Zapsolute mono blokker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    laban

    Gjest
    Hjelp

    Har 2 blokker jeg ikke vet noen ting om,har Gogglet til mannen med jåen tok meg men det er så mange typer av zapen at jeg blir ikke klokk på det.Er det 42w 78w klA?
    Håper noen vet/kjenner igjen disse.Det sitter lysdioder på bilde nr 07 hva er dem til? rød og grønn lyset konstant gul diode blinker.Håper på feedbackda dem er i dagelig bruk til stor glede :)

    Laban
     

    Vedlegg

    fisherman

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    46
    Antall liker
    2
    Kan du se hva sekundærspenningen er på trafoen? Det bør stå f.eks 2 x 24 V eller 2 x 27 V (eller noe sånt).
    ut fra dette burde vi kunne nærme oss en mulig utgangseffekt.
    Kjenner ikke så mye til Zapsolute, har hatt flere versjoner av the end,men her er ikke lysdioder. Synes å huske at det har noe med tomgangsstrøm å gjøre, men dette er basert på min alzheimerbefengte hukommelse. Anbefaler at du sender en mail til info06@lcaudio.dk Det skal finnes en "byggebog" for zapsolute, men jeg finner den heller ikke på sidene deres www.lcaudio.dk

    Arild
     
    L

    laban

    Gjest
    fisherman skrev:
    Kan du se hva sekundærspenningen er på trafoen? Det bør stå f.eks 2 x 24 V eller 2 x 27 V (eller noe sånt).
    ut fra dette burde vi kunne nærme oss en mulig utgangseffekt.
    Kjenner ikke så mye til Zapsolute, har hatt flere versjoner av the end,men her er ikke lysdioder. Synes å huske at det har noe med tomgangsstrøm å gjøre, men dette er basert på min alzheimerbefengte hukommelse. Anbefaler at du sender en mail til info06@lcaudio.dk Det skal finnes en "byggebog" for zapsolute, men jeg finner den heller ikke på sidene deres www.lcaudio.dk

    Arild
    Hei Arild

    Tusen takk for svar
    Er helt lost på elektro men fant ut at det er 28V ut på sekunder siden på hovedtrafon (det var vel den du mente?) :)

    Lars
     
    L

    laban

    Gjest
    laban skrev:
    fisherman skrev:
    Kan du se hva sekundærspenningen er på trafoen? Det bør stå f.eks 2 x 24 V eller 2 x 27 V (eller noe sånt).
    ut fra dette burde vi kunne nærme oss en mulig utgangseffekt.
    Kjenner ikke så mye til Zapsolute, har hatt flere versjoner av the end,men her er ikke lysdioder. Synes å huske at det har noe med tomgangsstrøm å gjøre, men dette er basert på min alzheimerbefengte hukommelse. Anbefaler at du sender en mail til info06@lcaudio.dk Det skal finnes en "byggebog" for zapsolute, men jeg finner den heller ikke på sidene deres www.lcaudio.dk

    Arild
    Hei Arild

    Tusen takk for svar
    Er helt lost på elektro men fant ut at det er 28V ut på sekunder siden på hovedtrafon (det var vel den du mente?) :)Fant to målpunkt pluss og minus for bias ,hvordan måles dette med multimeter?

    Lars
     

    fisherman

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    46
    Antall liker
    2
    Du har muligens fått svar på hvordan du måler bias i byggebeskrivelsen du fant i linken ovenfor, men vær obs på at dette er en Mk4. Det er helt sikkert ikke det du har.
    Kikket litt i High Fidelity nr 3/96, hvor de tester en Mk2, og den ligner mye på din,(de tester en stereo-versjon) men er ikke sikker, den kan være eldre.............Mener det ble testet en zapsolute i AUDIO også, men den finner jeg ikke.
    Ville tippe det er en 78 W du sitter med (ut fra speningen), men er usikker på dette også...........
    Det mest sikre svar får du nok ved å sende spørsmålet (med bilder) til Giert hos LCAUDIO, og be om en byggebog, så får du alt trinn for trinn.
    Lykke til

    Arild
     
    L

    laban

    Gjest
    fisherman skrev:
    Du har muligens fått svar på hvordan du måler bias i byggebeskrivelsen du fant i linken ovenfor, men vær obs på at dette er en Mk4. Det er helt sikkert ikke det du har.
    Kikket litt i High Fidelity nr 3/96, hvor de tester en Mk2, og den ligner mye på din,(de tester en stereo-versjon) men er ikke sikker, den kan være eldre.............Mener det ble testet en zapsolute i AUDIO også, men den finner jeg ikke.
    Ville tippe det er en 78 W du sitter med (ut fra speningen), men er usikker på dette også...........
    Det mest sikre svar får du nok ved å sende spørsmålet (med bilder) til Giert hos LCAUDIO, og be om en byggebog, så får du alt trinn for trinn.
    Lykke til

    Arild
    Tusen takk for hjelpen

    Fant målepunkt for bias i forsterkeren å ikke i PDF til mk4 for der er jo ikke den jeg har.
    Lurer på om det er 78w jeg også,da jeg fant en modul det står soft start på.

    Tusen Takk igjen for hjelpen

    Lars
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    For å gjøre forvirring total,det var vel kun 115W som ble levert som monoblokker ? Iaf fra LC/NAT i sin tid.
    50W og 78W kom vel kun som stereo blokker.
    Chassi ser ut som en "eldre" modell.Hadde 78W stereo trinn i sin tid,ikke ulikt chassi.MK2 ver.mener jeg å huske.

    Lars:
    Du kan jo maile noen bilder over til Morten på NAT.
    Han vet nok :)
    http://www.norskaudioteknikk.no/

    /jan
     

    fisherman

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    46
    Antall liker
    2
    Soft-start modulen er nok en ting som brukes i mange forsterkere for å dempe startstrømmen til trafoen når du slår den på. En ringkjernetrafo er nærmest en kortslutning i startøyeblikket. Har montert en sånn i min Millennium også.

    115 W ? Tja, men synes det var lovlig lav spenning på trafoen til klare det.
    Min forsterker har 2 x 33V AC (= ca 2 x 46 V dc) og det holder til ca 2 x 120 W (når aux trafo er montert) Her snakker vi om Kl A (zapsolute), og selv om jeg ikke kan så mye om dette, mener jeg det vil være adskillig mer tap i en kl A enn en A-B forsterker.
    Morten hos NAT har kuttet ut LC-Audio, og han var lite villig til å hjelpe meg da jeg skulle utvide mine strømforsyninger, så jeg kontaktet dk, og fikk svar umiddelbart... ;D

    Arild
     
    L

    laban

    Gjest
    JanR skrev:
    For å gjøre forvirring total,det var vel kun 115W som ble levert som monoblokker ? Iaf fra LC/NAT i sin tid.
    50W og 78W kom vel kun som stereo blokker.
    Chassi ser ut som en "eldre" modell.Hadde 78W stereo trinn i sin tid,ikke ulikt chassi.MK2 ver.mener jeg å huske.

    Lars:
    Du kan jo maile noen bilder over til Morten på NAT.
    Han vet nok :)
    http://www.norskaudioteknikk.no/

    /jan
    Hei Jan

    Kaos ja, ikke sant? hva har jeg? jeg vet jeg har 2x27V på sekunder siden ,220000uf i kond banken i en mono blokk.
    Har prøvd ICaudio før men ikke fått noe svar,skal prøve igjen. ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    fisherman skrev:
    Soft-start modulen er nok en ting som brukes i mange forsterkere for å dempe startstrømmen til trafoen når du slår den på. En ringkjernetrafo er nærmest en kortslutning i startøyeblikket. Har montert en sånn i min Millennium også.

    115 W ? Tja, men synes det var lovlig lav spenning på trafoen til klare det.
    Min forsterker har 2 x 33V AC (= ca 2 x 46 V dc) og det holder til ca 2 x 120 W (når aux trafo er montert) Her snakker vi om Kl A (zapsolute), og selv om jeg ikke kan så mye om dette, mener jeg det vil være adskillig mer tap i en kl A enn en A-B forsterker.
    Morten hos NAT har kuttet ut LC-Audio, og han var lite villig til å hjelpe meg da jeg skulle utvide mine strømforsyninger, så jeg kontaktet dk, og fikk svar umiddelbart... ;D

    Arild
    Ahh,var ikke klar over at nat hadde gitt seg med LC audio.

    Bare så det ikke blir noen misforståelser.
    115W kom i 2 chassi ver.
    De andre 2 ikke.
    Selvsagt kunne man bygge både 50 og 78w i 2 chassi men da mot ett pristillegg,naturlig nok.
    Vil tro det er 78W Laban sitter på uten at jeg kan si det 100%.

    /jan
     
    L

    laban

    Gjest
    laban skrev:
    Hjelp

    Har 2 blokker jeg ikke vet noen ting om,har Gogglet til mannen med jåen tok meg men det er så mange typer av zapen at jeg blir ikke klokk på det.Er det 42w 78w klA?
    Håper noen vet/kjenner igjen disse.Det sitter lysdioder på bilde nr 07 hva er dem til? rød og grønn lyset konstant gul diode blinker.Håper på feedbackda dem er i dagelig bruk til stor glede :)

    Laban
    Da er Zapsolute eventyret over for denne gang,fikk mail fra NAT( hurra hurra)tok Morten på tlf også KONGE service
    Zapen min er en 78w veiledning for bias justering kommer også.HURRA HURRA :) :) :) :) :) :) :) :) :)

    Tusen Takk til Morten på NAT pluss alle andre for god hjelp.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Godt det ordnet seg :)
    Flott at Morten var tilgjengelig da.

    /jan
     

    fisherman

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    46
    Antall liker
    2
    Flott
    Skal revurdere min oppfatning av Morten.
    Får skylde på at han kanskje hadde noen dårlige dager da jeg trengte hjelp.
    Lykke til videre med zapsolutene. De lyder deilig såvidt jeg husker.

    Arild
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Temmeleg sikkert mk2 som nemnt tidlegare. Har stereoversjonen 42w sjølv.

    Sigurd
     

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Dette er flotte forsterkere. Kos deg med dine 78 Wattere, de holder i massevis til det meste av høyttalere der ute.
    Jeg skulle til å svare at jeg synes det var flere transistorer på dine forsterekere ifht 42watterne jeg hadde tidligere, så jeg ville anta at de var 78wattere.


    mvh TomTom
     

    josi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei laban,

    bildene dine stemmer veldig godt med mine egne Zap 78 watts monoblokker, som er mk II, selv om mine kabinetter er veldig annerledes. De spiller deilig ;D

    Dersom du får tak i beskrivelse for justering av bias, eventuelt byggebeskrivelse, er jeg veldig takknemlig for en kopi.

    Mvh. josi
     
    L

    laban

    Gjest
    josi skrev:
    Hei laban,

    bildene dine stemmer veldig godt med mine egne Zap 78 watts monoblokker, som er mk II, selv om mine kabinetter er veldig annerledes. De spiller deilig ;D

    Dersom du får tak i beskrivelse for justering av bias, eventuelt byggebeskrivelse, er jeg veldig takknemlig for en kopi.

    Mvh. josi
    Du skal få litt info, men etter jeg har prøvd først,det kan jo hende noe går opp i røyk :-[ Håper det går bra :)

    Mvh

    Lars
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Trur så mange transistorar blei brukt så lenge det blei brukt silicon-skiver mellom transistor og kjøleprofilar. Med capton?-skiver blei det betre overføring av varme og ein kunne halvere talet på effekttransistorar. Takk for tipset om info06@lcaudio.dk. Prøvde med ein forespørsel i dag, laurdag ettermiddag, om print til ein mk4 -versjon. Fekk svar frå Gert rett etterpå!

    Sigurd
     
    L

    laban

    Gjest
    laban skrev:
    josi skrev:
    Hei laban,

    bildene dine stemmer veldig godt med mine egne Zap 78 watts monoblokker, som er mk II, selv om mine kabinetter er veldig annerledes. De spiller deilig ;D

    Dersom du får tak i beskrivelse for justering av bias, eventuelt byggebeskrivelse, er jeg veldig takknemlig for en kopi.

    Mvh. josi
    Du skal få litt info, men etter jeg har prøvd først,det kan jo hende noe går opp i røyk :-[ Håper det går bra :)

    Mvh

    Lars
    Da har første blokka blitt justert opp,uten at den tok fyr(tøft)

    Sånn da var den andre ferdig ingen brenner enda,bias pluss dc på utgang er justert.
     
    L

    laban

    Gjest
    laban skrev:
    laban skrev:
    josi skrev:
    Hei laban,

    bildene dine stemmer veldig godt med mine egne Zap 78 watts monoblokker, som er mk II, selv om mine kabinetter er veldig annerledes. De spiller deilig ;D

    Dersom du får tak i beskrivelse for justering av bias, eventuelt byggebeskrivelse, er jeg veldig takknemlig for en kopi.

    Mvh. josi
    Du skal få litt info, men etter jeg har prøvd først,det kan jo hende noe går opp i røyk :-[ Håper det går bra :)

    Mvh

    Lars
    Da har første blokka blitt justert opp,uten at den tok fyr(tøft)

    Sånn da var den andre ferdig ingen brenner enda,bias pluss dc på utgang er justert.
    Fy F dette skal ikke være mulig,dem spiller langt inn i himmelen.
    Detta er sykt (håper dem ikke brenner opp) Da skal det være sagt at jeg har overkill på mid/diskant register da zap kun driver dem.Helt vilt :D
     

    josi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Flott at du hygger deg, Laban. Siden du nå har testet justeringene og det gikk bra ;D , så er det flott om du poster prosedyren for hvordan dette utføres.

    Mvh. josi
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    laban skrev:
    Da skal det være sagt at jeg har overkill på mid/diskant register da zap kun driver dem.Helt vilt :D
    Oppbygginga av Zapsolute gjer at det går an å få ei form for bi/tri....-amping ved å ta ut signalet frå extention-korta uten å koble dei sammen til slutt. I ditt tilfelle med eit hovudkort og 3 extentionkort kan det då bli 4 uttak (quattro-amping). Kabinettet ditt har allereide hol til eit par høgtalarterminalar til, ser eg. Fordelen, særleg i diskanten er at det blir berre eitt par effekttransistorar som driv høgtalaren. Dermed unngår ein problemet med at transistorane ikkje er heilt like, altså reinare lyd. Lars Clausen har foreslått å bruke denne metoden. Ulempen er at det blir mindre effekt. Men 20W kl.A er sikkert nok til diskant uansett. Sannsynligvis er det nok til mellomtone også. Kanskje får du bedre lyd til mid/diskant ved å bruke halve forsterkaren. Kanskje kan det gå å bruke ein modul til diskant og la dei tre andre vere kobla sammen for mellomtonen.
    Kva aktivt filter brukar du forresten? Har sjølv tenkt å bruke to Zapsolute stereotrinn til eit opplegg med aktiv deling mellom bassmodul og mellomtone/bass.

    Sigurd
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Litt tillegsinfo etter eit blikk på bileta: (Synest forresten at eg ser eit stort 2-tall på hovedkortet, altså Mk2). Den lille trafoen er til ei særskild straumforsyning til inngangstrinnet. Den blei sagt å resultere i 1: bedre lyd pga separat PSU, 2: høgare spenning til inngangstrinnet enn til effekttrinnet og dermed meir samla effekt. Modulen med dei blå boksene(spolar) oppå denne straumforsyninga er nettfilter som også lc-audio leverte. Printet som står vertikalt og brekt mot kjøleribba er s.k. ULC-modul (Ultra linear core). Det var ei oppgradering av tidlegare utgåver. Dette blei integrert i hovedprintet på seinare versjonar.

    Sigurd
     
    L

    laban

    Gjest
    josi skrev:
    Flott at du hygger deg, Laban. Siden du nå har testet justeringene og det gikk bra ;D , så er det flott om du poster prosedyren for hvordan dette utføres.

    Mvh. josi
    Bias på Zapsolute mkII 78w klA justeres på følgende måtte (forutsetter at du har lik ULC modul som på bilde 0007 den som sitter vertikalt mot kjøleribbe, med en knekk på toppen).
    På det horisontale kortet lengst inn mot kjøleribbe er det 2 hull,et på venstre side å et på høyre side lengst inn mot ribbe vegg merket pluss og minus bias.Sett mulimeter inn på mv ,stikk pins inn i pluss og minus.Ampen skal kjøre KLA når dette gjøres
    ingenting skal være koblet til forsterker kun strøm,den skal ha full drifttempratur før Bias justeres.
    Bak ULC modul sitter det en pot merket bias,denne kommer du lettest til ved å brekke forsiktig opp øvre del på
    ULC korte som bøyer av i 90 grader på toppen,bruk helst en isolert skrutrekker for å komme til på bakside det er litt trangt.BIAS justeres til 180mv, dette måtte jeg gjøre flere ganger før den ble bra.

    DC på høytaler utgang justeres til nærmest mulig 0mv den kan drifte mellom +-10-15mv .

    Full temp på ampen ,inn med multimeter i høytaler utgang pluss på + minus på- ,RCA inngang skal kortsluttes når DC måles (ikke bruk rca kabel med lang ledning ,da den vil virke som en antenne.
    DC potmeter finner du på ULC modul bilde 0007, det er potmeter som sitter på det vertikale lille kortet som er til DC (dette gjelder kun den modelen,da det er forskjeller ute å går)Noe tegninger på ZAPsolute mkII har jeg ikke lykkes skaffe enda. Lykke til å husk etterdra bolter på utgangtransitorer.

    Anbefaler å ta kontakt med NAT eller ICaudio i danmark hvis noe tvil

    Noen som har testet litt Tweeking på ZAPsolute? tenker da på motstander, kondinger mm til bedre kvalitet.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    laban skrev:
    DC på høytaler utgang justeres til nærmest mulig 0mv den kan drifte mellom +-10-15mv (Pause det kommer mere)
    DC vil endre seg med lokket på pga temperatur. Difor er det lurt å la lokket ligge laust på litt, så måle, så justere igjen til det er så nær 0mV som mulig med lokk på.

    Sigurd
     
    L

    laban

    Gjest
    audiy skrev:
    laban skrev:
    DC på høytaler utgang justeres til nærmest mulig 0mv den kan drifte mellom +-10-15mv (Pause det kommer mere)
    DC vil endre seg med lokket på pga temperatur. Difor er det lurt å la lokket ligge laust på litt, så måle, så justere igjen til det er så nær 0mV som mulig med lokk på.

    Sigurd
    Tusen takk for gode tips Sigurd, er jo helt grønn på dette her.

    Mvh Laban
     
    L

    laban

    Gjest
    audiy skrev:
    laban skrev:
    Da skal det være sagt at jeg har overkill på mid/diskant register da zap kun driver dem.Helt vilt :D
    Oppbygginga av Zapsolute gjer at det går an å få ei form for bi/tri....-amping ved å ta ut signalet frå extention-korta uten å koble dei sammen til slutt. I ditt tilfelle med eit hovudkort og 3 extentionkort kan det då bli 4 uttak (quattro-amping). Kabinettet ditt har allereide hol til eit par høgtalarterminalar til, ser eg. Fordelen, særleg i diskanten er at det blir berre eitt par effekttransistorar som driv høgtalaren. Dermed unngår ein problemet med at transistorane ikkje er heilt like, altså reinare lyd. Lars Clausen har foreslått å bruke denne metoden. Ulempen er at det blir mindre effekt. Men 20W kl.A er sikkert nok til diskant uansett. Sannsynligvis er det nok til mellomtone også. Kanskje får du bedre lyd til mid/diskant ved å bruke halve forsterkaren. Kanskje kan det gå å bruke ein modul til diskant og la dei tre andre vere kobla sammen for mellomtonen.
    Kva aktivt filter brukar du forresten? Har sjølv tenkt å bruke to Zapsolute stereotrinn til eit opplegg med aktiv deling mellom bassmodul og mellomtone/bass.

    Sigurd
    Her er det helt usminket biamping passiv ;D
     

    josi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår og takk til Laban for gode tips!

    mvh. josi
     
    L

    laban

    Gjest
    josi skrev:
    Godt nyttår og takk til Laban for gode tips!

    mvh. josi
    God nytt år Josi håper det er til noe hjelp,da det er litt klønete beskrevet. ;D

    Mvh Laban
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderte Zap 78w Kl. A seriøst en gang i tiden. Vil huske jeg var innom NAT 3-4 ganger en måned bare for å lytte på dem. Men da drev Morten å forstyrret meg med Patriot og jeg ble jo helt forstyrra...

    Mvh. Bjørn
     
    L

    laban

    Gjest
    ADVARSEL !!!!

    Veiledning av Justering av DC på utgang utgår,det kommer ny info .

    Mvh

    Laban
     
    L

    laban

    Gjest
    Zapsolute mkII byggemanual :)

    En snill herre Mann her på sentralen, har sendt meg det han har liggende av info på Zapsolute mk II.

    Mvh

    Laban
     

    Vedlegg

    • 156.9 KB Visninger: 471
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn