Yttercover i plast til lp

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Hei.

Det begynner å bli på tide å kjøpe inn yttercover til de nakne lp'ene mine. Har kikket litt rundt på nettet og ikke lett å bli klok (de fleste nettsidene påberoper seg nemlig å ha verdens beste yttercover). Kunne sikkert bare smelt til å bestilt, men tenkte å høre her inne om noen har noen anbefalinger.

Det jeg er på jakt etter er yttercover som er mest mulig gjennomsiktige, og uten stiv søm rundt slik at man fortsatt kan lese hva som står på platecoverryggen når de står i hylla. Vil heller ikke ha "resealable". Det blir for mye styr.

Har foreløpig kikket mest på disse som selges hos Acoustiv Sounds:

http://store.acousticsounds.com/d/69477/-Outer_LP_Sleeves_Non-Resealable_25_mil-Record_Supplies

http://store.acousticsounds.com/d/37966/-Outer_LP_Sleeves_Non-Resealable_50_mil-Record_Supplies

Liker å tro at en butikk som AC har valgt ut sine yttercover med omhu, og de får jo også gode skussmål fra kunder som allerede har kjøpt. Men merker også at jeg er svært mottakelig for propaganda ala " This is the best outer sleeves in the whole...", når jeg er inne på ulike nettsider.

Yttercoverene fra AC kan man bestille i to tykkelser: 2.5 mil og 5.0 mil. Sier meg ikke så veldig mye. Men jeg tror nok at begge tykkelser vil gjøre jobben, hva beskyttelse angår, til mitt bruk. Det viktigste er at det er lett og greit å få lp'en ut og inn av plastcoveret.

Dette ble veldig omstendelig for noe så enkelt som plastcover, men alltid kjekt å treffe blink på første forsøk.

Er det noen som noe erfaring med de ovenfornevnte, eller andre yttercovere som dere vil dele - er det bare å fyre løs!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
jossa skrev:
Det jeg er på jakt etter er yttercover som er mest mulig gjennomsiktige, og uten stiv søm rundt slik at man fortsatt kan lese hva som står på platecoverryggen når de står i hylla. Vil heller ikke ha "resealable". Det blir for mye styr.
Hvis dette var dine kriterier før du leste beskrivelsen hos acoustic sounds, så er det vel bare å slå til og kjøpe. Du trenger selvfølgelig ikke kjøpe en million stk. første gangen, i tilfelle de suger.

Mitt viktigste kriterium er at plasten er så stiv at coveret blir med inn i hylla når jeg skyver på plass plata. Det verste jeg vet er når 10 cm av plastcoveret står igjen ute når plata er skjøvet på plass. Sveiseskjøten på mine favorittplastcovere er heller ikke noe problem for meg, da platene er sortert alfabetisk og jeg ikke trenger å lese på ryggen for å finne det jeg vil ha. For meg er det dessuten viktig at coverne er litt romslige siden mange vinylutgivelser kommer med ganske feit papp.

Min favoritt er derfor den sorten som bl.a. Big Dipper selger. Kr. 6 pr. stk eller kr. 500 for 100 stk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1
Noen av oss setter coveret inn i plastomslaget med ryggen på coveret ut av åpningen på omslaget, ergo ingen problemer med sveiseskjøten. Da strammer plastomslaget også rundt coveret når man setter plata inn i ei stappa hylle, ulempen er at omslaget kan bli sittende igjen når plata tas ut av hylla.

mvh
KJ

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har fått med meg det, men det innebærer at man alltid må ta platecoveret ut av plastcoveret for å få ut plata. Dette medfører økt slitasje på pappcoveret, og det er jo nettopp denne slitasjen vi ønsker å unngå, selv om jeg skjønner at slitasjen blir mindre enn om man ikke bruker plastcover i det hele tatt.

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0
Birdman skrev:
Mitt viktigste kriterium er at plasten er så stiv at coveret blir med inn i hylla når jeg skyver på plass plata. Det verste jeg vet er når 10 cm av plastcoveret står igjen ute når plata er skjøvet på plass. Sveiseskjøten på mine favorittplastcovere er heller ikke noe problem for meg, da platene er sortert alfabetisk og jeg ikke trenger å lese på ryggen for å finne det jeg vil ha. For meg er det dessuten viktig at coverne er litt romslige siden mange vinylutgivelser kommer med ganske feit papp.

Min favoritt er derfor den sorten som bl.a. Big Dipper selger. Kr. 6 pr. stk eller kr. 500 for 100 stk.
Helt enig. Anbefaler også disse coverene til de som kan leve med en skjøt over platecoverryggen.

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Takk for innspill! Liker jo aller best å handle lokalt så skulle gjerne støttet opp om big dipper (og tiger!), og handlet der. Men tror nok ikke jeg kan leve med skjøt på platecoverryggen, så da ligger det an til å bli plastomslagene fra Acoustic Sounds. Som nevnt kommer de i to tykkelser. Er det noen som har noe formening om hva 2.5 mil og 5.0 mil vil si? Snakker vi om plastfolie eller presenning?

Z

Zomby_Woof

Gjest
En liten saksopplysning, om bransjereglene tillater: Big Dipper har to varianter, med og uten grov skjøt (tynn plast uten). Tipper det samme gjelder for både Tiger og The Garden.

Ellers liker jeg best å kunne lese ryggen. Jeg har prøvd åpningen inn og åpningen ut, og liker ingen av delene. Har jeg åpningen inn, krøller jeg plasten på plata jeg setter inn. Har jeg åpningen ut krøller jeg plasten på platene ved siden av. Jeg endte med åpningen opp og innercoveret ved siden av yttercoveret. Jeg ser det teoretiske med støv som detter ned i plasten, men opplever det ikke som noe problem i praksis (etter et år med alt i plast).

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
Jeg plejer at handle hos www.protected.de, hvor de har alle mulige tilbehørsting til vinyl.

De har outer sleeves i PVC som svarer til dem med søm. Jeg foretrækker PE, som nu også fås i en slim udgave, den har jeg dog ikke prøvet. Ulempen ved PE er at det er den slags der kræver lidt omhyggelighed ved indskubning i reolen, da pladecoveret hurtigt glider inden i. PE er også temmelig billig.

Skulle du også ville købe inner sleeves, så køb ikke de billigste - papiret er for tyndt. Gå i stedet efter Deluxe udgaven.

De accepterer betaling via PayPal, men hvordan samhandlen mellem Tyskland og Norge ellers er ved jeg ikke (jeg nævner det kun fordi jeg ved at jeg skal betale told og moms ved køb i Norge (til Danmark)).

Steinawarjar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.05.2011
Antall liker
0
Sted
Sør Trøndelag
Jeg bestilte en hel masse plastlommer av protected.de nylig. Veldig fornøyd.
OK priser, OK fraktpriser. MYE billigere enn på for eksempel big dipper.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er en rekke tråder om yttercover fra før her (et søk fra forsiden viser det), så det er mye info å hente. Men nye innspill er morsomme å lese. De fra Elusive ser jo veldig fine ut da, og forskjellen på 25mil og 50mil synes vel å være plastkvalitet/tykkelse?

Selv liker jeg den myke typen som ikke er altfor trang, og jeg liker å la yttercoveret forsegle coveret ved å la coverryggen stå i den åpne enden.

Topp Bunn