Wow and flutter

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Hei!

Har en Rega Rp3 og Rega Neo TT-Psu. Alt virker tilsynelatende bra men så fant jeg ut at jeg måtte teste RPM appen for å sjekke ut hastighet og avvik. Hastighet Rapporteres OK men wow and flutter varierer veldig. Mellom 0,23-0,40. Kunnskapen min om fenomenet er lav og tilsvarende tiltakene. Noen som kan veilede?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Finn en plate hvor det er en lang ensartet tone, f,eks noe av Santanas gitaronani. Syntes du tonen er uten skjelving eller vibrasjon kan du ta det med ro.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Pianostykker er tingen.
Kanskje reimen bør skiftes, men det kan også holde med å rense der "reimen går"?
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Takk for råd. Kvelden har gått med til testing. Jeg har akkurat skiftet til whitebelt. Tok en måling med gammelt og nytt belte. Samme resultat med begge. Har også byttet olje uten at dette endret noe i målingen. Fulgte Regas råd om fremgangsmåte og type olje. Når jeg hører jevne partier med feks pianomusikk så kan jeg høre noen små avvik. Ikke påfallende. Mulig jeg innbiller meg de.. Det som plager meg er at avvikene er så store i målingene. Googler flittig og leser at tiltakene ligger å bytte subplatter, pulley og bearing. Jeg tenker at det først er aktuelt om jeg dønn sikker på at oppgradering har hørbar effekt. Noen med erfaringer?
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Gi beng i målingene og sett deg ned og lytt. Hvis du tror du han ane et ørlite avvik er det nok fantasien som spiller deg et puss. Er du sikker på at RPM-appen er pålitelig?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
vask reima i Zalo, skyll godt, tørk godt av..gjerne noe avfettingsmiddel der reima går...
om du har den spill TBM "Midnight sugar" eller liknende lange dvelende piano toner, så hører du umiddelbart om det svaier...
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Helt sant om å bruke øra. Lett å la seg forvirre med en app. Vil tro det er mange ting som påvirker den. Vekten på telefonen feks? Slår meg til ro med det jeg får ut av spilleren. Lyden er uansett god. Er likevel nysgjerrig på oppgraderinger av komponentene. I jakten på forbedringene..
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Testplatee er notostisk vrakgods , jeg har 5 stk fra 1970 frem til i dag ( Shure. Hiifi New++s , cardas. ALLE er usenterte og gir dermed wow 1 gang pr runde.
Til og med Dr feickert her problemer med sin..
Dr.Feickert*::*Platter Speed
Ang RPM app:
Har du plassert mobilen i senter. med min Michell record clamp kan jeg legge mobilen i senter og ikke ved siden av midtspindel. det øker nøyaktigheten..
F3C59290-A7AD-4149-A3B9-D6FFC59B0E7E.jpg
 
Sist redigert:

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
141
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Liten oppdatering. Har faktisk fått en Michell klamp. Legger telefonen på den og får nå bedre resultat. Hastighet 33,33 men w/f mellom 16-24. Analysen pleier å lande på 19 og 21. Skal vel være et greit nok resultat på en rega rp3 det.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
33,24 RPM vs 33 1/3 RPM er ikke større avvik enn 0,28 %. Vær også oppmerksom på at det alltid er minimum «+/- 1/2 LSB» i usikkerhet på det siste sifferet i en digital visning. Jeg tror ikke ca 3 promille i hastighetavvik (om det er reelt) gjør nevneverdig utslag på stroboskopet.

mvh
KJ
 
Topp Bunn