Høyttalere XTZ 99.36 vs XTZ Divine 100.49

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Må vel være bedre å oppgradere selve delefiltre? Har vært på den tanken selv ....
    Helst begge deler, men oppgradering av delefilter er bortkastet, hvis ikke resten av ledningsnettet ryddes opp i.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Helst begge deler, men oppgradering av delefilter er bortkastet, hvis ikke resten av ledningsnettet ryddes opp i.
    Nei, så klart. Hvordan fikk du ledningene av delefilteret forresten? Mente de er limt på "kortet"? De er det på 99.26/36 i alle fall.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Nei, så klart. Hvordan fikk du ledningene av delefilteret forresten? Mente de er limt på "kortet"? De er det på 99.26/36 i alle fall.
    Ikke limt, bare loddet, så det gikk greit.
    Litt arbeid med å sortere alle ledninger inn og ut av delefilter og terminal.
    Mange unødvendige koblinger hvis man ikke har aktiv drift.
    Satt vel igjen med en stor bærepose med kabler til overs etter opprydning.
    Kabelkoblingene til terminal er de verste jeg har sett på en kommersiell høyttaler.....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ikke limt, bare loddet, så det gikk greit.
    Litt arbeid med å sortere alle ledninger inn og ut av delefilter og terminal.
    Mange unødvendige koblinger hvis man ikke har aktiv drift.
    Satt vel igjen med en stor bærepose med kabler til overs etter opprydning.
    Kabelkoblingene til terminal er de verste jeg har sett på en kommersiell høyttaler.....
    Skjønner, hvilke kabler brukte du som ny internkabling? :)
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner, hvilke kabler brukte du som ny internkabling? :)
    Husker ikke lenger hvilke kabler jeg brukte, men kvalitetskabler er lurt.
    100.49 har svært bra kabinett, svært bra elementer, gjennomsnittlig delefilter og dårlig internkabling.
    Jeg endte også opp med å dempe mellomtonen en anelse.
    Totalt sett en lydkvalitet, en divisjon opp fra originalt.
     

    Johnson 305

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Risør
    XTZ i kombinasjon med Vincent fortsetter å overraske . Disse 2 99.26 mk ll gjør saker å ting jeg tidligere ikke ville tro var mulig.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    XTZ i kombinasjon med Vincent fortsetter å overraske . Disse 2 99.26 mk ll gjør saker å ting jeg tidligere ikke ville tro var mulig.
    Har to sånne par i kinoen min, har også 99.26 mk2 senter og 99.36 flr som fronter. 99.26 spiller bra på dyrere saker. (y) Du har vel ikke solgt dine Divine? o_O
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Vis vedlegget 687003 T Vis vedlegget 687004
    Før og etter opprydning av internkabling/kobling....hvis man vil ha bedre lyd.
    xtzdivineDSC_0383.jpg


    Ja, det er helt sikkert bra med opprydning, dette kråkereiret er ikke optimalt (har sånne selv).
    Knock.jpg
    Her er potensiell oppgradering (y)

    Jeg ryddet opp i mine og har nå bare to Mundorf-terminaler på hver.
    Resultat var bedre dempefaktor, dvs. mere trøkk og detaljer 👌
     
    Sist redigert:

    Johnson 305

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Risør
    Har to sånne par i kinoen min, har også 99.26 mk2 senter og 99.36 flr som fronter. 99.26 spiller bra på dyrere saker. (y) Du har vel ikke solgt dine Divine? o_O
    Takk for kommentar. Nei ikke solgt Devine eller noe av det andre ..... bare flyttet inn i eget rom for lyd å bilde😊
     

    Johnson 305

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Risør
    Trolig mange med grisedyre anlegg av kjente navn som ville fått hakaslepp hjemme hos deg, mer fornuftig anlegg skal man lete lenge etter. Gleder meg på dine vegne, akkurat vist bilde av anlegget til min bedre halvdel, fortalt henne at dette trolig spiller helt magisk uten at bankkontoen er tømt :)
    Det lar seg alltid gjøre å få til en liten lyttestund... å tusen takk for hyggelig kommentar 😊
     

    Johnson 305

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2008
    Innlegg
    21
    Antall liker
    26
    Sted
    Risør
    Trolig mange med grisedyre anlegg av kjente navn som ville fått hakaslepp hjemme hos deg, mer fornuftig anlegg skal man lete lenge etter. Gleder meg på dine vegne, akkurat vist bilde av anlegget til min bedre halvdel, fortalt henne at dette trolig spiller helt magisk uten at bankkontoen er tømt :)
    Hei har bare flyttet litt rundt på sakene mine her hjemme.
    20210202_115329.jpg
    20210202_115356.jpg
     

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Er det bare meg? Men føler at xtz 99 serien med exel elementer. Gir lyttetrøtthet med moderne komprimert musikk?
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Har vært i kontakt med surround angående bla. Jording som noen her nevnte:

    The ICEpower modules do not need to be grounded, because the input ac EMI filter does not use live to earth filter caps. You can still ground the chassis if other audio equipment on your setup uses 3 prong ac plugs, which may eliminate ground loop noise. But you are safe with the 2 prong plug.

    Selv så har jeg XTZ Alpha, en høyttaler som presterer ganske så tøft, sammen med 2 x A2-400 som kjøres i bridge. Har faktisk også et par Emotiva XPA-1 gen 2 Reference monoblokker som skal være ganske gode, men som ikke er i nærheten av å ha samme kontroll og lydkvalitet som XTZ. Ganske synd egentlig, for jeg har fått et dilemma der jeg må svelge en kamel, bytte ut nærmere 70 kg med forsterkere, med 6.2 kg som ikke på langt nær ser like imponerende ut rent estetisk. Løsningen så langt har vært å bruke Emotiva som «base/stativer» for XTZ ☺

    Har måtte gå en runde å feste pyntegjenstander med dobbeltsidig tape, noe jeg ikke klarte oppnå med Emotiva før dem fikk åndenød å mistet kontrollen på høyttalerne. Nå var det ikke egentlig lydnivået jeg ville gjøre noe med, men har blitt kjent med høyttalerne på nytt med nye amper, og fader å gøy ☺

    XTZ har ingen egenlyd, og er veldig kildekritisk, noe jeg selv setter veldig pris på, da lydkvaliteten jeg får er det jeg mater dem med. Låter klokkeklart! Men her er det flere som går i «fella» å parrer dem opp med billig elektronikk, og da får du også en lydsignatur som følger dette. Der er nok Emotiva mer «alt spisende».
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Selv så har jeg XTZ Alpha, en høyttaler som presterer ganske så tøft, sammen med 2 x A2-400 som kjøres i bridge. Har faktisk også et par Emotiva XPA-1 gen 2 Reference monoblokker som skal være ganske gode, men som ikke er i nærheten av å ha samme kontroll og lydkvalitet som XTZ. Ganske synd egentlig, for jeg har fått et dilemma der jeg må svelge en kamel, bytte ut nærmere 70 kg med forsterkere, med 6.2 kg som ikke på langt nær ser like imponerende ut rent estetisk.
    Jøss - artig å høre - trodde disse Emotiva sakene hadde skikkelig pondus og vel så det :cool:
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    960
    en av de dyrere emotiva kom svært dårlig ut her. så blir ikke overrasket om xtz låter bedre
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Måtte rulle frem mine gamle noe modifiserte Divine 100.49. (Har fjernet "kråkereiret" og alle kabelsko, singlewired dem og dessuten fjernet folie foran diskantmembran men bak gitteret.) Kråkereiret:
    xtzdivineDSC_0383.jpg

    Deretter prøvet jeg dem på monoblokker som jeg senere har ervervet. De er ca. 15 år gamle Accuphase m-8000 (med c-2810). Det er de mest strømsterke monoblokkene Accuphase noen gang har laget.
    DSC_0337.JPG

    Det ble skikkelig bra, noe veldig kroppslig over lyden som man sjelden får til. Visste ikke at Divine 100.49 har et slikt potentiale. Stor lyd som ikke små høyttalere gir. Et absolutt scoop for 30k (y) Dette kan jeg absolutt leve med til tross for at jeg vanligvis hører på Yamaha NS-5000. Faktisk meget musikalsk, også diskanten, men mistenker bassmembranene for å "ringe" og bidra med litt metallisk klang.
    Som kuriositet så kan jeg nevne at NS-5000 tåler å spille høyere uten å "skrike" og har enda finere pianolakk, men er dyrere (4x).
    Accuphase m-8000:
    2019328_155937_RNEVNF.jpg m-8000_ydelse.jpg
    De kan levere 50V og 50A (ved 1 ohms last) og veier tilsammen 100 kg. Har sikkert 60 kg med trafo.
    Googlet impedans for Divine 100.49:
    Devine 100.49 impedanse klart bilde.jpg

    Vi ser at den faller til 3 ohm ved 40-50 Hz og 3,4 ohm ved 3-4 kHz, Dette er vel ganske lavt og bekrefter at det er en fordel med strømsterk forsterker.
    Min største kritikk før var at de ikke låt sammenhengende nok og at diskanten var noe slapp. Opplever ikke det nå i denne kombinasjonen.
    Tror det skylder problemer med integrasjon diskant-mellomtone som løses med forsterkersettet.
    Må få brukt disse igjen og finne rimeligere forsterkerløsning (Accuphase er reservert Yamaha)(y). Hva med å bi- ampe med en Denon AVC-1SR hjemmekinoreceiver (2001)som poweramp? Den har direkte inngang til alle 7 identiske effektdelene og diger trafo (veier 30 kg). Har også gammel Accuphase C-270 preamp (1986) med doble rca utganger.
    DENON_AVC-A1SE_Inside.jpg
    innganger effekt.jpg
    6BCD40EA-886A-484B-8039-35BD6C88E2C9.jpeg.91a75ebd0a0e9b70bab3d5aa1b8050c2.jpeg
    Må prøve dette og kommer tilbake med rapport. Kanskje noe for min nye garasje i kjelleren med verksted ? /Sekkehansker og motorsykkel er forrige eiers.)
    903_2057505949.jpg
     
    Sist redigert:

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Nå har jeg som fjetret hørt på Divine i mange timer. Skal du virkelig høre potensialet i disse, så bruk noe virkelig strømsterkt som ikke lar seg påvirke av impedans.
    (Accuphase m-8000/c-2810 til 150k?) Jeg ser de har skiftet til Tiels egen tweeter i nye Divine modeller. Kanskje bi/tri amping gjør nytten, da øker vel impedansen?
    Forøvrig, "skrikingen" er borte. De trengte bare og spilles inn igjen. Alu membran er ok. De tar hele forsterkereffekten greit (500W?), bortsett fra hvis pervers bass. Da bånner elementene selv med 10 hz subfilter. Det må jeg unngå, ikke bra!
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210815_020113.jpg

    Bassen ble litt slapp i lengden for min del, så jeg kompletterte med 16 stk Seas L26RFX/P i tillegg, deler på 130hz og har faktisk brukbart nivå ned til 10hz.
    Bruker to anawiew ams1000 på Divine her, satt opp som monoblokker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn