Ymirs audiofile liv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden jeg har handlet noe til vinyl avdelingen. Dynavox er nok litt finere kuttet enn min DIY korkmatte. Blygummi får jeg kjøpe ved neste biltema besøk.

    Vis vedlegget 899748
    Der var ny Janus platematte ferdig.
    Ser litt bedre ut enn den første.

    IMG_20230315_131744.jpg
    IMG_20230315_132935.jpg
    IMG_20230315_133255.jpg



    Litt om R core transformator


    May I assume that your application is for power transformers? (The characteristics that are appropriate for 50/60Hz power transformers are definitely not the same as what is recommended for wide-band signal transformers.)

    Toroidal transformers have good regulation and low output impedance, but OTOH high interwinding capacitance. High interwinding capacitance means wide bandwidth coupling between the primary and secondary windings. This may not be what you want in an audio power supply, as it implies that all kinds of noise as well as 50/60Hz can pass through the power supply. A toroidal transformer intended for a power supply should have an additional electrostatic shield between the primary & secondary windings, as this helps reduce the primary-secondary noise transmission issue somewhat.

    EI (frame) core and R-core transformers usually have split-bobbin primary and secondary windings, which cuts down on interwinding capacitance and makes it considerably more difficult for non-50/60Hz noise components to pass in and out of the power supply. Additionally, R-cores have low levels of radiated Magnetic
    flux and mechanical vibration, which allows them to be positioned closer to sensitive aplification circuitry without causing problems.

    FWIW, I have experienced much greater variation in quality with EI-core power transformers than R-cores. I can't recall any R-core power transformer that I have used as having caused problems, but while a good EI-core is also perfectly acceptable, some EI-core transformers have definite quality problems in the areas of hum and vibration, temperature rise, magnetic flux radiation, and so on. It pays to go with a good manufacturer.

    With R-cores and EI cores, you can also specify additional electrostatic shielding between the primary & secondary windings for less noise transmission, but this is not as critical as it is when using a toroidal transformer for power supply applications.

    Also, EI and R-cores are usually physically larger and heavier for a given VA rating (at a given flux) than a toroidal, and this can have a direct impact on the size and weight of the supporting chassis.

    hth, jonathan carr

    Og en liten snutt fra John Curl

    Screenshot_20230314_110147_com.android.chrome~2.jpg





     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Og fruen som ikke liker samtidsmusikk.. sier hun. Men Wallin gikk greit 🙂
    Jaemin Han erstattet Truls Mørk.


    IMG_20230317_193444.jpg
    IMG_20230317_195330.jpg
    IMG_20230317_202431.jpg
    IMG_20230317_210335.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    En liten sammenligning i dag.
    Prokofjev 5 symfoni, div innspillinger fra Qobuz. Tok en rask måling

    Screenshot_20230320_160108_com.google.android.apps.docs~3.jpg
    Screenshot_20230317_214010_com.soundmeter.app.jpg


    Det samme hjemme for å ligge omtrent på samme nivå.

    Screenshot_20230320_073854_com.soundmeter.app.jpg
    IMG_20230320_161156.jpg


    Første gang i Fartein Valen salen.
    Da var det å sammenligne hjemme og der og hva PureAudioProject konene var god for.
    Vel, MagnePan 1.7 som jeg tidligere har hatt var mye nærmere konsertlyden en mine DIY.
    DIY høyttalerne er vel mer gøytalere 😁.
    Greit med en realitet sjekk av og til.
    Men lurer på om akustikken er bedre for utøvere enn for publikum i salen?
    Det var litt flat lyd der vi satt.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Jeg forstår veldig godt at å bruke r-core trafo ikke løser problemet skikkelig, på min dac som er tydeligvis ganske ømfintlig for støy så måtte jeg fortsatt ha isolasjonstrafo selv om jeg byttet til strømforsyning med audiophonics sin r-core trafo for å løse problemet mitt.

    Dette indikerer tydeligvis at mine problemfrekvenser ikke er like langt "nede" i frekvensene hos meg, hvor r-core ikke løste problemet alene.

    Men så det er sagt virker det som r-core trafoen isolerer bedre mot harmonisk forvrengning/støy som skaper harmonisk forvrengning.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Jeg forstår veldig godt at å bruke r-core trafo ikke løser problemet skikkelig
    Om man konsentrerer seg om hva som skjer på andre siden av trafo ser man at en støykomponent via strømnettet i praksis blir en modulering av 100 Hz peaker.

    Først basis for denne simuleringein er at bedre spenningsregulatorer kan dempe ripplestøy med 50-63 dB. Og man kan benytte flere av dem i serie på veien fram til å drive ømfintlig elektronikk.

    I grafen viser blågrønn 50 Hz skundær påsatt urealistisk mye støy for å illustrere effekten av bedre spenningregulatorer. Den røde viser 100Hz etter likeretterbro og resevoarkondesatorer. Her ser man at støykomponenten kun slipper gjennom når dioden leder på hver sin ende av sinuskurven.
    1699358592953.png


    Ved bruk av to bedre spenningsregulatorer i serie er støynivå ned mer enn 105 dB i denne simuleringen. Hvor dedikert filtrering av 100 Hz faktisk er unødvendig.

    Vi ser her at selv om strømnettet har en støykompnent ved f.eks. 7000 Hz vil denne kun slippe gjennom når likeretterdiode er åpen. Altså ved 100 Hz med bruk av full bro likeretter som er mest vanlig. Grafen under viser resultat etter 2 stk LT1764 hvor støykomponenten vist i første bilde nå er lille 27 µV — altså 105 dB lavere enn ønsket DC spenning på 5.1 V.
    1699359491290.png


    I en bedre DAC vil man typisk regulere dette ytterligere to ganger lokalt på samme PCB som som DAC er montert før DAC chippen mates med ren DC referansespenning.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Alternativt til både dac og high gain aplikasjoner er shunt regulatoren . Den er over legen med hensyn til at den ikke kjører feedback tilbake til PS railene , som er en ekstra fordel når en krets har multiple reguleringer etter den . Enda bedre regulerer den current sourcet ,,,min siste dac . Trenger du enda lavere støy som i min siste riaa 70dB gain ,,bruker du en C-R-C bank og seff R core traafos : )
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Ja støyen vi ser slippe gjennom i disse simuleringen er et resultat av feedback. LT1764 her benyttet ser heller ikke ut til å å la seg affesere av ekstern filtrering på feddbacksløyfen annet enn minimum kapitans på utgang.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Shuntens fordeler videre ,,,Foruten om å holde railene frie for trash " : )
    Helt upåvirket fra nett støy / transienter fra nettet som motor drifter, ovner termostater og annet inn/ut koblinger i heimen .
    Ultra lav og linjær impedanse gennom hele frekvens
    området helt opp i MhZ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn