andre opptaket ble spilt, så var forskjellene jeg var sikker på var der ikke lenger tilstede.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Men dette må som sagt ikke forveksles med youtube, itunes, spotify osv og andre opptak med lignende 128/256/320kbps avspilling. Det er umulig å vite hvilken master de opptakene er basert på. Den eneste måten å være sikker er å konvertere dine egne filer, for da vet man at man sammenligner på likt grunnlag.

    Poenget med testen var å teste overfor meg selv om masteropptaket er det som har alt å si. Og foreløpig ser også det slik ut.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    ^For meg gikk det på følelsen av rom informasjon, det kan settfølgelig endre seg hvis jeg hadde hørt dette hjemme og ikke i en butikk med en del kunder.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @ MatsGyver prøv de samme testene om noen dager, dagsform og konsentrasjon spiller en vesentlig rolle.

    Jeg har dager da jeg elsker mit system og synes det låter himmelsk, andre dager så låter det dritt, og jeg spiller kun få sanger for å så skru av å ser heller en film, snodige greier dette med lyd.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fornuftig plassering av et viktig tema

    @MatsGyver (og også JohnnyH):

    Ditt innlegg #7127 burde vel så absolutt også legges inn under forumets avdeling Forskjeller og Testmetodikk.
    Temaet du har begynt å utforske er viktig og din innsats prisverdig. Begge deler er for viktig til at det bør spres over en rekke tråder. Det fortjener rett og slett en bedre skjebne.

    Jeg har de siste dagene grunnet litt over en fornuftig plassering av dette temaet eller kanskje egentlig temaene/temasettet. Temaet er egentlig helt generelt og allmengyldig for HFS. Dette taler for en tråd utenfor kategorien "Hodetelefoner". Man kan i så fall enten velge "Hi-Fi generelt" jfr. tråden "The Loudness war" som sannsynligvis gir mest oppmerksomhet, "Forskjeller og Testmetodikk" som ptb foreslår eller "Tech-hjørnet" (jeg blir aldri helt klok på forskjellen mellom de to siste, men det er mulig at den siste kun gjelder utstyr). De to siste kategoriene blir nok lest av (langt) færre, men sjansen for et godt signal-støy-forhold er (nok) ofte bedre.

    Det er godt mulig at det allerede finnes en relevant tråd i en eller flere av disse kategoriene, men man kan også opprette en ny.

    Hvis du/dere først og fremst ønsker å diskutere dette innenfor hodetelefonkretsen/-kategorien, er dette også forståelig og OK. I så fall bør det enten skje i MatsGyvers nyopprettede tråd "Objektiv vs Subjektiv" (muligens med endring av trådtittel) eller i en ny tråd du/dere oppretter for temaet/temaene/formålet i kategorien "Hodetelefoner".

    Etter at dere har truffet et valg, er det sannsynligvis formålstjenlig å kopiere de spredte innleggene til den valgte løsningen, subsidiært peke/lenke til dem.

    Tilegg:
    Jeg oppdaget nettopp at MatsGyver har kopiert innholdet i innlegg #7127 til innlegg #767 i tråden «"Seende" VS "blind" lytting?» i kategorien «Forskjeller og Testmetodikk».
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes dynamisk spenn rundt 10 dB raskt blir slitsomt (eks. Duffy "Rockferry"), mens 12-15 dB (Alison Krauss "A Hundred Miles or More: A Collection") kan gå bra. Når peakmetrene (nærmest) konstant står og banker mot toppgrensen 0 dBFS (eks. i hvert fall noen spor på Duffy "Rockferry") blir det slitsomt. Det er dog mulig at det er noen andre faktorer (ved musikken?) som også spiller inn. Jeg har ennå ikke (helt) funnet ut av dét.



    Alison Krauss "A Hundred Miles or More: A Collection", 2007:
    Vis vedlegget 214127
    Et det måle metoden som gjør at dine tall ikke stemmer overens med DR Database sine på denne platen?
    DR Database
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger er det mer fornuftig å skrive et par setninger enn å linke og quote i hytt og pine hvor det blir som å lete etter nålen i en høystakk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Det beste bør ikke bli det godes fiende

    Noen ganger er det mer fornuftig å skrive et par setninger enn å linke og quote i hytt og pine hvor det blir som å lete etter nålen i en høystakk.
    Det skader ikke å forsøke et rettet HFS-søk.

    Det beste bør ikke bli det godes fiende. Noen ganger husker man at man eller noen andre har skrevet om noe og kanskje omtrent hvor eller når. Det er ikke alltid at man f.eks. har tid eller lyst til å gjenta seg selv eller andre.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @MatsGyver (og også JohnnyH):

    Ditt innlegg #7127 burde vel så absolutt også legges inn under forumets avdeling Forskjeller og Testmetodikk.
    Temaet du har begynt å utforske er viktig og din innsats prisverdig. Begge deler er for viktig til at det bør spres over en rekke tråder. Det fortjener rett og slett en bedre skjebne.

    Jeg har de siste dagene grunnet litt over en fornuftig plassering av dette temaet eller kanskje egentlig temaene/temasettet. Temaet er egentlig helt generelt og allmengyldig for HFS. Dette taler for en tråd utenfor kategorien "Hodetelefoner". Man kan i så fall enten velge "Hi-Fi generelt" jfr. tråden "The Loudness war" som sannsynligvis gir mest oppmerksomhet, "Forskjeller og Testmetodikk" som ptb foreslår eller "Tech-hjørnet" (jeg blir aldri helt klok på forskjellen mellom de to siste, men det er mulig at den siste kun gjelder utstyr). De to siste kategoriene blir nok lest av (langt) færre, men sjansen for et godt signal-støy-forhold er (nok) ofte bedre.

    Det er godt mulig at det allerede finnes en relevant tråd i en eller flere av disse kategoriene, men man kan også opprette en ny.

    Hvis du/dere først og fremst ønsker å diskutere dette innenfor hodetelefonkretsen/-kategorien, er dette også forståelig og OK. I så fall bør det enten skje i MatsGyvers nyopprettede tråd "Objektiv vs Subjektiv" (muligens med endring av trådtittel) eller i en ny tråd du/dere oppretter for temaet/temaene/formålet i kategorien "Hodetelefoner".

    Etter at dere har truffet et valg, er det sannsynligvis formålstjenlig å kopiere de spredte innleggene til den valgte løsningen, subsidiært peke/lenke til dem.

    Tilegg:
    Jeg oppdaget nettopp at MatsGyver har kopiert innholdet i innlegg #7127 til innlegg #767 i tråden «"Seende" VS "blind" lytting?» i kategorien «Forskjeller og Testmetodikk».
    Hvis du ønsker å flytte på ting er det helt ok for meg, det var vell bare entusiasmen og ettertenksomheten som plutselig slo ut i blomst og ble vell på et vis OT i denne tråden.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    ^
    Enig. Innleggene 7122-7137 kan flyttes til Objektiv vs Subjektiv tråden, hvis JohnnyH samtykker til det.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Børstet støvet av de gode gamle Sennheiser HD555ene og prøvde dem ut med Tchaikovsky originale Swan Lake i lossless og enorm dynamic range. Jeg hadde nesten glemt hvor gode disse hodetelefonene var til klassisk musikk når de drives av en nøytal nær null impedance kilde.

    Klassisk med LCD-2 eller Aiwa fungerer ikke og det er vanskelig å høre en hel låt, imotsetning til HD555 som det er vanskelig å legge fra seg til den samme musikken. Bare en låt til, jeg lover. Hørt visst hele Tchaikovsky Ballet Suites før jeg klarte rive meg vekk fra dem.

    Hmm. Kanskje det blir innkjøp av HD800 til klassisk hvis dette fortsetter. ???
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg bet meg merke i big_swiftys observasjoner og erfaringer ang. bass i klassisk musikk. Det han skrev gav gjenklang og spore til ettertanke og nye observasjoner som stadig understøtter det han skrev.

    [...] Klassisk er fint når man skal vurdere bassgjengivelse. Egentlig er det ikke så mye basstoner når man hører klassisk live. Jeg har mye live lytterfaring her, og vet at når bassen først kommer, er den dyp, kommer fort, og stikker fort av igjen :) [...]

    For kontekst:
    Utdraget er hentet fra et innlegg om Sennheiser HD 800:
    Mye interessant her! Jeg har hatt mye moro med 800 i det siste, særlig etter at de nå begynner å bli innspilte. Og, de har mer enn nok punch og smekk, drevet rett ut av McIntosh mcd1100. Bassen krevde litt tilvenning. Jeg tror det er snakk om hva slags musikk man liker. Klassisk er fint når man skal vurdere bassgjengivelse. Egentlig er det ikke så mye basstoner når man hører klassisk live. Jeg har mye live lytterfaring her, og vet at når bassen først kommer, er den dyp, kommer fort, og stikker fort av igjen :)

    Her er Sennheiserne uovertrufne IMO. Jeg har aldri hørt maken, selv i forhold til flere høyttalere jeg har hørt i mangehundretusenkronersklassen.

    Men, denne ufargede gjengivelsen gjør at når du spiller musikk med "unaturlig" bass (forsterket/manipulert), kan 800 virke litt "bassfattig" eller "mangle morofaktor". For meg har det vært veldig interessant å leke med dette, og har faktisk gitt meg mye å tenke på ift hvordan jeg lytter på musikk.

    Jeg er personlig helt uinteressert i det folk kaller nøytral eller korrekt lyd. Jeg vil suges inn i musikken og bli beveget av den. Det gjør 800-ene for meg nå. Det krevde lang innspilling og en smule tilvenning. Sitter og hører på "Min Modir" med Eivør nå, og det er bass, trøkk og følelser i massevis.

    I love my 800s !
    Dette er for meg kjernen i hvorfor flere av Sennheisers modeller (HD800, HD555) fungerer til klassisk, mens Audeze LCD-2 ikke gjør det. Og kanskje at LCD-2 fungerer til mye av dagens musikk som har digital og manipulert og detaljert bass.

    Har aldri hørt klassisk live, så har ikke kunnet sette fingeren på hva det er som gjør at det fungerer på Sennheiser men ikke med Audeze. Dette med bassen skyller over deg er i mine øyne en meget god måte å beskrive det på. Bassen i klassisk skal ikke være tilstedeværende før orkesteret banker til i de mest høylytte partiene og bassen tar dynamikken til et helt nytt nivå, og like fort som den kom så er den borte. I dynamisk musikk fungerer dette utmerket, men med Audeze så er denne bassen alltid tilstede og følelsen at den kommer "skyllende" innover blir ikke så sterk siden den har vært der hele tiden.

    Og i motsatt tilfelle oppleves Sennheisers bass i moderne musikk som endimensjonal. Grunnen tror jeg skyldes hodetelefonenes konstruksjon som favoriserer en type musikksjanger mer enn en annen. Man kan kanskje si at Sennheiseren er dynamisk og fin i høye mids til treble området, mens Audeze er meget dyktig og har sin sterkeste dynamikk ved lave mids og bass-området. De er dynamiske i hver sin skala, so to say.

    Setter man Sennheisers dynamiske hodetelefonkonstruksjon, musikk med dynamic range, og en forsterker som bidrar med god demping under ett, så er det logisk at nevnte Sennheiser modeller fungerer så bra til klassisk.

    Samme at Audeze som orthodynamisk hodetelefon, basspreget musikk med liten til middels dynamic range, og en forsterker som overladder den, så er også det logisk at den fungerer så bra til listepop, og også noe musikk med middels dynamic range.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Børstet støvet av de gode gamle Sennheiser HD555ene og prøvde dem ut med Tchaikovsky originale Swan Lake i lossless og enorm dynamic range. Jeg hadde nesten glemt hvor gode disse hodetelefonene var til klassisk musikk når de drives av en nøytal nær null impedance kilde.

    Klassisk med LCD-2 eller Aiwa fungerer ikke og det er vanskelig å høre en hel låt, imotsetning til HD555 som det er vanskelig å legge fra seg til den samme musikken. Bare en låt til, jeg lover. Hørt visst hele Tchaikovsky Ballet Suites før jeg klarte rive meg vekk fra dem.

    Hmm. Kanskje det blir innkjøp av HD800 til klassisk hvis dette fortsetter.
    Jeg har en meget stor mistanke om at CDWMcInSpots kan bekrefte det, jeg har forstått at han liker HD 800 til klassisk og har vell også beskrevet dem sammen med en Beyerdynamic model, mulig det var T1 eller T5p.

    Sjekk en av merketrådene for innlegg da det var som vanlig fra ham meget beskrivende og reflektert.;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 800

    [...] Sjekk en av merketrådene for innlegg da det var som vanlig fra ham meget beskrivende og reflektert.;)
    Takk for ros.

    [...]
    Jeg har en meget stor mistanke om at CDWMcInSpots kan bekrefte det, jeg har forstått at han liker HD 800 til klassisk og har vell også beskrevet dem sammen med en Beyerdynamic model, mulig det var T1 eller T5p.

    Sjekk en av merketrådene for innlegg da det var som vanlig fra ham meget beskrivende og reflektert.;)
    Tenkte du på et av disse innleggene?:
    I så fall må rosen deles med flere andre bidragsytere jeg har sitert og bygd videre på.

    Det er også mulig at jeg kan ha skrevet noe relevant i trådene "Sennheiser HD 800", "Lynx Hilo: Hodetelefonbruk" og "EAR Yoshino HP4". I starten (side 1) av tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner" finner man noen eldre sammenligninger av Sennheiser HD 800, beyerdynamic T 1 og Denon AH-D7000.

    Jeg er, som flere ganger tidligere skrevet, avhengig av å benytte en for meg passende hodetelefonforsterker med Sennheiser HD 800 og HD 380. Med gal hodetelefonforsterker kan det bli stusselig. NB: Dette er et spørsmål om egenskaper, ikke pris.

    Jeg har, som tidligere skrevet, problemer med å se at Audeze LCDx kan være egnet for f.eks. bluegrass, lett-på-tå-ballett, kammermusikk, osv. inkl. alt AKG K 701 gjerne er velegnet til.

    Siden MatsGyver er i ballettens verden: "Den døende svane", koreografi Michel Fokine, musikk Camille Saint-Saëns inspirert av "Svanesjøen" og diktet "Den døende svane" av Alfred Tennyson (husk lektor Tørrdal):

     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @ CDWMcInSpots

    Den om talen jeg tenker på beskrev du spesielt senen som (sitert etter hukommelse, HD 800 opplyste hele senen mens det som muligvis kan ha vært T1 ble beskrevet til å ha lyset mer rettet mot utøvern og at resten av senen var mindre opplyst.

    Grieghallen var vell også nevnt, muligens i samme innlegg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 800 vs. beyerdynamic T 1

    @ CDWMcInSpots

    Den om talen jeg tenker på beskrev du spesielt senen som (sitert etter hukommelse, HD 800 opplyste hele senen mens det som muligvis kan ha vært T1 ble beskrevet til å ha lyset mer rettet mot utøvern og at resten av senen var mindre opplyst.

    Grieghallen var vell også nevnt, muligens i samme innlegg.
    [...]
    I starten (side 1) av tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner" finner man noen eldre sammenligninger av Sennheiser HD 800, beyerdynamic T 1 og Denon AH-D7000.
    [...]
    Det er antagelig innleggene #5 "beyerdynamic T 1: Mine inntrykk del 1 og 2" og #7 "T 1 vs. HD 800 og HD 800s flombelysning" fra ovennevnte tråd og kanskje noen andre innlegg fra samme side.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Børstet støvet av de gode gamle Sennheiser HD555ene og prøvde dem ut med Tchaikovsky originale Swan Lake i lossless og enorm dynamic range. Jeg hadde nesten glemt hvor gode disse hodetelefonene var til klassisk musikk når de drives av en nøytal nær null impedance kilde.

    Klassisk med LCD-2 eller Aiwa fungerer ikke og det er vanskelig å høre en hel låt, imotsetning til HD555 som det er vanskelig å legge fra seg til den samme musikken. Bare en låt til, jeg lover. Hørt visst hele Tchaikovsky Ballet Suites før jeg klarte rive meg vekk fra dem.

    Hmm. Kanskje det blir innkjøp av HD800 til klassisk hvis dette fortsetter.

    Det hele startet med HD555 her også...Nå vet jeg ikke hvor de ligger, men så lytter jeg svært sjelden til felegnikking:)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Det eneste jeg kan si - med en viss sikkerhet, er at med foner så slipper jeg å legge merke til at høyre høytaler alltid
    stikker seg frem! Med foner er alt slik det burde være...Gode foner det altså:)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Skulle jeg satt en graf opp hvor X var Dynamic range og Y var tonalitet, ville den sett omtrent slik ut når det kommer til musikksjanger. Og skulle jeg plassert hodetelefonens tonalitet og demperegenskaper ut fra denne grafen, så passer det ganske bra med de subjektive vurderingene om hvilke hodetelefoner som er best til hvilken sjanger.

    Ett eksempel: Klassisk musikk har stor dynamic range og lys tonalitet. Klassisk krever derfor en hodetelefon som har gode dempeegenskaper (til å dempe den enorme dynamic range i klassisk), og en tonalitet som er lys. Sennheiser HD800 er en slik hodetelefon som ut fra dens egenskaper fits the bill når det kommer til klassisk. Stor dynamic range krever mye demping, og klassisk krever lys tonalitet.

    Det samme når det kommer til Blues. Det har høy dynamic range og mørk tonalitet. LCD-2 har gode dempeegenskaper og har mørk tonalitet.

    Slik kan man fortsette.

    En Grado PS1000 vil ikke være "musikalsk" til blues, men er musikalsk til rock for eksempel. Og LCD-2 motsatt. Det vil ikke si at hodetelefonen ikke er musikalsk, men at den benyttes til en sjanger som den ikke passert helt perfekt til.

    Forsterkere som avviker fra nøytral frekvensrespons kan shifte en HD800 nærmere mot eksempelvis techno, dersom den svekker hodetelefonens dempeegenskaper (ved å tilføre høyere spenning) og ved at den har en frekvensrespons som går mot det mørke. Hodetelefonen blir da mindre god til klassisk, og bedre til moderne listepop som pop og techno. Det samme gjelder alle de andre hodetelefonene også.

    En rask illustrasjon for å vise hva jeg mener:

     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er også synd å kjøpe en hodetelefon som passer "din musikksmak". For da risikerer man å gå glipp av en ny verden i musikken, som kan være like fantastisk som din favorittmusikk, og man får aldri utvidet horisonten.

    Jeg hørte f.eks aldri på klassisk før jeg kjøpte meg Sennheiser. Etter det har jeg hørt mye på klassisk og digger det.

    Hørte heller aldri på Blues før jeg kjøpte meg Audeze, og nå elsker jeg blues.

    Og så har jeg et sett vintage Aiwa som plasserer seg omtrent der Hifiman HE-500 ligger, som fungerer som passe greit til det meste.

    Merk at dette er mine vurderinger og en graf som er tegnet opp på 5 minutter. Så nøyaktig plassering kan avvike noe.
    Det er et godt poeng - godt og variert utstyr utvider gjerne den musikalske horisont :D
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Jeg bet meg merke i big_swiftys observasjoner og erfaringer ang. bass i klassisk musikk. Det han skrev gav gjenklang og spore til ettertanke og nye observasjoner som stadig understøtter det han skrev.

    [...] Klassisk er fint når man skal vurdere bassgjengivelse. Egentlig er det ikke så mye basstoner når man hører klassisk live. Jeg har mye live lytterfaring her, og vet at når bassen først kommer, er den dyp, kommer fort, og stikker fort av igjen :) [...]

    For kontekst:
    Utdraget er hentet fra et innlegg om Sennheiser HD 800:
    Mye interessant her! Jeg har hatt mye moro med 800 i det siste, særlig etter at de nå begynner å bli innspilte. Og, de har mer enn nok punch og smekk, drevet rett ut av McIntosh mcd1100. Bassen krevde litt tilvenning. Jeg tror det er snakk om hva slags musikk man liker. Klassisk er fint når man skal vurdere bassgjengivelse. Egentlig er det ikke så mye basstoner når man hører klassisk live. Jeg har mye live lytterfaring her, og vet at når bassen først kommer, er den dyp, kommer fort, og stikker fort av igjen :)

    Her er Sennheiserne uovertrufne IMO. Jeg har aldri hørt maken, selv i forhold til flere høyttalere jeg har hørt i mangehundretusenkronersklassen.

    Men, denne ufargede gjengivelsen gjør at når du spiller musikk med "unaturlig" bass (forsterket/manipulert), kan 800 virke litt "bassfattig" eller "mangle morofaktor". For meg har det vært veldig interessant å leke med dette, og har faktisk gitt meg mye å tenke på ift hvordan jeg lytter på musikk.

