Yello

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har nå fått de seks første i remastra utgave av Yello og må si har jeg skiftet anlegg og lagt i mange tusen kr. til eller har man begynt å forstå hvordan god lyd skal takles på CD , dette er virkelig bra og prisen pr. stk. er 108.- nkr. inkl. frakt .
De andre CD,ene gikk der de hører hjemme , rett i søppla .

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Æhhhh glemte å si at bestillingen gikk igjennom Amazon . ;D

T

theStig

Gjest
Yello er pensum for hifi-nuts. Selv de nye skivene låter konge. Har akkurat hørt gjennom "The Eye"... utrolig lekker lyd og faktisk litt interesant musikk også. Og bass da... hjelpe meg for en bass!!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
"Bassdroppene" i starten av spor 5, er bare rå!!  8)

Noen som har sjekket hvor langt ned de går?
(her kreves det ht/sub som går laaaangt ned...)

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Men hvor er det blitt av "Yello 1980-1985: The New Mix In One Go"? Den var ikke med i remasterserien?

Mvh
Boden9

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.725
Torget vurderinger
0
"Bassdroppen" i starten av spor 5, er bare rå!!  8)

Noen som har sjekket hvor langt ned den går?
Denne er det INGEN såkalte fullfrekvenshøytalere som klarer å levere i sin helhet. Når man er vant til å "oppleve" ALT i lydbildet, er det kuttet du nevner en veldig rask og grei måte å finne ut hvor mye som EGENTLIG mangler i dybden hos de fleste.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Spor 14 er også vannvittig heftig på "the eye". Her bør du ha mye som skjer bak deg hvis høyttalerne er satt opp riktig i forhold til lytteposisjon. Det skal ikke være diffust, det er så tydlig at man nesten må snu seg for å sjekke...

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Ellers enig med Flageborg. Denne går laaaangt under det hørbare området. Til slutt sitter man bare å rister

T

theStig

Gjest

Har ikke målt, men tipper til rundt 30 Hz en plass. Tøft er det... ;D ;D

E

Einstein

Gjest
Spor 14 er også vannvittig heftig på "the eye". Her bør du ha mye som skjer bak deg hvis høyttalerne er satt opp riktig i forhold til lytteposisjon. Det skal ikke være diffust, det er så tydlig at man nesten må snu seg for å sjekke...
Har hørt en del på denne men har ikke registrert noe "bak meg"? Er det brukt såkalt q-sound?

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Vet ikke hvilken teknologi som er brukt, men dette er en av de sporene jeg bruker for å kontrollere om jeg har funnet perfekt plassering i forhold til type høyttalere, rom og lyttepossisjon.

Grunnen til at jeg nevner det er at det er så tydelig plassering på lydene på akkurat dette sporet.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
En hel masse lydeffekter.... MASSE lydeffekter. Du må nesten bare høre det. Prøv å jobb litt med høyttalerplasseringen din.

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Har nå fått de seks første i remastra utgave av Yell
Yesss, Yello er helt konge både lyd og musikk - det er bare å lukke øynene og lå verdens villeste animasjonsfilm fare gjennom hodet. Rett og slett het fantastisk produksjon. Selv dårlige anlegg lyder bra. og bra anlegg lyder helt himmelsk. Bassmembranene får luftet seg. Men jeg synes det var god lyd på de gamle CD'ene mine. Hvilke album er det som er kommet i remasterutgave og hva ligger forbedringen i? Personlige favoritter er Babe, One Second, The Eye, The Flag (i den rekkefølgen :D)

E

Einstein

Gjest
En hel masse lydeffekter.... MASSE lydeffekter. Du må nesten bare høre det. Prøv å jobb litt med høyttalerplasseringen din.
Det er så tungt å flytte på høyttalerne... Kan jeg ikke bare sette meg med ryggen til?

Spøk til side, jeg skal teste i kveld.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
The Eye & Essential er på veg i posten...

T

theStig

Gjest

Da har jeg både tonalt (sjekke på keyboard) og med FFT analysert "bassdroppene" helt i starten her. Det ender på en lav H, altså ved 30 Hz som jeg antok. FFT konkluderer med det samme. 30 Hz er ikke så veldig dypt da....

T

theStig

Gjest
Hører dere forresten av det er et konstant snerr fra typisk lysnett-støy på spor 14? Det er helt konstant, og tydelig hørbart.

Den "lyden bak" er lyd som er ute av fase mellom høyre og venstre. Det oppleves som å komme fra "ingen steder", men på en måte rundt hele hodet, mest bakfra.

T

theStig

Gjest
Det gjelder spor 1 også, men her er lyden mer et 100 Hz brum.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.725
Torget vurderinger
0
Da har jeg nettopp sjekket........og dobbeltsjekket med tone-generator, og det viser seg at "bass-droppen" stopper på 25Hz.

T

theStig

Gjest
25 Hz? ok, hvor da? Litt lenger ut så er det nok noe som går lenger ned, men de som er helt i starten stopper ved en H, altså ca. 30 Hz.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Denne er det INGEN såkalte fullfrekvenshøytalere som klarer å levere i sin helhet. Når man er vant til å "oppleve" ALT i lydbildet, er det kuttet du nevner en veldig rask og grei måte å finne ut hvor mye som EGENTLIG mangler i dybden hos de fleste.
Mine Tannoy'er er fullrange nok til å ta denne helt fint... ;D
K.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.725
Torget vurderinger
0
Mine Tannoy'er er fullrange nok til å ta denne helt fint... ;D
K.
Fint for deg.....for mine B&W801 Matrix Series 2 "tror" at de klarer å levere til bunns, men dengang ei............ ;D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Fint for deg.....for mine B&W801 Matrix Series 2 "tror" at de klarer å levere til bunns, men dengang ei............ ;D
801 går vel ikke ned til mer enn 30 hz. ;D
Jeg må kjøbe denne cd for å sjekke....
Drønene på "Iron Hand" med Dire Straits hører jeg bedst på 2nd etage i mitt hus, blir litt løben frem og tilbake der gitt. :D

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.725
Torget vurderinger
0
801 går vel ikke ned til mer enn 30 hz.  ;D
Jeg må kjøbe denne cd for å sjekke....
Drønene på "Iron Hand" med Dire Straits hører jeg bedst på 2nd etage i mitt hus, blir litt løben frem og tilbake der gitt.  :D
Det kan du tro.....................dette er fakta:
The saddle at 19Hz in the magnitude trace indicates the tuning frequency of the big flared port—very low!

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Det er de 6 første som har kommet ut i Remastra utgave og lyden er som Flinkgutt påsto MEGET BRA de luxe ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sjekk ut bassgangen på spor 10 på The Eye!! Er ikke så utpreget tydelig, men den er der...
Tror nok denne skiller ut ht m tempo og dybde.  ;)

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.415
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Da har jeg nettopp sjekket........og dobbeltsjekket med tone-generator, og det viser seg at "bass-droppen" stopper på 25Hz.
Ai ai, "the Eye" har jeg ikke spilt med det nye sluttrinnet ennå, 25Hz er jo omtrent dit jeg skal rekke med mine HT, skal sjekkes etter jobb i kveld!!!!!

:D

Lagga

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.725
Torget vurderinger
0
Det er de 6 første som har kommet ut i Remastra utgave og lyden er som Flinkgutt påsto MEGET  BRA de luxe  ;D
MEN............spørsmålet er: Er remixen i nærheten av lydbildet på The Eye ???

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.725
Torget vurderinger
0
Sjekk ut bassgangen på spor 10 på The Eye!! Er ikke så utpreget tydelig, men den er der...
Tror nok denne skiller ut ht m tempo og dybde.  ;)
Den er så tydelig det bare er mulig, MEN...................... man må ha et skikkelig SUB-system ;)

Kaviar er Kaviar, MEN.............det er forskjell på Mills og Beluga'n.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg er også Yello fan og synes det er fin og artig musikk å lytte til.
Har flere cder, men skjønner at jeg nå må huske å kjøpe "The Eye"
Jeg hørte fra den på Hortenmessa på OHFS sin stand, og det var sinnsykt morro ;D
Hyggelig at også andre enn meg er såpass "barnslige" at de synes det er gøy med effekten div. lyder som "dukker" opp rundt i rommet på de minst ventede steder.
I morgen må jeg på platekompaniet en tur (kjøpe The Eye)

Mvh.KW

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Ja .... tør påstå at lyden er enda bedre på de remastra utgavene , den er liksom varmere i klangen , men The Eye har jo også en utmerket lyd , men det er liksom mere musikalsk på f.eks Stella , You Gotta Say No.... , Flag etc. ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Da har jeg både tonalt (sjekke på keyboard) og med FFT analysert "bassdroppene" helt i starten her. Det ender på en lav H, altså ved 30 Hz som jeg antok. FFT konkluderer med det samme. 30 Hz er ikke så veldig dypt da....
Hei!
Jeg tror nok du har rett her og en annen diskusjon blir vel hva som er (bør) være nivået på disse såkalte (bassdroppene).
Jeg kan høre de på mine Cremona selv uten suben i virksomhet og litt bedre med suben, på den normalstillingen jeg bruker.
Men helt rå?
Hva ligger i det?
Spilles det vanvittig høyt dersom en bare sitter og rister som akto påstår?
"Denne går laaaangt under det hørbare området. Til slutt sitter man bare å rister"

Jeg undrer mest ut i fra hva jeg hører hos meg samt at jeg har vært innom en kamerat (av ren nysgjerrighet nå i kveld)
Grunnen til denne turen var at jeg begynte å lure på hvorvidt jeg hadde stillt suben min for lavt volum eller ikke hadde fått den til å yte sitt beste plassering opp mot annet rundt.
Kameraten spiller på de største Forsmann, DP5,52h og den "beste Meridian i et fra før brukbart godt lytterom og nå med DAAd roomtuning i tillegg.
Disse høyttalere skal visstnok gå rimelig nært ned til 20hz og resten av utstyret hans skulle vel på sin side være noen hindring for det.
"Bassdropps"? Ja, de var så absolutt tilstede og ikke med nevneverdig
annet nivå enn hos meg (ganske likt forresten)
Jeg hadde prøvd suben min med noe høyere volum og disse "droppsene" ble jo da fremhevet mer, men er det riktig?
Jeg kan forsåvidt prøve å beskrive de på en slik måte (om det går an ;D) BoommMM, med lavere frekvens på "avslutningen" av hver enkelt "bassdropp"
På dette volumnivået er jeg noe usikker på om jeg ikke kanskje får noe resonans eller om lyden skal være slik jeg prøver å forklare den.
Jeg må vel en dag få prøvd å få målt denne innstillingen av min sub så jeg får roen ;)
Men som sagt så var det ikke nevneverdig anderledes hos (Eivind med Forsmann) (jeg snakker da om akkurat fenomenet "bassdroppsene"
Suben min skal visstnok gå fra ca18hz (dersom den da er plassert riktig og ikke annet "ødelegger" for dette ::)
Nei, det er det vel bare en måte å finne ut av på ;)

Mvh.KW

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
184
Torget vurderinger
7
Har også sjekket ut denne cd'en nå. Har alle Yelloplatene og stusset litt på at denne skulle ha sååå god lyd.. Det synes ikke jeg.

Etter min mening så er det mye mer fart å trøkk i Pocket Universe! Hør på introen og skru opp på the big bang, så skal jeg love deg at hele huset rister! ;D

Essential anbefales også, sang nr 16 the rythm devine er bare vakker. Går ikke så dypt, men låter veldig bra.

Anbefales!

Mvh

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Subben min går lineært fra 16 Hz og opp til 80, hvor frontene og subben overlapper hverandre. Kurven er i så måte "perfekt". Etter å ha flyttet utstyret ned i det nybyggde lytterommet, så har jeg mindre respons enn jeg hadde før (les: før hadde jeg en boost i 16-25 Hz området). Men nå synes jeg ikke den går så dypt som før... Meget rart!? Nå kan jeg tro på at den går til ca 25 Hz, men hadde noen sagt det til meg før jeg byttet rom, så hadde jeg aldri trodd på det. Før satt jeg og ristet lenge, og jeg hørte resonanser i skap og vegger samtidig, så at det var noe der var sikkert, men kan det ha vært rommet som gjorde det da?

Spillte med ett snitt på ca 90-95 dB da.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Rommet betyr alt.
Jeg kommer sikkert til å fornerme noen nå, men det er ikke slik ment. Vil man ha bass som med 2 x 18" i en Morris Mini eller som med Dynabel Exact ?  Tror der er mange meninger, som med kabler osv har alle en mening om hvad god og dyb bass er. Selv med denne mening blir man veldig imponert når man hører et system med overveldende respons i dybbass området. Noen systemer rister hele huset, bilder falder ned fra veggene og dører åbner sig, andre har bare stram dyb bass.
Hvordan skal paukeslagene lyde på Carmina Burana ?  På hver innspilling er de jo forskjellige også, jeg har en innspilling hvor man knapt bemerker de og en hvor de trykker ganske bra.
Jeg sitter jo heller ikke å rister i en konsertsal, men spiller én cello i en kirke med tregulv føler man vibrasjonerne i gulvet, akkurat som hjemme....
Med mine høyttalere sitter jeg absolutt ikke å rister, jeg spiller ikke så høyt, men den allerdybeste bassen hører jeg ikke i selve rommet, jeg hører den oppe på 2nd etage. Jeg skvetter imellom spor 1 og 2 på Grace Jones Warm Leatherette på vinyl for der er en feil i platen der en subsonisk frekvens plutselig flyver over mig !
Forskjellig musikk kan ha forskjellig effekt, trance og den slags er ment for å imponere, de 27 hz på Enyas "Long Ships" høres ganske neutral ut ved sammenlikning med disse "bassdrops".
jeg kommer vel, som KW i tvivl når jeg leser disse trådene om bass. Kan ikke genkjenne mig selv når andre, med samme høyttalere som jeg har snakker om "pants flapping bass", men kanskje jeg har et dårligt rom ? Men, bass er gøy da !!
Nuvel, jeg må stadig kjøbe denne Yello cd og se for mig selv....

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Kan gi mine 2 cent's om bass

Jeg mener ett godt bassystem skal gå lineært ned til i alle fall 20 Hz. Kurven skal være flat til musikk, men til film bør ha en boost fra 16 til 25 Hz på 2-4 dB. Det er rett og slett bare fordi det gir litt følelse fysisk som igjen gir det visuelle inntrykket mer følelse av nærvær. Men det er jo smak og behag, med det er verdt å prøve det, selv om det kanskje ikke er politisk korrekt....?

Topp Bunn