Zu Druid MK4 Vs Gallo Ref 3.1

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Sv: Zu Druid MK4 Vs Gallo Ref 3.1

Gallo kan overhodet ikke sammenlignes med JMLab! Og Cobalt er 5 divisjoner under denne høyttaleren! (og da tar jeg ikke i en gang!)

At noen her savner "punch og driv" handler nok mer om musikkpreferanse, forsterkervalg og svært lite erfaring med disse...

Blir spennende å høre om Zuene dine!

O.
Whoracle skrev:
Continuo skrev:
Whoracle skrev:
Ja jeg er vågal ;) ikke hørt noen av de, nå har vel forhandleren av Zu Cables i norge et lager/butikk elns i Alta, det er for langt til å dra på demo! Men 60 dagers returett gjorde valget litt lettere.. Da ha jeg relativt god tid på å finne ut om jeg liker de.. Gallo har jeg akkurat fått opp øynene for, lest litt om de, men trodde de var en høytaler som kostet godt over 50k..
Av det jeg har lest om Druid så tror jeg faktisk du har noe å glede deg til. :)

Så lenge du får 60 dagers returrett (det skulle alle hatt) så blir jo saken annerledes, da får man muligheten til å prøve ut produktet. :)

Lykke til med høyttalerene, håper du blir fornøyd! :D
Takk for det! :) Jeg gleder meg veldig.. Og som emokid sier så håper jeg de er oppløste nok, lurer på om Gallo kan sammelignes med JMlab? Har hatt et par Cobalt som var veldig oppløst og luftig, spilte veeldig fint, men savna litt pønsj og driv ja..
 
U

utgatt60135

Gjest
heisann kom over denne testen hos http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=1519&zoneid=3

Dette kan kanskje forklare at noen opplevde den som lite engasjerende. Anmelderen påpeker veldig at det trengs mange amper for å "løsrive" dem.

Lad det være helt klart fra starten: Disse højtalere kræver strøm. Altså en stor forstærker med en eller flere kraftige transformatorer, et batteri af ladelytter, og helst en ordentlig portion ”bolsjer” i udgangen. Glem alt om at sætte dem sammen med en eller anden sød lille veldesignet og vellydende forstærker. Her kræves der en voldsom fysik, for at få musikken til at klinge frit. Jeg taler ikke om watt (hestekræfter), men om ampere (moment). Om det skyldes fasedrej eller andet teknisk, kan jeg desværre ikke svare på, da vi ikke har mulighed for at lave målinger. Det kan dog skyldes det faktum, at enhederne har et minimum af lukket kabinetvolumen at generere lyden på, og derfor kræver et ekstra kraftig los bagi, før de synger frit.
Under testen havde jeg mulighed for at sætte højtalerne sammen med et par integrerede forstærkere fra Ayre og PS Audio. De kunne slet ikke levere den nødvendige havre. Lyden blev kedelig og udynamisk, og lydbilledet blev helt fladt og todimensionalt. Forstærkerne spiller ellers glimrende med højtalere som er lettere at trække.
Mellemtone og diskant har en meget direkte og neutral klang. Her skal der absolut eksperimenteres med signalkilde og forstærker, ellers bliver klangen nemt for hård. I testsetup’et gik Gallo’erne hele tiden lige til grænsen, men forblev på den rigtige side af stregen. Stemmer forekommer lidt slanke og mangler noget ”krop”, hvilket må tilskrives højtalernes i forvejen lidt slanke klangbillede. Der er alle de detaljer man kan ønske sig, og lydbilledet er stort, flot og præcist med fornem bredde, dybde og højde. Dog når bredden af lydbilledet ikke ud over højtalernes position, men de har dog alligevel en formidabel evne til fuldstændig at forsvinde i musikken.
Så i følge han er de kresne på elektronikken. Kanskje forsterkeren brukt på Horten messa ikke var ideell for Galloene?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Sv: Zu Druid MK4 Vs Gallo Ref 3.1

bendis skrev:
?
selv om du har en 16watter eller enn 300watter forandrer ikke det volumet ut fra høyttalerene. membranet beveger seg like mye uansett.
hadde vært morro med 300watt på der en uke ;D.. ikke nok med at alle elementene smeltet og bunnet hadde de sansynligvis sveiset seg fast også. lol
Så du kan ikke spille høyere med en forsterker som er 20 ganger kraftigere? Den skjønte jeg ikke helt.

Høyttalerne er spesifisert for "250W RMS sustained", så de tåler en del. De spiller dem forresten inn med musikk.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, det er kjent og nevnt(til det kjedsommelige) at Galloene trenger strømressurser for å gjøre det best mulig, watt er helt underordnet. Kan jo også da nevne at Rogue`s røreffekt og integrert fra Stereo 90 og oppover gjør en knalljobb med Galloene, men det beste jeg har hørt til nå er det jeg tilslutt endte opp på: ASR. Kjenner ingen andre forsterkere som er bygget så kompromissløst mht til strøm. And it works! ;) Men det er sikkert alternativer her..jeg tror ikke de er svært kresne, men trenger forsterkeri som er solig og sunt bygget.

O.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Sv: Zu Druid MK4 Vs Gallo Ref 3.1

ELEL6200 skrev:
up skrev:
Jeg mottok for første og siste gang et sett høytaler uhørt på forhånd for vel et år siden, nemelig DRUID Mk IV. Etter en del timers lytting ble jeg klar over at her manglet det oppløsning, særlig i området 2 kHz - 5kHz. Bassområdet var mer begrenset enn jeg håpet på, og den generelle diskantgjenngivelsen var grov og begrenset nivåmessig. Håpet var at visse forbedringer skulle vise seg etter flere timers lytting. Det skjedde ikke. - Følsomheten er oppgitt til 101 dB/1W med impedansen er over 11 ohm så her dreier det seg om nærmere 95 dB under målinger med normale impedansverdier.
Heisan Up. Det var jeg som kjøpte høyttalerne dine, og kan desverre ikke si meg enig. I følge deg var de spilt i ca 75 timer, noe som er klart for lite innspillingstid på disse. Jeg kan forøvrig si meg enig i at diskanten er lite framtredende. Men, dette er for meg et "gode" da det gir en "livefeeling", og det blir aldri skrikende. Fra fabrikanten er anbefalt innspillingstid 400 w/t. og min erfaring er at dette er korrekt. Oppløsning blir stadig bedre i hele diskant- og mellomtoneområde. Detaljer og dynamikk blir også mye bedre etterhvert som innspillingstiden øker. Jeg kan ikke få understreket det nok; vær tålmodig, innspillingstiden er essensielt for å få disse til å spille slik de skal.

Leste en test hvor de målte høyttalerne i 4 Ohm, følsomheten var da 98 dB. Husk at høyttalerne ikke dipper 8 ohm.
Når dette er sagt, er høyttalerlyd en smaksak, og Zuene er definitivt ikke for alle. Og det var kanskje derfor jeg var så heldig å få kjøpe dem av deg ;) Du er uansett velkommen til meg for å høre dem.

Husker også at du hadde noen "stener" under Zuene, har du disse fortsatt og hva gjorde de for lyden?

Mvh Lf
Druidene er sikker blitt betydelig bedre med noen hundre timers innspilling, membranene er jo svært "stivt" opphengt. Flere konstruskjoner med heltonehøytale ser ut også til å ha problemer i område fra 2-3 kHz til 8-9 KHz. Selv om målinger viser noelunde linjaritet blir gjenngivelsen bakpå og noe grovkornet i dette område. Bruk av ekte ekte horn bedrer dette. ( ref : Lowther og AER ).

Jeg forsøkte også å kjøre med andre forsterkere enn min 16w, 300B., blant annet en 150 w PRIMARE. Dette ga betydelig bedring i de områdene jeg nevnte. Bassgjenngivelsen ble også renere, men dessverre uten autoritet. Jeg mener denne høytaleren bør tilsluttes kraftige forsterkere for å yte sitt beste. Dette ble også bekreftet i samtale med forhandleren i Sverige, Robert Grubstad, Audio Concept, Stockholm. Jeg går ut fra du har trimmet høyden fra gulvet med medfølgende "spikes" som jeg fikk spesielt laget fra fabrikken. Høyden er faktisk ganske kristisk ?

Når det gjelder undelag bruker jeg å eksperimentere med all slags materiale som stein, tepper m.m. Dette ga ikke noe forbedring på DRUIDENE i min stue. Men vanligvis avhenger selvsagt gjenngivelsen av lytterrommet beskaffenhet. Linjariteten i frekvensspekteret er jo som kjent svært ujamn hoss DRUIDENE, men viss resonansene i ditt lytterrom fyller ut "dippene" så kan jo resultatet bli godt tross alt. :)

up
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Sv: Zu Druid MK4 Vs Gallo Ref 3.1

DIY_dude skrev:
75 timer innspilling med en 16W forsterker er ikke nok. Hvis du har så liten forsterker skal fabrikken spille dem inn for deg. De mater dem med 300W i en uke for deg hvis du ber om det. Ellers får du aldri spilt inn høyttalern. Det går rett og slett ikke.
Ja, nå kjenner vel ikke alle DRUIDENE så godt ( Det finne få eksemplarer i Norge), men viss du skal kunne spille inn disse høytalerne må du bruke kraftige forsterkere for å få membranene til å svinge godt nok ut uten for mye forvrængning. Det er riktig at vanlig lyttevolum vil neppe kunne innspille dem i det hele tatt. En mulighet er å sette dem med membranen mot hverandre å kjøre kraftig nivå med variert frekvens, i motfase. Men sjekk utsvinget, membranene kan ødelegges !!
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Ang. Gallo og matching av forsterker så er jeg av den oppfatning at Bladelius Thor, som Morten har brukt sammen med høyttalerene, ikke evnet å vekke høyttalerene til liv. Vet ikke hva han kjører demo med nå, men da jeg hørte denne komboen ble jeg ikke overbevist. Det er derimot ikke riktig at man trenger en sinnsykt dyr og svær forsterker for å få Galloene til å synge; bruker selv en DK Design som jeg mener er en særdeles god og prisgunstig match.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Sv: Zu Druid MK4 Vs Gallo Ref 3.1

Lyngen skrev:
Jeg vil tro du har kommet i havn nå up..? Skulle gjerne hatt samme signatur.. :)
Komme i havn vil vi vel egentlig ikke noen av oss som holder på med denne galskapen. ;D Ingen anlegg er perfekte, men noen egeskaper setter vi
jo pris på mer enn andre, og side smaken er forsjellig blir det jo det rene kaos å rydde opp i. Tilpasning og sammenheng er vel nøkkelordene, men det er
etter min mening ofte vanskelig fordi vi ikke har tilgang til alt utstyr vi kunne ønsket lyttet til i stuene våre.

Men, ja mitt nåværende anlegg er det beste jeg har hatt noen gang. Renhet, gjennomsiktighet, varme, rom, atmosfære dekker vel noe som Magnepan 3.6 sammen
med bra elektronikk går foran det meste av det jeg har hørt hittil. Kunne ønsket meg litt mer magetrykk i nederste del av frekvenser, men så lenge kontrabassen gir god nok autoritet må vi kunne leve med det. :)

up
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Fått Druidene i hus, meget lekre der de står iallefall.. Fikk de i sort pianolakk, første inntrykket etter å ha spillt litt: hvor er bassen? Mine tiligere Klipsch RF-82 spiller bedre på det området.. kan være plassering og avstand fra gulv som gjør det, noen tips?

Kan være at jeg ikke får E-Mu 121M kortet mitt til å fungere om dagen, pokkers Vista, kjører digitalt fra pc'n..
Hører at bassen er rask, men den råker ikke lytteposisjon iallefall.. null fysikk
 
U

utgatt60135

Gjest
jetman skrev:
Ang. Gallo og matching av forsterker så er jeg av den oppfatning at Bladelius Thor, som Morten har brukt sammen med høyttalerene, ikke evnet å vekke høyttalerene til liv. Vet ikke hva han kjører demo med nå, men da jeg hørte denne komboen ble jeg ikke overbevist. Det er derimot ikke riktig at man trenger en sinnsykt dyr og svær forsterker for å få Galloene til å synge; bruker selv en DK Design som jeg mener er en særdeles god og prisgunstig match.
Hmm.. skulle tro det var nok med effekt til dem i Horten. Hvilket slutttrinn er det? Men uansett.. leste igjennom en av trådene fra messa og der er det store vaiarsjoner i hvilke oppsett som vi likte best. En hadde helt motsatt beskrivelse enn mine inntrykk. Hver sine preferanser og ikke minst påvirker hvilket lydbilde man er vant til tror jeg.

 
U

utgatt60135

Gjest
Whoracle skrev:
Fått Druidene i hus, meget lekre der de står iallefall.. Fikk de i sort pianolakk, første inntrykket etter å ha spillt litt: hvor er bassen? Mine tiligere Klipsch RF-82 spiller bedre på det området.. kan være plassering og avstand fra gulv som gjør det, noen tips?

Kan være at jeg ikke får E-Mu 121M kortet mitt til å fungere om dagen, pokkers Vista, kjører digitalt fra pc'n..
Hører at bassen er rask, men den råker ikke lytteposisjon iallefall.. null fysikk
Du må vel spille dem godt inn først så de løsner litt i bassen. Spill bass høyt...
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Hvordan har du vinklet de? rett imot lytteposisjon eller rett fram? jeg har skrudd spikes helt inn, men i følge manualen så skal det være mellomrom på høyde med et cd kover ( ca 10mm ) Men det blir litt større mellomrom en det.. Må de presses godt ned i gulvet da kanskje? Vil jeg kanskje oppnå bedre pønsj om jeg setter de høyere? Og hvor langt fra bakvegg er annbefalt?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Lyngen skrev:
jetman skrev:
Ang. Gallo og matching av forsterker så er jeg av den oppfatning at Bladelius Thor, som Morten har brukt sammen med høyttalerene, ikke evnet å vekke høyttalerene til liv. Vet ikke hva han kjører demo med nå, men da jeg hørte denne komboen ble jeg ikke overbevist. Det er derimot ikke riktig at man trenger en sinnsykt dyr og svær forsterker for å få Galloene til å synge; bruker selv en DK Design som jeg mener er en særdeles god og prisgunstig match.
Hmm.. skulle tro det var nok med effekt til dem i Horten. Hvilket slutttrinn er det? Men uansett.. leste igjennom en av trådene fra messa og der er det store vaiarsjoner i hvilke oppsett som vi likte best. En hadde helt motsatt beskrivelse enn mine inntrykk. Hver sine preferanser og ikke minst påvirker hvilket lydbilde man er vant til tror jeg.

Det var ikke i Horten jeg hørte dem m Thor, men i det "gamle" lytterommet til NAT. Når det er sagt, så er det sikkert også viktig å påpeke at dette rommet kanskje var i overkant dempet noe som ikke nødvendigvis var av det gode.... Sluttrinnet på bildet ditt ligner veldig på Bladelius Grendel, mens det nok er en Thor som står midt i racket
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Ville ikke kalle rommet til NAT overdempet. NAT brukte Thor som pre i oppsettet du ser på bildet.
 
U

utgatt60135

Gjest
emokid skrev:
Ville ikke kalle rommet til NAT overdempet. NAT brukte Thor som pre i oppsettet du ser på bildet.
Enig, syntes det låt veldig bra i det forrige rommet.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Har hørt Galloene hos Morten både med Thor og Gryphon Diablo. Det var en sinnsyk forskjell!!
Ellers har jeg hatt Gryphon Callisto på lån hjemme med gallo, noe som var meget vellykket; det ga flott dynamikk og stort lydbilde.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Whoracle skrev:
Fått Druidene i hus, meget lekre der de står iallefall.. Fikk de i sort pianolakk, første inntrykket etter å ha spillt litt: hvor er bassen? Mine tiligere Klipsch RF-82 spiller bedre på det området.. kan være plassering og avstand fra gulv som gjør det, noen tips?

Kan være at jeg ikke får E-Mu 121M kortet mitt til å fungere om dagen, pokkers Vista, kjører digitalt fra pc'n..
Hører at bassen er rask, men den råker ikke lytteposisjon iallefall.. null fysikk
Etter min mening er det feil å spørre etter hvor langt fra bakveggen denne type høyttalere bør stå. Rommene er altfor ulike. Derfor: Flytt dem gradvis nærmere veggen helt til bassnivået blir riktig! Hvis dette ikke gir nok bass, flytt dem inn i rommets hjørner! Jeg ville også ha eksperimentert ekstra mye med vinkling for å finne optimal gjengivelse av øvre mellomtone og diskant. En annen ting er korrekt høyde opp fra gulvet. Såvidt jeg husker å ha lest har de bassåpning i bunnen, og det bør vel være anbefalt en eller annen høyde i bruksansvisningen (?) No
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Som nevnt lenger opp i tråden så skal det være ca 10mm klaring fra gulvet, jeg har vel rundt 12mm fordi spikes'ne ikke kan skrues lenger inn, har prøvd en del forskjellig avstand fra bakvegg uten noen særlig forbedring, plassering i forhold til sideveggene er det ikke så mye jeg får gjort med, der er jeg fastlåst med ca 30-40cm å gå på den ene siden og ca 2m til andre veggen..

Har enda ikke fått merket noe fysisk til bassen.. :0/
Lover ikke bra..
 
B

bendis

Gjest
du gikk fra dobbel 8" 2.5veis til 10" fulltone med under halve slaglengden..og forventet mer bass ??? selv kassevolumet i rf82 er 2-3ganger større
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
jeg forventer selvsagt noe, ikke nødvendigvis mere, men nå er det jo null.. Mine erfaringer stemmer iallefall ikke overens med det som har blitt skrevet om de.. De blir jo bla. beskrevet som en PA høytaler i lyd og bilde.. skulle tro det var nok trykk i de for hvem som helst? Er egentlig dynamikk og fysisk bass det samme?

Liker disse høytalerene veldig godt, mangler bare den siste snærten/pønsjen i magen så er det helmax..
 
B

bendis

Gjest
CV har mye fysisk bass, men god dynamikk? ikke helt samme greia. ::)

10 tommer har sin naturlig begrensning. når den også skal levere opptil 10khz bør membranet være veldig stivt.(som du ser i rillene rundt wooferen) typisk slaglengde for slike fulltoner er tja 2-3mm?
f.eks fostex 8" har xmax 1.5mm peak
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Da er det kun Klipsch som duger skal du ha en noenlunde dynamisk høytaler? er så mye med Klipsch jeg ikke liker, spesielt lyttetretthet, og det etter å ha dempet diskanten med 3db, RF-83 krever vel et mye større rom en det jeg har også..
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
La dem stå å spille seg inn et par uker før du tar en beslutning i alle fall, det kan nok lønne seg. Dessuten burde du prøve en del forskjellige plasseringer.
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Er veldig mye jeg fortsatt kan prøve, sku ønske jeg visste hvordan de egentlig låter, hvordan de låter på sitt beste.. Har fortsatt trua, trodde de skulle være lette å plassere/sette opp, men tvært imot.. Så hvor mye forandrer lyden seg med noen hundre timers innspilling?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Whoracle skrev:
Så hvor mye forandrer lyden seg med noen hundre timers innspilling?
Det varierer veldig fra høyttaler til høyttaler. Noen er helt grusomme å høre på i begynnelsen og trenger 100-200 timer før det begynner å bli levelig. Bassen begynner som regel å løsne etter en 50 timers tid. Det er i alle fall mine erfaringer.

Hvis du er utålmodig kan du sette høyttalerne med elementene tett mot hverandre og spille på full spiker en periode.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
DIY_dude skrev:
Whoracle skrev:
Så hvor mye forandrer lyden seg med noen hundre timers innspilling?
Det varierer veldig fra høyttaler til høyttaler. Noen er helt grusomme å høre på i begynnelsen og trenger 100-200 timer før det begynner å bli levelig. Bassen begynner som regel å løsne etter en 50 timers tid. Det er i alle fall mine erfaringer.

Hvis du er utålmodig kan du sette høyttalerne med elementene tett mot hverandre og spille på full spiker en periode.....
...i motfase.

Det kan ta lang, lang tid. Jeg har hørt gode høyttalere låte helt forjævlig i startfasen, for så å blomstre etter et par hundre timer. La dem stå!
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Slapp av og vent til de har spilt meget høyt (ved vanlig lyttevolum vil det ta år før de er innspilte) i minst 300timer (anbefalt fra fabrikk 400 timer) før du drar på deg hjerteinfarkt og høyt blodtrykk.
OBS! Disse høyttalerene vil aldri spille dypbass! maks 35-40Hz!!!
Skal du ha dypbass må du kjøpe tilhørende subwoofer!
Klipsch spiller dypere og har en bass du føler mer på kroppen. Zuene spiller i mine ører likevel mer dynamisk i hele frekvensområdet.

Tålmod er en dyd.

Lf
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
ok takk for tips, merket et løft i bassen fra å ha de på gulvteppet til å sette de på noen treplater jeg hadde liggendes, begynner å ligne noe nå, jobbe mere med plassering og innspilling så kan dette bli bra, hva annbefales å sette høytalerene på? VT Feet? stein, betongheller? etc?
Jeg har en SVS ståendes så om jeg vil ha dypbass så er ikke det noe problem ;)
Tolmodig skal jeg nok klare å være..
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
emokid skrev:
...i motfase.
Ja, det har du rett i. Hvis ikke hjelper det ikke mye. :D


Forøvrig skal høyttalerne være spilt inn i 100 timer som standard fra fabrikk. Det er allikevel ikke usannsynlig at det er litt for lite og at de bør spilles en god del mer før de er klare til bruk. :)
 
B

bendis

Gjest
hehe
" Zu burns in the loudspeakers at the factory. Zu being Zu, they don't use a simple "play the speakers out of phase" burn-in process. Rather, they employ a well-orchestrated, measured approach to the art and science of speaker burn-in. Before each loudspeaker leaves the factory, the drivers, internal wires, and ancillaries have all been exercised for several hundred hours with massive, high-current amplifiers. Sean and Adam have found that the performance of their speakers improves substantially, and that no consumer could ever hope to achieve the resulting refinement by simply breaking in the speakers at home"
 

Vendur.no

Medlem
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Kan her nevne at høyttalerne Lyd og Bilde samt Hjemmekino har hatt til testing fikk ekstra innspilling. Zu Audio har som standard 7 dagers innspilling på alle høyttalerne, men dei som blei sendt inn for test fekk det ein god del ekstra for å være sikker på at dei spilte optimalt.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
I følge Zu cable trenger de minst 400timer hvor de blir spilt høøøøøyt.

Anbefaler dere som har Zu høyttalere og ta kontakt med Decaria om dere lurer på noe. Han er svært behjelpelig og kunnskapsrik.

Legger med en av emailene jeg har fått i fra konstruktøren, for å vise at Zuene ifl Decaria ikke trenger sinnsykt med watt som UP hevder. Regner med at Adam er en av dem som kjenner høyttalerene best.

Hello Ellef,

Thank you for your email and for purchasing a pair of our Druid loudspeakers.

There are a lot of options for tube amps so I'll give you a few but if you can send me a rough idea of what you would like to spend I can give you some additional recommendations.

Almarro A205A (very inexpensive and great sounding but low power)
Melody SP3 (Not as sweet sounding as the Almarro but also very inexpensive but more power for louder volumes and dynamics)
Rogue Cronus (plenty of power with a built in phono stage and extremely good balance between solid state accuracy and tube warmth)
ART Audio PX25 (quite a bit more expensive than the amps above but more tube sounding as well)

Those are just some recommendations but they may not be easily available in your area.

The Druids will work with practically any amplifier so I'd be happy to give you my impressions if you want to email me what you are considering.

Also if you want to email me an idea of what kind of budget you have to work with I would be happy to give you more recommendations.

Best Regards,

Adam Decaria

Zu Audio
3350 S. 1500 W.
Ogden, UT 84401

Lf
 
B

bendis

Gjest
7 døgn med innspilling ikke nok. LYL!
de som påstår en høyttaler krever 400timer med HØY spilling bør ta seg noen piller. ikke placebo-piller...
 

Vendur.no

Medlem
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Druidene har veldig stive papp-membraner som krever mykje innspilling. Om Matt hos Zu Audio seie at 400timer med høy spilling trengs fo rå få ut alt potensialet i dei, så er det ikkje noke å tvile på egentlig. Han vet det som skal til, og kjenner disse høyttalerne og elementene ut og inn.:)

Mvh
Runar
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Unødvendig å være frekk, Bendis. Har du Zu høyttalere siden du er så skråsikker?
Jeg hører ikke forskjell på kabler, trodde heller ikke innspilling av Zuene skulle bety så mye for lyden, men jeg tok grundig feil.
Lf
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
De spiller jo ganske så bra nå, det er ikke det som er greia.. men ser virkelig fram til å få ut det lille ekstra med masse innspilling, da håper jeg den lille ekstra snærten i bunn kommer fram, kan ikke huske sist jeg kunne pøse på med rocl/metal uten å bli lyttetrøtt..
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Først - gratulerer med nye Zu Druids! Har stor tro på at du kommer til å bli kjempefornøyd med disse.

Ad innspilling, det er stor grunn til å høre på importør, fabrikant, musikalske HFSere med reell erfaring med disse Zuene...
altså, at de trenger komplimentær innspiling langt utover den delen fabrikken tar seg av.

Sidespor, det tok ca 300 timer (og 150 av dem med høy belastning satt i system) før det løsnet i Galloene...jeg tror de fleste høyttalere
har behov for dette, også Zu...

O.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Whoracle skrev:
De spiller jo ganske så bra nå, det er ikke det som er greia.. men ser virkelig fram til å få ut det lille ekstra med masse innspilling, da håper jeg den lille ekstra snærten i bunn kommer fram, kan ikke huske sist jeg kunne pøse på med rocl/metal uten å bli lyttetrøtt..
Etter hva jeg har blitt fortalt samt at det kommer frem fra spekken så vil du nok ikke få den dype bassen som du hadde med Klipsch (var det ikke Klipsch du hadde?), men som Ellef også nevner så er dynamikken der. ;)
Hammer Dynamics har jeg hørt og de skal ha nogenlunde samme karakter / spillestil.
Og husk at gode produkter trenger maaange timer innspilling. :)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Har også etter hvert mange lyttetimer med Hammer, Continuo. Dette er en høyttaler som vokser på deg etter som tiden går. I likhet med Druidene sliter jeg med å beskrive lyden som slynges ut av Dynamics høyttalerene. Jeg finner Zuene ulike Hammer, men lydsignaturen til begge disse høye lydsøylene er nok nærmere i slekt, enn de er med andre tradisjonelle dynamiske høyttalere.

Skal etterhvert teste Zu og Hammer i samme rom, med noe så forskjellig som Doxa 140, EAR 864, EAR 861 og Mastersound Reference 845 forsterkeri. Tror det kan bli spennende og dette kan kanskje gi meg kunnskaper slik at jeg bedre forstår disse høyttalernes særegenheter og positive egenskaper.

Lf
 
Topp Bunn