XTZ 99.26 mkII Hva er forskjell til mkI ?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
Ser det er kommet en mkII utgave av XTZ 99.26
Er det kun delefilteret som er oppdatert?
i så fall, hva består det av? Bilder av mkII filter??
Noen som har lyttet på den første utgaven mot mkII?
Hva er forskjell i lyd?
Får en eventuelt kjøpt nytt filter til gamle utgaven?
(altså slik at den tilsvarer mkII, hvis det kun er filteret som er nytt. )

Mvh Jan I

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Praktiskt faktisk.
Kjekt å kunne kjøpe delefilteret løst og oppgradere selv. Antar da at den ikke blir solgt ferdig oppgradert i fremtiden?
Det ser ut som man får en hel del for pengene når man går til anskaffelse av xtz produkter.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noen som har sett noen målinger med det gamle vs. det nye? Har selv målt XTZ 99.25 og de hadde litt lite nivå i mellombassen og en dip i presensområdet. Veldig bra dersom dette er forbedret (spesielt mellombassen) og flott at man tilbyr slike løsninger.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Når man ser prisen på høyttaleren ville jeg nesten trodd de hadde laget den motsatt av hva du beskrev den som. Det er iallefall mitt inntrykk av flere rimlige høyttalere. Overdrevent nivå i mellombassen og en partykul i presensområdet. Jeg får min del tar en dip fremfor en pukkel any day. Har fått en aversjon mot partypukler siden forrige høyttaler hvor det låt nokså nasalt på høye volum.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
Når man ser prisen på høyttaleren ville jeg nesten trodd de hadde laget den motsatt av hva du beskrev den som. Det er iallefall mitt inntrykk av flere rimlige høyttalere. Overdrevent nivå i mellombassen og en partykul i presensområdet. Jeg får min del tar en dip fremfor en pukkel any day. Har fått en aversjon mot partypukler siden forrige høyttaler hvor det låt nokså nasalt på høye volum.
Den har en "dypbasskul". Stiger ganske mye fra ca. 100 Hz. Så bassen under 100 Hz stikker seg ut. Enda mer dersom man har pluggene ute. Men problemet er egentlig at mellombassområdet ligger for lavt. Enig at dip i presensområdet er bedre enn for mye energi der. I ubehandlete rom kan det nok ofte være en fordel med en liten BBC dip.

Fant noe mer info, men målingene tror jeg man skal ta med en klype salt.

Here is a list of the upgrades the mkII has had over the original version;

New crossover with uprated component tolerances
Flatter frequency response
Low distortion and better optimsed level adjustments
Increased amount of dampening materials
Increased cabinet stability to minimise resonances
Upgraded internal wiring.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Griffenfeldt skrev:
Praktiskt faktisk.
Kjekt å kunne kjøpe delefilteret løst og oppgradere selv. Antar da at den ikke blir solgt ferdig oppgradert i fremtiden?
Det ser ut som man får en hel del for pengene når man går til anskaffelse av xtz produkter.
Den nye utgaven : 99.26 mkII har faktisk et oppgradert filter, og etter hva jeg har lest meg til litt annen ( økt)fylling
(noe som har lite å si)
Men det er jo flott at en får kjøpt nytt filter og kan oppgradere første utgaven til mkII
Det finnes en egen tråd på minhembio om denne 99.26 og 99.36 som også har mulighet for oppgradert filter.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
orso skrev:
Noen som har sett noen målinger med det gamle vs. det nye? Har selv målt XTZ 99.25 og de hadde litt lite nivå i mellombassen og en dip i presensområdet. Veldig bra dersom dette er forbedret (spesielt mellombassen) og flott at man tilbyr slike løsninger.
Dette er akkurat slik jeg opplever mine (kansje med unntak av dipen i presensområdet)
Har kontaktet XTZ og den norske importøren og her er litt av svaret jeg fikk:
gir jevnere frekvensgang og mindre forvrengning,det er ganske hørbar forskjell på de to.
Dette var også det samme som er skrevet på minhembio av en som har byttet filtrene.
Det frister veldig å bytte filtrene nå. ;)

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Nytt filter innkjøpt. Dette blir spennende, både lydmessig og mekkemessig.
Håper på litt mindre forvrengning i toppen. Hadde vært fint å bli kvitt litt sssss-er..

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Kom gjerne med en vurdering av lyden før/etter nye filter ?
(selv om det kan være vanskelig om du ikke tar en høyttaler om gangen)

Mvh Jan I

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Det var ikke så vanskelig. Altså, både jobben og å høre forskjell.

Det er mindre forvrenging i øvre mellomtone og diskant. Kanskje litt mindre diskant? Eller er det bare renere? SSSS-ene er mye mer avrundet, eller ihvertfall ikke ubehagelige. Bassen er jeg litt usikker på.. Er den litt ullen?
Også lurer jeg på om det spiller litt lavere på samme volum på preampen. Litt tyngre å drive?
Nå skal anlegget få gå mens jeg er på jobb i et par dager, så får vi se om noe endrer seg mer.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Må bare legge inn et innlegg til her. Nå har det spilt i snart to og et halvt døgn blir det vel og det blir bedre og bedre.
Det er en helt ny høyttaler i en helt annen klasse hos meg. Kanskje det har med matching å gjøre også.. Litt tyngre last for forsterkeren kan kanskje være bra?
Har nettopp hørt gjennom skiver som var slitsomme pga. spiss diskant og mye ssss. Nå er det silkemykt og dynamisk samtidig.
Har du en mki kan jeg nesten ikke skjønne at det kan være noe å tenke på..

S

Stereo_Mono

Gjest
Gammel tråd, men jeg fikk lånt med meg XTZ 99.26 mkII i dag for noen uker. De første timene med musikk på de er SVÆRT overbevisende.
Jeg hørte de første (mk1) for noen år siden og ble aldri helt komfortabel med diskanten i den originale versjon. Husker også at jeg synes mellomtonen var noe tilbaketrukken i den originale versjonen.
Nå er det helt andre boller. Oppløst til tusen og aldri hissig. Her får du virkelig «highend» diskant gjengivelse til pølsepris. Mellomtonen er nå akkurat passe etter min smak i nivå og fylde. Bassen er stram men i stand til å spille ned under 40hz i mitt rom.
Tror jeg må flytte disse tassene ut i hovedanlegget for å se hva de duger til.

Litt tidlig å komme med en endelig konklusjon, men disse gir et førsteinntrykk som er virkelig bra. Det beste på lenge :)

Sist redigert:
S

Stereo_Mono

Gjest
99.26_mkII.jpg

Passer fint til gitaren, men tror de trives bedre ute i stuen da 12kvm blir i minste laget. Fortsatt svært imponert over disse 99.26 mkII.

Sist redigert:

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Bumper en gammel tråd grunnet jeg bestillte nettopp 2 stk delefiltre fra surround.no da jeg tenkte å endelig oppgradere mine 99.26 til mk2.

Grunnen til jeg bumper er at jeg lurer på hvordan man går frem for å skifte. Skal jeg gå inn veien med basselmentet ? Og også om jeg har kjøpt dobbelt opp med at jeg har kjøpt 2 stk = 2000 kr. Står jo 990 pr stk men man vet jo aldri. Skal uansett bli spennende.

tordis

Fersking
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
0
Hei. Har kjøpt et par brukte matt svart 99.26 med avrundet bakende. Selger var usikker på om dette er mk1 eller 2. Noe visuelt utvendig som kan gi svar på dette ? Spiller bra og er godt fornøyd, men fint å vite.

Topp Bunn