woof or not?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.723
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hei,

har lest en del om at det er ganske så vanskelig å få til en riktig subwoofer-løsning. dvs. vanskelig å få integrert den skikkelig i en stereo-oppsett.

hvor bra funker velodyne sine løsnigner med integrert målemikrofon.

er det så enkelt som det høres ut som?

takk for hjelpen

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Velodyne sin DD serie er meget bra med tanke på integrering. Har DD 18, og det funker kanonbra etter litt jobbing med innstillingene via målemikrofonen og ved å se på en monitor som også kobles opp under prosessen med å stille den inn riktig.

Først sjekker en frekvenskurven på hovedhøytt. Sub sender ut kontinuerlig testsignal som viser denne på monitoren. Sub må være muted når dette pågår. Deretter trykkes muting av på medfølgende fjernkontroll. Da ser en hvordan målekurven forandrer seg. Volum på sub justeres da til ønsket nivå, deretter justeres fasen. På DD serien er der flere faste presets, finn den faseinnstillingen som gir den jevneste kurven uten for mange daler og topper. De dype dalene er de værste å få bort, unngå en kurve som har for mange sånne. Toppene derimot er det lettere å få justert ned. Dette gjøres med den innebygdeu eq i Sub.

Kan legge til at mine høytt daler raskt nedover fra 100 hz, for så få en heving rundt 28hz. Det var dette som etterhvert trigget fram en sub hos meg. Følte det manglet ett viktig fundament i bunn.

Etter DD 18 kom i hus, har jeg ikke sett meg tilbake. Musikken fremstår med en helt annen autoritet og rytmisk driv enn før. Vil på det sterkeste anbefale en sub med DSP. Har prøvd subber uten ,og det blir ikke bra nok her hos meg.

Mvh

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei.
Har akkurat fått i hus nr 2 Paradigm signature sub 2 subwoofer med Dsp og det er helt hinsides bra.
Enkelt å sette opp (ikke vekten 100 kg +) men DSP programmet.
Sjekk ut Paradigm sin hjemmeside Sub 1 og 2 og Room perfect Dsp system.
Oslo hifi senter har sub 1 på sine sider.
Lykke til.Disse subbene er bare helt konge. 8)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.723
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
takk for tipset, men laaaangt utenfor finansielle mulighetene :p

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Dsp helt avgjørende mht god integrering av sub i systemet her. benytter en ekstern Velodyne sms-1 til min sub (kan benyttes for inntil 3 subber). JEG ville benytte en slik i sammen med noen skikkelige JL subber var jeg deg, DA snakker vi bra bass tenker jeg :D.
Et rimeligere, men mest sannsynlig meget godt alternativ (blitt anbefalt), finner du i disse servostyrte subbene:http://www.rythmikaudio.com/GRci.html

Har også erfaring for god integrering av sub UTEN dsp,men som sagt ikke i mitt eget lytterom.

PS! etter min erfaring kan man justere MYE før man er i mål også med dsp, plassering er ALLTID viktig OG dsp kan ikke gjøre noe med bassresponsen i rommet, bare justere bassoutputen ift. rommets enkeltfrekvensers stående peaker eller dipper. MEN dsp, og ikke minst målingene f.eks. Velodyne sine den kan hjelpe til med, hjelper mye ved plassering av både hovedhøyttalere,subber OG lytteposisjon.

mvh

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.723
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
har tenkt å gjøre noen rom-akustiske tiltak før jeg begynner å tenke på sub på alvor.

kan ja hende det hele løser seg uten større inngrep i lommeboka ;)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
slartibartfast skrev:
har tenkt å gjøre noen rom-akustiske tiltak før jeg begynner å tenke på sub på alvor.

kan ja hende det hele løser seg uten større inngrep i lommeboka ;)
Ikke for å ødelegge håpet, men skal du få skikkelig dypbass UTEN å bli fattig ved kjøp av hovedhøyttalere, slipper du vel ikke unna :D

Topp Bunn