Yamaha surroundforsterker.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det er et virvar av forskjellige benevnelser. Hvilke(n) forsterker er det best å gå etter brukt. Skal ha det oppkoblet mot TV så jeg trenger HDMI. Vil ha best mulig lyd fremfor mange kanaler. Pris fra 2k til 4k. Mottar forslag med takk!
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Hvis du har ett eksisterende anlegg denne skal inn i vil jeg anbefale deg å kjøpe en med pre-out fremfor å ev erstatte den eksisterende forsterkeren. Er mange stereo forsterkere med HomeTheatre/ Bypass inngang, men om du ikke har det er det ingen problem. Jeg har løst dette ved å sette volum til -12dB på inngangen jeg har fra surround (og kompensert med høyere utgang på surround pre-out).

Usikker på om du finner noen med Dolby Atmos og Auro 3D så billig, men det er absolutt veien å gå for å sikre seg fremover. Hvis du dropper disse vil jeg tippe du finner litt eldre kraftkarer med gode konvertere til sterkt reduserte priser i forhold til ny. Vil uansett anbefale å gå for noen som støtter 24bit signaler (Dolby True-HD og DTS HD)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Er egentlig bare int i en forsterker med hdmi som kan drive et par ht. Trenger eg ikke surrerundtlyd, men det er så få andre med HDMi, ihvertfall på brukten. Den gamle forsterkeren er gåen.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Trenger du 4k kompatibilitet?


Sent from my iPad using Tapatalk
 

North

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2016
Innlegg
327
Antall liker
72
Torget vurderinger
0
Utfordringen er at de rimelige ikke har best lyd. Jeg forsket litt i dette og selv nest største modell hade ikke like bra lydchip som den absolutt største.

Jeg gikk derfor for den største selvom jeg driver frontrekken med separat sluttrinn.

Jeg gick for RX-A fordi jeg har følelsen at den gir best bild og mest uproblematisk passthrough og bruk.

Fordelen med de store er at du får flere ting slik som pre-out på alle kanaler, 2stk hdmi ut osv.

Hvis du ikke trenger noe annet en 3-4hdmi inn og 1 ut samt ingen pre-out så ligger de minste RX-A noe over ditt budsjett nye, medens de større f.eks RX-A3060 ligger på 12-14k brukt så er ikke helt enkelt dette.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Okey, Lurer på om jeg heller skal bare kjøre bildet fra Get og PS3 rett i TV og lyden ned i forsterker. Da trenger jeg vel bare nok digitale innganger på forsterker. Og kan heller få tak i en rimelig to-kanalsforsterker som er litt enklere å vite hva er for noe. Kjenner mye bedre det markedet.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Ellers har jo de aller fleste TVer digital ut som du kan kjøre ned i forsterkeren. Trenger ikke koble direkte fra kilde og inn i forsterkeren. Bruk TV som hub.
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Enkelt søk på finn får du en del rundt eller under 4.000,-. F.eks denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142829739 (Jeg har ingen kjennskap til selger eller har ett forhold til annonse).

Du trenger forresten HDMI for å få lipsync. Usikker på hvordan det er med digitalt ut fra TV og ned til forsterker, men henter du signal direkte fra Get/Ps3 får du lyden litt før bildet.. Her hos meg ligger den på 113ms (hvis jeg husker rett...).
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
At du må kjøre HDMI for å få lipsync er en sannhet med modifikasjoner. Men det er nok riktig at man oftere får problemer om det splittes lyd og bilde. Kommer an på hvor mye bildebehandling du har på i TVen, hvor dekoding til stereo skjer (om kilde sender PCM eller bitstream, kan være forskjell på DTS og Dolby dekoding og). Jeg har hatt lite problemer med lipsync ved å kjøre parallelt selv, men tviler ikke på at andre har hatt problemer.
 
Topp Bunn