Xindak V30 bias justering - hvordan ?

a.cosworth

Medlem
Ble medlem
25.06.2010
Innlegg
18
Antall liker
1
Har akkurat handlet meg en Xindak V30, har forstått det slik at jeg burde kontrollere at bias er rett justert.
Spørsmålet er da - hvordan ? Forsterkeren har KT88 rør. Har lest meg fram til at jeg skal måle mV likhet mellom de forskjellige rørene, men hvor på forsterkeren skal det måles? Har forstått det slik at jeg skal koblet på strøm, høytaler kabler, og signalkabler, ellers kan det kortslutte rør?

Dette er min første rør forsterker, så er ganske fersk på dette.
Håper på raske svar, sitter klar med fluke og skrujern! :)

mvh
Arne
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du skal koble opp forsterkeren på vanlig måte. HUSK at høyttalere MÅ være tilkoblet.
Hvis den har volumkontroll, skrur du den ned til null.
Slå på og la den bli varm. I hvert fall 10 minutter.
Mens du venter, leser du bruksanvisningen for hvordan bias sjekkes / justeres.
Slik har en lei tendens til å bli borte etter eierskifte.
Du bør kontakte Audiofoni for å få litt hjelp. Hils fra meg :)
 

a.cosworth

Medlem
Ble medlem
25.06.2010
Innlegg
18
Antall liker
1
Tsen takk for svar.

Men, jeg sitter her med bruksanvisning og har lest både opp og ned men står "intet" der. Vet du hvor måle og justeringspunktene er?

mvh
Arne
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du må kanskje stille den på siden, og åpne bunnen. Der skal det være merket av hvor du justerer, men kanskje ikke hvor du måler. Men har du kjøpt den ny fra Audiofoni så regner jeg med at bias er ok for nå, selv om de selvfølgelig kan forandre seg litt under frakt. Du trenger neppe haste med det allerede i kveld, så ta en telefon til Skudenes i morgen heller.
 

mferkingstad

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Skru av bunnlokket og ta et bilde, så får du nok hjelp... Står ikkje så mye angående dette i manualen til disse.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
MFE skrev:
Skru av bunnlokket og ta et bilde, så får du nok hjelp... Står ikkje så mye angående dette i manualen til disse.
Det stod ingenting i manualen til MT-3, så det stemmer sikkert også for V30.
 

a.cosworth

Medlem
Ble medlem
25.06.2010
Innlegg
18
Antall liker
1
Etter god hjelp fra en her inne, så har jeg fått testet litt...

Dette ga litt forskjellige utfall.
Jeg har fått justert to rør til 50mV (kt88), men de to andre forstår jeg ikke meg på, jeg måler nemlig 111V på det ene, og det andre 13V?
Kan noen forklare meg gjerne? Hva kan dette være? Er rørene defekt? Har vel langt ifra mulighet til å justere dette på bias?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tror helst du måler feil.
I hvert fall hvis forsterkeren spiller uten for mange unoter.
Regner med at du har målt over katodemotstandene og at de er på 1 ohm.
Da vil 50mV tilsvare 50mA i rørstrøm (anode + g2). Mange volt er en umulighet bortsett fra hvis den motstanden på 1 ohm er brendt og fått en urimelig høy verdi. Da vil det ikke gå strøm i røret.
 

a.cosworth

Medlem
Ble medlem
25.06.2010
Innlegg
18
Antall liker
1
Nei, jeg måler på rett sted, måler akkurat likt som på de andre rørene, men måler disse verdiene...
Kan rørene være defekt?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har du skjema?
Sitter katodemotstandene (1 ohm?) direkte fra katodepinnen til jord?
Har du målt de?
Er alle 1 ohm?
Sjekk det først.
Hvis de måler riktig, kan du bytte om to rør. Et som du får justert og et som du ikke får.
Følg nøye med om feilen flytter seg med røret.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Send en mail til Xindak, så får du beskrivelse og bilde i retur. Jeg gjorde det når jeg hadde en V30 her på lån. Det er innvendig justering, men jeg husker ikke verdiene....
 

a.cosworth

Medlem
Ble medlem
25.06.2010
Innlegg
18
Antall liker
1
JH skrev:
Send en mail til Xindak, så får du beskrivelse og bilde i retur. Jeg gjorde det når jeg hadde en V30 her på lån. Det er innvendig justering, men jeg husker ikke verdiene....
Jo, takk for svaret, men som skrevet over så har jeg vært i kontakt med rette folk for å få justert bias.
Men før jeg fant ut av dette, så gikk det litt "filleveien" tydeligvis.

Jeg måler som sagt rett mV på to av rørene, mens de to resterende har alt for høy volt, de måles til 13 og 15V, mot de 50mV det faktisk skal være. Jeg får ikke justert ned mer med bias (fra 13 og 15V til 50mV er ganske mye), men måtte nesten bare prøve å justere opp og det gikk.
Det som er litt merkelig det er at jeg måler 13V, prøver å justere ned - noe som ikke går. Men justerer jeg opp, så forandres V likt iforhold til antall omdreininger, som om jeg hadde justert likt antall omdreininger på de som har rett mV.
Med tanke på at jeg målte de målene jeg hadde, og faktisk ikke har noe som helst form for støy i høytalerene tenkte jeg at jeg bare fikk teste en låt for å høre, noe som var meget vellykket i de 2min jeg hørte... Ingen støy, ingen feil toner eller noe slikt.
Rørene som måler så høy volt gløder ikke mer enn de andre...
Prøvde også å bytte rundt på to av rørene, altså et som måler høy volt og et som måler rett mV - uten å flytte "problemet".

Noen som har fornuftige svar å komme med? :)
 

a.cosworth

Medlem
Ble medlem
25.06.2010
Innlegg
18
Antall liker
1
Målt litt til på forsterkeren nå...

Kan se ut som motstandene til de to aktuelle rørene er defekt.

På motstandene står det: 5w 10ohm J 7N 1
Noe som vet hvor jeg evt. kan få tak i noen slike?
 

kjelladne

Fersking
Ble medlem
03.10.2012
Innlegg
4
Antall liker
1
Hei,

Vekker til livet en gammel tråd, da jeg står overfor samme problemstilling. Noen som kan gi meg en kort innføring i hvordan jeg justerer bias på denne forsterkeren?
 

Ursu

Fersking
Ble medlem
09.05.2012
Innlegg
2
Antall liker
0
Samme problem, tre år etter

Hei,

Vekker til livet en gammel tråd, da jeg står overfor samme problemstilling. Noen som kan gi meg en kort innføring i hvordan jeg justerer bias på denne forsterkeren?
Har nettopp skiftet alle fire kt88-rørene, etter en mindre brann (motstand). Reparatøren hadde stilt bias, og det hørtes ganske fint ut. Trodde jeg hadde kontroll på dette med å stille bias, men tydeligvis ikke. Etter å ha justert begynte forsterkeren igjen å gå ganske varm. Det er loddepunkt med benevning VR1, VR2, VL1 og VL2, samt GND, på samme printkort som det sitter lyseblå variable motstander med tilsvarende betegnelser. Jeg har brukt chassis som jord tidligere, og målt/ justert til 47 mv (?). Er det noen som kan gi meg målepunkt samt verdier? Har fått anbefalt 0,4 volt / 0,4 mA.
 

Ursu

Fersking
Ble medlem
09.05.2012
Innlegg
2
Antall liker
0
Fant denne på nettet. Nyttig for meg når det gjelder målepunkt.

Jeg pleier å sette bias litt lavere enn 50 mv, omkring 42 tenker jeg.
1645546038768.png





1645546038768.png










自由骑手 发布于: 2008-5-29 15:44:59 | 第 2 楼


您好!请注意将该机的功率管KT88的管流重新进行调整为一致(50mA),每只管上的电压为0.5V,请参考上图的标识,注意调整时是1#对应1#,2#对应2#.....




feidagj 发布于: 2008-5-31 9:51:00 | 第 3 楼


以调整为阴级电阻的电压为0.5V;谢谢
胡敏强 发布于: 2008-6-13 6:37:25 | 第 4 楼


很漂亮的工艺.


Freedom Rider Posted: 2008-5-29 15:44:59 | 2nd Floor




Hello! Please pay attention to the flow tube power tube KT88 aircraft re-adjusted to be consistent (50mA), the voltage on each tube is 0.5V, please refer to the logo on the graph, note that the corresponding adjustment is 1 # 1 # # 2 # 2 corresponds .....
feidagj Posted: 2008-5-31 9:51:00 | 3rd floor




To adjust the resistance of the cathode voltage of 0.5V; thank you
PROCEEDINGS Posted: 2008-6-13 6:37:25 | 4th Floor


Very beautiful process.
 
Topp Bunn