Yttercover?

oysteibe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2004
Innlegg
118
Antall liker
0
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt plast yttercover til LP plater? Kom gjerne med anbefalinger. Har ulik erfaring med ulike covere. Noen er for "slappe"....Er på utkikk etter litt stive plastcover. Fikk et noen plater i posten idag, med yttercover jeg ikke har sett før. På Jonathan Richmann and the modern Lovers platene var yttercoveret av tykk plast med "konvolutt brett" bak uten lim,laget av Earmark.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Sjekk ut variantene hos www.sleevetown.com. Jeg bestilte noen "Ultimate Outer 2.5 Record Sleeve" men disse var ganske tynne. Kanskje 5.0 eller "Re-sealable" kan være noe...?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Cundis skrev:
Dette er favoritten min! De er av den stivere sorten :)
Disse er eksakt de samme som jeg kjøper fra England.
http://covers33.co.uk/index.php?cPath=32
Har brukt de årevis, og kan bare skrive under på at de er av veldig god kvalitet. Big Dipper er ikke noe spes dyrere enn leverandøren heller så støtt den lokale platepusheren.
Import er ikke noe poeng så fremt en ikke har kontakter, og bestiller i volum. ;)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Siste type jeg kjøpte hos Big Dipper i Oslo var av den stivere sorten (som ikke så lett bølger seg), og selve plasten i dem virker i tillegg noe "tykkere" enn de typene jeg har brukt før. Anbefales på det sterkeste
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
terryboy skrev:
Siste type jeg kjøpte hos Big Dipper i Oslo var av den stivere sorten (som ikke så lett bølger seg), og selve plasten i dem virker i tillegg noe "tykkere" enn de typene jeg har brukt før. Anbefales på det sterkeste
Tror dette er den samme som de har hos The Garden.
Ypperlig kvalitet. Covere for både enkle og doble LP'er.

Mvh
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.997
Antall liker
11.912
Sted
Hus
Vært plaget med at disse tjukke coverene til tider har sprukket opp i og rundt sveisen. Kjøper heller tynnere covere fra Råkk og Rålls i stedet for :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Yes, det har jeg også vært plaga med.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Bartesam skrev:
Vært plaget med at disse tjukke coverene til tider har sprukket opp i og rundt sveisen. Kjøper heller tynnere covere fra Råkk og Rålls i stedet for :)
Snakker vi om eksakt samme cover nå??
Har brukt mye forskjellig, men fra denne leverandøren har jeg vel kjøpt ca 2000 LP'cover, og 4000 singelcover. Ingen sprukne drømmer eller covere her ihvertfall. For ordens skyld, leverandøren jeg nevner er ihvertfall de Big Dipper kjøpte fra før, og skal jo selvsagt ikke stå som sannhetsvitne for at det er det samme nå.

Tynnere cover blir lett slaskete og slitt/matte i overflaten. I en god og velfylt platesamling/hylle vil det fort bli litt "trangt" noe som medfører at coveret lettere får bukler på vei "inn".

mvh
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
Bartesam skrev:
Vært plaget med at disse tjukke coverene til tider har sprukket opp i og rundt sveisen. Kjøper heller tynnere covere fra Råkk og Rålls i stedet for :)
Snakker vi om eksakt samme cover nå??
Har brukt mye forskjellig, men fra denne leverandøren har jeg vel kjøpt ca 2000 LP'cover, og 4000 singelcover. Ingen sprukne drømmer eller covere her ihvertfall. For ordens skyld, leverandøren jeg nevner er ihvertfall de Big Dipper kjøpte fra før, og skal jo selvsagt ikke stå som sannhetsvitne for at det er det samme nå.

Tynnere cover blir lett slaskete og slitt/matte i overflaten. I en god og velfylt platesamling/hylle vil det fort bli litt "trangt" noe som medfører at coveret lettere får bukler på vei "inn".

mvh
Har kjøpt alle mine fra The Garden de siste to årene, ike noe trøbbel så langt.
Liker ikke de tynne coverne av samme grunn som det nevnes over.......
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Om det er eksakt samme type vet jeg ikke, men tykke og stive er de.
Men det tar jo en 4-5 år da, før de begynner å sprekke.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hva er det ultimate yttercoveret.?
Holdt på med LD for noen år siden, masse cover som gikk i stykker, samme dim som LP og samma plastcover seff..
Samme historie med LP i gamle dager..
De tynne "bretter" seg lett og blir fort ripete/tåkete som noen var inne på her..
Så jeg har avventet litt med å bestille yttercover inntil videre..

Det oppgis vel i "mil" og normalt ligger de vel på 2 til 3 mil i tykkelse.?
Er dette samme som antall 10'dels millimeter, altså 5 mil = 0,5 mm.?
2 mil er da det samma som 1/5 av en millimeter?

Kanskje finnes det en mellomting mellom de aller bløteste og de aller sprøeste coverene.?
Tips mottas med evig takknemlighet ;)

Edit:
Hva ville du anbefalt av 2 mil polypropylene og 3 mil polypropylene og hvorfor.?
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Heisann

Har lenge vore på leit etter skikkeleg gode yttercover. For kun det beste er godt nok for platene våre, ikkje sant?

Fekk to pakkar med Non-Resealable 5.0 mil frå Acoustic Sounds i dag. Passar meget godt til såvel enkle som doble album. Har sett nokon uttale at 2.5-varianten, som har identiske yttermål til 5.0 (12.75 x 12.75"), ikkje passer doble. Men, dette går altså fint med mine 5.0. Sitter bra, er stødige og meget transparente.

Kan ikkje uttale meg om holdbarhet då dette er første gang eg bestiller denne typen. Men, siste gang er det neppe.

Mvh. Karl
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Tenkte berre eg ville skyte inn at om ikkje alle typar dobbeltalbum glir fint inn i dette yttercoveret, så gjeld dette iallefall dei aller, aller fleste av mine.

Unntaket er David Gilmours On an Island. Det albumet opptar 9mm i bredden og er relativt lett å få auge på i platesamlinga. "Løste" problemet ved å bruke eitt yttercover som er åpent i begge endar på kvar halvdel av coveret, om du skjønner.

Ryggen på albumet blir ståande udekka.


EDIT:
Voff nevnte her i fjor at covers33 sel gatefold sleeves. Hadde vore kjekt å teste ut til mine gatefold album!
(har eit par trifold album, men dei får pent sjå til å klare seg med gatefold, evt enkel. trifold yttercover er neppe dagligvare rundtforbi)
 
Topp Bunn