choke for F5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    kanskje dårlig erfaring fordi du ikke gjør hjemmeleksen din?
    mvh
    Leif
    Tjae det ville det være dumt helt å afvise. Anyway så kan jeg sige jeg har registreret mange gange at kerner ikke gør noget godt.

    En tidligere Hfi redaktør har lavet Holton med CLC og han har regnet på det. Resultatet er bestemt ikke overbevisende.


    På baggrund af tråden her som jeg også blev klogere af så bliver der slet ingen spole i min F 5. Heller ingen modstand i strømforsyningen. :cool:
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om en kjører lav bias slik at forsterkeren jobber en del i klasse B ved pådrag, så er det vel en fordel å bare ha kondensatorer i PSU mener jeg å ha lest en eller annen plass :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Anyway så kan jeg sige jeg har registreret mange gange at kerner ikke gør noget godt"

    Tja: var det Kernene eller implementeringen ?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    kanskje dårlig erfaring fordi du ikke gjør hjemmeleksen din?
    mvh
    Leif
    De mest skråsikre har ofte ikke gjort det.

    I et Pi filter som her vil filterets egenskaper være bestemt av C og Rx der sitnevnte er AC motstanden i R eller L som sitter mellom de to kondensatorseksjonene.
    Ved å benytte en spole / induktans får en høyere "R" for AC og lavere for DC.
    Et filter som bedre undertrykker ripple og gir mindre spenningsfall.
    I de aller fleste tilfeller vil dette være positivt.
    Om dette er et slik tilfelle skal jeg ikke være skråsikker på.
    Jeg er ikke dansk:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg endte opp med å bestille trafoer med 10v lavere sekundær og kjører noe lavere bias
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Er det ikke slik at kjernen på en spesifik beregnet choke reduserer dcr som helst vil ha så lav som mulig men også reguler strømmen slik at strøforsyningen blir stivere?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Har simuleret lidt mere fordi jeg synes dette er interessant at få nogenlunde styr på dette, da jeg selv i min kommende tempo gigante super ultimative analoge effektforstærker 2Mhz båndbrede over 500V/uS SR ingen THD (det er sgu noget andet end det der slinger diller daller Pass), måske vil prøve at bruge princippet med choke.

    Skal man bruge CLC eller CL eller enorme mængder af kapacitet, eller måske begge dele, i det ovenstående beskæftigede jeg mig kun med rippel dæmpning, her var der ingen tvivl om at CLC var bedst, og det bliver også bekræftet her.

    Men hvad med det dynamiske aspekt , her kunne det se ud som om det er lidt anderledes , og at det optimale kunne være LC med enorm kapacitet efter spolen som jeg antyde tidligere.
    Men uanset hvad er der ikke noget bedre end enorme mængder af kapacitet når vi taler om lavspænding og klasse A og større strømtræk.

    Jeg lavede en simulation hvor jeg ændrede belastningen pludseligt.
    Lad være med at se på titlen i simuleringen, se på teksten under billedet.

    CLC.JPG


    CLC 22mH 0.2ohm 11000uF efter og før spolen der ses "boogie woogie" når belastningen sætte ind efter ca 8mS , der ses også en tydelig start puls/spiks , rippel dæmpningen er som det allerede er konstateret enormt god 4.6mVpp, det er et flot resultat med så lidt kapacitet , så her virker choke overbevisende.

    cl_22000.JPG


    CL med 22mH 0.2ohm og 22000uF , der ses stadigvæk "boogie Woogie" ved ca 8mS og start spikes, og generelt mere uro end ved CLC , og rippel dæmpningen er en hel del dårligere 120mV pp .


    c_220000.JPG



    Hvad så hvis man bruger pengene på kapacitet i stedet for chokes, her 10 gange mere 220000uF, altså kun kapacitet. En smule "boogie woogie" ved 8 mS ses, og rippel bliver ca 35mVpp

    c.JPG


    Her er så brugt 2.2F altså en ordentlig røvfuld kapacitet, det er i den størrelsesorden jeg selv bruger kapacitet og jo mere man bruger jo bedre bliver det hele tiden, rippel bliver 4.3mVpp

    clc_2.2F.JPG


    CLC med 1.1F på hver side af spolen , der ses startpuls men også boogie woogie ved 8mS, til gengæld er rippel dæmningen simpelthen perfekt der er intet tilbage uanset hvor meget jeg zoomer op.

    cl_2.2f.JPG


    Til sidst måske det optimale LC med 22mH 0.2 ohm og 2.2F efter spolen , startpuls ses ikke , ingen eller meget lidt uro ved 8mS , rippel havner på 1.9mVpp.

    Det som er spørgsmålet er om spolen kan lade en så stor kapacitet op i praksis, og om den kan holde til det.

    Det kommer utvivlsomt an på hvor meget modstand der er samlet før kapaciteten , spolens modstand, dioderne trafo.

    Man kan let komme i den situation hvor strømtrækket fra selve forstærkeren gør at modstanden før kapaciteten bliver så stor at der simpelthen ikke løber nok strøm til at oplade kæmpe-kondensatoren ordenligt.
    Her ser det ud til at gå, men men det er simu, og alt skal tages med alt muligt forbehold, iøvrigt også alt det andet.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hvilket program er simuleringene gjort i ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    "Anyway så kan jeg sige jeg har registreret mange gange at kerner ikke gør noget godt"

    Tja: var det Kernene eller implementeringen ?
    Kerner lyder altid skingert. Anyway så simulerer Jan Nielsen fra High Fidelity for mig i aften.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Kerner lyder altid skingert"

    Skaff deg bedre jern/ jern som er bedre egnet til kretsen de skal jobbe i , og regn ut på forhånd hva som kan passe...

    Etter min erfaring er ikke psu verdenen så svart-hvit som du gir inntrykk av. Jeg mener et godt resultat kan oppnås på flere måter, men
    hvis jeg i et anfall av ettermiddags grettenhet skal være like bastant som deg:

    Jeg har enda ikke hørt en amp som ikke låt bedre etter ombygging til chokeinput forsyning
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    "Kerner lyder altid skingert"

    Skaff deg bedre jern/ jern som er bedre egnet til kretsen de skal jobbe i , og regn ut på forhånd hva som kan passe...

    Etter min erfaring er ikke psu verdenen så svart-hvit som du gir inntrykk av. Jeg mener et godt resultat kan oppnås på flere måter, men
    hvis jeg i et anfall av ettermiddags grettenhet skal være like bastant som deg:

    Jeg har enda ikke hørt en amp som ikke låt bedre etter ombygging til chokeinput forsyning
    Måske fordi du aldrig har ikke hørt noget med perfekte strømforsygninger .

    Dengang i gamle dage var lytter på 220uF stort , og det er vil også idag ved høje spændinger, og her kommer choke'en ind i billedet og reder situationen , choken sikre at man på tråds af lille elektrolyt kapacitet kan få fjernet rippel effektivt , samtidig med at man for en let regulering.

    Men som sagt jeg er blevet hug på at prøve choke igen , men de skal have en hvis størrelse og meget lav ohmsk modstand vil jeg mene hvis de ikke bare skal give en konstant sound.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "
    Vil man prøver at lege lidt med choke teorien og strømforsyninger generelt så er dette
    program
    relativt nemt at gå til, prøvede lige at simulere LC i forbindelse med 1A strømtræk , 33V trafo , 22000uF og 24mH choke med 0.160 ohm i indre modstand."

    Hmm her er et bilde av simulering med verdiene du oppgir: usikker hvilken "motstandsverdi" du brukte for kondensatorbanken.

    Jeg får et litt annet bilde for å si det forsiktig, la også inn enn dobling av strømtrekket v 29sek. Det synes ikke på bildet men rufsene i nedre del av sinus forsvant ved dobling av strømtrekk.

    Med forbehold om at jeg misforstod verdiene du brukte, eller knottet feil selv...:cool: så får jeg et helt annet resultat. Rippel er en håndfull volt


    En perfekt strømforsyning du..... det hadde vært noe det......
     

    Vedlegg

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jamen så kan du jo tage det roligt, så er alt nok i den skønneste orden.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Er det ikke slik at kjernen på en spesifik beregnet choke reduserer dcr som helst vil ha så lav som mulig men også reguler strømmen slik at strøforsyningen blir stivere?
    Jo riktig - eller med kjerne kan bruke en mindre spole som har mindre dc.

    I det tilfellet her var spolen på 0,5 mh og med kjerner og lokk hadde verdien vært 2 - 3 mh - selvsagt samme dc. Dette er en filterspole med kjerne som normalt finnes i serie med basselementer ( hvor det også ønskes minst mulig dc) , at kvaliteten skal være for dårlig til å sitte i en dc forsyning mellom store ELEKTROLYTTER blir litt rart. Her tror jeg fokus blir feil.

    Skal så allt annet enn luft spoler forkastes i denne bruken snakker vi STORE dimensjoner .
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    "Kerner lyder altid skingert"

    Skaff deg bedre jern/ jern som er bedre egnet til kretsen de skal jobbe i , og regn ut på forhånd hva som kan passe...

    Etter min erfaring er ikke psu verdenen så svart-hvit som du gir inntrykk av. Jeg mener et godt resultat kan oppnås på flere måter, men
    hvis jeg i et anfall av ettermiddags grettenhet skal være like bastant som deg:

    Jeg har enda ikke hørt en amp som ikke låt bedre etter ombygging til chokeinput forsyning
    Måske fordi du aldrig har ikke hørt noget med perfekte strømforsygninger .

    Dengang i gamle dage var lytter på 220uF stort , og det er vil også idag ved høje spændinger, og her kommer choke'en ind i billedet og reder situationen , choken sikre at man på tråds af lille elektrolyt kapacitet kan få fjernet rippel effektivt , samtidig med at man for en let regulering.

    Men som sagt jeg er blevet hug på at prøve choke igen , men de skal have en hvis størrelse og meget lav ohmsk modstand vil jeg mene hvis de ikke bare skal give en konstant sound.
    Det er vel slik at energien lagret i en kondensator er relatert til spenningen og, ikke bare Uf.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er det ikke slik at kjernen på en spesifik beregnet choke reduserer dcr som helst vil ha så lav som mulig men også reguler strømmen slik at strøforsyningen blir stivere?
    Jo riktig - eller med kjerne kan bruke en mindre spole som har mindre dc.

    I det tilfellet her var spolen på 0,5 mh og med kjerner og lokk hadde verdien vært 2 - 3 mh - selvsagt samme dc. Dette er en filterspole med kjerne som normalt finnes i serie med basselementer ( hvor det også ønskes minst mulig dc) , at kvaliteten skal være for dårlig til å sitte i en dc forsyning mellom store ELEKTROLYTTER blir litt rart. Her tror jeg fokus blir feil.

    Skal så allt annet enn luft spoler forkastes i denne bruken snakker vi STORE dimensjoner .
    Tak så ser jeg om jeg har en passende kerne og gavl liggende. Har bare plads til EN gavl. DE gange jeg har hørt kerners dårlige lyd har jo været ved AC.
    Såvel ved interconnect/i højttalere ( mellemtone og diskant)/ og i netstøjfiltre
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    "Kerner lyder altid skingert"

    Skaff deg bedre jern/ jern som er bedre egnet til kretsen de skal jobbe i , og regn ut på forhånd hva som kan passe...

    Etter min erfaring er ikke psu verdenen så svart-hvit som du gir inntrykk av. Jeg mener et godt resultat kan oppnås på flere måter, men
    hvis jeg i et anfall av ettermiddags grettenhet skal være like bastant som deg:

    Jeg har enda ikke hørt en amp som ikke låt bedre etter ombygging til chokeinput forsyning
    Måske fordi du aldrig har ikke hørt noget med perfekte strømforsygninger .

