Wxc-50 max 44.1 KHz

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Må innrømme at jeg er langt ifra kjempetekninsk anlagt, men skjønner allikevel ikke hvorfor dette ikke går.

Jeg får ikke innholdet fra Tidal i høyere kvalitet enn 44.1 på wxc-50. Dette er da via musiccast appen.
Er det flere som er kjent med dette, eller er det snakk om brukerfeil..?
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
633
Antall liker
1.921
Torget vurderinger
1
Samme her, Bruker tidal, kun 44. Ingen Mqa eller master. Bruker digital ut. Appen er ikke spesielt god men lyden er ok og enheten er ganske stabil på Wifi. Kjører tidal på Mac via usb til samme Dac. Får da bedre lyd og høyere oppløsning. Tror det er appen som begrenser men er ikke sikker...

mvh Atle
 

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Så om jeg bytter til feks node 2i så skal problemet være løst?
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
633
Antall liker
1.921
Torget vurderinger
1
Å bytte til node 2i vil nok hjelpe ja. Ville nok sittet på gjerdet å ventet litt. Mesteparten av det jeg streamer er foreløpig kun tilgjengelig som Cd kvalitet. Dessuten vil Tidal komme i en nyere utgave «tidal connect?» der man kjører tidal på telefon eller pad via streamer Om jeg har forstått det riktig. Håper dette er riktig for tidal appen er ok i bruk. Så er er det åvente å se hvilke streamere som vil få denne muligheten. Yamaha har det pr nå ikke.

om du bytter til node vil nok noen si at det er et sideveis bytte. Har en node 1 med defekt digitalutgang stående i skapet. Liker blueOS langt bedre enn musicast.

mvh Atle
 

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Takk for svar. Synes det er rart at wxc ikke får til høyere enn 44.1. De reklamerer jo med det. Hørt rykter om connect hos Tidal, men kjenner ikke til noen release dato.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.679
Antall liker
9.888
Sted
London
Streameren din klarer helt fint 192/24 - men ikke MQA, som Tidal bruker
Hvis du spiller filer fra lokal harddisk eller fra Qobuz (liknende service som Tidal) er filene bedre enn CD

Problemet med MQA, er at det er eid av Meridian og ikke en industri-standard. Fremtiden vil vise om MQA er en suksess eller ikke
 

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Ok, men er det ikke slik at qobus ikke er tilgjengelig i Norge ennå?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.128
Antall liker
10.590
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Første "unfold" på MQA gjøres jo i Tidal så opp til 24/96 burde vært mulig sånn sett.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.679
Antall liker
9.888
Sted
London
Første "unfold" på MQA gjøres jo i Tidal så opp til 24/96 burde vært mulig sånn sett.
Dette er i Tidal appen - hvis du bruker den.
Tror ikke MusicCast har bygget dette inn i sin streamer software (software for MQA trengs inne i streamer, etter hva jeg vet)

Igjen - MQA er spesiell teknologi som produsenter må ha lisens for å bruke - vet at mange produsenter har sagt nei takk, da de må gi Meridian detaljer om sine arkitektur og software for å få lisens
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Er det ikke slik at det er en «hand-shake» mot Tidal server når man strømmer da, og hvis ikke MQA støttes av streamer så begrenses det uansett til 44/16, fra Tidal pga manglende verifisering.
 

OlePåG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2020
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Gjerdrum
Forsøkte nå fra desktop til h160 via usb.
Får da 48KHz på hegelen??
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Både Spotify og Tidal sender i 16-bit, 44.1 sampling, Spotify i bitrate 320kbs, Tidal HiFi i 1411kbps.

Så her har du vel da en up-sampling i PC.

Edit: Dette ble skrevet som svar på 48k spørsmålet:)

Men se her, du ønsker vel kanskje full utfolding:

 
Sist redigert:

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Fant ut at TIDAL via Musicastapp gir 48, og fra PC via usb gir 96 direkte inn i Exposure DAC. Og med mine trommisører (avrundet i øvre frekvensområdet og tinnitus) var Spotify connect «like bra» som TIDAL. Eller for å si det på en bedre måte: ikke verdt pengene når jeg har flac på ssd og Spotify fra før.
Legg til at det ikke sømløs overgang mellom enheter som Spotify har. Men så fort TIDAL har kommersialisert løsningene så er jeg den første som hopper på igjen.
 
Topp Bunn