Zulu vingler avgårde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Da blir det litt endringer her. Må jo leve opp til trådtittelen 😄

    Coherent, Triode lab og SW1X (nr 2) forlater landet i morgen. Da det ikke ble noe av Respons Grand kjøpte jeg likegodt de legendariske ProAc Respons 3.8 som var til salgs i Bergen. De får jeg nå på søndag.

    227_1336766522.jpg


    Planen min nå er å bruke ca 120k til sammen på forsterker, dac, musikkserver, rack og muligens et par subwoofere hvis pengene strekker til. Nå vil jeg bli ferdig med hifi jaget slik at jeg kan nyte musikken på heltid :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ProAc er blant de svært få butikk høyttalere jeg fortsatt kunne tenke meg å svi av en liten formue på.
    ...blant eks. Dynaudio, ATC, og litt annet.

    De som kjenner meg skjønner jo at DIY er greia for mitt vedkommende, men den dagen jeg blir for lat til å bygge selv, så er ProAc blant de på min ønskeliste.

    Jeg har ingen kjennskap til Response 3.8, men Response 4 er blant de jeg kanskje kan tenke meg i pensjonsalder... mest pga. ATC mellomtonene.

    response4-767279 (1).jpg


    ...eller en nyere modell med samme mellomtone.

    K6? K8?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ProAc er blant de svært få butikk høyttalere jeg fortsatt kunne tenke meg å svi av en liten formue på.
    ...blant eks. Dynaudio, ATC, og litt annet.

    De som kjenner meg skjønner jo at DIY er greia for mitt vedkommende, men den dagen jeg blir for lat til å bygge selv, så er ProAc blant de på min ønskeliste.

    Jeg har ingen kjennskap til Response 3.8, men Response 4 er blant de jeg kanskje kan tenke meg i pensjonsalder... mest pga. ATC mellomtonene.

    Vis vedlegget 884197

    ...eller en nyere modell med samme mellomtone.
    Hmm, veldig lik smak bortsett fra den DIY biten. Siklet også etter 4 for 15 år siden...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nå vil jeg bli ferdig med hifi jaget slik at jeg kan nyte musikken på heltid :)
    ...ja, det sier de mange.
    Jeg er IKKE der, for å si det mildt.
    Husk at ved denne hobbyen så slår vi to fluer i en smekk.
    Jakta og nytelse på både ny og kjent musikk.
    ...OG den stadige jakta på hvordan dette skal fremføres...som KUN gjelder oss tullete hifi nerder.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.341
    Antall liker
    5.818
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Regner med det er på tide å lande på et oppsett nå. Håper da å få tatt turen innom på besøk når du kommer dit. ProAc står høyt på listen her også og må prøves en gang om jeg klarer å gi slipp på de jeg har😁
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Regner med det er på tide å lande på et oppsett nå. Håper da å få tatt turen innom på besøk når du kommer dit. ProAc står høyt på listen her også og må prøves en gang om jeg klarer å gi slipp på de jeg har😁
    Bare å ta deg en tur etter hvert. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, veldig lik smak bortsett fra den DIY biten. Siklet også etter 4 for 15 år siden...
    ...så du har også hørt Response 4?
    Response 4 tror jeg må være en av de siste virkelig gode butikkhøyttalere jeg har hørt.
    (har ikke hørt Evidence eller ATC's topp modeller) ...før jeg gikk vekk fra slikt, og tok sakene i egne hender...med de pros & cons det medfører.

    Jeg gjetter på at doble BlieSma M74-B og T25-B (MTM) ville uansett grisebanket både Rrsponse 4, og Evidence...i min kjeller, i min DIY setup.

    Bortsett fra det, tror jeg muligens Zulu kan få store opplevelser fra Response 3.8.
    ...ha de en stund Zulu, og koz deg med Proac. Det er bra saker tror jeg.
    Skal du finne på en andre greier senere...så ta en lytterunde til de tøffeste HFS'erne før du går videre.
    ...jeg er ikke blant dem, men jeg vet hvor du finner dem.
     
    Sist redigert:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Bortsett fra det, tror jeg muligens Zulu kan få store opplevelser fra Response 3.8.
    ...ha de en stund Zulu, og koz deg med Proac. Det er bra saker tror jeg.
    Skal du finne på en andre greier senere...så ta en lytterunde til de tøffeste HFS'erne før du går videre.
    ...jeg er ikke blant dem, men jeg vet hvor du finner dem.
    Er det som er planen. Må bare finne et passende kraftverk å dra de med :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med ProAc, et merke som alltid har stått meg nært.

    Da er det vel bare å dra hjem kasser med ARC, siden Mr Tyler visstnok bruker de i utviklingen av sine ht?

    Ang DIY så må du ikke røre på det før du har masse penger å ta av på. Bare se hva folk brenner av på å hamstre inn av elementer og diverse for teste ut, før de kanskje finner noe som passer. Deretter skal det tigges og nebbes slik at noen kan hjelpe deg med ditten og datten. De færreste får til noe selv, som kabinett, horn, delefilter, DSP osv. Til slutt må du regne med saftig tap når du engang skal selge unna greia.

    De fleste DIY'ere ønsker vel egentlig ikke å bli ferdig med greiene engang. Mye som er halvgjort. Det meste ser iaf halvtygd ut🤭! Og blir de ferdig, så starter de på noe nytt ASAP, som seff overgår det gamle på alt! Tipper motivasjonen er noe helt annet enn det du ønsker deg, nemlig å " nyte musikken på heltid" 😜
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg gjetter på at doble BlieSma M74-B og T25-B (MTM) ville uansett grisebanket både Rrsponse 4, og Evidence...i min kjeller, i min DIY setup.
    Viktig å ha trua på det man gjør. :giggle:(y) Har til gode å høre høyttalere, DIY eller kjøpte, som tilfredsstiller mitt øre som Evidence.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Da blir det litt endringer her. Må jo leve opp til trådtittelen 😄

    Coherent, Triode lab og SW1X (nr 2) forlater landet i morgen. Da det ikke ble noe av Respons Grand kjøpte jeg likegodt de legendariske ProAc Respons 3.8 som var til salgs i Bergen. De får jeg nå på søndag.

    Vis vedlegget 884195

    Planen min nå er å bruke ca 120k til sammen på forsterker, dac, musikkserver, rack og muligens et par subwoofere hvis pengene strekker til. Nå vil jeg bli ferdig med hifi jaget slik at jeg kan nyte musikken på heltid :)
    Grattis med 3.8, de har jeg gode minner fra. Jeg kjøpte en gang et nytt og meget rabattert par fra Tor. Hadde de i noen år og solgte de for de samme pris som jeg hadde kjøpte de for. Flotte høyttalere og meget bra på klassisk musikk. Du får nok en mye mer fullfrekvent lyd i forhold til dine siste 2-3 høyttalere. Jeg hadde gitt de minst 100 solide strømsterke watt, kanskje PassLabs eller noe liknende.

    Edit: Ser The Gunner anbefaler AR og det er nok ikke dumt. VT100 var regnet som "the shit" på disse.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Grattis med 3.8, de har jeg gode minner fra. Jeg kjøpte en gang et nytt og meget rabattert par fra Tor. Hadde de i noen år og solgte de for de samme pris som jeg hadde kjøpte de for. Flotte høyttalere og meget bra på klassisk musikk. Du får nok en mye mer fullfrekvent lyd i forhold til dine siste 2-3 høyttalere. Jeg hadde gitt de minst 100 solide strømsterke watt, kanskje PassLabs eller noe liknende.

    Edit: Ser The Gunner anbefaler AR og det er nok ikke dumt. VT100 var regnet som "the shit" på disse.
    Takk for det. Blir nok ikke AR. Er ferdig med rør :)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Takk for det. Blir nok ikke AR. Er ferdig med rør :)
    Ser den. Jeg hadde engang en AR forsterker og den låt fantastisk med et par Triangel høyttalere, men det var ikke akkurat forsterkeren du gikk fra påslått for å si det sånn.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer!

