YMIR`s akustik tiltak med målinger

Y

ymir

Gjest
Hei

Her er tråden til Ymir der mesteparten har med akustik tiltak å gjøre med målinger, det ble litt rot med tekst/bilder av målingene ::)men det for stå sin prøve.En finner vel ut av det viss en vil.

Joda "RoDa", det går bedre ang.det å få lagt ut bildene ;D selv om jeg ikke har helt styr på dette enda.Vi bruker ikke "Snagit" ?

Målingene som er foretatt har ikke vært like,det er derfor foretatt en serie med målinger og så vist de som er gjenomsnittet av verdiene som kom frem.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41673.0;all

R

RoDa

Gjest
Det er en skjermdumpsløsning i programmet.

File - Screendump ;)

Da får du med all info.

Mvh
Rolf

Y

ymir

Gjest
hei
Har godt tom for ideer til videre fremdrift ang. akustikproblemer.Trenger innspill som ikke er for voldsome,da det er stue og ikke et lydrom.

Rommets mål er 6,2 x 3,5 x 2,37. problemfrekvensen er 55Hz.Har 23 stk. "faste" Helmholtzere ved endevegg,og en flyttbar,alle tunet til 55Hz.

Høytalere er plasser 78 cm fra vegg.Har prøvd 1/3-1/5 og 1/7 del av rommets lengde med et ikke tilfredstillende resultat.Cardas mattemetikk fungerer heller ikke.Audio Pysic er også avprøvd.

WASP fungerer utmerket,Linn`s "tune them" er vel noe av det samme som WASP og ligger innenfor WASP "nøytrale sone, rund 80 cm er den avstanden som må til for å få frem holografien.Avstanden gjelder både for Gallo Solo (78 cm) og Reference 3a (80 cm).

55Hz tonen når max amplitude bak høytaler,3,1 m ut i rommet samt 5,5m og ved bakvegg/hjørner.

"nøytale" soner er ved ca. 1.55m og 4,4m målt fra vegg bak høytaler.

Har ikke plass til Helmholtzere ved høytalere (bak).Hva med demping med 10 cm rockwool? Bredbånd?Slott/panel absorbenter tunet til problemfrekvens.

Bør etterklangstid justeres?(se målinger og innredning)

Flatskjerm og vindu står på hver sin side ,men har tre persiene på vindu samt på vindu mellom høytaler,men disse diffuserer vel bare på en frekvens?

Forslag taes imot med takk.

Y

ymir

Gjest
hei
Etter å ha fått en ny måte å plassere høytaler på ser nå resultatet ut som her.Har enda høyt nivå ved ca.55Hz og en dipp fra ca.80-120Hz.Nivået ved 55Hz er dempet 6dB vha.skummgummi i portåpning.Helmholzserene tar ca.4dB,totalt ca.10dB.Dippen ved ca.8KHz forsvant ved å vinkle høytaler 2 cm.Høytalere er også kommet 10cm lenger frem og innbyrdes avstand er øket fra 180 til 210 cm.

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hvilket program og utsyr bruker du til å måle?
Jeg har en peak ved 45 HZ og en dip ve 85 jeg aldri vil bli kvitt. det er rommets dimensjoner som det er lite å gjøre noe med, eneste praktiske moderernde løsning er variasjoner i plassering av høyttaler og meg.

Y

ymir

Gjest
hei
Bruker XTZ roomanalyzer.

Disse kan muligens vere til hjelp:

http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html
Her sees hvor i rommet div. frekvenser har max amplitude.

På GamuT sin hjemmeside finnest en kalkulator ang.plassering av høytaler og sitteposisjon.Den fungerer for meg ,noe Cardas og Audio Physic ikke gjorde.

Skal ein hantere peaker er det vel bare Helmholtz resonatorer som gjelder.

http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp

Her kan ein beregne og DIY.Noe som er både artig og lærerikt

Y

ymir

Gjest
hei

her er bassporten dempet med svamp,resultat:mye strammere bass da især stortromme,samt mindre forvrenging på stemmer.Er dette brukbart på relativt små høytalere som Gallo Nucleus Solo?

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Må du flytte høyttalerne i forhold til dippen ved 125Hz eller løste du det med noe tiltak?

Y

ymir

Gjest
Hei
Dersom jeg forstår dette riktig er analysen som her:Etter kalkulatoren skal roommoden starte ca.27-28Hz som er grunnfrekvensen,-1`st overharmoniske er ca.55Hz,- neste vil bli 110Hz,deretter ca.250Hz så 500Hz,så 1KHz og 2KHz.Helmholtzere tunes til grunnfrekvens eller 1`st overharmoniske(som jeg har gjordt)Resultat skal bli mindre bassproblemer som forplanter seg oppover i toneleiet.Mener disse toppene er lett lesbare på målingene,så jeg er ikke helt i mål.Til det trengs større volum på resonatorene.Har nå fått tak i en del sylindre på ca.350L som med tid og stunder skal bli nye resonatorer.

ymir skrev:
hei
etter mye jobbing har jeg fått kontrol over 55Hz`en og dippen rundt 125Hz er blitt til en liten?peak som endelig gav skikelig smekk i trommene,

Y

ymir

Gjest
orso skrev:
Må du flytte høyttalerne i forhold til dippen ved 125Hz eller løste du det med noe tiltak?
Måtte flytte høytaler lenger ut fra bakvegg.Er på tynn is nå, men en kammerat lurte på om dippen kunne vere en "speiling" av 55Hz`en pga. stereoskapet som står mellom høytalerene?

Topp Bunn