Zu Audio - "We're only here for the MUSIC"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Veldig fornøyd med Druid - men som mange andre erfarer, må man jobbe med dem. F4-klone funker bra. Basically har jeg byttet og tweaket alt annet i anlegget for å få lyden mer dit jeg vil den. En ting jeg digger med Druid er at de er svært "villige" - de holder ikke igjen. Basert på erfaringene her hjemme, vil jeg si at forsterker har vanvittig mye å si for hvor mye bass som produseres med Zu Druid. F4 er et slags monster, og med den blir det da også monsterbass.

    Jeg har hørt mer oppløst diskant fra andre høyttalere hjemme og ute i verden, men alltid akkompagnert av noe kjedsommelig i helheten.

    PS! Leste i et annet forum at blant F'-ene, er det F3 som låter best på Druid. Det er litt morsomt, da jeg fortsatt har til gode å bygge Zen V9 jeg har deler til, som er cirka samme amp. ;)
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Lysta er stor til å prøve RØR, men elektronikk skifte var ikkje plan per no. Så då får Zu Tone klare seg med transistor sålangt...
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Kjempe spennende høyttalere dette! Vet at Zu gjengen bruker Atma-Sphere for/effekt i demo og i egne privat oppsett. Kunne godt tenkt meg å hørt disse høyttalere! Tøfft design har de også.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm... Nå begynner det jo virkelig å høres bra ut her. "Foten" går meir, og ja... Kjekke greier. Bytta preamp, og ja... Utruleg mykje kjekkare.... Og dette med Zu Tone som sikkert er den minste av Zu sine høytalere?

    Edit: Moro å mikse mellom en tradisjonell bassrefleks(i mitt tilfelle SF) og så over til Zu Tone. Morsomt på den måten at kvar gang du bytter over til Tone så trur du noko er "ødelagt". Øyretilvenning må absolutt til. Det endå meir morsomare er at etter litt lyttetid på Zu så er de heilt kanon(!)

    Så frå at du trur at dei er kaputt til lydMORO er kort veg!
     
    Sist redigert:

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt også at Zu Audio selger Druid igjen... nå i Mk V-versjon. På FAQ-siden skriver de interessante ting om "innspiling" av høyttalere, mer konkret at andelen returnerte høyttalere innen returperioden sank dramatisk da de begynte å spille inn alle høyttalere på fabrikken - og at den steg igjen da de sluttet med det i en periode for en bestemt modell. :)
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Trur mine Zu Audio Tone havnar på brukten. Ikkje fordi det er ein dårlig ht, men har Tannoy DC8 inne, og den er endå meir "meg".
    Er for tida på utlån, men tenker å legge de ut om ikkje "låner" eventuelt har lyst å kjøpe då.

    Kva pris kan ein legge seg på?
    16k ny.
    Relativt strøken, noen småriper under(som en uansett ikkje ser).
    Litt ukjent historikk med tanke på alder etc.
    Ingen org.emb.

    ZuAudio_Tone_Front2.jpg
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Druid mkIV

    Gjenoppliver denne tråden da jeg har fått disse i hus :)

    Hørte Zu for første gang hos T-1 for en drøy uke siden på hans Roksan Blak. Det låt bra, men jeg ble ikke overveldet av begeistring.
    Jeg hadde med en liten MP-301 rørforsterker på 2x11watt som vi koblet dem til, og det gjorde susen. Utrolig hvordan lyden endret seg og til det bedre. Endte med at jeg kjøpte dem av ham ;)

    Nå står de i all sin prakt hjemme hos meg, koblet til en Lm audio Lm 518iA. Hos meg er det en veldig god match :)

    9206084E-2348-4742-8A61-6E572E35D8C3.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, fellow gunner!

    Liker trynet på de. Har dimensjonene som appellerer estetisk. Har tenkt på de ved flere anledninger, faktisk.
    Hva erstattet de, og hva liker du ved dem?
    Ser at du har en søt sub også, hvordan blir den integrert?
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, fellow gunner!

    Liker trynet på de. Har dimensjonene som appellerer estetisk. Har tenkt på de ved flere anledninger, faktisk.
    Hva erstattet de, og hva liker du ved dem?
    Ser at du har en søt sub også, hvordan blir den integrert?
    Takk :)
    De erstattet Spendor a6. Hadde i grunnen slått meg til ro med dem, men måtte kjøpe Zu da jeg hørte dem. Det var noe som jeg falt pladask for med lyden. Og Spendor vil nok ha mer effekt enn Lm kunne levere.
    Liker: Lyd, detaljer, bunn, synes det er mer «livefremstilling» med dem.

    Har faktisk ikke spilt med sub sammen med Zu. Den skal få ny jobb på kjøkkenet og hjelpe Proac tablette som står der. Er ikke koblet opp der enda.
     
    Sist redigert:

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Glad det er flere som liker ZU, har et par Zu Audio Omen DEF mk2 som drives av en Luxman L-509x og dynkes i bass sammen med Sonus Faber Gravis 2 sub. Det er bare så knall kombo at alle som kommer å lytter jubler! He he. Vurderer en sub til av samme. . . . .
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Hei. Glad det er flere som liker ZU, har et par Zu Audio Omen DEF mk2 som drives av en Luxman L-509x og dynkes i bass sammen med Sonus Faber Gravis 2 sub. Det er bare så knall kombo at alle som kommer å lytter jubler! He he. Vurderer en sub til av samme. . . . .
    Pøs på med bilder ;)
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Zu Druid IV med Triode lab 2a3i var helt fantastisk bra hos meg!
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Virker som interessen og kjennskapen for Zu Audio går i bølgedaler.

    Utrolig fornøyd med mine Omen MKII, men mye vil ha mer. Noen som har efraring med disse kontra soul superfly?
     

    Vedlegg

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Hvem er distributør av Zu Audio høyttalerne i Norge? Lenge siden ligger de ikke på stereofil netsiden.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kan være dem fortsatt er distributører... men Zu var jo "fraværende" en stund pga manglende deler(magnet'er faktisk). Men om de fortsatt er distributører, burde de nye modellene snart komme på plass der :).
     

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Kan være dem fortsatt er distributører... men Zu var jo "fraværende" en stund pga manglende deler(magnet'er faktisk). Men om de fortsatt er distributører, burde de nye modellene snart komme på plass der :).
    Takk for svar:) Jeg har en kompis som er veldig nyserig på Zu Audio den nye OMEN DEF SUPREME.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Selger ikke de direkte?
     

    RolfKAndersen

    Medlem
    Ble medlem
    28.03.2020
    Innlegg
    5
    Antall liker
    17
    ZU selger nå direkte. Kjøpte et par ZU DW6 Supreme før sommeren. Kommunikasjon, leveranser etc. var helt problemfritt.
     

    RolfKAndersen

    Medlem
    Ble medlem
    28.03.2020
    Innlegg
    5
    Antall liker
    17
    Siden det er ganske stille på denne tråden kan jeg jo også legge ut et bilde av høytalerne sammen med resten av anlegget: Rega planar 10 platespiller, Hegel v10 riia, Rega elicit-r forsterker, Denafripp Aries II dac, og en NAD cd-spiller som brukes som en ren transport

    ZU DW6 Supreme.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.518
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Siden det er ganske stille på denne tråden kan jeg jo også legge ut et bilde av høytalerne sammen med resten av anlegget: Rega planar 10 platespiller, Hegel v10 riia, Rega elicit-r forsterker, Denafripp Aries II dac, og en NAD cd-spiller som brukes som en ren transport

    Vis vedlegget 941322
    Lekkert oppsett 👍🏻
    Synes DW6 virker veldig spennende. Annerledes. 10’’ element i relativt kompakt kabinett, i alle fall høydemessig. Effektive. Bygget i USA i skikkelig trekasse.
     

    RolfKAndersen

    Medlem
    Ble medlem
    28.03.2020
    Innlegg
    5
    Antall liker
    17
    Lekkert oppsett 👍🏻
    Synes DW6 virker veldig spennende. Annerledes. 10’’ element i relativt kompakt kabinett, i alle fall høydemessig. Effektive. Bygget i USA i skikkelig trekasse.
    Jeg har nå spilt dem i mer en 150 timer så de er godt innspilt. Veldig flott bredde og dybde i lydbildet, bassen er tight og går ganske dypt. Men mellomtonen er liksom der det store skjer med disse høyttalerne. For min del er det også viktig at de låter svært bra på ganske lave volum, siden jeg normalt ikke spiller på mer enn 70-80 db peaks. Jeg kan virkelig anbefale disse om du er ute etter en fulltone med en super tweeter som tar de aller høyeste tonene, fra12k hz
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.518
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Podcast på halvannen time om DWX og mye som Zu Audio generelt:

    Spennende å høre om hvor mye som er endret fra Zu startet opp for ca 20 år siden. Så de som har testet modeller på 2000- og tidlig 2010-tallet og ikke likte lyden så skal det nå være noe helt annet (y) Når man hører og ser litt rundt er det veldig mange av "de høye audio-herrer i utlandet" som har et par Zu-høyttalere i stallen.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.518
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    kan ikke se noen endring jeg, samme type drivere og ingen delefilter. :unsure: man vil uansett få voldsom beaming, stor variasjon on-axis og oppbrytninger fra woofer i nedre diskant. de har også noen par som bruker store 500hz kapable 2"exit drivere fra radian, som ruller av 1.ordens ved 12khz(!) med resultat i enda mer beaming oppover i frekvens. den siste større høyttaleren med sub bruker 3 diskanter(!) sean sier i et møte med steve guttenberg at det øker spredningen over 50khz(!)
    gitt delene er det ikke mulig å få noe i nærheten av dypbass fra de fleste av de heller..
    skal ikke klage på de som har de og er fornøyd, men om noen lurer på å investere i slike så vil jeg anbefale å holde meg laangt unna...
    Så vidt jeg har skjønt er både selve membranen som spiller bass/mellomtone og opphenget laget av et helt annet materiale, det samme gjelder for diskantenheten - så selv om elementet i seg selv ser likt ut så er det ikke det. Ingen delefilter som du sier, men kondensator(er) i overgang til diskant er også av bedre kvalitet. (i tillegg til at de kan ytterligere oppgraders i Superfly/Supreme-utgaver)

    Tidligere ble høyttalerne bygget i MDF, hvor de nå lages i heltre som gir en helt annet stivhet.

    Har tilgode å høre et eksemplar, noe jeg gjerne skulle ha gjort.
    Lest at de ikke gir så mye bass som man kanskje skulle tro med tanke på et 10" element, men er naturlig at det ikke kan spille ned til 20hz når det også skal spille relativt høyt. Som sagt har jeg ikke hørt de selv, men rart hvis høyttalere med så mye rare feil skal bli likt av så mange.
     

    ronnyangell

    Fersking
    Ble medlem
    23.02.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Jeg har nå spilt dem i mer en 150 timer så de er godt innspilt. Veldig flott bredde og dybde i lydbildet, bassen er tight og går ganske dypt. Men mellomtonen er liksom der det store skjer med disse høyttalerne. For min del er det også viktig at de låter svært bra på ganske lave volum, siden jeg normalt ikke spiller på mer enn 70-80 db peaks. Jeg kan virkelig anbefale disse om du er ute etter en fulltone med en super tweeter som tar de aller høyeste tonene, fra12k hz
    Fortsatt fornøyd? Har vurdert disse en stund nå da det virker som de har mye som appellerer.
    Har tidligere eid KEF bl.a samt har ProAc Response D2 pr nå. Kontrasten kan vel knapt bli større disse i mellom men virker meget spennende! Uansett, flott oppsett du har😊👍🏻
     

    RolfKAndersen

    Medlem
    Ble medlem
    28.03.2020
    Innlegg
    5
    Antall liker
    17
    Er fortsatt svært fornøyd og har nå fått plassert dem skikkelig. Der er plassert drøyt 80 cm ut fra bakveggen, litt smale plassert enn jeg hadde de forrige (Klipch RP 600m) og er vinklet inn slik at de peker omtrent på skuldrene.

    Jeg glemte å bestille gummiføttene samtidig med høyttalerne. De skal også gi litt lydmessig forbedring, men også skåne naboen under. Så de skal bestilles nå :)
     

    ronnyangell

    Fersking
    Ble medlem
    23.02.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Lover godt at du fortsatt er fornøyd 😊

    Sitter litt på gjerdet ift om man skal bestille og evt hvilken utgave. Skulle man mot formodning ikke like lyden er vel det beste å bestille Supreme utgaven mtp videresalg osv. Mon tro om det er store forskjeller mellom Standard, Superfly og Supreme lydmessig? Prismessig er det i alle fall forskjell😊

    Har forøvrig Schiit Aegir til forsterker som jeg tror vil matche bra med DW6.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn