Forsterkere Yamaha AS 1100 vs Yamaha AS 2200

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
He
Jeg har nylig oppgradert stereo anlegget med KEF R11 og Technics Sl 1210 med ortofon 2 M Bronze. Jeg har skiftet strømkabel på forsterkeren. Så spørsmålet er vil jeg høre stor forskjell i mellom Yamaha AS 1100 vs Yamaha AS 2200. Og er det noe poeng i å bytte strømkabelen til platespilleren, ( jeg brukte den kraftigste jordet kabelen, selv om jeg ikke har jordet stikk kontakt.) Jeg har prøvd Hegel, HK og Technics forsterkere uten at jeg var fornøyd. Smaken er jo forskjellig men, er så fornøyd med lyden i Yamaha, at det er min foretrukne forsterker. Yamaha AS 2200 koster tross noen tusen og jeg har jo i det siste brukt mye penger på høyttalere og platespiller. Så er det noen som har erfaringer med begge forsterkerne. Setter igjen pris på råd og tips.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.458
Antall liker
3.993
He
Jeg har nylig oppgradert stereo anlegget med KEF R11 og Technics Sl 1210 med ortofon 2 M Bronze. Jeg har skiftet strømkabel på forsterkeren. Så spørsmålet er vil jeg høre stor forskjell i mellom Yamaha AS 1100 vs Yamaha AS 2200. Og er det noe poeng i å bytte strømkabelen til platespilleren, ( jeg brukte den kraftigste jordet kabelen, selv om jeg ikke har jordet stikk kontakt.) Jeg har prøvd Hegel, HK og Technics forsterkere uten at jeg var fornøyd. Smaken er jo forskjellig men, er så fornøyd med lyden i Yamaha, at det er min foretrukne forsterker. Yamaha AS 2200 koster tross noen tusen og jeg har jo i det siste brukt mye penger på høyttalere og platespiller. Så er det noen som har erfaringer med begge forsterkerne. Setter igjen pris på råd og tips.
Forskjellen mellom AS 1100 og den nyere 2200 er ikke natt & dag, det er mer snakk om å dra en god og velspillende forsterker enda et hakk lengre i ytelse. Den nye 2200 har en forbedret strømforsyning og vil spille med større grad av "autoritet" i de nedre frekvensområder. Om dette er nok til å forsvare prisøkningen, se det er det bare du som kan avgjøre. Begge forsterkerne har basalt samme klang, mens 2200 er enda mer "sofistikert" i lyden.
Selv har jeg A-S3200.

Dine øvrige spørsmål må jeg overlate til andre å svare på.
 

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
32.647
Antall liker
30.485
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke noe poeng i å bytte strømkabel til platespilleren med mindre den er gammel og fæl.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Forskjellen mellom AS 1100 og den nyere 2200 er ikke natt & dag, det er mer snakk om å dra en god og velspillende forsterker enda et hakk lengre i ytelse. Den nye 2200 har en forbedret strømforsyning og vil spille med større grad av "autoritet" i de nedre frekvensområder. Om dette er nok til å forsvare prisøkningen, se det er det bare du som kan avgjøre. Begge forsterkerne har basalt samme klang, mens 2200 er enda mer "sofistikert" i lyden.
Selv har jeg A-S3200.

Dine øvrige spørsmål må jeg overlate til andre å svare på.
Tusen takk for svar, kanskje jeg avventer og så senere går for A-S3200
 
P

parafinoksen

Gjest
Kanskje ta med din forsterker til en forhandler i Oslo og be om en sammeligningsdemo? Stereofil fører Yamaha, gjør de ikke det?
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.491
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gratulerer med fine og gode høyttalere, R11 er meget anstendige saker! Mitt tips for å få best mulig lyd er først og fremst å eksperimentere med plassering av høyttalerne og prøve deg litt frem med tonekontrollene på forsterkeren.

Kef sin R-serie generelt ser ut til å ha en liten dipp i responsen mellom ca 900-3000 hz, noe som kan gjøre at det kan låte både litt innelukket i mellomtonen og noe lys i diskanten i normale stuer. Brukermanualen til Yamaha skriver ingenting om hvor de to båndene starter EQen i frekvens, men vil anta at det er snakk om under ca 300 hz for bass og over 3000 hz for diskant. Isåfall kan det tenkes at man kan komme veldig tett på ideell klangkarakter bare ved å vri litt på treble-kontrollen.

Baserer gjettingen min på målinger fra Kef sitt white-paper, uavhengige målinger fra Hifi-news og målinger fra lillebror Kef R3 fra Audiosciencereview.

Edit; Fant anekoiske målinger av dem som også viser det samme bildet, litt forsiktig i mellomtonen; https://www.soundstagenetwork.com/i...&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153

Hvis du skal bytte forsterker så ville jeg iallefall byttet til en forsterker som har enda flere tonekontroller slik at du får et mellomtonebånd sentrert rundt 1 khz også. Yamaha har sikkert sånt også. (y)
 
Sist redigert:

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Takk for svar. Er egentlig fornøyd med lyden. Har spilt med nøytrale tonekontroller i flere år. Men det er mulig jeg prøver å regulerer diskant.
Kanskje ta med din forsterker til en forhandler i Oslo og be om en sammeligningsdemo? Stereofil fører Yamaha, gjør de ikke det?
Ja jeg kjøpte min Yamaha forsterker på Stereofil men den veier 23 kg. Vi får se det er ikke noe hast så jeg kan avvente
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.458
Antall liker
3.993
Takk for svar. Er egentlig fornøyd med lyden. Har spilt med nøytrale tonekontroller i flere år. Men det er mulig jeg prøver å regulerer diskant.
Jeg har også vært blant dem som alltid har spilt med nøytrale tonekontroller. Har liksom ikke vært et tema å adde på med diskant og bass. Helt til jeg ganske nylig testet ut på et par SACD'er i den japanske serien som alltid er mastret flatt, disse SHM-SACDs. Bingo, det var akkurat det som skulle til, blant annet på en Dire Straits "Communique" SHM-SACD. Tonekontrollene fungerer faktisk ganske godt. Man mister litt transparens og litt dynamisk kontrast, men pytt :)
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Jeg har også vært blant dem som alltid har spilt med nøytrale tonekontroller. Har liksom ikke vært et tema å adde på med diskant og bass. Helt til jeg ganske nylig testet ut på et par SACD'er i den japanske serien som alltid er mastret flatt, disse SHM-SACDs. Bingo, det var akkurat det som skulle til, blant annet på en Dire Straits "Communique" SHM-SACD. Tonekontrollene fungerer faktisk ganske godt. Man mister litt transparens og litt dynamisk kontrast, men pytt :)
Dire Straits Communique var faktisk det første albumet jeg kjøpte. Kanskje mitt favoritt album av Dire Straits. Jeg er nok litt gammeldags men mener at det å pynte på lyden via tone kontroller eller equalizer burde være helt unødvendig. Har man en bra forsterker og bra høyttalere og en bra musikk kilde, så er det jeg vil høre selv om det noen ganger kan være gøy å leke seg litt med tonekontroller. Kan jeg spørre hvilken cd spiller du har.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.458
Antall liker
3.993
Dire Straits Communique var faktisk det første albumet jeg kjøpte. Kanskje mitt favoritt album av Dire Straits. Jeg er nok litt gammeldags men mener at det å pynte på lyden via tone kontroller eller equalizer burde være helt unødvendig. Har man en bra forsterker og bra høyttalere og en bra musikk kilde, så er det jeg vil høre selv om det noen ganger kan være gøy å leke seg litt med tonekontroller. Kan jeg spørre hvilken cd spiller du har.
Jeg har ikke brukt tonekontroller siden jeg var 17-18 år og hadde en 7-bånds equaliser, vi snakker tilbake til slutten av 80-tallet.:D Helt til nå da jeg måtte teste ut tonekontrollene på min A-S3200.

Sånn at du forstår hvilken type lytter jeg er: jeg elsker flatt mastrede CD/SACD'er. I de aller fleste tilfellene låter "flatt" bedre enn album som under mastering er tuklet med for mye Eq. Og da snakker jeg ikke om kompresjon/digital murvegg, det hater jeg!. Men i noen tilfeller låter det best om mastering engineer skrur litt på tonekontrollene i studio. Det var akkurat det Mobile Fidelity gjorde med sin SACD utgave av Communique, men too much etter min smak. Bassen på denne hybrid SACD'en låter rett og slett boomy. Da funker det mye bedre at jeg adder litt bass med mine tonekontroller på SHM-SACD'en. Pluss bittelitt diskant.

Jeg har en Yamaha CD-S1000 CD/SACD som er betydelig moddet i strømforsyninga + super clock fra Vacuumstate i Tyskland. Samt bytte av noen lytter i analogdelen. Spiller virkelig godt. En ny Technics SACD/CD/streamer er bestilt for levering i August.
 
Sist redigert:

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Jeg har ikke brukt tonekontroller siden jeg var 17-18 år og hadde en 7-bånds equaliser, vi snakker tilbake til slutten av 80-tallet.:D Helt til nå da jeg måtte teste ut tonekontrollene på min A-S3200.

Sånn at du forstår hvilken type lytter jeg er: jeg elsker flatt mastrede CD/SACD'er. I de aller fleste tilfellene låter "flatt" bedre enn album som under mastering er tuklet med for mye Eq. Og da snakker jeg ikke om kompresjon/digital murvegg, det hater jeg!. Men i noen tilfeller låter det best om mastering engineer skrur litt på tonekontrollene i studio. Det var akkurat det Mobile Fidelity gjorde med sin SACD utgave av Communique, men too much etter min smak. Bassen på denne hybrid SACD'en låter rett og slett boomy. Da funker det mye bedre at jeg adder litt bass med mine tonekontroller på SHM-SACD'en. Pluss bittelitt diskant.

Jeg har en Yamaha CD-S1000 CD/SACD som er betydelig moddet i strømforsyninga + super clock fra Vacuumstate i Tyskland. Samt bytte av noen lytter i analogdelen. Spiller virkelig godt. En ny Technics SACD/CD/streamer er bestilt for levering i August.
Takk for svar.
 
Topp Bunn