YouTube klipp på nettet.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det hender at jeg googler meg frem til YTklipp på nettet, og dermed får opp flere alternative (musikk)klipp.
En del av disse klippene er så langt jeg kan skjønne lagt inn av nærmest hvem som helst og noen ganger med stillbilder/video laget av vedkommende?
Hva er lov og regel om opphavsretten (til musikken) når hvermannsen eventuelt legger inn noe?
Er det fritt frem for f.eks. meg å lage en video OG legge til et lydspor fra et av albumene til Garbarek eller Rypdal?
Førstedelen er jo grei, men jeg mener at det ligger en god del ute hvor utlegger står for stillbilde/film og musikken er av (andre) kjente artister, eller tar jeg feil?

Mvh.KW

benti

Medlem
Ble medlem
07.10.2009
Antall liker
0
Du har i utgangspunktet ikke lov til å legge ved musikk du ikke har opphavsretten til.
Men dette er noe "alle" gjør, og i VÆRSTE fall vil youtube fjerne lydsporet fra videoen din (dette skjer nesten utelukkende kun med populære videoer med musikk fra artister som stresser spesielt mye med å fjerne sånt).

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det skjer rett som det at videoer fjernes på grunn av rettighetskonflikten, men jeg tror også mange artister ser på all eksponering som god eksponering, og ser med vilje gjennom fingrene når det gjelder YoouTube. De aller fleste som legger ut videoer er jo store fans av artistene, både de som lager egne videoer, legger ut offisielle videoer eller liveopptak fra tv, eller lager sin egen cover av kjente låter.

Topp Bunn