    Der var det mye nytt siden sist var hos deg. 👍
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.415
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med Proac,s🤗 lite å gjøre feil der,har selv bare hatt eldre Proac tidligere men var lette å like de også😊masse lykke til med resten som tilkommer 😊☕🎶med beste hilsen herfra
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.415
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Har mer trua på de litt eldre Proac-ene jeg også med Scan speak rundt baut & de med ATC mellomtone ihvertfall for egen smak her og🤗de nyere er nok mer artikulere men også mer mot det moderne og korrekte"
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Må rette en takk til HCS som fikk meg på bedre tanker mtp høyttalerkjøp. :) Sparte hvertfall penger på høyttalere :)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Måtte ta meg en tur inn på tråden din og se etter dialogen vi hadde på Finn.
    Dine 3.8 er dønn identiske med de jeg hadde for "100" år siden som jeg fortalte om og for alt jeg vet er det nøyaktig det paret du har fått tak i. Det kan da ikke være så mange par som ble solgt med akkurat den finishen ettersom så vidt jeg husker var det mange forskjellige finisher å velge mellom.
    Før disse hadde jeg både 3, 3 Signature, 3,5 og 2,5. Likte dem egentlig alle godt, men noen headbangere er det ikke. Forstår dog at de skal bli foret med ganske kraftig mat så håper du kan få blåst liv i dem. Lykke til 👍
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hei Måtte ta meg en tur inn på tråden din og se etter dialogen vi hadde på Finn.
    Dine 3.8 er dønn identiske med de jeg hadde for "100" år siden som jeg fortalte om og for alt jeg vet er det nøyaktig det paret du har fått tak i. Det kan da ikke være så mange par som ble solgt med akkurat den finishen ettersom så vidt jeg husker var det mange forskjellige finisher å velge mellom.
    Før disse hadde jeg både 3, 3 Signature, 3,5 og 2,5. Likte dem egentlig alle godt, men noen headbangere er det ikke. Forstår dog at de skal bli foret med ganske kraftig mat så håper du kan få blåst liv i dem. Lykke til 👍
    Takk for det! :)
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    433
    Sted
    Brøttum
    Alltid spennende med noe nytt :) Får håpe de blir lenger enn linjekildene :)

    Noen tanker om hvilke subber?
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    895
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Her kommer fortsettelsen på sagaen:

    Nov 13 2017 Salg av Arcam IrDac
    Nov 15 2017 Kjøp av PS Audio DAC Link III m. Cullen IV mod.
    Nov 16 2017 Kjøp av M2Tech Hiface Evo USB til S/Pdif converter
    Nov 27 2017 Kjøp av Apollo Mezzo Soprano hifi-rack

    Vis vedlegget 521027
    Beklager dårlig bildekvalitet. Det var det eneste jeg fant.

    Som dere ser så har jeg her kommet enda et steg ut av dvalen. Databordet ble fjernet og erstattet med et skikkelig stereomøbel. Opalene ble satt på hjemmelagde stativ ("arvet" av Bergfinn her på sentralen. Må sende en takk igjen til Bergfinn.) Men fortsatt var det ekstrem nærfeltslytting med et nokså lavt lydbilde. Dette var langt fra optimalt. Det skulle gå rundt 6 måneder til før jeg endelig kom helt ut av dvalen.


    Det kunne ikke fortsette slik med en så dårlig plassering av høyttalere. Så det tok ikke lange tiden før jeg bestemte meg for å flytte om i stua. Men innen den tid valgte jeg å selge mine Event Opal og forforsterkeren fra BAT. Dette for å finansiere en liten integrert rørforsterker med hodetelefonuttak og et par Klipsch RF63. Det ble dog hverken integrert rørforsterker eller Klipsch. Kommer tilbake til dette litt senere.

    Mars 26 BAT VK3i selges

    Var egentlig ikke så mye vits i å selge den da jeg endte opp med rør-pre til slutt. Men på den positive siden fikk jeg prøvd andre løsninger og utstyr.

    Mai 20 Event Opal selges
    Mai 31 APL DAC-S kjøpes

    I de siste årene har jeg hørt mye snakk om APL. Leste også en del bra tester fra både inn- og utland. Når jeg så en APL som var ute for salg slo jeg kjapt til. Planen var å bruke den koblet direkte til effektrinnet. Dette da den DAC’en har en variabel utgang i høy kvalitet. Men som vanlig fikk jeg nye ideer. Har dog bare lovord å si om den DAC’en.

    Juni 9 PS Audio DAC selges

    Dette var nok en tabbe fra min side. Var egentlig veldig fornøyd med klangen fra den DAC’en.

    Juni 22 Tannoy DC8T kjøpes

    Jeg ble ikke fornøyd med Tannoy DC8T i det hele tatt. Makan til innesluttet og trang lyd. Lyden slapp aldri ut av kabinettet.

    Vis vedlegget 521028

    Før jeg solgte Tannoy’ene kontaktet jeg Hallvar Rostad hos Audioaktøren for å finne ut om jeg kunne bedre lyden på de. Han kom da på befaring, samtidig hadde han med seg noe utstyr som jeg kunne få prøve. Det var et par Spendor A4, en Sugden A21 Signature, en Exposure integrert forsterker samt noen forskjellige kabler. Men lyden i Tannoy’ene ble ikke mye bedre. Når jeg så fikk koblet opp Spendor A4 merket jeg virkelig hvor innestengt og trang lyden var i Tannoy. Med Spendor A4 ble det totalforandring. Da ble det luft og rom rundt utøverne. Syntes også at bassen var litt penere i de. Eneste problemet var at det låt litt lyst. Men mye av det skyldes nok stua mi som har/hadde mange udempede flater. I tillegg sto det et stort akvarium ved førsterefleksjonen til den venstre høyttaleren. Det ble ikke noe kjøp fra Audioaktøren i denne omgang.

    Juli 22 Tannoy selges

    Var inne på tanken å kjøpe bl.a Impulse H6, Impulse Ta’Us, JBL Array, Focal Micro Utopia BE, Response Baby Grand og diverse andre høyttalere. Endte dog opp med Dynaudio Focus 160. Det var egentlig greit også med tanke på at jeg ikke hadde en passende forsterker til så bra høyttalere.

    August 7 Kjøp av Dynaudio Focus 160

    Vis vedlegget 521030

    Etter at jeg hadde Dynaudio Audience 5 på hjemlån midt på nittitallet så har jeg alltid hatt lyst til å få tak i Dynaudio igjen. Etter å ha lest hele Dynaudio-vennetråden her på sentralen samt lest x antall tester, falt valget på Focus 160. De passet bra til min stue og min lommebok. Fant fort ut at en lånt Electrocompaniet ECI-2 ikke hadde futt nok til å få skikkelig liv i de.

    August 10 APL DAC-S selges.

    Solgte da APL DAC-S for å frigjøre midler til bra forterkeri som kunne få skikkelig liv i Focus 160.

    August 26 Hegel H300 kjøpes
    September 1 Hegel H300 selges

    Mottok altså Hegel H300 Fredag 31. August og solgte den dagen etter. I mine ører var ikke Hegel H300 og Dynaudio Focus 160 en bra match. Dette er helt motsatt av hva andre mener. Bassen var stram og kontant, bevares. Det hjelper dog ikke når resten av lyden var tam og kjedelig. Det er mulig at det er den innebygde dac’en som var synderen. Uansett førte dette til at jeg slo fra meg alle tanker om en integrert løsning. Tenkte med meg selv at jeg aldri kom til å bli fornøyd med et slikt oppsett. Måtte derfor gå for separate komponenter.

    Da blir det en pause i fra sagaen. Er store ting på gang i morgen :)
    Synd med Tannoyene, men disse trenger særdeles lang innspilling før de slipper, lyder langt fra innelukket. men de trenger skikkelig forsterker/ krefter for å svinge.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Nå har jeg kjøpt forsterker. Det ble en Pass Labs X350.5.

    th-1301193714.jpg


    Blir tyngde på lyden da tenker jeg. Forsterker hentes i Bergen snart :)

    Mangler bare en pre da, med rør kanskje. Ja jeg vet det hehe, jeg har vel nevnt noe om at jeg er ferdig med rør :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    Fy f… så bra! Grommere enn det blir det ikke for meg. Gratulerer!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn