Yamaha RX-A6A vs CX-A5100/MX-A5000

Yamaha RX-A6A vs CX-A5100/MX-A5000

  • Yamaha CX-A5100/MX-A5000 (17000kr)

    Stemmer: 3 60.0%
  • Yamaha RX-A6A (25000kr)

    Stemmer: 0 0.0%
  • Avvente kommende modeller

    Stemmer: 2 40.0%

  • Totalt antall stemmer
    5

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Heisann!

Jeg er i prosessen med å bygge ny hjemmekino og ser på hvilken surroundreceiver jeg skal gå for.

Alternativene jeg ser på er en brukt Yamaha CX-A5100 / MX-A5000 kombo til 17000kr og en ny Yamaha RX-A6A til 25000kr. Altså en prisforskjell på 8000kr mellom de to alternativene. Hva tenker dere om prisene på et generelt grunnlag?

Tror dere forresten at prisen på Yamaha RX-A6A vil se noe nedgang over la oss si de neste 6 månedene, eller er vi i et markedet som tilsier at det med stor sannsynlighet enten vil holde seg på samme prisnivå eller gå opp?

For å gi litt mer kontekst. Jeg ser på å bygge et 5.2.4 (potensielt 7.2.4 lengre ned i veien) hjemmekino-oppsett med følgende:

Fronter: Dali Epicon 6 (eier)
Center: Dali Epicon Vokal (kjøpe, bruker en Dali Rubicon Vokal midlertidig som jeg har fra tidligere oppsett)
Surround: 2 x Dali Rubicon LCR (eier)
Atmos: 4 x Sonance VP52R UTL (kjøpe, ikke bestemt om det blir akkurat disse høyttalerne, men må ha noen som er ar av slim-variant pga. mangelen på plass I taket, maks 6cm monteringsdybde)
Subwoofers: 2 x B&W DB1 (eier)

Surroundreceiver: Ikke bestemt, ref. denne tråden (har en Yamaha RX-A2050 fra tidligere oppsett)
Effektforsterker: Classe Audio CA-5200 (eier, tenkes brukt til frontene og senterhøyttaleren)

TV: 77’’ eller 83’’ OLED (kjøpe, enten årets eller fjorårets modeller)

Når det kommer til bruk av oppsettet så vil dette være noe varierende, men hovedvekten vil ligge på filmer/TV/gaming (la oss si ca. 80% I denne retningen, og rundt 20% mot musikk).

Jeg eier ikke noen av de nye gamingkonsollene for øyeblikket, og pga. at budsjettet blir prioritert andre steder i oppsettet på nåværende tidspunkt så vil jeg utsette et kjøp her. Jeg ser for meg at jeg I hvert fall vil ha en PS5 på lengre sikt (og potensielt andre konsoller). Jeg kommer mest sannsynlig til å benytte en Apple TV 4K for det meste av streamingformål og ikke de innebygde appene til Smart TVen. Jeg ser også på å kjøpe en UHD-spiller (eksempelvis en Panasonic UB820 eller lignende).

Jeg har de siste ukene prøvd å lese meg opp på formater, standarder o.l. (både for lyd og bilde), og jeg må innrømme at landskapet er ganske komplekst å sette seg inn i. Det er alt fra Atmos, DTS:X, DTS:X Pro, IMAX Enchanced, Auro 3D/Auromatic osv. til YAOP vs Audyssey vs Dirac Live til HDR, HDR10, HDR10+, DV, HLG osv. til ALLM, VRR, QFT, QMS osv. til ARC vs eARC. Siden jeg ikke har hatt mulighet til å prioritere hjemmekino den siste tiden (flytting av hus, jobb, barn etc., altså det vanlige) merker jeg at jeg ikke er like oppdatert på alt som jeg en gang var, og derfor kommer jeg hit for litt veiledning!

På et overordnet nivå ønsker jeg et oppsett som låter og ser veldig bra ut. Jeg har ikke noe problem med å sette av tid til å for eksempel lære meg REW e.l. når det kommer til kalibrering (og nødvendig utstyr for å utføre slikt), eller andre ting som burde være utført for å få til et godt oppsett.

Jeg ønsker selvfølgelig noe som kan vare en liten stund, men samtidig er jeg veldig åpen for å ta et "mellom-steg" (med for eksempel CX/MX-komboen) hvis dette kan være et like så godt alternativ på nåværende tidspunkt. Jeg er også åpen for å benytte min nåværende Yamaha RX-A2050 i en midlertidig periode om dere mener det er mer hensiktsmessig mtp. kommende modeller som forventes i markedet i samme prisklasse (kom gjerne med innspill med litt detaljering hvis dere mener dette er mer hensiktsmessig, og jeg er på ingen måte fastlåst i Yamaha som merke).

På forhånd takk for all hjelp og alle råd!
- Espen
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
CX-5100 begynner jo å dra litt på åra, CX-5200 har vel tatt over og den er også mer fremtidsrettet. 5100 er jo en god sak det og man klarer seg nok med den i flere år. Husker ikke om den støtter eARC, da kobler man bare spillkonsoll til TV også tar bare lyden ut fra ARC på TVn for å få lyden over til surround anlegget så får man full atmos og VRR for 4K og 120Hz på TVn. Mulig det er en av tingene 5200 støtter? 5200 har en bedre støttet plattform mtp. fremtidige oppdateringer, og 5100 er vel mer eller mindre faset ut der for noen år siden.
Men det er ihvertfall en ting jeg ville ha sjekket ut, om eARC støttes for da drar man bildet bort fra lyd processoren og kjører kun lyd på den og slipper å tenke på hva skjer om det kommer noe nytt på bilde fronten de neste årene.

MX5000 derimot blir nok ikke det beste å kjøre imot Epicon, denne blir et svakt ledd og fungerer sikkert ok til tak og bakhøyttalere bare.
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
CX-5100 begynner jo å dra litt på åra, CX-5200 har vel tatt over og den er også mer fremtidsrettet. 5100 er jo en god sak det og man klarer seg nok med den i flere år. Husker ikke om den støtter eARC, da kobler man bare spillkonsoll til TV også tar bare lyden ut fra ARC på TVn for å få lyden over til surround anlegget så får man full atmos og VRR for 4K og 120Hz på TVn. Mulig det er en av tingene 5200 støtter? 5200 har en bedre støttet plattform mtp. fremtidige oppdateringer, og 5100 er vel mer eller mindre faset ut der for noen år siden.
Men det er ihvertfall en ting jeg ville ha sjekket ut, om eARC støttes for da drar man bildet bort fra lyd processoren og kjører kun lyd på den og slipper å tenke på hva skjer om det kommer noe nytt på bilde fronten de neste årene.

MX5000 derimot blir nok ikke det beste å kjøre imot Epicon, denne blir et svakt ledd og fungerer sikkert ok til tak og bakhøyttalere bare.
Fra det jeg har lest så er det lite som skiller CX-A5100 og CX-A5200 rent ytelsesmessig, men det er selvfølgelig noen ulikheter. Det som i hovedsak skiller disse fra det jeg har forstått er eARC, Surround AI (er vel litt smak og behag fra det jeg har lest, hvor noen reviews av CX-A5200 går så langt at de mener Surround AI gir dårligere resultater) og noen oppgraderinger i hardware (men igjen virker det ikke som at målinger nødvendigvis viser store ulikheter mellom de to, kanskje noe bedring på 5200 basert på bedre DACs).

eARC støttes som nevnt over ikke på CX-A5100 og løsningen for å kunne få ønsket støtte for 120Hz o.l. vil derfor ikke være et alternativ her.

Når det kommer til kommentaren rundt MX-A5000 så skal den ikke benyttes til å drive Epicon (her får Classe Audio CA-5200 jobben som effektforsterker).

Ser vi på CX-A5100 så er vel det største ankepunktet her at den ikke har HDMI 2.1 eller eARC, så 120Hz og eventuelle HDMI 2.1 kapabiliteter (nå skal det vel sies at ALLM, VRR, QMS og QFT ikke enda er implementert på Yahama RX-A6A heller) er no-go her. Utover dette er det vel stort sett noen formater som Auro 3D/Auromatic, samt HDR10+ som mangler av det jeg kommer på.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fra det jeg har lest så er det lite som skiller CX-A5100 og CX-A5200 rent ytelsesmessig, men det er selvfølgelig noen ulikheter. Det som i hovedsak skiller disse fra det jeg har forstått er eARC, Surround AI (er vel litt smak og behag fra det jeg har lest, hvor noen reviews av CX-A5200 går så langt at de mener Surround AI gir dårligere resultater) og noen oppgraderinger i hardware (men igjen virker det ikke som at målinger nødvendigvis viser store ulikheter mellom de to, kanskje noe bedring på 5200 basert på bedre DACs).

eARC støttes som nevnt over ikke på CX-A5100 og løsningen for å kunne få ønsket støtte for 120Hz o.l. vil derfor ikke være et alternativ her.

Når det kommer til kommentaren rundt MX-A5000 så skal den ikke benyttes til å drive Epicon (her får Classe Audio CA-5200 jobben som effektforsterker).

Ser vi på CX-A5100 så er vel det største ankepunktet her at den ikke har HDMI 2.1 eller eARC, så 120Hz og eventuelle HDMI 2.1 kapabiliteter (nå skal det vel sies at ALLM, VRR, QMS og QFT ikke enda er implementert på Yahama RX-A6A heller) er no-go her. Utover dette er det vel stort sett noen formater som Auro 3D/Auromatic, samt HDR10+ som mangler av det jeg kommer på.
Jeg har hatt 5100 og 5200,og 5200 er et stort steg opp lydmessig.Den har blant annet en mye bedre DAC.Prossesoren
er mye bedre og du får en mye bedre surroundeffekt.Er ikke tvil hva jeg ville valgt.
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Jeg har hatt 5100 og 5200,og 5200 er et stort steg opp lydmessig.Den har blant annet en mye bedre DAC.Prossesoren
er mye bedre og du får en mye bedre surroundeffekt.Er ikke tvil hva jeg ville valgt.
Takk for innspill, og tviler ikke på det du sier.

Nå har jeg i utgangspunktet ikke tenkt på CX-A5200 som et alternativ da jeg hverken har sett en på markedet på en stund og regner med at hvis det kommer en på markedet så vil den fort være prismessig på et nivå hvor det ville gitt mer mening å sikte mot noe med HDMI 2.1. I tillegg er jo denne ute av produksjon når det kommer til faktisk nysalg (spent på om vi får se CX-A5300 i løpet av 2023).

Tror du allikevel CX-A5100 ville vært et fint mellomsteg både budsjettmessig (ref. pakken jeg ser på med MX-A5000) og for å kunne avvente bruktmarked på gode HDMI 2.1 modeller når dette gir mer mening for mitt bruk (PS5 e.l.)? Eller ser du dette som uhensiktsmessig på nåværende tidspunkt?

Takk igjen for all hjelp og alle råd. Setter stor pris på det!
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Takk for innspill, og tviler ikke på det du sier.

Nå har jeg i utgangspunktet ikke tenkt på CX-A5200 som et alternativ da jeg hverken har sett en på markedet på en stund og regner med at hvis det kommer en på markedet så vil den fort være prismessig på et nivå hvor det ville gitt mer mening å sikte mot noe med HDMI 2.1. I tillegg er jo denne ute av produksjon når det kommer til faktisk nysalg (spent på om vi får se CX-A5300 i løpet av 2023).

Tror du allikevel CX-A5100 ville vært et fint mellomsteg både budsjettmessig (ref. pakken jeg ser på med MX-A5000) og for å kunne avvente bruktmarked på gode HDMI 2.1 modeller når dette gir mer mening for mitt bruk (PS5 e.l.)? Eller ser du dette som uhensiktsmessig på nåværende tidspunkt?

Takk igjen for all hjelp og alle råd. Setter stor pris på det!
CX-A5100 er fortsatt en god prosseor og de er bedre enn en recivier.Nå kjenner jeg ikke forsterkeren.
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
CX-A5100 er fortsatt en god prosseor og de er bedre enn en recivier.Nå kjenner jeg ikke forsterkeren.
MX-A5000 ville «bare» kjørt Atmos og surround. Har en Classe Audio CA-5200 til frontene og senter.
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Et oppfølgingsspørsmål i denne tråden:

Hvilke tanker gjør dere rundt å benytte en Denon X3700H som forforsterker istedenfor Yamaha CX-A5100?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
Et oppfølgingsspørsmål i denne tråden:

Hvilke tanker gjør dere rundt å benytte en Denon X3700H som forforsterker istedenfor Yamaha CX-A5100?
At Yamaha mest sannsynlig gjør en bedre jobb..
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Et oppfølgingsspørsmål i denne tråden:

Hvilke tanker gjør dere rundt å benytte en Denon X3700H som forforsterker istedenfor Yamaha CX-A5100?
Den har i alle fall det meste av de nye formatene og tilkoblingene. Kan også kjøres i preamp modus. Jeg bruker en selv i ett 7.2.4 oppsett. Tror modellen er på vei til å bli erstattet av 3800 i følge ryktene.
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Den har i alle fall det meste av de nye formatene og tilkoblingene. Kan også kjøres i preamp modus. Jeg bruker en selv i ett 7.2.4 oppsett. Tror modellen er på vei til å bli erstattet av 3800 i følge ryktene.
Ja, 3700 ble vel tatt ut av produksjon for litt tid tilbake. Det var bare en som kun ut på bruktmarkedet nå, og derfor spørsmålet kom opp.

Hva er dine tanker rundt 3700? Har du hatt andre preamp tidligere å sammenligne med?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ja, 3700 ble vel tatt ut av produksjon for litt tid tilbake. Det var bare en som kun ut på bruktmarkedet nå, og derfor spørsmålet kom opp.

Hva er dine tanker rundt 3700? Har du hatt andre preamp tidligere å sammenligne med?
Jeg hadde en eldre Denon AVR med Atmos før. 3700 låter bedre på alle måter, begge kalibrert med Audyssey XT 32. Jeg bruker effekt forsterkere på alle gulv høyttalerne, bruker de innebygde kun til høyde kanalene. Spiller kun musikk i multikanal/Atmos + serier og film med Atmos. Veldig fornøyd med 3700. :)
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Et oppfølgingsspørsmål i denne tråden:

Hvilke tanker gjør dere rundt å benytte en Denon X3700H som forforsterker istedenfor Yamaha CX-A5100?
Jeg ville valgt 5100.Det er stor forskjell på recivier og en prosseor. Og 5100 kjører også balansert.Lydmessig liker jeg Yamaha best. Har hatt 5 stk Yamaha.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Og med Yamaha kan man justere mens man hører. På de fleste andre må man vel inn i meny å justere å da mister man lyden, så ut å sjekke med lyd å så inn å justere uten lyd igjen osv osv. Så der er Yamaha bra, lytter mens man justerer. Fordel Yamaha der. Har hatt den 11 kanaleren, å den gjorde jobben bra her hvertfall.
 

avelon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2021
Innlegg
248
Antall liker
313
Sted
Norge
Torget vurderinger
1
Mtp muligheten for dirac på de nye denon receiverne så hadde jeg glatt gått for denon, om mulig :) Dirac er dag og natt foran både ypao og audyssey, imho. (har hatt alle 3)
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Mtp muligheten for dirac på de nye denon receiverne så hadde jeg glatt gått for denon, om mulig :) Dirac er dag og natt foran både ypao og audyssey, imho. (har hatt alle 3)
Takker for svar. Valgte å avvente de nye modellene, ja. Lener for øyeblikket mot Denon X3800H med effektforsterker (Classe Audio CA-5200) til frontene og senterhøyttaleren.

Det eneste som er et litt stort usikkerhetsmoment rundt Dirac for øyeblikket er når og om DLBC blir tilgjengelig på X3800H. Det har blitt nevnt at det muligens blir tilgjengelig i 2024 (ekstremt lenge til…) og de har ikke vært spesifikke på hvilke av modellene som vil få dette tilgjengelig. Virker også usannsynlig at MIMO/Dirac Spatial Room Correction vil være tilgjengelig på X3800H. Vanlig Dirac skal visstnok være tilgjengelig (med en ekstra lisenskostnad) etter mars 2023 en gang.
 

avelon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2021
Innlegg
248
Antall liker
313
Sted
Norge
Torget vurderinger
1
Takker for svar. Valgte å avvente de nye modellene, ja. Lener for øyeblikket mot Denon X3800H med effektforsterker (Classe Audio CA-5200) til frontene og senterhøyttaleren.

Det eneste som er et litt stort usikkerhetsmoment rundt Dirac for øyeblikket er når og om DLBC blir tilgjengelig på X3800H. Det har blitt nevnt at det muligens blir tilgjengelig i 2024 (ekstremt lenge til…) og de har ikke vært spesifikke på hvilke av modellene som vil få dette tilgjengelig. Virker også usannsynlig at MIMO/Dirac Spatial Room Correction vil være tilgjengelig på X3800H. Vanlig Dirac skal visstnok være tilgjengelig (med en ekstra lisenskostnad) etter mars 2023 en gang.
Ser at den er litt kjedelig å svelge. DLBC (det er vel snakk om multi subwoofer også i dlbc antar jeg?) kan man strengt tatt leve uten. Hvis man har litt kjennskap til REW så kan dette justeres selv, så fremt det lar seg skrus på i grensesnittet til Denon. Jeg vil tro det er lenge til spatial room correction kommer på markedet og tipper det må ny generasjon av Denon/Marantz til for å støtte det uansett. Man kan vel i de fleste sammenhenger ende opp med å vente seg i hjæl :)

Hadde forøvrig helt ok erfaring med audyssey og appen deres, og vil si at audyssey /m app > ypao, i allefall 2017-versjonen av ypao. Kan vel være at den har blitt forbedret en del siden da.
 
Topp Bunn