Da har jeg både tonalt (sjekke på keyboard) og med FFT analysert "bassdroppene" helt i starten her. Det ender på en lav H, altså ved 30 Hz som jeg antok. FFT konkluderer med det samme. 30 Hz er ikke så veldig dypt da....
Hei!
Jeg tror nok du har rett her og en annen diskusjon blir vel hva som er (bør) være nivået på disse såkalte (bassdroppene).
Jeg kan høre de på mine Cremona selv uten suben i virksomhet og litt bedre med suben, på den normalstillingen jeg bruker.
Men helt rå?
Hva ligger i det?
Spilles det vanvittig høyt dersom en bare sitter og rister som akto påstår?
"Denne går laaaangt under det hørbare området. Til slutt sitter man bare å rister"
Jeg undrer mest ut i fra hva jeg hører hos meg samt at jeg har vært innom en kamerat (av ren nysgjerrighet nå i kveld)
Grunnen til denne turen var at jeg begynte å lure på hvorvidt jeg hadde stillt suben min for lavt volum eller ikke hadde fått den til å yte sitt beste plassering opp mot annet rundt.
Kameraten spiller på de største Forsmann, DP5,52h og den "beste Meridian i et fra før brukbart godt lytterom og nå med DAAd roomtuning i tillegg.
Disse høyttalere skal visstnok gå rimelig nært ned til 20hz og resten av utstyret hans skulle vel på sin side være noen hindring for det.
"Bassdropps"? Ja, de var så absolutt tilstede og ikke med nevneverdig
annet nivå enn hos meg (ganske likt forresten)
Jeg hadde prøvd suben min med noe høyere volum og disse "droppsene" ble jo da fremhevet mer, men er det riktig?
Jeg kan forsåvidt prøve å beskrive de på en slik måte (om det går an ;D) BoommMM, med lavere frekvens på "avslutningen" av hver enkelt "bassdropp"
På dette volumnivået er jeg noe usikker på om jeg ikke kanskje får noe resonans eller om lyden skal være slik jeg prøver å forklare den.
Jeg må vel en dag få prøvd å få målt denne innstillingen av min sub så jeg får roen

Men som sagt så var det ikke nevneverdig anderledes hos (Eivind med Forsmann) (jeg snakker da om akkurat fenomenet "bassdroppsene"
Suben min skal visstnok gå fra ca18hz (dersom den da er plassert riktig og ikke annet "ødelegger" for dette :

Nei, det er det vel bare en måte å finne ut av på
Mvh.KW