    Jeg er personlig helt uinteressert i det folk kaller nøytral eller korrekt lyd. Jeg vil suges inn i musikken og bli beveget av den. Det gjør 800-ene for meg nå. Det krevde lang innspilling og en smule tilvenning. Sitter og hører på "Min Modir" med Eivør nå, og det er bass, trøkk og følelser i massevis.

    I love my 800s !
    Dette er for meg kjernen i hvorfor flere av Sennheisers modeller (HD800, HD555) fungerer til klassisk, mens Audeze LCD-2 ikke gjør det. Og kanskje at LCD-2 fungerer til mye av dagens musikk som har digital og manipulert og detaljert bass.

    Har aldri hørt klassisk live, så har ikke kunnet sette fingeren på hva det er som gjør at det fungerer på Sennheiser men ikke med Audeze. Dette med bassen skyller over deg er i mine øyne en meget god måte å beskrive det på. Bassen i klassisk skal ikke være tilstedeværende før orkesteret banker til i de mest høylytte partiene og bassen tar dynamikken til et helt nytt nivå, og like fort som den kom så er den borte. I dynamisk musikk fungerer dette utmerket, men med Audeze så er denne bassen alltid tilstede og følelsen at den kommer "skyllende" innover blir ikke så sterk siden den har vært der hele tiden.

    Og i motsatt tilfelle oppleves Sennheisers bass i moderne musikk som endimensjonal. Grunnen tror jeg skyldes hodetelefonenes konstruksjon som favoriserer en type musikksjanger mer enn en annen. Man kan kanskje si at Sennheiseren er dynamisk og fin i høye mids til treble området, mens Audeze er meget dyktig og har sin sterkeste dynamikk ved lave mids og bass-området. De er dynamiske i hver sin skala, so to say.

    Setter man Sennheisers dynamiske hodetelefonkonstruksjon, musikk med dynamic range, og en forsterker som bidrar med god demping under ett, så er det logisk at nevnte Sennheiser modeller fungerer så bra til klassisk.

    Samme at Audeze som orthodynamisk hodetelefon, basspreget musikk med liten til middels dynamic range, og en forsterker som overladder den, så er også det logisk at den fungerer så bra til listepop, og også noe musikk med middels dynamic range.
    Med en dame i leppestift kjole sine ord: Jeg er sjokkert! Dere får kjære prinsesse Leia til å høres ut som en middelmådig GatePike som arbeider under en Doktor som er helt forferdelig...Sjokkert er jeg.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Musikalske høyttalere: Jeg har kommet over HiFi korrekte høyttalere, hvor lytteren blir servert krystallklar og enorm detaljgjengivelse, musikken er korrekt og nøytralt gjengitt. Etter at jeg hørte Vienna Acoustics, ble jeg bare sittende og rett og slett nyte musikken. Det er derfor jeg lytter til musikk. Jeg nyter musikk. Jeg lytter ikke til musikk fordi jeg er interessert i å høre nøyaktig hvor cymbalen er plassert i lydbilde, eller høre hver minste bevegelse på halsen til en gitarist. Det er opplevelsen for meg som teller. Derav ordet "musikalsk", som jeg kaller det (Korriger meg om jeg tar feil av ordvalg). En høyttaler/hodetelefon som lar musikken forføre deg, ikke detaljene i musikken. Bevare meg vel, en musikalsk musikkformidler kan være/er også rik på detaljer, men den legger ikke all sin vekt på det. Detaljene er der, bare du gidder lytte etter dem.

    Tilbakelent for meg er en høyttaler hvor den ikke er for skarp i toppen, har en fløyelsmyk lyd, og lar deg lytte på musikk i timesvis uten at du blir sliten av det. Dette er nok veldig inviduelt, der noen ikke opplever denne typen "tretthet". For meg var for eksempel høyttalere fra B&W veldig krevende å lytte til i lengden, og jeg måtte ofte skru ned volumet etter en halvtimes tid. Nå kommer nok spørsmålet om hvilke elektronikk som var inne i bildet, og diskusjonen kan eskalere i logaritmisk skala.

    Kort og godt en hodetelefon som lar deg nyte musikk i timesvis uten å bli sliten av det. Det er det jeg er ute etter.

    Skal definitivt få sjekket ut HE-500, den høres spennende ut, takk.

    Utfra grafen som ble lagt ut, trur jeg LCD-2 er det jeg er ute etter. Jeg liker det mørkt fremfor lyst.

    Til dere som sier det er synd å kjøpe en hodetelefon som passer min musikksmak, vel. Det er jo den musikken jeg liker. Hvorfor skal en kjøpe en Toyota HiLux, om en liker å kjøre fort på bane? Jeg skjønner poenget, men jeg må desverre si meg LITT uenig.

    Uansett, takk for fantastiske gode innspill alle sammen. Jeg har fått gode tips og hint, om dere har mere på lur så er jeg åpen for forslag.
    Min erfaring med hodetelefoner er at det ikke finnes noen hodetelefoner som kan forføre deg og være universalt musikalsk på mange arenaer. Noen hodetelefon/forsterker kombinasjoner kan være som passe god til et bredt spekter av musikk, men er ikke så forførende. Andre kan være veldig begrenset til en liten nisje og være veldig forførende, men dårlig til alt annet. Hva som er "musikalsk" er derfor veldig avhengig av hvilken musikk sjanger du lytter til og hvilken hodetelefon du har.

    Hva som er "musikalsk" kan til og med forandres i en og samme plate utgivelse. Se f.eks Daft Punk Random Access Memories hvor de fleste låtene høres "musikalsk" ut på LCD-2, men hvor f.eks Loose Yourself to Dance høres bedre og mer musikalsk hvis bassen er mindre presis og flyter mer ut over lydbildet som i de underdempede Aiwaene mine. Begge er veldig gode når de får jobbe med musikk som passer deres tonalitet og dempeegenskaper.

    Normalt ville jeg gått for en hodetelefon som har dårlig demping dess lavere dynamic-range musikken du hører på har. Lavere dempefaktor gir en mindre nøyaktig hodetelefon, men gir bisarr nok mer fylde til denne typen musikk. Til musikk med stor dynamic-range så er der nok fylde i opptaket allerede og en hodetelefon med god demping bidrar med fylde samtidig som den gir detaljer. Fan-tastic.

    Når det kommer til instrumentplassering så synes ikke jeg hodetelefoner gjør en god jobb på det. Instrument seperasjon kan være bra, men plassering krever binauralt opptak eller høyttalere. Dette har ingenting med gode eller dårlige hodetelefoner å gjøre, men hvordan hodetelefoner fungerer til vanlige musikkopptak. Hadde du plassert de to hovedhøytalerne fra stueanlegget inn til hvert øre så hadde instrumentenes plassering også der forsvunnet.

    LCD-2 er en god hodetelefon men er ikke for alle. Den har mange svakheter og kan etter min mening være litt picky på opptakene før den virkelig begynner å briljere. Den liker mørke opptak (Lana del Rey, Blues etc.) med stor dynamic range før den blir virkelig "musikalsk". En hodetelefon som har en mer detaljert bassgjengivelse i området 20-800hz skal du lete lenge etter, for det tror jeg ikke finnes. Men til opptak som har en kjedelig endimensjonal og komprimert bass (Loose Yourself to Dance) så kan den være litt nådeløs fordi den er så detaljert og hardt dempet, og her kan f.eks HE-500 være bedre fordi den er mindre presis og har dårligere demping.

    Hvor mye detaljer du får bestemmes av hvor hardt dempet hodetelefonen din er. Til musikk med høy dynamic-range så ønsker man så mye detaljer som mulig. Det motsatte er tilfellet ved komprimert listepop og annen musikk med lav dynamic-range, her er det ikke ønskelig med mer detaljer fordi det bare fremhever forvrenginger og klipping i de dårlige opptakene. Forvrenginger og klipping er den minst "musikalske" lyden man kan høre, og en hodetelefon som gir mindre av dette vil høres mer "musikalsk" ut, selv om det er en dårligere hodetelefon.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @ sorgenfri.

    Gatepike eller gledespike kjært barn kan ha mange navn.:cool:

    Men jeg må få lyttet på HE-500 og T1, samt Taurus.

    PS jeg har lenge latt vær å poste i denne tråden da jeg jar sett på den som CDWMcInSpots personlige oppsamlings tråd, for emner som ikke har en tråd eller som trenger lett gjenfinnbarhet, har jeg opp fatte dette korrekt?

    Som ønsket av CDW i innlegg #16 I`m out. :)
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    @JohnnH Ikke bekymre deg for CDWM. Han flytter nok de innleggene han mener bør være et annet sted:)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Hørte bare raskt gjennom de videoene uten å bruke LCD-2, og kan tenke meg at Audeze gjengir de låtene veldig bra. De er tonalt ganske mye mørkere enn det jeg forbinder med mer tradisjonell klassisk.

    Denne typen klassisk som vist i videoen under synes jeg Audeze takler heller dårlig sammenlignet med diverse lyse Sennheiser modeller, men det er en urettferdig sammenligning fordi LCD-2 er en verdensklasse hodetelefon bare ikke til denne typen musikk. HD800 er heller ikke brilliant til Blues, men der er Audeze i sitt rette element. Audeze er også god til Jazz, og det vil jeg tro Sennheiser også er fordi Jazz blander mye av både det lyse fra klassisk og mørke fra blues. Uten at jeg har hørt det kan jeg tenke meg Stax SR-009 låter fantastisk til Jazz fordi den er enormt bra dempet og har en nøytral tonalitet.

     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Skulle jeg kjøpt end-station headfi i dag, hadde trolig pengene blitt brukt på Hifiman HE-500 og en nøytral forsterker med output-impedance justering for å endre dempingen fra lav til middels og høy. Og til hifi hadde resten av pengene gått til Stax SR-009. De to oppsettene burde taklet det meste som var å by på av både gode, dårlige, mørke og lyse opptak og musikk.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Interessante svar her. Hvis jeg sier jeg lytter mye på disse artistene: Pink Floyd, Dire Straits, Mark Knopfler, Muse. Metallica, Rammstein, Michael Jackson, Sade. Dette krever vel en god allrounder? Hva med Denon AH-5000? Eller Shure 1840? Ser Sennheiser HD800 får stort sett toppkarakter overalt, men er den for klinisk for mine ører tro?
    Forsøkte plotte inn hvor i landet de forskjellige artistene etter min mening omtrent ligger, og noen flere hodetelefoner som jeg har hørt. Denon har jeg aldri testet, så jeg vet ikke hvordan deres tonalitet er og hvordan demping de opererer med, men det finnes frekvensmålinger som kan gi deg en pekepinne hvor de hadde havnet. Shure 1840 skal etter det jeg har lest være i området Sennheiser HD650? Og Slade har jeg aldri hørt musikken til, så den vet jeg ikke hvor havner.

    Men dette skjemaet er bare for å gi en grov oversikt over hva du kanskje burde se litt nærmere på. Hvilken forsterker som brukes kan påvirke hodetelefonens posisjon ned og høyre/venstre på skjemaet.

    Men ut fra der jeg mener HD800 ligger, så tror jeg ikke det er den beste hodetelefonen for deg.

    Edit: men Sennheiser har kommet med en ny forsterker som har ganske høy utgangsimpedance, som kan påvirke Sennheiseren på skrått nedover til venstre nærmere de musikktypene du hører på.

     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Ut fra frekvensmålingene på Headroom, hadde jeg trolig plassert Q701 mellom HD650 og HD600. Og AH-D7100 midt mellom Beats og LCD-2.

    Edit: og Sade i området rundt HD650.

    Slade i området mellom Knopfler og Grado PS1000. Trolig nærmere Grado.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Mye mulig, har verken hørt Q701 eller noen Denon, så det blir kun ut fra slik jeg leser square wave (dempeegenskaper) og frekvensmålinger (tonalitet).

    Q701 har omtrent samme square wave som HD650 (bare litt svakere dempet) og tonalt ligger dypbassen midt mellom HD600 og 650. Den har noe høyere mid-range og en relativt høy treble. Ut fra grafen så tolker jeg det slik at den er i det området i hvertfall. Men den er litt dårligere dempet, så mulig den hadde kommet litt nærmere Hifiman HE500.

    Kanskje midt inne i triangelen en plass mellom HD600, HD650 og Hifiman HE500?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    K701 en plass langs midtstreken under HD600 og Beyer T1?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    K701 en plass langs midtstreken under HD600 og Beyer T1?
    ardilla mener K701 spiller bra på klassisk, men er vell ikke så sikker på at den er en rock hodetelefon.

    Her vill personlig preferanser spille en stor rolle sammen med lytte volum.

    Mine tilårskomne Yamaha HP1 trenger litt volum for å swinge, uansett amp (Violectric eller Naim)
    Joda, og tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.

    Og så kommer det med forsterkere som avviker fra nøytral tonalitet og forandrer dempeegenskapene som gjør det vanskelig å bedømme hvor i landet hodetelefonen har flyttet seg, da det ikke finnes målinger på eksakt hodetelefon og forsterker kombinasjon.

    Det finnes ikke en gang målinger av forsterkere uten hodetelefon. Av en eller annen merkelig grunn. Og det gjør det enda vanskeligere å tolke hvordan tonalitet og dempeegenskaper forandres med forskjellige forsterkere.

    K701 en plass langs midtstreken under HD600 og Beyer T1?
    Andre har skrevet at Sennheiser HD 800 kan betraktes som en forbedret AKG K 701, og det er det en del i. Det sies ofte at AKG K 701 er best til akustisk musikk fremført av mindre ensembler, samt vokal, og det er jeg ikke uenig i.

    Jeg har skrevet at Shure SRH940 kan betraktes som en lukket AKG K 701.

    Jeg oppfatter gjerne AKG K 701 som (rimelig) lys og lett. Tenk f.eks. tåspissdans, cembalo, barokkmusikk, m.m.. Bluegrass er heller ikke dumt.
    Sier det samme her. Tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.

    Dess bedre hodetelefonen er dess større nedslagsfelt vil den ha, men de fleste hodetelefonene vil høres på sitt beste når dem får spille musikk som går overens med dens dempeegenskaper og tonalitet.

    Ta f.eks Stax og HE500. Stax vil naturligvis høres fantastisk bredre ut til et større spekter av musikksjangere fordi det er en bedre hodetelefon. Men den er hardt dempet og presis, og vil ikke være så behagelig til dårlige opptak og opptak med liten dynamic range. HE500 derimot har relativt dårlig dempe-egenskaper, og vil kunne hevde seg på dårlige opptak, spesielt med en forsterker som driver den litt hardt. HE500 vil få selv dårlige opptak til å høres god ut, mens Stax vil rive dem lyse alt opp og rive dem i fillebiter.

    Stax er en bedre hodetelefon på alle mulige måter, men når opptakene er dårlig og den dynamiske gangen liten så er det ikke slik at en mer nøyaktig framstilling av musikken fører til en mer musikalsk opplevelse. Beats By Dre har lavet et helt marked for underdempede, upresise bløte hodetelefoner med blaffrende bass som gjør det bra med komprimerte opptak.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Joda, og tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.

    Og så kommer det med forsterkere som avviker fra nøytral tonalitet og forandrer dempeegenskapene som gjør det vanskelig å bedømme hvor i landet hodetelefonen har flyttet seg, da det ikke finnes målinger på eksakt hodetelefon og forsterker kombinasjon.

    Det finnes ikke en gang målinger av forsterkere uten hodetelefon. Av en eller annen merkelig grunn. Og det gjør det enda vanskeligere å tolke hvordan tonalitet og dempeegenskaper forandres med forskjellige forsterkere.

    K701 en plass langs midtstreken under HD600 og Beyer T1?
    Andre har skrevet at Sennheiser HD 800 kan betraktes som en forbedret AKG K 701, og det er det en del i. Det sies ofte at AKG K 701 er best til akustisk musikk fremført av mindre ensembler, samt vokal, og det er jeg ikke uenig i.

    Jeg har skrevet at Shure SRH940 kan betraktes som en lukket AKG K 701.

    Jeg oppfatter gjerne AKG K 701 som (rimelig) lys og lett. Tenk f.eks. tåspissdans, cembalo, barokkmusikk, m.m.. Bluegrass er heller ikke dumt.
    Sier det samme her. Tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.

    Dess bedre hodetelefonen er dess større nedslagsfelt vil den ha, men de fleste hodetelefonene vil høres på sitt beste når dem får spille musikk som går overens med dens dempeegenskaper og tonalitet.

    Ta f.eks Stax og HE500. Stax vil naturligvis høres fantastisk bredre ut til et større spekter av musikksjangere fordi det er en bedre hodetelefon. Men den er hardt dempet og presis, og vil ikke være så behagelig til dårlige opptak og opptak med liten dynamic range. HE500 derimot har relativt dårlig dempe-egenskaper, og vil kunne hevde seg på dårlige opptak, spesielt med en forsterker som driver den litt hardt. HE500 vil få selv dårlige opptak til å høres god ut, mens Stax vil rive dem lyse alt opp og rive dem i fillebiter.

    Stax er en bedre hodetelefon på alle mulige måter, men når opptakene er dårlig og den dynamiske gangen liten så er det ikke slik at en mer nøyaktig framstilling av musikken fører til en mer musikalsk opplevelse. Beats By Dre har lavet et helt marked for underdempede, upresise bløte hodetelefoner med blaffrende bass som gjør det bra med komprimerte opptak.
    Hvordan kan en hodetelefon ha dempe faktor, det er det forsterkeren som har, og denne beregnes ut av en tenkt last som bør oppgis, hode telefonene har en impedans = (vekselstrøms motstand) og denne varierer en hel del med frekvens, med et unntak og det er ortodynamiske hodetelefoner som i eks Audeze tilfelle varierer med rundt 1 ohm etter det jeg har sett fra målinger.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg bet meg merke i big_swiftys observasjoner og erfaringer ang. bass i klassisk musikk. Det han skrev gav gjenklang og spore til ettertanke og nye observasjoner som stadig understøtter det han skrev.




    For kontekst:
    Utdraget er hentet fra et innlegg om Sennheiser HD 800:
    Dette er for meg kjernen i hvorfor flere av Sennheisers modeller (HD800, HD555) fungerer til klassisk, mens Audeze LCD-2 ikke gjør det. Og kanskje at LCD-2 fungerer til mye av dagens musikk som har digital og manipulert og detaljert bass.

    Har aldri hørt klassisk live, så har ikke kunnet sette fingeren på hva det er som gjør at det fungerer på Sennheiser men ikke med Audeze. Dette med bassen skyller over deg er i mine øyne en meget god måte å beskrive det på. Bassen i klassisk skal ikke være tilstedeværende før orkesteret banker til i de mest høylytte partiene og bassen tar dynamikken til et helt nytt nivå, og like fort som den kom så er den borte. I dynamisk musikk fungerer dette utmerket, men med Audeze så er denne bassen alltid tilstede og følelsen at den kommer "skyllende" innover blir ikke så sterk siden den har vært der hele tiden.

    Og i motsatt tilfelle oppleves Sennheisers bass i moderne musikk som endimensjonal. Grunnen tror jeg skyldes hodetelefonenes konstruksjon som favoriserer en type musikksjanger mer enn en annen. Man kan kanskje si at Sennheiseren er dynamisk og fin i høye mids til treble området, mens Audeze er meget dyktig og har sin sterkeste dynamikk ved lave mids og bass-området. De er dynamiske i hver sin skala, so to say.

    Setter man Sennheisers dynamiske hodetelefonkonstruksjon, musikk med dynamic range, og en forsterker som bidrar med god demping under ett, så er det logisk at nevnte Sennheiser modeller fungerer så bra til klassisk.

    Samme at Audeze som orthodynamisk hodetelefon, basspreget musikk med liten til middels dynamic range, og en forsterker som overladder den, så er også det logisk at den fungerer så bra til listepop, og også noe musikk med middels dynamic range.
    Med en dame i leppestift kjole sine ord: Jeg er sjokkert! Dere får kjære prinsesse Leia til å høres ut som en middelmådig GatePike som arbeider under en Doktor som er helt forferdelig...Sjokkert er jeg.
    Hun er en skitten gatepike som ingen vil betale noe særlig for. Jeg svarte på en ønskes kjøpt annonse der vedkommende ville meske seg med en toer, men prisen han tilbydde var skarve tre laken. Jeg pimper ikke tøsa mi for knapper og glansbilder. Fuck that, hva skjer med verden.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    "Samme at Audeze som orthodynamisk hodetelefon, basspreget musikk med liten til middels dynamic range, og en forsterker som overladder den, så er også det logisk at den fungerer så bra til listepop, og også noe musikk med middels dynamic range."

    lurer på om dette kan være lyden fra Audeze når de ennå ligger i esken sin før man har de på....! :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn