Yamaha cx-a5100

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Når du kjører på pure Direct så har du ikke med lfe, bare sub på front.
Ja, nettopp. (Kjenner Yamaha MEGET godt.)

Og når du nå sier "bare sub på front" så har du en sub(er?) som du henter ut sub signalet fra LR-signalet. Den er grei. Men har du ikke koblet i SUB-ut fra Yamahaen i det hele tatt da? Og hvis ja, er denne koblet inn på samme sub som når du bruker når du har pure direct?

Eller har du en helt annen sub når du har LFE for det som ikke spilles av som pure direct?

Det er noe vesentlig her jeg glipper tror jeg...
Bruker samme sub på film ,men selfølgelig lfe sporet.Trekker ut sub kabel til front.
Ok , da blir det noe annet ja. Litt knotete , men det virker selvsagt.
Men dersom du da styrer x-over på selve suben til stereobruk , så må da koble vekk dette også da når du kjører film.
Og som jeg skrev tidligere , så kan du fort få faseproblemer mellom sub og fronter når du ikke får satt x-over på frontene. Det kan gå bra , men er ingen selvfølge. Men dette har du vel sjekket ut / målt.....
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Når du kjører på pure Direct så har du ikke med lfe, bare sub på front.
Ja, nettopp. (Kjenner Yamaha MEGET godt.)

Og når du nå sier "bare sub på front" så har du en sub(er?) som du henter ut sub signalet fra LR-signalet. Den er grei. Men har du ikke koblet i SUB-ut fra Yamahaen i det hele tatt da? Og hvis ja, er denne koblet inn på samme sub som når du bruker når du har pure direct?

Eller har du en helt annen sub når du har LFE for det som ikke spilles av som pure direct?

Det er noe vesentlig her jeg glipper tror jeg...
Bruker samme sub på film ,men selfølgelig lfe sporet.Trekker ut sub kabel til front.
Ok , da blir det noe annet ja. Litt knotete , men det virker selvsagt.
Men dersom du da styrer x-over på selve suben til stereobruk , så må da koble vekk dette også da når du kjører film.
Og som jeg skrev tidligere , så kan du fort få faseproblemer mellom sub og fronter når du ikke får satt x-over på frontene. Det kan gå bra , men er ingen selvfølge. Men dette har du vel sjekket ut / målt.....
Bruker Antimode dspeaker 2.0 til musikk og er der for jeg kobler på den måten litt tungvint.Eller kan jeg bruke Antimoden på en enkel måte i straigt for eksempel?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Bruker samme sub på film ,men selfølgelig lfe sporet.Trekker ut sub kabel til front.
Ok , da blir det noe annet ja. Litt knotete , men det virker selvsagt.
Men dersom du da styrer x-over på selve suben til stereobruk , så må da koble vekk dette også da når du kjører film.
Og som jeg skrev tidligere , så kan du fort få faseproblemer mellom sub og fronter når du ikke får satt x-over på frontene. Det kan gå bra , men er ingen selvfølge. Men dette har du vel sjekket ut / målt.....
Bruker Antimode dspeaker 2.0 til musikk og er der for jeg kobler på den måten litt tungvint.Eller kan jeg bruke Antimoden på en enkel måte i straigt for eksempel?
Hva slags komponenter har du egentlig , og hvor i kjeden har du AM 2.0 ?
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bruker samme sub på film ,men selfølgelig lfe sporet.Trekker ut sub kabel til front.
Ok , da blir det noe annet ja. Litt knotete , men det virker selvsagt.
Men dersom du da styrer x-over på selve suben til stereobruk , så må da koble vekk dette også da når du kjører film.
Og som jeg skrev tidligere , så kan du fort få faseproblemer mellom sub og fronter når du ikke får satt x-over på frontene. Det kan gå bra , men er ingen selvfølge. Men dette har du vel sjekket ut / målt.....
Bruker Antimode dspeaker 2.0 til musikk og er der for jeg kobler på den måten litt tungvint.Eller kan jeg bruke Antimoden på en enkel måte i straigt for eksempel?
Hva slags komponenter har du egentlig , og hvor i kjeden har du AM 2.0 ?
Antimode inn på Yamaha med rca.Blusound digitalt inn på am,så jeg bruker dac i am.Har nå prøvd tokanals og stright.Men synes det blir tungvint og måtte koble bort eq og romkorr.når jeg hører to kanals.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Bruker Antimode dspeaker 2.0 til musikk og er der for jeg kobler på den måten litt tungvint.Eller kan jeg bruke Antimoden på en enkel måte i straigt for eksempel?
Hva slags komponenter har du egentlig , og hvor i kjeden har du AM 2.0 ?
Antimode inn på Yamaha med rca.Blusound digitalt inn på am,så jeg bruker dac i am.Har nå prøvd tokanals og stright.Men synes det blir tungvint og måtte koble bort eq og romkorr.når jeg hører to kanals.
Ok.
Kan du ikke heller kjøre digitalt inn/ut på AM og videre optisk inn på Yamaha. Så kan du sette PEQ til trough (hvis du liker det best ukorrigert) pluss at du setter fronter til small og x-over på 60-80 hz. Sørg for å få timet suben med avstand til sub , før du kjører igang kalibreringen på AM.
Da får du kalibrert både fronter og sub med AM .
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Bruker Antimode dspeaker 2.0 til musikk og er der for jeg kobler på den måten litt tungvint.Eller kan jeg bruke Antimoden på en enkel måte i straigt for eksempel?
Hva slags komponenter har du egentlig , og hvor i kjeden har du AM 2.0 ?
Antimode inn på Yamaha med rca.Blusound digitalt inn på am,så jeg bruker dac i am.Har nå prøvd tokanals og stright.Men synes det blir tungvint og måtte koble bort eq og romkorr.når jeg hører to kanals.
Et tips (hvis du ikke er klar over dette fra før): Yamaha har støtte for to stk såkalte patterns. Et pattern er et høyttaleroppsett. Her kan man stille på alle parametre; Antall høyttalere, large/small, delefrekvenser, romkorrigering og PEQ. Så har du mulighet til å knytte et pattern opp mot en eller flere scener. På den måten kunne du hatt ett oppsett for film, hvor du deler slik du ønsker for multikanals oppsett, og et annet 2.0 oppsett for stereo. Da kan du ha helt andre innstillinger på delefrekvenser, peq osv.

Dette gjelder vel og merke ikke hvis du kun bruker pure direct siden dette forbikobler alt dette. Men du kan fortsatt sette opp et scene med pure direct, slik at du enkelt kan hoppe mellom driftsmodusene.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fant ut av det og har prøvd
Bruker Antimode dspeaker 2.0 til musikk og er der for jeg kobler på den måten litt tungvint.Eller kan jeg bruke Antimoden på en enkel måte i straigt for eksempel?
Hva slags komponenter har du egentlig , og hvor i kjeden har du AM 2.0 ?
Antimode inn på Yamaha med rca.Blusound digitalt inn på am,så jeg bruker dac i am.Har nå prøvd tokanals og stright.Men synes det blir tungvint og måtte koble bort eq og romkorr.når jeg hører to kanals.
Et tips (hvis du ikke er klar over dette fra før): Yamaha har støtte for to stk såkalte patterns. Et pattern er et høyttaleroppsett. Her kan man stille på alle parametre; Antall høyttalere, large/small, delefrekvenser, romkorrigering og PEQ. Så har du mulighet til å knytte et pattern opp mot en eller flere scener. På den måten kunne du hatt ett oppsett for film, hvor du deler slik du ønsker for multikanals oppsett, og et annet 2.0 oppsett for stereo. Da kan du ha helt andre innstillinger på delefrekvenser, peq osv.

Dette gjelder vel og merke ikke hvis du kun bruker pure direct siden dette forbikobler alt dette. Men du kan fortsatt sette opp et scene med pure direct, slik at du enkelt kan hoppe mellom driftsmodusene.
Har prøvd og gått bort i fra pure direct,og trur det blir enklere,.Tar litt tid og bli kjent med yamahen når du bare har brukt kinodelen på Yamaha før +preamp.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Da har jeg fått min også, testet litt - veldig uvant system når man er vant til marantz :) hvordan ser jeg på skjermen hvilken lydformat jeg avspiller? F eks atmos eller HD master ? Prossessor står bak lerret så får ikke lest der ,-)

hvis jeg ser en vanlig 5.1 eller 7.1 film, hva trykker jeg på for å få DSi eller neural:X? :) skal lese meg opp på bruksanvisning men mye å sette seg inn i her, men litt uvante benevnelser for meg.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Da har jeg fått min også, testet litt - veldig uvant system når man er vant til marantz :) hvordan ser jeg på skjermen hvilken lydformat jeg avspiller? F eks atmos eller HD master ? Prossessor står bak lerret så får ikke lest der ,-)

hvis jeg ser en vanlig 5.1 eller 7.1 film, hva trykker jeg på for å få DSi eller neural:X? :) skal lese meg opp på bruksanvisning men mye å sette seg inn i her, men litt uvante benevnelser for meg.
1. Trykk på On Screen på fjernkontroll og velg deretter Informasjon og Audio signal.
2. Opp med lokket og trykk Sur decode. Den blar mellom de forskjellige DSP'ene når du trykker.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takk for svar, har funnet det ut nå. Var ikke klar over at dd suround eller hva det står er det samme som DSU.
 

Audiore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.12.2015
Innlegg
65
Antall liker
9
cx-a5100 og musikk i stereo

Hei, lurer på hvordan dere som har yamaha cx-a5100 opplever kvalitet på musikk i stereo? Sammenliknet med stereo forforsterker i sammenliknbart prissegment. Noen som også har testet phono inngangen?

Vurderer kjøp av cx-a5100 som forforsterker for stereo og med tanke på gradvis utvidelse til surround, fra et 2.2 oppsett jeg har per i dag (Cambridge 851A, NAD 1050 dac, dali opticon 6 og arendal sub 1x2). Prioritering hos meg er musikk 65% og film 35%. Funnet ut at både cambridge og arendal sub fungerer best med XLR inn (sus fra sub med rca inn og dur i fronter ved rca inn i cambridge) og yamaha`en er derfor interessant i forhold til dette. Ønsker å kunne spille stereo også med sub, samtidig avlaste fronthøyttalere. Vurdert aktiv deling mellom fronter og sub, men ut fra lesning her inne på forumet virker det litt for avansert å sette i gang med, f. eks. hypex dlcp eller htpc med lynx kort (e44), samtidig som fasejustering og litt rk virker å komme godt med i en vanlig stue for integrering av sub. Tenker derfor på om cx-a5100 kan være et kompromiss mellom musikk og film.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Spørsmål;

når jeg lytter på musikk føler jeg at det låter best lår ypao står på through. Blir dette i prinsippet det samme som å sette forsterkeren i direct? Mens hvis jeg setter den i pure direct skrur av alt og dermed også subbene?
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Nei, direct er ikke samme om through. På through, kobler du bort all rom-prosessering i YPAO. I direct, så kjører du kildematerialet direkte uten noen form for prosessering, dvs. ingen DSP/romklang og ingen oppmixing (som med Dolby DSU eller DTS Neo:X), men YPAO prosesseringen er fortsatt inne. Ved pure direct forbikobles alt dette.

Hvis det ikke låter bra med YPAO kan det være to ting: Enten liker du ikke idealet Yamaha forfekter, eller så har du en litt dårlig kalibrering. Jeg tror jeg vil råde deg til å kjøre en rekalibrering. Jeg har erfart at CX-A5100 er mer presis dersom du bruker alle målepunktene. Om du ikke er interessert i å bruke målepunktene på å spre dem ut i mange sitteplasser i en sofa, så bruk dem i og rundt sweetspot. Tydeligvis hjelper dette på presisjonen til YPAO.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takk for utfyllende svar, men er allikevel litt usikker på om jeg forstår forskjellen på ypao through og direct ved avspilling av musikk i to-kanaler. Har kildematerialet i dette tilfellet noen prosessering uten om rom-proseesseringen i yapo?

Jeg har disse valgene under PEQ;

Flat
Front
Natural
Manual
Through

Jeg har prøvd å stille litt på manual, men her rotet jeg meg helt bort hehe.
Front - er såvidt jeg forstår en modus for å få alle høyttalerne til å etterligne karakteristikken til frontene.
Flat - Den som gir jevnes frekvenskurve, etter resultatene fra kalibreringen?
Through - det samme som ypao av?
natural - den kurven og klangen som låter mest naturlig, etter yamahas mening?

Da er det vel til en viss grad en smak sak hva som er det "riktige" å velge, men når man har gjort en god jobb med ypao er antageligvis natural eller flat det beste valget?

Hvilken modus bruker du? Skifter du på dette etter hva du gjør stereo/film/spille?

Takk for all hjelp.

 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
"trough" har ingen EQ på noen kanaler. "Front" har ingen EQ på fronter , mens resten av HT er EQ'et etter frontene klang.
"Flat" er som du sier den flateste og kanskje den med mest prosessering , og "natural" er ganske lik "flat" , men med noe mer avrulling i diskanten.
Så kjører du kun sterereo i to kanaler , så vil det ikke være noen forskjell på front eller trough.
Kjørr du "straight" så er det jo en del ting som kan være aktivt selv og PEQ er satt til f.eks "trough". F.eks deling av HT mot sub , dialog lift, enchanger osv......
I pure direct derimot er man helt sikker på at ingen funksjoner er aktive , og man får heller ikke med sub på en stereokilde.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Hva mener du med "direct" forresten? Mener du DSP modusen "straight"?

YPAO through forbikobler romkorrigeringen helt. De andre du lister er ulike varianter av korrigering. DSP modus "Straight" er en annen uavhengig innstilling, hvor man bestemmer hva slags "etterbehandling" man skal ha på lyden. F.eks. disse "SciFi", "Surround decoder", og da "Straight" som har som mål å gjøre minst. Om jeg ikke husker feil gir "straight" og "2ch stereo" lik lyd for stereo musikk.

Poenget her er at YPAO og DSP modus er uavhengig av hverandre. Du kan altså ha ypao through + SciFi, eller yapo flat + straight, osv. YPAO påvirker romkorrigeringen, DSP modusen hvilke høyttalere og lydbilde du ønsker. Var det mer forståelig?

Jeg liker ikke lyd(idealet) i YPAO, jeg syns den farger lyden for mye, så jeg kjører på manual. Det jeg har gjort er å kjøre en full kalibrering etter boka, for så å kopiere "flat" til "manual", så manuelt nulle ut alle PEQ-er som legges på og tilslutt gjøre mine egne subjektive justeringer.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takker for svar begge to, da har jeg absolutt lært litt i dag også.


Skal ta en ny runde med kalibrering og deretter prøve meg frem litt.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Hva mener du med "direct" forresten? Mener du DSP modusen "straight"?

YPAO through forbikobler romkorrigeringen helt. De andre du lister er ulike varianter av korrigering. DSP modus "Straight" er en annen uavhengig innstilling, hvor man bestemmer hva slags "etterbehandling" man skal ha på lyden. F.eks. disse "SciFi", "Surround decoder", og da "Straight" som har som mål å gjøre minst. Om jeg ikke husker feil gir "straight" og "2ch stereo" lik lyd for stereo musikk.

Poenget her er at YPAO og DSP modus er uavhengig av hverandre. Du kan altså ha ypao through + SciFi, eller yapo flat + straight, osv. YPAO påvirker romkorrigeringen, DSP modusen hvilke høyttalere og lydbilde du ønsker. Var det mer forståelig?

Jeg liker ikke lyd(idealet) i YPAO, jeg syns den farger lyden for mye, så jeg kjører på manual. Det jeg har gjort er å kjøre en full kalibrering etter boka, for så å kopiere "flat" til "manual", så manuelt nulle ut alle PEQ-er som legges på og tilslutt gjøre mine egne subjektive justeringer.
I manualen så står det at Through ikke bruker eq. Ikke noe annet.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
I manualen så står det at Through ikke bruker eq. Ikke noe annet.
Ja? Beklager, men jeg følger deg ikke. Hva tenker du på med "annet"?

Merk at x-over og large/small-funksjonene for sub virker selv om man setter through. YPAO er bare en romkorrigering, altså en per-kanals justering (EQ om man vil) av signalet som går ut. Den tar seg ikke av x-over og tidsforsinkelse-funksjon (altså avstand til høyttaler).
 

Andrè2

Medlem
Ble medlem
25.02.2016
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Stavanger
Hei, Er en fersking med denne prosseroren. Nylig bygget kino så nå er testing igang.
Men det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke får opp Dolby TrueHD i display og evt andre lydformater jeg velger Master Audio osv.
Jeg bruker Sony UBP-X800 Bluray spiller og velger TrueHD i filmen f.eks. Ser på Informasjon i meny på yamaha at det er Dolby TrueHD osv men i display på Yamahaen må det stå surr decode eller standard osv eller en av alt det andre vase av DSP program.

Noen som vett hvorfor å hva jeg må gjøre?
(Den er forøvrig koblet til med HDMI kabel og både spiller og possessor er oppdaterte til dagens firmware)
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Hei, Er en fersking med denne prosseroren. Nylig bygget kino så nå er testing igang.
Men det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke får opp Dolby TrueHD i display og evt andre lydformater jeg velger Master Audio osv.
Jeg bruker Sony UBP-X800 Bluray spiller og velger TrueHD i filmen f.eks. Ser på Informasjon i meny på yamaha at det er Dolby TrueHD osv men i display på Yamahaen må det stå surr decode eller standard osv eller en av alt det andre vase av DSP program.

Noen som vett hvorfor å hva jeg må gjøre?
(Den er forøvrig koblet til med HDMI kabel og både spiller og possessor er oppdaterte til dagens firmware)
Hei,

Gå inn i innstillingene på Blu-ray spilleren og se hva den sender ut av lyd. Du pleier å ha valget mellom bitstream eller PCM. Den skal stå på bitstream eller så dekoder Blu-ray spilleren før den sender det videre.

Dette er da innstillingene på selve spilleren, du har sikkert en setup-knapp eller noe hvor du da får opp spilleren sin meny.

Edit: Sorry satt på hytta og leste ALT for fort gjennom innlegget ditt før jeg svarte. Svaret er ikke relevant siden du får TrueHD-lyd.
 
Sist redigert:

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Prøver igjen...
Du har en knapp på Yamahaen som heter Straight.
Den enabler/disabler prosessering i preampen. Trykk en gang og se om riktig format dukker opp i displayet etterpå.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei, Er en fersking med denne prosseroren. Nylig bygget kino så nå er testing igang.
Men det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke får opp Dolby TrueHD i display og evt andre lydformater jeg velger Master Audio osv.
Jeg bruker Sony UBP-X800 Bluray spiller og velger TrueHD i filmen f.eks. Ser på Informasjon i meny på yamaha at det er Dolby TrueHD osv men i display på Yamahaen må det stå surr decode eller standard osv eller en av alt det andre vase av DSP program.

Noen som vett hvorfor å hva jeg må gjøre?
(Den er forøvrig koblet til med HDMI kabel og både spiller og possessor er oppdaterte til dagens firmware)
En stund side jeg hadde Yamaha nå , men har du ikke en «info knapp» som ved gjentatte trykk endrer det som vises i displayet...[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Syns det var litt forvirrende i starten jeg også med min 5100 - husker ikke helt hva den skulle stå på, men trodde jeg hadde valgt feil en stund før jeg skjønte at jeg egentlig hadde riktig.

Nå upmixer jeg all film med DSU eller neural X.
 

Andrè2

Medlem
Ble medlem
25.02.2016
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Stavanger
Hei, Er en fersking med denne prosseroren. Nylig bygget kino så nå er testing igang.
Men det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke får opp Dolby TrueHD i display og evt andre lydformater jeg velger Master Audio osv.
Jeg bruker Sony UBP-X800 Bluray spiller og velger TrueHD i filmen f.eks. Ser på Informasjon i meny på yamaha at det er Dolby TrueHD osv men i display på Yamahaen må det stå surr decode eller standard osv eller en av alt det andre vase av DSP program.

Noen som vett hvorfor å hva jeg må gjøre?
(Den er forøvrig koblet til med HDMI kabel og både spiller og possessor er oppdaterte til dagens firmware)
En stund side jeg hadde Yamaha nå , men har du ikke en «info knapp» som ved gjentatte trykk endrer det som vises i displayet...[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk



Hei, Takk for svar. Skal teste videre ikveld så ser jeg hva jeg finner ut :)
 

Andrè2

Medlem
Ble medlem
25.02.2016
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Stavanger
Da har jeg testet og det hjalp og trykke INFO knappen hehe så nå står det DTS HD MA i displayet :D også har jeg STRAIGT (Ikke decoder på) blir aldri klok på hva decoder jeg liker og om det er bra å ha på..
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Da har jeg testet og det hjalp og trykke INFO knappen hehe så nå står det DTS HD MA i displayet :D også har jeg STRAIGT (Ikke decoder på) blir aldri klok på hva decoder jeg liker og om det er bra å ha på..
Bra det løste seg da :)

Nå han jeg Marantz , og jeg bruker alltid "Dolby Surround" dekoderen på alle kilder. Synes den lager en veldig ok upmix på vanlig TV-sendinger også.

Musikk kjører jeg i ren stereo som regel , men DS fungerer egentlig rimelig bra på det også :)
 
Topp Bunn