Xlr/rca og impedanse

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
96
Antall liker
20
Er det noen der ute, med ohms lov i huet, som kan forklare, hvorfor balanserte og ubalanserte utganger på samme apparat har ulik impedanse? Betyr dette at utgangene også har forskjellig gain? Jeg har lagt merke til at ihvertfall en av PassLabs sine forsterkere krever en jumper mellom jordpinn og minuspinn på xlr-utgangen når det kjøres med rca. Dette for å få korrekt gain, såvidt jeg forstår. Er dette spesielt for denne forsterkeren, eller er det noe man egentlig bør gjøre med alle apparater som har både xlr og rca når man ikke bruker de balanserte utgangene?
Oldman
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det noen der ute, med ohms lov i huet,  som kan forklare,  hvorfor balanserte og ubalanserte utganger på samme apparat har ulik impedanse?  Betyr dette at utgangene også har forskjellig gain? Jeg har lagt merke til at ihvertfall en av PassLabs sine forsterkere krever en jumper mellom jordpinn  og minuspinn på xlr-utgangen når det kjøres med rca. Dette for å få korrekt gain, såvidt jeg forstår. Er dette spesielt for denne forsterkeren, eller er det noe man egentlig bør gjøre med alle apparater som har både xlr og rca når man ikke bruker de balanserte utgangene?
Oldman
Det har ikke noe med Ohms lov å gjøre. Ikke er det vanlig at det er forskjellig gain heller. Men nivået kan være forskjellig. Ubalansert svinger mellom jord og der signalet tas ut, mens ubalansert svinger mellom to utganger uten referanse til jord.
Det er slik det ofte ser ut:

Ofte er det interne forbindelser (via nettverk) mellom balansert og ubalansert. For å benytte ubalansert inngang må det være en jumper i den balanserte kontakten. På bildet er det satt inn en RCA phono kontakt med terminering. Kun for testing. Skal ikke være montert ved normalt bruk.
 
Topp Bunn