JH skrev:
Hvis du er litt nevenyttig så kan det gjøres på denne måten:
http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/64681-pre-out-mod-integrert-forsterker.html
Jeg har gjort det på min og det fungerer utmerket, men går nok utover garantien om du har det. En enkel jobb om du kan "svinge" en loddebolt
En interessant ting med tipset på AV forumet er at man kan koble seg inn samme sted (på effektforsterker-printet) og bruke effektforsterker-delen separat. (Man kobler da bort innerlederen i ledningen som kommer fra forforsterkern, men beholder skjermen. Overføringskondensator må finnes i den nye forforsterkerens utgang, men det gjør det nesten alltid). Og for sikkerhets skyld tar man en sjekk av offset på utgangen av effekten (skru ned volumet helt, trekk en ht plugg ut og sett den inn igjen: Man skal ikke se membranen røre seg, dog et helt minimalt 'knepp' behøver man ikke uroe seg over).
Hvorfor er dette alltid interessant å gjøre, rent generelt? Jeg tenker som så, at enten er forforsterker-delen bedre (enn den integrerte som helhet) eller så er effektdelen bedre, og det hadde vært gøy å få det fastslått. Jeg er på forhånd uenig med de som tror at klangtendensen i de to delene som regel drar like mye i samme retning pga av de kommer fra samme firma og har frontplaten og utseendet felles. For eksempel kan man lett tenke seg den ene delen helle mer mot det nøytrale, eller den ene være briljant og den andre litt grå, osv. Unntaksvis kan de sef være like gode, det er også sant.
Til en viss grad handler forsterker-konstruksjon om flaks (ellers ville alle lagd like vellydende forsterkere-modeller, bare i forskjellig watt-klasse). Altså kan man ha flaks og finne en genial halvdel i en alminnelig god integrert. ( et klassisk eksempel som går litt i den retningen er gamle nad 3020 som kunne deles med bøyle på baksiden: Det var effektdelen i denne som var noe å skrive hjem om. 3-4 klasser opp bare ved å fjerne en bøyle! Flere av de nærmest etterfølgene NAD forsterkerene lød visstnok grått og kjedelig, og ble ikke berømt på samme måte. Det blir nærmest komisk at 3020 er en av de billigste integrerte som har vært i salg).
.
For øvrig er jeg imponert av at Xindak tok seg tid til å veilede om modifikasjonen. I prinsippet kan man enkelt dele opp de fleste integrerte på denne måten. Jeg lurer ofte på om det er en ideologi som ligger bak at dette så sjelden kommer som en ferdig løsning (ofte i dag er det en "pre-out" mulighet, fremtvunget av subwooferens store utbredelse, men ingen "main in"). Når den integrert først kommer med denne fine løsningen er audiojounalistene for late (eller for dumme?) til å teste delene hver for seg, dessverre. No.