    Dengang i gamle dage var lytter på 220uF stort , og det er vil også idag ved høje spændinger, og her kommer choke'en ind i billedet og reder situationen , choken sikre at man på tråds af lille elektrolyt kapacitet kan få fjernet rippel effektivt , samtidig med at man for en let regulering.

    Men som sagt jeg er blevet hug på at prøve choke igen , men de skal have en hvis størrelse og meget lav ohmsk modstand vil jeg mene hvis de ikke bare skal give en konstant sound.
    Det er vel slik at energien lagret i en kondensator er relatert til spenningen og, ikke bare Uf.
    Joule = V x V x C. Spændingen betyder altså meget mere end Kapaciteten. Derfor Rørgrej kan klare sig med forholdsvis små kondensatorer.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fikk tak i en pc og installerte Duncans PSU simulatoren (Har bare mac her i huset...). :)
    PSUD2

    Har her gjort ett ærlig forsøk på simulering på PSU som jeg har i F2"light"
    Det var som vanlig ikke helt beint frem men tror resultatet er noenlunde.

    Først CRC slik som den er oppkoblet i dag:
    CRC1.jpg


    Da fikk jeg ca 0.08v peak to peak rippel med flott sagblad form:

    CRC2.jpg







    Så prøvde jeg med 1,5mH choke i CLC, samme verdier som Hammond 156B.
    Fikk da 0.025V peak to peak rippel med rundere form:


    CLC1-5.jpg





    Til slutt simulerte jeg med 10mH CLC, samme som Hammond 159ZJ.
    Fikk da 0.004V rippel peak to peak.

    CLC10-2.jpg


    Men fikk med 10mH også en stygg peak i oppstarten.....:

    CLC10-1.jpg





    Simulerte også med 5mH og fikk da 0.007V rippel peak to peak. Har ikke bilde av denne.


    Tar forbehold om at simulatoren hater meg og viser helt feile verdier.... :)
    Likevel så kommer jeg frem til at faktisk relativt små spoler fungerer ganske så bra i CLC når jeg ser på simuleringen med 1.5mH choken.
    Trekker derfor mine tidligere konklusjoner i denne tråden litt i tvil.... (ærlig må man være!!) :)

    Mvh.
    oks


    Tillegsinfo:

    Fikk 0,3V peak to peak rippel med bare kondensatorer.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    20151207_202257.jpg
    Undskyld er ik meningen å hijacke tråden. Fandt de her hjemmelavede for 25 år siden. 2.7 mh. og meget lav modstand. Det er vist dem jeg skal bruke.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    "
    Vil man prøver at lege lidt med choke teorien og strømforsyninger generelt så er dette
    program
    relativt nemt at gå til, prøvede lige at simulere LC i forbindelse med 1A strømtræk , 33V trafo , 22000uF og 24mH choke med 0.160 ohm i indre modstand."

    Hmm her er et bilde av simulering med verdiene du oppgir: usikker hvilken "motstandsverdi" du brukte for kondensatorbanken.

    Jeg får et litt annet bilde for å si det forsiktig, la også inn enn dobling av strømtrekket v 29sek. Det synes ikke på bildet men rufsene i nedre del av sinus forsvant ved dobling av strømtrekk.

    Med forbehold om at jeg misforstod verdiene du brukte, eller knottet feil selv...:cool: så får jeg et helt annet resultat. Rippel er en håndfull volt


    En perfekt strømforsyning du..... det hadde vært noe det......

    Har prøvet igen og for stadigvæk det samme, rippel ca 189mVpp her er også et step 1 3A , ripplen kan regnes ud i hånden efter følgende metode riplen nedsættes med faktoren K= (2*pi*fbrum-frekvens)^2 * L* C = 199mV , Ps der var en trykfejl i min gamle elektronik-stårbi således at jeg fik dobbelt så meget rippel i mit tidligere indlæg ved hånd-regning, hvilket jeg ikke kunne forstår, ja fint nok så er det da opklaret. Så der er også en fejl i i dette indlæg, har lavet en Ps
    psu.JPG
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Lars Clausen vil gerne lave en shunt til det har han lige skrevet :rolleyes::cool::rolleyes:. Det kan godt lade sig gøre skriver han. Kræver extra 10 v dc.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.845
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Kortvarig:
    forskjellen mellom din og min simulering skyldes at jeg brukte annen verdi for Source resistance i trafo og ohm i i kondensator.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kortvarig:
    forskjellen mellom din og min simulering skyldes at jeg brukte annen verdi for Source resistance i trafo og ohm i i kondensator.
    Begge disse må være så lav som mulig fant jeg ut for å få noenlunde fornuftige simuleringer.
    Dette stemmer nok med realiteten også der motstand på sekunder siden på trafo er veldig liten.
    Hvorfor det må oppgis motstandsverdi på kondensatorene aner jeg ikke, men satte denne så lavt som mulig for å få simulering.

    Disse parameterne er nok anerledes om det hadde vert snakk om rørforsterker tipper jeg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Simulering av "Choke-Input" med 10mH choke.

    Som det er sagt så detter spenningen, samtidig som det er en peak i oppstart.
    Trafo og kondensatorer må da oppgraderes.

    Det merkelige er at jeg får 0.08v peak to peak rippel som er noe høyt i forhold til CLC.....

    Choke Input.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Digger nok folk ikke tar "screenshot" direkte via pc og heller tar digitalbilde med kamera/mobil og legger ut :D Det er noe vakkert over det!
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @Oks81
    Nej det er ikke besynderligt ,det var også min konklusion at CLC dæmper rippel virkelig godt:
    Man kan beregne rippel efter den første kondensator som et overslag ved dobbelt ensretning (brumfrekvens på 100 Hz) således :

    Vrippel_pp = Vp_ind / 120*Rbelast*C --> først skal Vp_ind beregnes, normalt lig transformerens påtrykte spænding *1.41(kvadratrod(2) 16.1 *1,42 = 22,7V.

    Det holder aldrig der skal trækkes diode-spændingsfald fra ca 2*0.75-8 plus lidt ekstra som vil stiger med strømmen, jeg runder op til 2V , altså Vp_ind = 20.7V , Det er en hel videnskab at beregne dette helt nøjagtigt, det kan som sagt kun blive et overslag, det er langt nemmere at simulere det i eksempelvis Psud2.

    Simuleres i Psud2 , så for man ca på 19.6Vp_ind og 19.2 RMS, men det vil alt sammen afhænge af ensretter-broen og de øvrige tab.
    for at gøre det nemt regner jeg viderer med 20V , dermed bliver belastningsmodstanden ca 10 ohm for 2A, 20/2=10 ohm

    Der er et utal af forskelige formler for at beregne rippel og de giver alle lidt forskelige resultater, en af den er denne Vpp rippel = Vp(ind)/120*Rbelast*C

    ---> Vpp_rippel = 20/120* 10*22000e-6 = 757mVpp , derefter kommer LC ledet som nedsætter denne rippel med en faktor som er ca lig med :
    K = (2*PI*100)^2 *L*C (L og C i Henry og Farad) --> 394384* 10e-3* 44000e-6 = 173 gg = 44.7db = 757mV/173 = 4.38 mV pp rippel.
    Lidt over Psud2 resultatet, men som sagt det kan kun blive et overslag.

    Der er to sider som kan beregne disse overslag: beregn Vpp_rippel ved kondensator udglatning Beregn faktoren for hvor meget et LC led nedsætter/reducerer rippel.

    Har beregnet rippel efter data fra dit CLC led i dit forrige indlæg, i dit nye indlæg bruger du LC 10mH og 66000uF.

    K = (2*PI*100)^2 *L*C (L og C i Henry og Farad) --> 394384* 10e-3* 66000e-6 = 260 gg = 48.3db Vpp_ind 20V/260 = 76mV igen det er kun et overslag.
    Som det ses se så falder DC spændingen helt ned 11.63V.
    Ved LC plejer man at sige at spændingen havner på ca 0.9 gange af transformerens påtrykte spænding.
    Her er man helt nede omkring 0.7 gange.
    Men med væsentligt mere rippel end CLC, man skal virkelig op på store kapacitetværdier hvis der skal konkurreres med CLC på dette område , til gengæld er det kapacitet som giver stabiliteten i spændingen ved store strømtræk og varierende belastning.
    plus ikke uvæsentligt at choken er dimensioneret således at den kan regulere , choken skal minimum have denne værdi L = DC_spæning /I (i mA) , ved større strømme er choken DC modstand også af betydning, den bør være lav.

    En 1-2 Farad C powersupply vil give en fuldstændig stabil spænding uanset belastning og meget lav rippel, men med trekant form, imodsætning til CLC eller LC sinusform.

    Med CLC er det muligt at få endnu mindre rippel end selv en kæmpestor C supply kan leverer, også mindre end LC, men om CLC virker ved så store kapaciteter som er nødvendigt for at stabiliteten i spændingen også bliver surværen. Tror jeg prøver.


    Kan kun anbefale at bruge Psud2 eller andet elektronik beregningsprogram LTspice Microcap og hvad de ellers hedder , at beregne i hånden hører stenalderen til , men det er helt ok at have en fornemmelse af hvad der foregår , så man ikke tror blindt på alt hvad simulationer viser , men bør altid være kritisk over for resultaterne fra et sådant program.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Digger nok folk ikke tar "screenshot" direkte via pc og heller tar digitalbilde med kamera/mobil og legger ut :D Det er noe vakkert over det!
    Du er sgu da bare en nar at hører på, det fungere da meget bedre og det bliver langt klarer når man tage et screenshot
    Og hvad er formålet med dit indlæg , at afspore tråden??? eller hvad.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Røvhul og nøgle - og tissemænd på bøjle!
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Undskyld mig er der nogen grund til at dokumentationen skal være så utydelig , uklar og grynet som muligt??? , når nu der et fint alternativ i form af diverse screenshot programmer , endda indbygget i Windows som giver et helt klart billede , beklager jeg forstår det ikke.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ingenting er som Dansk folkeskikk :rolleyes:
    Man må kalde tingene med deres rette navn. 8)
    Her "oppe" bruker vi litt andre ord på slike "ting".
    Og du mener stadig elektrolytter er dc tætte ved høje spændinger som for mange år siden. Hvad med å lave et eksperiment istedet for postulater?
    Hva har dette med folkeskikk og en smule dannet språk å gjøre?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Her "oppe" bruker vi litt andre ord på slike "ting".
    Og du mener stadig elektrolytter er dc tætte ved høje spændinger som for mange år siden. Hvad med å lave et eksperiment istedet for postulater?
    Hva har dette med folkeskikk og en smule dannet språk å gjøre?
    Der er grænser for hvad jeg finder mig i . Kanskje ordet småt begavet havde været mere på sin plads. At fastholde åbenlyst fejlagtige konklusioner er for triggende.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Drossel: hvorfor ligger du alltid på bønneteppet hver gang Kortvarig slenger med leppa?

    Drossel.png
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Undskyld mig er der nogen grund til at dokumentationen skal være så utydelig , uklar og grynet som muligt??? , når nu der et fint alternativ i form af diverse screenshot programmer , endda indbygget i Windows som giver et helt klart billede , beklager jeg forstår det ikke.
    da finnes det og rettskrivningsprogrammer, som auto-korrigerer skrivefeil
    jeg mener om det som sies skal fremstå så klart og uforvrengt som mulig
    finnes tom sk "foul language filter"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn