Zu 103 pickup

Rebor

Medlem
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
16
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ville vært takknemlig om noen kan fortelle meg hvor jeg kan få kjøpt overstående PU da jeg ikke kan finne noen norske forhandlere.
En annen mulighet er selvsagt å finne en PU som kunne passe i denne armen.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
325
Antall liker
177
Torget vurderinger
2
Kan du bestille fra USA, så vet jeg at dette firmaet har levert zu-pu-er: www.audiofeil.com (Ikke tolk navnet bokstavelig, jeg har fått svært god service der!)
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.088
Antall liker
6.561
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Er det ikke et firma i finnmark som importerer denne? Stod omtalt i fidelity for en tid tilbake en review av denne pickupen. Har selv en slik til reserve pickup
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er en modifisert DL-103. Om du alt har en slik, kan Zu Audio bygge den om for deg, men de er ordentlig kresne på kanalseparasjon, og tilbyr PUer i ulike separasjonsgrader. Går vel greit å bestille rett fra dem.

Klikk på pilene her for å se de ulike graderingene.
ZuDL-103 Cartridge | Zu Audio
 

Rebor

Medlem
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
16
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Takker så mye for svar. Firmaet i Finnmark fører den ikke lenger såvidt jeg forstår. Vreden vet du hva forskjellen er på lyden fra standard til høyeste gradering?

Mvh Reidar
 
V

vredensgnag

Gjest
Takker så mye for svar. Firmaet i Finnmark fører den ikke lenger såvidt jeg forstår. Vreden vet du hva forskjellen er på lyden fra standard til høyeste gradering?

Mvh Reidar
Det går på kanalseparasjonen, altså hvor godt lydbildet fikseres og punktkilder plasseres i dette. Zu kjøpte 95% av Denons 103-produksjon i fjor, etter hva jeg vet. De går gjennom, velger ut og velger fra, og så rangerer de utvalgte PUer etter kanalseparasjonen.
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
204
Antall liker
94
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Takker så mye for svar. Firmaet i Finnmark fører den ikke lenger såvidt jeg forstår. Vreden vet du hva forskjellen er på lyden fra standard til høyeste gradering?

Mvh Reidar
Det går på kanalseparasjonen, altså hvor godt lydbildet fikseres og punktkilder plasseres i dette. Zu kjøpte 95% av Denons 103-produksjon i fjor, etter hva jeg vet. De går gjennom, velger ut og velger fra, og så rangerer de utvalgte PUer etter kanalseparasjonen.
Det er vel strengt tatt ikke kanalseparasjon, men derimot forskjellen i utgangsspenning og intern impedanse.
Jeg forstår nå egentlig ikke hvordan Denon klarer å oppnå så store forskjeller som de gjør om de virkelig snurrer kobbertråden like mange runder rundt hver spoleform...

Om jeg skulle kjøpt en 103, ville jeg kjøpt en standard 103 eller 103R og et aluminiums hus type Midas fra David Wong. Deretter ville jeg sendt både huset og 103 til Expert stylus i UK, og fått montert på en paratrace nål. (De monterer også pickupen i aluminiumshuset for deg)
Jeg har hørt denne kombinasjonen, og den er superdynamisk og ekstremt oppløst. Gjorde en Jan Allerts noe flau i mine ører... Riktignok to helt ulike lydsignaturer.
Standard 103 tør jeg forøvrig påstå er verdens kjedeligste pickup.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Takker så mye for svar. Firmaet i Finnmark fører den ikke lenger såvidt jeg forstår. Vreden vet du hva forskjellen er på lyden fra standard til høyeste gradering?

Mvh Reidar
Det går på kanalseparasjonen, altså hvor godt lydbildet fikseres og punktkilder plasseres i dette. Zu kjøpte 95% av Denons 103-produksjon i fjor, etter hva jeg vet. De går gjennom, velger ut og velger fra, og så rangerer de utvalgte PUer etter kanalseparasjonen.
Standard 103 tør jeg forøvrig påstå er verdens kjedeligste pickup.
Standard 103; vil det si Denon sin eller Zu sin?

Edit: Stereophile mener den er meget bra forresten. (Zu sin)
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
204
Antall liker
94
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Takker så mye for svar. Firmaet i Finnmark fører den ikke lenger såvidt jeg forstår. Vreden vet du hva forskjellen er på lyden fra standard til høyeste gradering?

Mvh Reidar
Det går på kanalseparasjonen, altså hvor godt lydbildet fikseres og punktkilder plasseres i dette. Zu kjøpte 95% av Denons 103-produksjon i fjor, etter hva jeg vet. De går gjennom, velger ut og velger fra, og så rangerer de utvalgte PUer etter kanalseparasjonen.
Standard 103 tør jeg forøvrig påstå er verdens kjedeligste pickup.
Standard 103; vil det si Denon sin eller Zu sin?
Original Denon, ikke Zu
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg har også hørt en Stylus Expert -versjon av 103 med alu-hus, og det var en skremmende god pickup.
Ellers får jeg vel ta ansvar for det som er skrevet om Zu 103 i Fidelity, siden det elementet hospiterte en god stund i armen jeg brukte på den tiden, en Fidelity Research FR 64fx. Det spilte virkelig bra, og hadde en substans og en dynamikk som langt overgikk standard 103.
Jeg står inne for alt jeg skrev dengang. En Zu 103 er en perle av en pickup. Særlig om den musikalske dietten er pop, rock og jazz.
 

Rebor

Medlem
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
16
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Merkelig at en standard 103 skal være så dårlig som det nevnes her. Har prøvd en Benz ace high output (den blå), og i mitt oppsett gruser min 103 denne ettertrykkelig. Dennon har i hvert fall mellomtone.
Ellers har jeg ikke allverdens erfaring med vinyl, så hvis noen har noen forslag til alternativer til Dennon 103 tas det imot med takk.

Mvh Reidar
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Merkelig at en standard 103 skal være så dårlig som det nevnes her. Har prøvd en Benz ace high output (den blå), og i mitt oppsett gruser min 103 denne ettertrykkelig. Dennon har i hvert fall mellomtone.
Ellers har jeg ikke allverdens erfaring med vinyl, så hvis noen har noen forslag til alternativer til Dennon 103 tas det imot med takk.

Mvh Reidar
Se hva Impulse skriver:

Hører du mye på jazz og rock er Zu dl-103 et veldig godt valg. Du hører jo masse på rock og jazz du... ;)

Gå for den. Har du fått svar på mail forresten?

-Ole
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg er slett ikke enig i at en standard 103 er dårlig. Det er et av de beste pickupkjøpene man kan gjøre, vel å merke om man har en arm med gode nok lagre. 103 er såpass stiv at den pløyer det meste av vibrasjoner rett til armlagrene, så om ikke disse er i virkelig god kvalitet, låter den ganske dødt. En 103 i en standard Rega 250-eller 300-arm er ingenting jeg ville anbefalt. Det låter ganske flatt og dødt.
Den er litt summarisk i toppen, og ikke veldig luftig heller, men den har et trøkk, et driv og en måte å konmmunisere musikken på som er ganske vanedannende. Det er ikke for ingenting at den kalles "The poor man´s Koetsu". Den er legendarisk bra på 60-og 70-talls-rock, men den krever sin arm. Saec, Fidelity Research, Audiocraft, SME 3009 serie 1,Micro 505,en av de klassiske armene fra tiden da platespillere var noe man fant i ethvert møblert hjem.
Men når det er sagt, Zu 103 er en bedre pickup. Luftigere, mer dynamisk og med bedre perspektiv og dynamikk.
En standard 103 har to åpenbare begrensende faktorer. Nåleslipningen får rett og slett ikke med seg like mye som bedre elementer uten femti år på baken, og huset av plast er ganske resonant. Men konstruksjonen er fantastisk bra. Det er jo netopp derfor den er et yndet modifikasjonsobjekt. Og det det gjøres noe med, er netopp det resonante pickuphuset og nåleslipningen.
 
Sist redigert:

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
325
Antall liker
177
Torget vurderinger
2
Impulse sier at en Denon 103 ikke er å anbefale i Rega 250. Jeg har 103R i en slik arm montert på
en (svært) modifiset Thorens 160 på mitt kontor. Jeg synes det låter svært godt - også sammenlignet med mitt Llnn/Aro/zyx-oppsett!
Hvilken pu anbefales i Thorens/RB 250?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det kan være du har vært ekstremt heldig og har fått tak i en 250 med virkelig gode lagre, de er omtrent like skjeldne som øyenbryn på egg. Men de finnes.

Både DV og Audio Technica funker veldig bra i en 250. Ellers kan det anbefales å sende armen til Audio Origami for litt seriøs "pimping".
 

Rebor

Medlem
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
16
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg takker så mye for tips og innspill av dere kunnskapsrike vinyleksperter. Skal undersøke de forskjellige alternativene som nevnes her så får vi se hva det ender opp med.
Har prøvd å bestille fra Zu audio, men får beskjed om at porto ikke kan bestemmes til min adresse og har enda ikke fått svar på henvendelse fra audiofeil.

Impulse, er Stylus Expert sin versjon et like godt alternativ som Zu, eller finnes det pickuper som selges av norske forhandlere som spiller tilsvarende bra i min FR 64fx arm?
Prisen bør da være et sted rundt 4-6k.

Mvh Reidar
 

Rebor

Medlem
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
16
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ser at Soundsmith har pu-er basert på 103-eren og disse er sikkert meget bra. Fikk imidlertid kontakt med Zu Audio på e-mail og har bestilt en 103 grade 2 direkte derfra. De har vært meget seviceminded og vært svært behjelpelige vedrørende alle mine spørsmål. Det går ikke å bestille fra deres hjemmeside, den gjelder kun for USA.

Audofeil sendte ikke utenlands fikk jeg beskjed om fra den kanten. Prøvde også å sende en mail til Stylus Expert uten at dette lykkes.
Skal bli moro å se hva Zu 103 er god for, så nå venter jeg på posten.
 
Topp Bunn