choke for F5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vis vedlegget 352636 Vil bruge dem her i min F5 V3. 66.000 uf før spolen og 132.000 uf efter ( x4) Induktionen er 0,5 mh og modstanden ca 0,2 ohm. Mest for at beskytte softstart.
    Med en så lav induktans, så vil de i alle fall ikke gjøre noe som helst for å redusere rippel.............men du sier jo dette selv. Å beskytte softstart kan jo løses ved å bruke en bedre softstart ?
    Mener Pass anbefaler 0,47 mh Desuden afhænger virkningen også af kapaciteten efter spolen. Desuden bruger jeg i forvejen de bedste softstart. Men med 4 kvadrat netkabler helt ud til sikrings skabet er der meget lav impedans. Det betyder meget højere peakstrøm.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei
    Enhver med bare en anelse indsigt er klar over at rør og de simple Pass konstruktioner forvrænger temmeligt meget.
    Hvorfor bygger du da en F5 V3 ? Du sier jo selv at de lyder "livstrøtte" ?
    Og hvilken softstart (som du bruker), er den beste ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hei
    Enhver med bare en anelse indsigt er klar over at rør og de simple Pass konstruktioner forvrænger temmeligt meget.
    Hvorfor bygger du da en F5 V3 ? Du sier jo selv at de lyder "livstrøtte" ?
    Og hvilken softstart (som du bruker), er den beste ?
    Synes bare jeg vil prøve. Håber jeg bliver overrasket. Har prøvet mange softstarts og ved dem jeg bruger er ok. Men som sagt afhænger det også af impedansen på de 230 v. På min nuværende 500 w holton. Slår min 13 A automatsikring fra over halvdelen af gangene jeg tænder. Sikringerne på Holtons 1200 w forstærker brænder da han ikke har taget højde for så lavimpedant 230 v.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg synes man skal pense denne tråden over til topic: Choke for F5.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Beklager avsporingen med softstarts, men det var ikke jeg som brakte det på banen. @Drossel bruker sine "drossler" for å avhjelpe sine softstarts, ikke for å fjerne rippel, noe som denne tråden egentlig handler om . Å ha en stor kondensatorbank etter chokene, tror jeg neppe øker chokene´s innvirkning på slutt-resultatet, men hva vet vel jeg ?
    Back to topic :)

    Mvh.
    Johnny
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Høres ut som oppskriften på suksess dette Drossel. Bygg en konstruksjon du overhodet ikke har troen på (i følge egne utsagn) og sett den inn i en kontekst der skarve 25/30W skal erstatte 500W... Utfallet er forutsigbart! Why bother? Eller har du ikke hørt F5 likevel?

    Hei
    Enhver med bare en anelse indsigt er klar over at rør og de simple Pass konstruktioner forvrænger temmeligt meget.
    Hvorfor bygger du da en F5 V3 ? Du sier jo selv at de lyder "livstrøtte" ?
    Og hvilken softstart (som du bruker), er den beste ?
    Synes bare jeg vil prøve. Håber jeg bliver overrasket. Har prøvet mange softstarts og ved dem jeg bruger er ok. Men som sagt afhænger det også af impedansen på de 230 v. På min nuværende 500 w holton. Slår min 13 A automatsikring fra over halvdelen af gangene jeg tænder. Sikringerne på Holtons 1200 w forstærker brænder da han ikke har taget højde for så lavimpedant 230 v.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Godt å se dansker spre litterære blomster rundt til sine medforumister! Sånn som dere forsøpler kloden med rottekjeftene deres burde dere vært under etterforskning av klimapolitiet.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 352636 Vil bruge dem her i min F5 V3. 66.000 uf før spolen og 132.000 uf efter ( x4) Induktionen er 0,5 mh og modstanden ca 0,2 ohm. Mest for at beskytte softstart.
    Ser da ut som delefilterspoler , det fåes da vanligvis løse kjerner og endelokk i jernpulver /isolasjonsmateriale som passer og da blir gjerne mh mangedoblet.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    "Enhver med bare en anelse indsigt er klar over at rør og de simple Pass konstruktioner forvrænger temmeligt meget"

    Trodde den slags tåkeprat var et tilbakelagt stadie, men så kom følgende;

    "Kæft en flok narrøve"

    - ja ja .....
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Vil man prøver at lege lidt med choke teorien og strømforsyninger generelt så er dette program relativt nemt at gå til, prøvede lige at simulere LC i forbindelse med 1A strømtræk , 33V trafo , 22000uF og 24mH choke med 0.160 ohm i indre modstand.

    Outputtet blev som forventet ca 0.9 * 33V = ca 29.7V (lidt over i simulationen) og rest rippel Vp-p ca 180 mV, ripplen er pænt sinusformet og vil derfor have mindre højere harmonisk frekvensindhold, i forhold til en strømforsygning med kun en kondensator efter ensretteren, der vil også komme mindre og mere konstant strømtræk igennem ensretter-dioderne og dermed også mindre støj fra disse. Softstart burde heller ikke være nødvendigt

    LC_led.JPG


    Kun med kondensator 22000uF, der vil spændingen blive ca 33*kvardratrod(2) ca 46V og der ses ca 420mVp-p rippel , med den karakteristiske trekant-form som er forårsaget af kondensatoren nærmeste virker som en kortslutning når der kommer en lade-puls (der trækkes virkelig meget strøm kun begrænset af kondensatoren indre modstand ESR) og soft-start bliver meget hurtigt nødvendigt , derefter lade kondensatoren af indtil næste puls osv.

    Dette vil generer højre harmonisk frekvensindhold i forhold til et LC led, man kan beregne ripplen peak to peak med denne formel
    Vp-p= 1/(2*netfrekvens* C ) https://en.wikipedia.org/wiki/Ripple_(electrical) det giver ca 454mV , er man interesseret i RMS værdien skal der ganges med værdien 1/2* kvadratrod(2) eller 0.35355

    C_led.JPG



    Sidst PI led (CLC) . Hvor choke erstatter eks.v. modstanden i slinger diller daler Pass konstruktionen, der ses ca 44V output altså næsten det samme et C led (kun kondensator). simulationen viser kun ca 5mV rippel kan det virkelig passe ??. Tror det næppe.

    Prøver at regne det ud i hånden rippel-dæmpningen fra den første kondensator er tilnærmet
    Vp-p=1/2*50*11000uF det bliver ca 909mVp-p rippel.
    Derefter kommer LC ledet som nedsætter denne rippel yderligerer med faktoren K = 197000* 24mH* 11000uF = ca 52 gange (se tidligere indlæg) 909mV/52 = 17.48mV knapt så lavt som simulationen, men meget lavt.

    Der også skal medregnes at den ohmske modstand i spolen kommer til at virke som et RC led og derfor også vil nedsætte ripplen en smule.
    Igen ses sinusformet rippel som vil give lavt højfrekvens-indhold (få harmoniske)

    PI_led.JPG


    Man kan læse lidt mere teori om LC CLC her her og her og her
    Det er meget fristende at bruge choke. Jeg vil i hvert tilfælde give det en chance til i min sidste og ultimative super duper ekstremos analoge effektforstærker med over 500 V/uS i SR og mere end 2 Mhz i båndbrede, og nul komme nul nul dut THD.

    Den kommer sikkert til at lyde ad helvede til , det er det besynderlige ved hi.fi at totalt diller daler slinger, det uperfekte tit kan lyde bedre end "perfekte".
    Måske er det sådan at vores kildefiler/CD'er lyde ad helvede til, og vi er simpelthen nødt til at lave om på lyden med højtråbende slinger horn-konstruktioner , plus slinger Pass forstærkerer eller rør-forstærkerer med derres totale mangel på performes , måske man endda er nødt til at bruge en pickup-nål som fiser hjælpeløst og forvirret rundt i noget vinyl.
    Jeg håber ikke det er sandheden og jeg mener heller ikke det er det , men lidt er der om det.

    Som sagt ville jeg nok bruge det man kalder PI led CLC , hvor choke erstatter modstanden i slinger diller daler hvor skal vi hen Pass konstruktionen.

    Man taber ikke så meget spænding på den måde, og den ekstra støj som generes fra dioderne tager choke'en sig af.
    Og hvis også rippel bliver væsentligt mindre så er der vil ikke noget at betænke sig på.
    Og man kan jo går helt amok i et LCLC led.

    Ps Det her skal tages med nogen forbehold da jeg har lidt uoverensstemmelse imellem håndberegning og simulering,og derfor trer der er noget kludder.
    Men man kan jo selv lege lidt med det program jeg linker til i starten af indlægget.

    Her kan man også undersøge nærmere om de spikes der kan komme ved opstart og som kan bliver et problem.
    Her ses en start op af et LC led 5H og 220uF og 5Kohm belastning, en typisk rørforstærker situation:
    overshoot.JPG



    Det er absolut noget man bør være opmærksom på som også LMC nævnte, fet-transistorer tåler ikke meget overspænding og her er tale om en ordentlig knaldhætte, evt kan man sætte et snubber networks eller noget andet som beskyttelse.

    Se også her for lidt regler, bl.a. skal spolen have en mindste værdi for at en regulering finder sted, der er også risko for at ramme 50Hz eller 100 Hz resonans , og så for man brum . Der er et par ting udover spændings-spiks i startøjeblikket man skal tage højde for.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For litt siden lurte jeg på å montere choker i min F2 "light"
    Kom vel frem til at 2stk. Hammond 159ZJ i CLC var greieste og enkleste måte å få choker montert.
    Men F2 har lavere spenning og høyere strømtrekk enn F5, så kanskje det går med choker som tåler mindre strøm enn 159ZJ.
    Sikkert lurt å ha litt å gå på med tanke på hvor mye strøm choken tåler. Blir fort varmet inne i disse klasse A ampene :)
    Standard F5 har vel ca 1,3A strømtrekk i tomgang...??

    Gikk litt vekk fra hele greia enn så lenge pga plassmangel i kabinett.


    Om du velger LC montering er som nevnt tidligere den høye spenningen ved oppstart ett problem, men lytt til proffene her inne så går det gjerne å få til! :)

    Er det standard PSU du har i din F5?
    Jeg ligger unna LC kobling, innebærer nye trafoer og masse styr, selv om det skal gi best resultat. Ser etter litt surfing på nett at Pass bruker choker i en del andre små sluttrinn og verdiene ligger såpass lavt som 2 mh. Jeg tenker 3 -5 A belastbarhet , men siden ingen av mine skal trekke bass er jo ikke behovet for en veldig stiv forsyning tilstede og en kan muligens sjonglere litt med mer mh/dc .

    Husk at klasse A forsterker har konstant høyt strømtrekk uansett om du spiller lavt, høyt, bass eller diskant.

    Har lekt litt med kalkulatoren og finner at 2mH er for lite. Skal du ha noe effekt av choker bør du ha ca 5mH eller mer i forhold til CRC som du har i dag.
    Siden det ikke finst i bøtter og spann med egnete choker så havner en tilbake til nevnte Hammond 159ZJ.
    (Tar litt forbehold om jeg har reinet feil, men tror det skal være riktig)

    Om choken er for liten havner en inn i "resonansområdet". Dette gjør ting verre enn om en ikke hadde hatt spole i det hele tatt.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor-input_filter

    Sluket sitt velbrukte uttrykk "No free lunch" gjelder vist denne gangen også :)


    Og til de andre drittkasterne så kan dere fortsette å drite dere ut en annen plass, f.eks. facebook, slik at vi andre som prøver å lære og finne ut av ting fortsatt kan føle oss velkommen her på hifisentralen!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23

    Og til de andre drittkasterne så kan dere fortsette å drite dere ut en annen plass, f.eks. facebook, slik at vi andre som prøver å lære og finne ut av ting fortsatt kan føle oss velkommen her på hifisentralen!!​

    Hør hør! Ikke nødvendig med sånt, bidrar bare til å jage bort seriøse og undrende nykommere. Ikke bra. Facebook er glimrende ti slikt, "amaørenes se & hør"
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Synes Kortvarig siste innlegg setter tingene omkring choke (CLC) godt på plass (målemessig). Men dere dansker(gjelder fler) er ikke alltid lett forstå. Der i gården går de litt ofte, synes jeg, fra full slakt i det ene øyeblikk til "kanskje ikke så dumt likevel". Jeg har bygget ganske mange F5 med nettopp choke i strømforsyningen. Det er for andre medlemmer jeg har bygget "chokevariant" og tilbakemeldingene derfra har vært ganske entydig: Det gjør noe med hva F5 presterer reint lydmessig, og for dem til de bedre (de har alle opplevd F5 både med og uten choke). Jeg lytter selvfølgelig på det jeg bygger og opplever også endringer. LMC bruker uttrykk som mere harmonics, uten jeg efentlig forstår hva han legger i det. Å gå noe mere i dybden på hva jeg opplever skal jeg avstå, da jeg til daglig ikke har noen F5(V2ellerV3) i mitt oppsett.

    Eivind S
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bedre evne til å gjengi overtonestrukturer på en naturlig måte
    kanskje har det og med støy å gjøre......
    enkelte amper evner bare ikke dette .......Ncore...Crown K2 i dypbassen mfl


    forøvrig syns jeg Gutty med fordel kunne vist andre enden av sauen
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei :)

    Beklager avsporingen med softstarts, men det var ikke jeg som brakte det på banen. @Drossel bruker sine "drossler" for å avhjelpe sine softstarts, ikke for å fjerne rippel, noe som denne tråden egentlig handler om . Å ha en stor kondensatorbank etter chokene, tror jeg neppe øker chokene´s innvirkning på slutt-resultatet, men hva vet vel jeg ?
    Back to topic :)

    Mvh.
    Johnny
    En del av oss er sikkert klar over hva som er årsak til så høy inrush at en kan ha behov for soft start: NETT TRAFOEN.
    Den alene.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Synes Kortvarig siste innlegg setter tingene omkring choke (CLC) godt på plass (målemessig). Men dere dansker(gjelder fler) er ikke alltid lett forstå. Der i gården går de litt ofte, synes jeg, fra full slakt i det ene øyeblikk til "kanskje ikke så dumt likevel". Jeg har bygget ganske mange F5 med nettopp choke i strømforsyningen. Det er for andre medlemmer jeg har bygget "chokevariant" og tilbakemeldingene derfra har vært ganske entydig: Det gjør noe med hva F5 presterer reint lydmessig, og for dem til de bedre (de har alle opplevd F5 både med og uten choke). Jeg lytter selvfølgelig på det jeg bygger og opplever også endringer. LMC bruker uttrykk som mere harmonics, uten jeg efentlig forstår hva han legger i det. Å gå noe mere i dybden på hva jeg opplever skal jeg avstå, da jeg til daglig ikke har noen F5(V2ellerV3) i mitt oppsett.

    Eivind S
    Husker du verdien på de du overtok fra meg?
    Jeg hadde målt de.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Synes Kortvarig siste innlegg setter tingene omkring choke (CLC) godt på plass (målemessig). Men dere dansker(gjelder fler) er ikke alltid lett forstå. Der i gården går de litt ofte, synes jeg, fra full slakt i det ene øyeblikk til "kanskje ikke så dumt likevel". Jeg har bygget ganske mange F5 med nettopp choke i strømforsyningen. Det er for andre medlemmer jeg har bygget "chokevariant" og tilbakemeldingene derfra har vært ganske entydig: Det gjør noe med hva F5 presterer reint lydmessig, og for dem til de bedre (de har alle opplevd F5 både med og uten choke). Jeg lytter selvfølgelig på det jeg bygger og opplever også endringer. LMC bruker uttrykk som mere harmonics, uten jeg efentlig forstår hva han legger i det. Å gå noe mere i dybden på hva jeg opplever skal jeg avstå, da jeg til daglig ikke har noen F5(V2ellerV3) i mitt oppsett.

    Eivind S
    Husker du verdien på de du overtok fra meg?
    Jeg hadde målt de.

    Elevene venter i spenning på fasiten! :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    For litt siden lurte jeg på å montere choker i min F2 "light"
    Kom vel frem til at 2stk. Hammond 159ZJ i CLC var greieste og enkleste måte å få choker montert.
    Men F2 har lavere spenning og høyere strømtrekk enn F5, så kanskje det går med choker som tåler mindre strøm enn 159ZJ.
    Sikkert lurt å ha litt å gå på med tanke på hvor mye strøm choken tåler. Blir fort varmet inne i disse klasse A ampene :)
    Standard F5 har vel ca 1,3A strømtrekk i tomgang...??

    Gikk litt vekk fra hele greia enn så lenge pga plassmangel i kabinett.


    Om du velger LC montering er som nevnt tidligere den høye spenningen ved oppstart ett problem, men lytt til proffene her inne så går det gjerne å få til! :)

    Er det standard PSU du har i din F5?
    Jeg ligger unna LC kobling, innebærer nye trafoer og masse styr, selv om det skal gi best resultat. Ser etter litt surfing på nett at Pass bruker choker i en del andre små sluttrinn og verdiene ligger såpass lavt som 2 mh. Jeg tenker 3 -5 A belastbarhet , men siden ingen av mine skal trekke bass er jo ikke behovet for en veldig stiv forsyning tilstede og en kan muligens sjonglere litt med mer mh/dc .

    Husk at klasse A forsterker har konstant høyt strømtrekk uansett om du spiller lavt, høyt, bass eller diskant.

    Har lekt litt med kalkulatoren og finner at 2mH er for lite. Skal du ha noe effekt av choker bør du ha ca 5mH eller mer i forhold til CRC som du har i dag.
    Siden det ikke finst i bøtter og spann med egnete choker så havner en tilbake til nevnte Hammond 159ZJ.
    (Tar litt forbehold om jeg har reinet feil, men tror det skal være riktig)

    Om choken er for liten havner en inn i "resonansområdet". Dette gjør ting verre enn om en ikke hadde hatt spole i det hele tatt.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor-input_filter

    Sluket sitt velbrukte uttrykk "No free lunch" gjelder vist denne gangen også :)


    Og til de andre drittkasterne så kan dere fortsette å drite dere ut en annen plass, f.eks. facebook, slik at vi andre som prøver å lære og finne ut av ting fortsatt kan føle oss velkommen her på hifisentralen!!
    I innlegg nr #22 kom jeg med dette forslaget, jeg er nok klar for å gjøre et forsøk på de her , i hvertfall ett trinn

    Ringspole 20 mH 3 A

    Art.-nr.15857867Serie
    Nominell induktans20 mH
    Viklingstype2x

    Type744825320
    Nominell linjestrøm3 A
    Temperaturområde-40...+125 °C

    ProdusentWürth Elektronik
    Merkespenning250 VAC



    Seriemotstand160 mOhm
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lurer på om ikke disse vil passe bedre siden de tåler mer strøm:
    https://www.elfadistrelec.no/no/rin...dus,+WE-CMB&page=23&origPageSize=50&simi=99.5

    Om du har standard F5 PSU så vil det vel gå minst 2,6A gjennom chokene (bias er vel ca 1,3A??)
    Tipper du må ha litt å gå på der.

    Vær litt obs på at toleransen på spolene er +/-30%

    Var jo ikke så dyre disse spolene så kanskje det er verdt et forsøk! :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Gir mer margin ja, - men er det ikke 1,3 A pr kanal ? 2 choker pr kanal. DVs 1,3A pr choke
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Gir mer margin ja, - men er det ikke 1,3 A pr kanal ? 2 choker pr kanal. DVs 1,3A pr choke
    Standard i F5, så er begge kanalene på en PSU. All strøm gå da gjennom både pluss og minus så da blir det 2,6A gjennom begge spolene.

    Ellers så er det bare å kjøre på når det gjelder chokene. Jo større jo bedre! Men Rdc og fysisk størrelse øker fort.. :)

    Det er vel slik på bildet her du har bygget PSU?

    344604d1445605224-smps-til-first-watt-f5-f5psuschematic.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Nå har ikke jeg bygget noen av de, men det er en psu pr. kanal på de her: en stereo inneholder 2 trafoer - 4 choker .
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok! Da blir det litt anerledes, og strøm gjennom hver choke blir da 1,3A. Og som du nevner, 4choker :)
    Forsterkeren din er vel lik emokid sin i innlegg #5
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Sånn sett ja, men innenfor rammene 1 psu pr kanal er det jo fortsatt flere muligheter mht plassering av komponenter og kabler.

    Spørsmålet som naturlig melder seg , og som jeg nok IKKE tenker gjøre noe med nå er ; valg av kondensatorer i psu - tidligere erfaringer ( pass a40) viste meg at merke og mengde hadde stor betydning for sluttresultat. Uansett - off topic.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mye fine kondiser som finst ja :)

    En ting du også kan gjøre er å øke R i CRC. Det gir mindre rippel, men stikker av med litt effekt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vis vedlegget 352636 Vil bruge dem her i min F5 V3. 66.000 uf før spolen og 132.000 uf efter ( x4) Induktionen er 0,5 mh og modstanden ca 0,2 ohm. Mest for at beskytte softstart.
    Ser da ut som delefilterspoler , det fåes da vanligvis løse kjerner og endelokk i jernpulver /isolasjonsmateriale som passer og da blir gjerne mh mangedoblet.
    Skal ikke have kerner da de bare forringer lyden.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hei :)

    Beklager avsporingen med softstarts, men det var ikke jeg som brakte det på banen. @Drossel bruker sine "drossler" for å avhjelpe sine softstarts, ikke for å fjerne rippel, noe som denne tråden egentlig handler om . Å ha en stor kondensatorbank etter chokene, tror jeg neppe øker chokene´s innvirkning på slutt-resultatet, men hva vet vel jeg ?
    Back to topic :)

    Mvh.
    Johnny
    En del av oss er sikkert klar over hva som er årsak til så høy inrush at en kan ha behov for soft start: NETT TRAFOEN.
    Den alene.
    Nej en kombination af trafo og mængden af lytter.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Hans, du lurte på verdien på de trafospolene jeg overtok: 22 mH. DC motstand har desverre gått i glemmeboka, men husker at den var lav. Denne diskusjonen gikk for en tid tilbake på diyAudio. Der ble det også hevdet at tradisjonelle høyttalerspoler ikke var tingen, men at det må være trafospoler. Har glemt nå hva forklaringa på dette valget var, men jeg har benyttet trafospoler i alle choke utgavene jeg har bygget.

    Eivind S
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei :)

    Beklager avsporingen med softstarts, men det var ikke jeg som brakte det på banen. @Drossel bruker sine "drossler" for å avhjelpe sine softstarts, ikke for å fjerne rippel, noe som denne tråden egentlig handler om . Å ha en stor kondensatorbank etter chokene, tror jeg neppe øker chokene´s innvirkning på slutt-resultatet, men hva vet vel jeg ?
    Back to topic :)

    Mvh.
    Johnny
    En del av oss er sikkert klar over hva som er årsak til så høy inrush at en kan ha behov for soft start: NETT TRAFOEN.
    Den alene.
    Nej en kombination af trafo og mængden af lytter.
    Du har feil!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hei :)

    Beklager avsporingen med softstarts, men det var ikke jeg som brakte det på banen. @Drossel bruker sine "drossler" for å avhjelpe sine softstarts, ikke for å fjerne rippel, noe som denne tråden egentlig handler om . Å ha en stor kondensatorbank etter chokene, tror jeg neppe øker chokene´s innvirkning på slutt-resultatet, men hva vet vel jeg ?
    Back to topic :)

    Mvh.
    Johnny
    En del av oss er sikkert klar over hva som er årsak til så høy inrush at en kan ha behov for soft start: NETT TRAFOEN.
    Den alene.
    Nej en kombination af trafo og mængden af lytter.
    Du har feil!
    Sludder efter over 50 forstærkere er det helt klart erfaringen og desuden skal tillægges impedansen på de 230 V.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Startstrømmen en forsterker trekker bestemmes av trafoen alene! Kondensatorene øker ikke startstrømmen men forlenger den!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Startstrømmen en forsterker trekker bestemmes av trafoen alene! Kondensatorene øker ikke startstrømmen men forlenger den!
    Anser jeg også for af væsentlig betydning. Glem desuden ikke kablerne ud til tavlen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Startstrømmen en forsterker trekker bestemmes av trafoen alene! Kondensatorene øker ikke startstrømmen men forlenger den!
    Anser jeg også for af væsentlig betydning. Glem desuden ikke kablerne ud til tavlen.
    Tja..hvor langt skal en dra det her da? :)
    Dette er av betydning:
    -Trafo til nettselskap
    -Avstand til nettselskapets trafo
    -Kvadrat på nettselskapets kabler
    -Kvadrat på kurs i huset
    -Lengde på kurs i huset
    -osv

    Det kjekkeste er vel å bygge en forsterker som fungerer fint uansett hva slags hus den står i.
    Kan gå med på at en kanskje må ha C-automater i stedenfor B.

    Hvordan støtter du teknisk opp om bruk av 0,5mH spoler i PSU? Hvordan fungerer dette opp mot rippel?
    Har du noen beregninger?

    Mvh.
    oks
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Startstrømmen en forsterker trekker bestemmes av trafoen alene! Kondensatorene øker ikke startstrømmen men forlenger den!
    Anser jeg også for af væsentlig betydning. Glem desuden ikke kablerne ud til tavlen.
    Tja..hvor langt skal en dra det her da? :)
    Dette er av betydning:
    -Trafo til nettselskap
    -Avstand til nettselskapets trafo
    -Kvadrat på nettselskapets kabler
    -Kvadrat på kurs i huset
    -Lengde på kurs i huset
    -osv

    Det kjekkeste er vel å bygge en forsterker som fungerer fint uansett hva slags hus den står i.
    Kan gå med på at en kanskje må ha C-automater i stedenfor B.

    Hvordan støtter du teknisk opp om bruk av 0,5mH spoler i PSU? Hvordan fungerer dette opp mot rippel?
    Har du noen beregninger?

    Mvh.
    oks
    Nej det har jeg ikke. Følger bare Nelson Pass sin anbefaling. Jeg har dårlig erfaring med chokes.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok! :)
    Har du kanskje en link til dette eller er det direkte anbefaling fra Nelson?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ok! :)
    Har du kanskje en link til dette eller er det direkte anbefaling fra Nelson?
    Så lige i papirerne at han brugere 0,47 ohm. Hvor jeg har de 0,47 mh fra er nok bare min egen ide. Det må da være bedre end en modstand.

    Det er over et og et halvt år siden jeg planlagde dette og har haft travelt med andet siden. Anyway så bliver det sådan. Så må lytttetest afgøre resultatet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kanskje dårlig erfaring fordi du ikke gjør hjemmeleksen din?
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn