zap pulse 2.2 støy .....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• plutux

Fersking
    Ble medlem
    29.06.2010
    Antall liker
    0
    zap pulse 2.2 støy .....

Hei

Jeg børstet støvet av ett gammelt prosjekt jeg bygget for noen år siden ,og fant vell ut hvorfor denne hadde blitt lagt litt på " hylla".

Problemet med denne er att jeg får veldig høyfrekvent støy i høytalerne uavhengig om jeg har signalkabler tilkoblet trinnene eller ikke .

Jeg tror støyen er borte når jeg spiller med de .... skal teste dette litt .....

Det brukes ikkje felles clock på disse 2 modulene ,da det ikkje skal være nødvendig når jeg bare kjører 2 moduler i ett kabinett.

all hjelp mottas med takk

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    zap pulse 2.2 støy .....

Mener Lars Clausen hadde noen tips om dette. Blant annet å ha felles gjord på ferrittene. Snu litt på dem også.

plutux

Fersking
    Ble medlem
    29.06.2010
    Antall liker
    0
    zap pulse 2.2 støy .....

Takk for svaret

Jeg har prøvd å snu litt på ferittene og da blir den høyfrekvente støyen borte , men den kommer tilbake om en stund .......

så problemet ligger kansje i de baner du sier ..

Har prøvd å sende mail til lcaudio uten å få svar,men synes å huske att Lars hadde gått ut av firmaet ? eller tar jeg feil ?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    zap pulse 2.2 støy .....

Zappulse 2,2se var mitt første diy-prosjekt for noen år siden nå. Den versjonen som ble bygget først hadde jeg mange støyproblemer på, og jeg brukte masse tid på å følge alle tipsene fra byggeveiledningene og fra nettfora for å få den støyfri uten at det ble helt bra. I vinter bygget jeg den om helt fra grunnen av, og siden jeg har lært litt mer om hvordan man skal bygge forsterkere siden sist var det en enkel sak å få den absolutt helt støyfri. Den siste versjonen jeg bygget spilte også veldig bra. Støy er ikke bare er noe som høres litt i bakgrunnen, men det ødelegger også for forsterkerens ytelser til en viss grad. Vil anbefale deg å legge ut info og bilder om hvordan du planlegger å bygge, for det er nok av folk her på forumet som kan gi deg gode tips underveis. Man trenger å vite litt om jording og om hvor strømmen går hen for å få det bra. Byggeveiledningen gir dessverre ikke alle svar.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    zap pulse 2.2 støy .....

Hadde også problemer noe med støy på denne. Det var før den eksploderte for meg. :p Makan til ustabil forsterker. Pass godt på. Ikke ha den stående på mens du sover eller er ute av huset. :-*

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    zap pulse 2.2 støy .....

Ene modulen hos meg eksploderte også..... Tok med seg en SS ringradiator også. Samt 2 basser til et par Dynaudio HT tidligere. Jo og en SS 10" bass samt 1 stk diskant til B&W 805...

Joda ble en dyrekjøpt affære. Men 2.2se låter helt ok...

plutux

Fersking
    Ble medlem
    29.06.2010
    Antall liker
    0
    zap pulse 2.2 støy .....

ok. blir litt nervøs av hele forsterkeren jeg nå.

Kan det være att det er bedre å bare legge den tilbake opp på hylla ?

Hadde ikkje sett for meg noen eksplosjoner ........

Eventuelt bytte til nyere modulere ?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    zap pulse 2.2 støy .....

Man bygger ikke for å sove dårlig om natta.

Det finnes såpass mange andre prosjekter "der ute" at om du er redd 2,2 skal være ustabil så finn noe annet. Min har fungert greit, men jeg tror ikke overnevnte herrer er de eneste som har hatt trøbbel med zappulse-produkter.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Hei,

jeg gjør som opprinnelig trådstarter, og børster støv av den gamle Zappulse 2.2SE'n. Den har ikke blitt brukt på ca 6 år, men fikk sin renessanse da jeg fant tips om siden til Sjøstrøm audio og hans DC-filter (diskutert tidligere).

DC-filteret ble bygget, og forsterkeren starter for så vidt opp uten å eksplodere. Det ser ut til å være lovende i seg selv, men alt er ikke helt topp.

Det kommer en ganske karakteristisk "hvit støy" (omtrent som fra en radio uten mottak) fra begge kanaler. Støyen blir ikke borte hvis phonokablene kobles fra.

Etter kort tids drift er det en liten lunk i aluminiumskabinettet (rett under kjøleplate), men jeg legger merke til at ferrittcoilene er varme, på grensen til ubehagelige å ta på. Transistorene under er ikke varme, så det må komme fra coilene selv.

Forsterkeren er bygget mer eller mindre "etter boken", den gangen i 2004. Det er følgende ingredienser:

LC-audio soft start
    Sjøstrøm DC-filter (testet med og uten, for så vidt)
    Toroid 500 VA 2x50 V
    35 A likeretterbroer
    2x 15000 µF 100V Rifa
    10-15 cm kabel til modulene
    Ubalansert inn

Hvis noen her med byggeerfaring kan gi noen råd og vink, settes det stor pris på!

Alternativt kan jo modulene byttes ut med noe mer stabilt av nyere dato, men da helst støtte 70 V rail :)

ResizeDSC02727.JPG
    ResizeDSC02717.JPG
    ResizeDSC02723.JPG
    ResizeDSC02724.JPG
    ResizeDSC02725.JPG

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Egentlig en ganske vellydene, ustabil rakker av en forsterker det der.
    "Å vri" på coilene mens den er koblet på last kan hjelpe. I tillegg til "daisychaining" fra coil til coil (lodde en kabel mellom klipsene på coilene).

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Takk for svar. Kjøpte ikke jeg en brukt modul fra deg den gangen jeg brant opp min? ;)

LC audio skriver at man skal koble sammen jord på coilene, men det er ikke videre enkelt. Og dette må vel være forskjellig fra å koble sammen klipsene - disse er jo isolert fra kabelen?

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.196
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Muligens noe feil med selve coilen, dvs tråden vibrerer i feltet? Hadde denne forsterkeren. Coilene var laget av løst surret ledning som lignet på sølv høyttalertråd. Når jeg strammet coilen endret støyen seg. (Prøv å klemme på den under spilling) Mulig en stram coil med epoxy i vindingene er mer tyst. Vridde også på coilene, men uvesenet kom tilbake. Tror importøren (Morten) ble drita lei hele greia.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Jeg har lagt inn en liten daisychain som foreslått av bambadoo, og prøvd litt med/uten tilkoblet kilde og phonokabler.

Coilene kan jo ha "satt seg" etter så mange år, men de bør ikke være vesentlig strammere eller løsere enn for 6 år siden.

Har imidlertid kommet et stykke nærmere - se video:

https://www.youtube.com/watch?v=IaoBVW7zOMA

Edit: Mobilen ligger inntil testhøyttaleren, men dette er godt hørbart på 1-2 meter. Lang ifra svak susing, altså.

Forsterkeren går "haywire" når man tar på skjermstrømpa til inputkabel eller generelt er i nærheten av kabelmantel. Det må være noe RF-støy eller antenneeffekt som virker? Noen tips?

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Disse modulene er nesten en definisjon på antenne :)

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Du kunne kanskje prøvd å sette ein spole og ein resistor i paralell, deretter i serie med høgtalarutgangen. Dette skal dempe innstråling.

Ser ikkje noko umiddelbart gale, men hadde ein feil eg sleit med lenge, på ein forsterkar eg laga for lenge sidan. Der var det slik at sus forsvann når eg tok ut eine phonopluggen og greier. Eg prøvde å dra stjernejord til det ytterste utan at det hjalp.

Det viste seg at det var layout til kondensatorane som eg hadde gjort feil, i staden for å kople frå likerettarbru til kondensator, og deretter til forsterkarkort, så hadde eg paralellkopla ledningane frå forsterkar og kondensatorar saman og til likerettarbru. Det var heile feilen. Hadde aldri trudd det kunne gi dei problema. Kunne vore interessant å gjort noko eksperimenter med dei ledningane, feks bruke ein veldig tynn ledning frå kondensator og viare til forsterkar. Og være sikker på at jord er samla i eit enkelt punkt.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Har prøvd å rekapitulere litt hva som var forskjellen fra forrige periode den var i bruk. Ikke stort, men vi har flyttet en gang.

Før har den nok aldri vært koblet til jordet kontakt (ikke bra, egentlig), og hittil har den kun vært koblet til jordet når jeg har testet den. Prøvde derfor å koble til en ujordet kontakt - ingen forskjell.

Støyen er tilsynelatende ikke avhengig av type høyttalerkabel og lengde, men virker ekstremt følsom for inngangskabel, og også ved berøring eller flytting av coilen(e).

Kan det hjelpe (eller skulle det være nødvendig) å lage et faradaybur rundt hver modul?

Vedlegg

Sist redigert:

kbm

Fersking
    Ble medlem
    14.07.2005
    Antall liker
    0
    Begynner å bli en stund siden jeg gjorde dette. Det var flere av modifikasjonene jeg prøvde. Så vidt jeg husker var det denne som gjorde utslaget. Skal ikke være bombesikker.
    Skjermbilde.JPG

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Well... That didn't help!

Prøvde både kobling mellom jord på innganger, jord på forsyninger og mellom jord på inngang og forsyning.

Sistnevnte hadde størst effekt, men i negativ retning. Mer høyfrekvent, stigende støy.

Rakk akkurat å slå av strømmen før den ene modulen brant opp, men effektmotstanden på 2,2 ble varm og fikk mørke ringer. Antar at den begynte å gå i selvsving.

Forbanna ustabile greier! :(

Det skal nevnes at jeg kom på å måle spenning inn. Den var faktisk litt over +/-72 volt. Det er kanskje i høyeste laget? Trodde at nærmere 69 volt var forventet med 50 VAC.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lunefulle moduler.
    Slik så min ut en gang. Aldri mer noe slik i drift. Kostet meg endel HT elementer også
    14989d1335552302-class-t-digital-audio-amplifier-evaluation-board-dscf2850.jpg

14988d1335552302-class-t-digital-audio-amplifier-evaluation-board-dscf2853.jpg

Royvaa

Medlem
    Ble medlem
    09.03.2016
    Antall liker
    0
    Sted
    Nes
    Jeg testet stort sett alle Zappulse forsterkene fra 2.0 til 2.3SE. Bruker faktisk fortsatt min 2.3SE forsterker. Jeg tydde til alle triks som fantes og med skjermede ledninger og faryday bur for å få de stille. Jeg satte også inne ett potmeter direkte på inngangen for å kunne bruke rør forforsterkere.
    2.2SE var en dårlig versjon fikk aldri den helt stille, men 2.3SE var mye bedre. Beste versjon var egentlig 2.1 de angrer jeg fortsatt på at jeg leverte inn når jeg oppgraderte til 2.2SE i sin tid.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Takk for alle svar og råd. Jeg føler at jeg er ferdig med disse modulene, er ikke 100 % komfortabel med å bruke dem hjemme i stua.

De havner på torget hvis noen vil prøve lykken, eller har et fungerende oppsett og trenger reserver, eller om ikke annet har lyst på fire Black gates, så send PM.

Da er det vel rett på ebay og handle seg to moduler med IRS2092 :D

Over og ut.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.553
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg testet stort sett alle Zappulse forsterkene fra 2.0 til 2.3SE. Bruker faktisk fortsatt min 2.3SE forsterker. Jeg tydde til alle triks som fantes og med skjermede ledninger og faryday bur for å få de stille. Jeg satte også inne ett potmeter direkte på inngangen for å kunne bruke rør forforsterkere.
    2.2SE var en dårlig versjon fikk aldri den helt stille, men 2.3SE var mye bedre. Beste versjon var egentlig 2.1 de angrer jeg fortsatt på at jeg leverte inn når jeg oppgraderte til 2.2SE i sin tid.
    Har fortsatt 2 stk av førsteutgaven liggende.
    Er de bedre mener du?
    vurderte en stund å bruke de som subb amper.

Steinar.

Royvaa

Medlem
    Ble medlem
    09.03.2016
    Antall liker
    0
    Sted
    Nes
    Har fortsatt 2 stk av førsteutgaven liggende.
    Er de bedre mener du?
    vurderte en stund å bruke de som subb amper.

Steinar.
    Hvis det er 2.1 utgaven du har så er de ganske gode. Hadde ingen problemer med de i det hele tatt. Men til hint, bruk ett potmeter på inngangen på de...

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.553
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var de første som kom mener jeg,kan ta å legge ut ett bilde.
    Men det står sikkert på de?
    Fikk de for en god pris av Morten når de ble lansert.
    Lagde jo noen kule alukasser til han den gangen.

Steinar.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.553
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Denne med den store strømforskyningen, men den har jeg ikke lengre:(
    (strømforskyningen altså)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det mener jeg var versjon 1.2.
    Den v4p nettdelen der hadde jeg store problemer med.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.553
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel den du tok over etter min sønn?
    Jeg hadde den først, hadde ikke noe kluss med den vi.
    Hvis det var den store alukassa som var skrudd som en stridsvogn, så er det den jeg hadde.

Steinar.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Neida - alt jeg har hatt av LCaudio produkter er blitt kjøpt direkte av hhv. NAT og lcaudio.

Royvaa

Medlem
    Ble medlem
    09.03.2016
    Antall liker
    0
    Sted
    Nes
    1.2 modulene er nok greie til subwoofer prosjekt. Mener å huske at de var greie og ha med å gjøre. Den vp4 nettdelen prøvde jeg kun en gang, fikk låne en av Morten. Fungerte greit, men fikk bedre lyd av en god gammel tradisjonell strømforsyning. Men med dobbelt så mange kondensatorer pr side. Brukte Elna Zerafine kondensatorer, de er vel ikke mulig å få tak i lengre...

Fant ut at på alle zappulse modulene så var det bare å bygge minst dobbelt så stor kondensatorbank som LC anbefalte. Ga klart bedre lyd i bass og nedre mellomtone. Og skjermede signalkabler var et must, brukte noen fra Dynabel husker jeg..

Min egen gamle zappulse 2.3 er fortsatt i daglig drift. Har aldri hatt problemer med den.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn